Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #26 Skrevet 1. september 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, fordi jeg er a) ikke mann og b ) barnets forelder. Anonymkode: 4616a...d89 Hvis du faktisk har tillgang til hemmelig statistikk over overgrep, såburde du virkelig vite at både a) damer og barnets forelder kan gjøre overgrep. Det er nemlig tydelig i den statistikken som ikke er hemmelig også... Anonymkode: 14e8a...52d
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #27 Skrevet 1. september 2017 Han er nyutdannet? Da er han garantert veldig usikker på hvordan han skal forholde seg til dere foreldre. Kanskje senser han fordommer fra deg? Jeg er selv lærer, og utrolig glad i elevene mine. De er grunnen til at jeg orker jobben i lengden. Jeg ble lærer fordi jeg finner den daglige relasjonen til unge mennesker utrolig meningsfylt. IKKE fordi jeg syns det er stas med alle foreldrene! Sett pris på at han ser elevene. Gi han en sjans! Anonymkode: 1b72c...2de
Fandens Oldemor Skrevet 1. september 2017 #28 Skrevet 1. september 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Fǿler meg så utsatt, og er 100% alenemor så det er nesten ingen jeg kan prate med disse tingene. Vi er også ganske nyinnfllyttet i byen pga. jobb så jeg kjenner ikke de andre foreldrene utover at vi er på hils. Anonymkode: 4616a...d89 Akkurat det tror jeg er like greit!
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #29 Skrevet 1. september 2017 3 timer siden, Ostehviskeren skrev: Må bare kommentere. Jeg förstår at kommentaren om vekt var provoserende og at vekt er et veldig touchy tema. Som sagt er jeg overvektig selv og kommer fra et overvektig hjem, så jeg vet at det er sensitivt. Men hva med det andre da, hvorfor kommenterer du ikke det? Hvorfor henger du deg kun opp i vektkommentaren? Ville du likt at ditt barn borret ansiktet langt inn i magen til en nokså fremmed mann, mens han stryker henne over bakhodet og kaller henne "superjenta mi" ? Jeg synes det er uheldig. Helt utenom alt det andre du skriver, barnets lærer er ikke en nokså fremmed mann for barnet. Barnet kjenner læreren godt selv om ikke du gjør det. Min sønns lærer kaller ham gullgutten. Følg med om du kjenner det på magefølelsen. Men ikke skyt spurv med kanon!! Anonymkode: be19b...833
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #30 Skrevet 1. september 2017 Jeg synes det er kjempe rart at han avviser deg, og jeg synes faktisk han skal oppføre seg som en stødig og moden voksen foran barna. Som hilser på mor når hun kommer, og ikke sitter og fniser med elevene som en småjente. For ikke å snakke om å være litt bevisst på grensesetting i forhold til egen kropp. Vet du hva, man kan ofte merke det når det går fra å være normalt snill og kjærlig, til at det er mer ekkelt. Tro meg, jeg har familiemedlemmer som har vært på begge måtene i min oppvekst.... Stor forskjell. Anonymkode: 1fa4c...1d5
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #31 Skrevet 1. september 2017 Du må seriøst ha hjelp hi! Håper barnevernet er innvolvert her! Du kan jo ikke være riktig nagla! Skjønner godt at læreren unngår deg! Anonymkode: 53aad...430
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #32 Skrevet 1. september 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: For meg er det et tegn på at han mangler selvkontroll og sunne interesser, og sitter mye foran pc`en og internett, der det er mange fristelser og rare ting å finne på. Jeg er selv overvektig bare så det er sagt, og jeg har hatt depresjon og lite nettverk og derfor overspiser jeg. En deprimert mann uten sunne fritidsinteresser og nettverk er ikke en person jeg vil sende barna mine til, faktisk. HI Anonymkode: 4616a...d89 Noen burde melde deg til barnevernet, siden du er overvektig? Hvilke voksne og ansvarlige mennesker sender elevene sine hjem med overvektige foreldre? Anonymkode: 96fe7...db2
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #33 Skrevet 1. september 2017 Jeg er enig med HI. Her blinker varsellampene. Måten han omgås og omtaler elevene på etter så kort tid er IKKE naturlig!!!! Jeg vedder hodet mitt på at alle dere andre ikke ville vært så moraliserende og skinnhellige hvis det gjaldt deres eget barn!!! Anonymkode: d6273...b15
Gjest Antarctica Skrevet 1. september 2017 #34 Skrevet 1. september 2017 5 timer siden, Ostehviskeren skrev: Må bare kommentere. Jeg förstår at kommentaren om vekt var provoserende og at vekt er et veldig touchy tema. Som sagt er jeg overvektig selv og kommer fra et overvektig hjem, så jeg vet at det er sensitivt. Men hva med det andre da, hvorfor kommenterer du ikke det? Hvorfor henger du deg kun opp i vektkommentaren? Ville du likt at ditt barn borret ansiktet langt inn i magen til en nokså fremmed mann, mens han stryker henne over bakhodet og kaller henne "superjenta mi" ? Jeg synes det er uheldig. Jeg ville ikke reagert på at barnet selv tok initiativ til kos, nei. Jeg ville reagere mer hvis den voksne så ut til å være aktiv i dette. Å stryke bakhodet hennes er ikke et overgrep. Du må jobbe med dine egne issues.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #35 Skrevet 1. september 2017 10 minutter siden, Pashla skrev: Jeg ville ikke reagert på at barnet selv tok initiativ til kos, nei. Jeg ville reagere mer hvis den voksne så ut til å være aktiv i dette. Å stryke bakhodet hennes er ikke et overgrep. Du må jobbe med dine egne issues. Viktig å huske at mange overgrep skjer fordi de oppnår mye tillit hos barna først. Anonymkode: 1fa4c...1d5
Gjest Antarctica Skrevet 1. september 2017 #36 Skrevet 1. september 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Viktig å huske at mange overgrep skjer fordi de oppnår mye tillit hos barna først. Anonymkode: 1fa4c...1d5 Da er jo alle lærere i faresonen. Også de kvinnelige lærerne, de slanke lærerne, de med et sosialt liv og de som ikke tør å si hei til foreldrene. Uten et tillitsforhold vil det ikke bli noen læring.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #37 Skrevet 1. september 2017 Å ikke hilse på foreldre første skoledag, eller ikke hilse på foreldre etterpå om han ikke rakk å hilse på alle første skoledag, det er svært uprofesjonelt av læreren. Når han ignorerer HI helt når hun kommer for å hente barnet sitt, men fortsetter å snakke med barnestemme til jenta, da er han gått langt over det som anses som både profesjonelt og normal høflighet. Ja, hans hovedjobb er å opprette et godt forhold til barna for å legge best mulig grunnlag for en god læresituasjon. Men et godt forhold til barna innebærer også å ha et minste minimum av interesse for å vite hvem foreldrene til barnet er og opprette et minste minimum av høflig forhold med foreldre som han tross alt trolig skal samarbeide med i flere år fremover. Det å ikke "involvere" seg med foreldrene kan dessverre også være en måte å beholde kontakten med barna mer separat. Da Hi kom for å hente datteren nå så ga han tydelige signaler til jenta at det er han og henne sammen, han ignorerer mor både med å overse mor og ved å holde på hans og hennes "boble" ved å fortsette å snakke barnespråk med jenta etter at mor er kommet. Det gir dessverre også meg veldig dårlige vibber. Selv om han er nyutdannet er det ingen unnskyldning for å være uhøflig. Han er i tillegg uhøflig mot foreldrene foran barna, noe som viser at han ikke er sin posisjon som rollemodell bevisst. De fleste nyutdannede er så opptatt av å gjøre godt inntrykk og er så bevisst på at et godt forhold til foreldrene er viktig for elevene at de selv tar initiativ til å hilse på foreldrene. At denne læreren helt bevisst og overlagt ignorerer foreldrene er bekymringsfullt. Jeg hadde også blitt bekymret om barnet mitt hadde en slik lærer. Han viser dårlige sosiale evner, han er uhøflig og han er dermed også uprofesjonell. Han kan selvfølgelig være en god lærer i klasserommet av den grunn, men han gjør uansett bare en halvveis jobb siden han ikke evner å lære barna gode sosiale koder, høflighet og respekt for andre. At en lærer snakker barnespråk til elevene er heller ikke særlig profesjonelt. Kommentaret om mannens kropp og vekt var veldig unødvendig, men jeg forstår hvorfor HI tok den med. Mannens kropp kan (må ikke) tyde på at han er veldig inaktiv, og mtp. at han tydeligvis har mangler når det kommer til normal sosial omgang med andre og manglende høflighet, så kan det være et av flere tegn som pga. alt det andre kan bekrefte det Hi frykter. Nå er det helt umulig å si noe slikt ut fra vekt normalt sett, men her er det flere ting som kan tyde på at denne læreren i hvert fall fører et liv som gjør at han ikke er god på sosial omgang. Er det noe vi trenger er det lærere som er gode på normal sosial omgang, høflighet, respekt og profesjonalitet. Denne læreren er uten tvil så uhøflig, har så lite respekt for andre og er så uprofesjonell at jeg hadde blitt bekymret bare av den grunn. Anonymkode: af7da...3cd
Gjest Antarctica Skrevet 1. september 2017 #38 Skrevet 1. september 2017 Sosiale koder, høflighet og respekt for andre er vel ærlig talt familiens jobb å lære barna. Det kalles oppdragelse, og er ikke skolens primæroppgave.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #39 Skrevet 1. september 2017 Akkurat nå, Pashla skrev: Sosiale koder, høflighet og respekt for andre er vel ærlig talt familiens jobb å lære barna. Det kalles oppdragelse, og er ikke skolens primæroppgave. Selvfølgelig er det foreldrenes primæroppgave. Det fritar ikke lærere fra normal høflig adferd, følge normale sosiale koder og vise andre respekt, gjør det? Anonymkode: af7da...3cd
Gjest Antarctica Skrevet 1. september 2017 #40 Skrevet 1. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Selvfølgelig er det foreldrenes primæroppgave. Det fritar ikke lærere fra normal høflig adferd, følge normale sosiale koder og vise andre respekt, gjør det? Anonymkode: af7da...3cd Nei, men han blir ikke en uskikket lærer selv om han er dårlig til å være et eksempel på et felt der mor og far egentlig skal være eksemplene. Kunne jo likså godt klaget ham inn for dårlig bordskikk.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #41 Skrevet 1. september 2017 Mine jenter nekter å slippe lærerne ut porten (forbi SFO) før de har fått en klem. Første og 3. Klasse. Dette gjelder både overvektige og slanke lærere... Men det er damer. Så da er det vel greit? Anonymkode: 757d1...182
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #42 Skrevet 1. september 2017 7 minutter siden, Pashla skrev: Nei, men han blir ikke en uskikket lærer selv om han er dårlig til å være et eksempel på et felt der mor og far egentlig skal være eksemplene. Kunne jo likså godt klaget ham inn for dårlig bordskikk. Der er vi veldig uenige. Hva han gjør privat er en ting. Når han er på skolen og i profesjonelle sammenhenger så er det et minstekrav til en lærer at han eller hun er normalt høflig, følger de vanligste sosiale koder noenlunde og viser barnas foreldre respekt nok til å hilse på og forsøke å opprette et visst forhold til foreldrene. Greier ikke læreren slike grunnleggende ting så er han eller hun etter min mening absolutt uegnet som lærer. Å være lærer er mer enn bare formidling av fagkunnskap. Anonymkode: af7da...3cd
Gjest Antarctica Skrevet 1. september 2017 #43 Skrevet 1. september 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Der er vi veldig uenige. Hva han gjør privat er en ting. Når han er på skolen og i profesjonelle sammenhenger så er det et minstekrav til en lærer at han eller hun er normalt høflig, følger de vanligste sosiale koder noenlunde og viser barnas foreldre respekt nok til å hilse på og forsøke å opprette et visst forhold til foreldrene. Greier ikke læreren slike grunnleggende ting så er han eller hun etter min mening absolutt uegnet som lærer. Å være lærer er mer enn bare formidling av fagkunnskap. Anonymkode: af7da...3cd Men vi vet jo ikke hva HI anser for å være normal høflighet. Jeg får noen vibber her om at det er nokså annerledes enn hva mange andre ville forvente. Og som en over her nevnte; det er en stor kontrast å gå fra bhg til skole. Plutselig er både du og barnet blitt en av mange. Jeg har f eks hatt 3 skolestartere og har ikke opplevd at jeg skulle håndhilse på læreren noen gang. Vi møttes i gruppe, lærer og alle foreldre, og tok det derfra.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #44 Skrevet 1. september 2017 7 minutter siden, Pashla skrev: Men vi vet jo ikke hva HI anser for å være normal høflighet. Jeg får noen vibber her om at det er nokså annerledes enn hva mange andre ville forvente. Og som en over her nevnte; det er en stor kontrast å gå fra bhg til skole. Plutselig er både du og barnet blitt en av mange. Jeg har f eks hatt 3 skolestartere og har ikke opplevd at jeg skulle håndhilse på læreren noen gang. Vi møttes i gruppe, lærer og alle foreldre, og tok det derfra. Men denne læreren svarer avvisende når Hi spør om praktiske ting, han hilser heller ikke når han er alene med jenta og HI, bare omtaler seg selv som "jeg som er frøken" og fortsetter å snakke med barnestemme til jenta for så å overse HI videre. Mener du virkelig at det er innenfor normal høflighet? Dette har ikke noe med overgang fra bhg. til skole å gjøre, det har kun med denne læreren å gjøre og hans valg om å ikke vise foreldre normal høflighet og respekt i en til en-situasjoner en gang. Anonymkode: af7da...3cd
Gjest Antarctica Skrevet 1. september 2017 #45 Skrevet 1. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men denne læreren svarer avvisende når Hi spør om praktiske ting, han hilser heller ikke når han er alene med jenta og HI, bare omtaler seg selv som "jeg som er frøken" og fortsetter å snakke med barnestemme til jenta for så å overse HI videre. Mener du virkelig at det er innenfor normal høflighet? Dette har ikke noe med overgang fra bhg. til skole å gjøre, det har kun med denne læreren å gjøre og hans valg om å ikke vise foreldre normal høflighet og respekt i en til en-situasjoner en gang. Anonymkode: af7da...3cd Svarer "avvisende" eller "snakker med barnestemme" er jo HIs tolkning. Og hun virker litt mer needy enn snittet. Tror de er sære og rare begge to, og det må de jo bare være. Men at hun tillegger ham både psykisk sykdom, manglende sosialt liv, manglende selvkontroll og dataavhengighet etter 4-5 overfladiske møter, og mistenkeliggjør hans motiver - det syns jeg er drøyt.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #46 Skrevet 1. september 2017 8 timer siden, Anonym bruker skrev: For meg er det et tegn på at han mangler selvkontroll og sunne interesser, og sitter mye foran pc`en og internett, der det er mange fristelser og rare ting å finne på. Jeg er selv overvektig bare så det er sagt, og jeg har hatt depresjon og lite nettverk og derfor overspiser jeg. En deprimert mann uten sunne fritidsinteresser og nettverk er ikke en person jeg vil sende barna mine til, faktisk. HI Anonymkode: 4616a...d89 Shit! Anonymkode: 219d1...919
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #47 Skrevet 1. september 2017 1 time siden, Pashla skrev: Da er jo alle lærere i faresonen. Også de kvinnelige lærerne, de slanke lærerne, de med et sosialt liv og de som ikke tør å si hei til foreldrene. Uten et tillitsforhold vil det ikke bli noen læring. Såklart, men når man får en ekkel magefølelse på at noe er galt i tillegg, og observerer oppførsel som kan virke unaturlig, så blir det jo til at man tenker mer over det. Jeg ser ikke noe grunn til å krangle med HI, hvis hun opplever at dette er så merkelig og ekkelt så bør hun jo ikke ignorere det. VI har aldri møtt denne mannen, kanskje mange her ville vært helt enig med henne hadde de obsevert det samme. Jeg velger bare å ignorere overvektskommentarene hennes, for de er jo ikke relevante uansett. Anonymkode: 1fa4c...1d5
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #48 Skrevet 1. september 2017 16 minutter siden, Pashla skrev: Svarer "avvisende" eller "snakker med barnestemme" er jo HIs tolkning. Og hun virker litt mer needy enn snittet. Tror de er sære og rare begge to, og det må de jo bare være. Men at hun tillegger ham både psykisk sykdom, manglende sosialt liv, manglende selvkontroll og dataavhengighet etter 4-5 overfladiske møter, og mistenkeliggjør hans motiver - det syns jeg er drøyt. Men mener du at det å ikke hilse ordentlig på en av elevenes foreldre i en en-til-en-situasjon er innenfor normal høflighet? Det finner jeg veldig rart siden du i andre tråder har snakket om viktigheten av å lære barn sosiale koder og dannelse. Anonymkode: af7da...3cd
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #49 Skrevet 1. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Å ikke hilse på foreldre første skoledag, eller ikke hilse på foreldre etterpå om han ikke rakk å hilse på alle første skoledag, det er svært uprofesjonelt av læreren. Når han ignorerer HI helt når hun kommer for å hente barnet sitt, men fortsetter å snakke med barnestemme til jenta, da er han gått langt over det som anses som både profesjonelt og normal høflighet. Ja, hans hovedjobb er å opprette et godt forhold til barna for å legge best mulig grunnlag for en god læresituasjon. Men et godt forhold til barna innebærer også å ha et minste minimum av interesse for å vite hvem foreldrene til barnet er og opprette et minste minimum av høflig forhold med foreldre som han tross alt trolig skal samarbeide med i flere år fremover. Det å ikke "involvere" seg med foreldrene kan dessverre også være en måte å beholde kontakten med barna mer separat. Da Hi kom for å hente datteren nå så ga han tydelige signaler til jenta at det er han og henne sammen, han ignorerer mor både med å overse mor og ved å holde på hans og hennes "boble" ved å fortsette å snakke barnespråk med jenta etter at mor er kommet. Det gir dessverre også meg veldig dårlige vibber. Selv om han er nyutdannet er det ingen unnskyldning for å være uhøflig. Han er i tillegg uhøflig mot foreldrene foran barna, noe som viser at han ikke er sin posisjon som rollemodell bevisst. De fleste nyutdannede er så opptatt av å gjøre godt inntrykk og er så bevisst på at et godt forhold til foreldrene er viktig for elevene at de selv tar initiativ til å hilse på foreldrene. At denne læreren helt bevisst og overlagt ignorerer foreldrene er bekymringsfullt. Jeg hadde også blitt bekymret om barnet mitt hadde en slik lærer. Han viser dårlige sosiale evner, han er uhøflig og han er dermed også uprofesjonell. Han kan selvfølgelig være en god lærer i klasserommet av den grunn, men han gjør uansett bare en halvveis jobb siden han ikke evner å lære barna gode sosiale koder, høflighet og respekt for andre. At en lærer snakker barnespråk til elevene er heller ikke særlig profesjonelt. Kommentaret om mannens kropp og vekt var veldig unødvendig, men jeg forstår hvorfor HI tok den med. Mannens kropp kan (må ikke) tyde på at han er veldig inaktiv, og mtp. at han tydeligvis har mangler når det kommer til normal sosial omgang med andre og manglende høflighet, så kan det være et av flere tegn som pga. alt det andre kan bekrefte det Hi frykter. Nå er det helt umulig å si noe slikt ut fra vekt normalt sett, men her er det flere ting som kan tyde på at denne læreren i hvert fall fører et liv som gjør at han ikke er god på sosial omgang. Er det noe vi trenger er det lærere som er gode på normal sosial omgang, høflighet, respekt og profesjonalitet. Denne læreren er uten tvil så uhøflig, har så lite respekt for andre og er så uprofesjonell at jeg hadde blitt bekymret bare av den grunn. Anonymkode: af7da...3cd Spørsmålet er vel om alle opplever læreren slik HI opplever ham.. Utsagnene i dette innlegget har i mine øyne paranoide tendenser...og da kan det påvirke hvordan man tolker verden, også hvordan man blir møtt av andre. Anonymkode: 219d1...919
Gjest Antarctica Skrevet 1. september 2017 #50 Skrevet 1. september 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men mener du at det å ikke hilse ordentlig på en av elevenes foreldre i en en-til-en-situasjon er innenfor normal høflighet? Det finner jeg veldig rart siden du i andre tråder har snakket om viktigheten av å lære barn sosiale koder og dannelse. Anonymkode: af7da...3cd "Så du mener altså at..."-argumentasjon er ikke interessant for meg. Jeg orker heller ikke redegjøre for innhold i andre tråder. Jeg syns heller ikke vi skal kuppe denne for å prate om mitt forhold til skikk og bruk, men du er velkommen til å skrive en PM. Utover det så virker HI sær, og hun dikter opp diagnoser basert på fragmenter av ikke-info.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå