Gå til innhold

Hva ligger i matboksen til ditt skolebarn ?

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor lager de ikke maten selv?

Anonymkode: dd767...fb5

Hvorfor spør du akkurat denne moren, når alle de andre mødrene har smurt matpakkene til barna? 

For hva du vet har hun 4 barn i barneskolealder. Synes det er på sin plass at foreldre kan smøre matpakke da.

Anonymkode: 1bf3b...064

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så forskjellig.. men akkurat i dag ligger der:

1 halv grov baguett med hvitost

1 gulrot

1 frossen yougurt

1 boks med fruktsalat bestående av jordbær, epler, mango, appelsin, banan og kiwi. Har sendt med en miniboks med vaniljekesam til å blande i.

Vi bor i utlandet, og de har lengre skoledag her.

I går fikk de kyllingsalat, fin baguett til, en boks med allioli, og fruktsalat.

Anonymkode: c236b...88f

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Fordi dette er en koselig stund vi har sammen om morgenen og både de og jeg setter pris på det. Jeg lager frokost til dem mens de kler seg og steller seg, også sitter de rundt bordet og spiser mens jeg lager matpakkene deres.

Med fire skolebarn og en travel hverdag med fritidsaktivieteter og alt som hører med er dette en rolig og fin start på dagen for oss alle.

Du trenger ikke være redd for at de er bortskjemte og hjelpeløse, for det er de overhodet ikke. De er flinke til å hjelpe til hjemme, og lager seg mat selv både etter skolen og til kvelds, så denne lille ekstraomsorgen fra mor ødelegger dem ikke ;)

Anonymkode: 7c75f...3e8

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

To skiver brød, epler, pærer og tomater + en yoghurt med müsli. Det er mye mat for en liten kropp, mye mer enn hva jeg spiser selv. 

Anonymkode: d3d11...83a

Min førsteklassing har idag 2 timer norsk, 1 time matte og en time gym, samt ballspill på SFO. I tillegg løper hun som en Duracell kanin i alle friminutter. Hun sitter aldri stille utenom i klasserommet så idag er hun i aktivitet i over 5 timer av de åtte timene hun er på skolen/SFO. Hun har med seg 4 brødskiver med pålegg, 1 eple og 1 gulrot og alt det blir borte i løpet av skoledagen (to måltider). Når hun kommer hjem er hun skrubbsulten og da er det bare å lage middag med en gang. Hun er 120 cm lang og veier 15 kg og er radmager. At du ikke trenger så mye mat i løpet av en dag kan hende er korrekt, men de fleste voksne har et betraktelig lavere aktivitetsnivå enn barn, og ikke minst vi bruker ikke energi på å vokse.

Anonymkode: 28f37...458

Skrevet

Idag har begge salt og plommer. Vanligvis har de brødskiver og litt forskjellig frukt og grønt. Jeg laget meg salat igår etter jobb og  de ville begge ha med seg. Merkelig nok vil hun som vanligvis ikke liker salat ha det når jeg lager, skal vel sies at det er mye pasta og kjøtt i den. 

Her får ikke ungene veldig fancy matpakker. Jeg klinker til innimellom med salat og horn med fyll. Når jeg lager horn med er dt middagen vår og restne ender i matpakka og fryseren. De i fryseren blir matpakke når jeg har glemt å kjøpe brød. Eneste fancy er at de får forskjellig frukt som er kuttet opp. De spiser mye mer når den er kuttet opp og helst flere ulike slag.

Anonymkode: bc945...66c

Skrevet

God Morgen-yoghurt og en kiwi.

Ellers omelett, skiver, middagsrester, pitabrød med kjøtt og grønnsaker eller hva de fra dag til dag måtte ønske, jeg tar opp bestilling på kvelden sammen med frokostønsker.

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle har forskjellige vaner. Hos oss spiser vi frokost sammen, men jeg spiser et knekkebrød mens de stort sett spiser et par skiver. Så bruker jeg resten av frokosttiden på å smøre matpakker mens vi snakker om hva som skal skje videre den dagen og når og hvor vi møtes igjen. Jeg har barn i alderen fra 16 til 8 og smører til dem alle. De kan jo selvfølgelig gjøre det selv, men når jeg nå likevel sitter ved bordet kan jeg smøre og prate mens de spiser. Siden jeg da altså er ferdig med mitt knekkebrød med magerost, kokt skinke og paprika.

Skrevet

Eldste: To skiver hjemmebakt brød med leverpostei og sprøstekt løk. Rosiner.

Yngste: To skiver knekkebrød med kyllingskinke. To skiver knekkebrød med fårepølse. Paprika.

Normalt ville det vært noe frukt med, men jeg hadde glemt å kjøpe inn. Er ikke helt i rutinen enda.

Anonymkode: e23f4...ac2

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor føler du at du har noe med det?

Anonymkode: 0b7b8...ec4

Skrevet

Idag, to tacolefer  en med salat, paprika,ost og skinke den andre med salat, tynn omelett salat og ost. 

Blåbær

i går salat med ost og skinke. Og grov brødskive med smør. Og et eple

i morgen brødskiver med laks og ost, gulerot,

torsdag og fredag vet jeg ikke enda. 

Anonymkode: 5f940...92b

Skrevet

Hjemmelaget sunne havrekjeks og grove pizzasnurr

Anonymkode: cd6a6...d68

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

To skiver brød, epler, pærer og tomater + en yoghurt med müsli. Det er mye mat for en liten kropp, mye mer enn hva jeg spiser selv. 

Anonymkode: d3d11...83a

Nå er det faktisk ingen som har svart det du skriver her. Men uansett så står det ingenting om hvor gammelt barnet er, hvem sier det er en liten kropp. 2 skiver, frukt og 1 yoghurt i løpet av en hel dag er ikke mye mat til et barn som vokser og er aktiv. Jeg jobber i barnehage, og flere av 2 åringene der hadde spist det du nevner uten problem, i ett måltid.

Anonymkode: 049c5...429

Skrevet

matboks 1 : 2 knekkebrød med smør og ei lita Pære

matboks 2: poloarbrød med smør og ei gulrot

Anonymkode: e4a94...9f5

Skrevet

To polarbrød med smør, to brødskiver med en minimal dært med syltetøy, oppskåret agurk og en skyr. Han spiser nesten ikke pålegg og dette er av eget ønske. 

Anonymkode: 6588f...7b0

Skrevet

To grove skiver med leverpostei, oppskåret eple, druer og en yoghurt. 

Anonymkode: 0b7b8...ec4

Skrevet

Tacolefse med kyllingsalat, ost og kalkunpålegg 

Babybelle, gulerot og noen eplebiter 

Ble likt til begge i dag :)

Anonymkode: 9b52d...77d

Skrevet

En skive med leverpostei. Liten yoghurt og litt havrefras. 

Anonymkode: 41dce...960

Skrevet

10 åringen: 2 grovbrød-skiver med skinke, 4 cherrytomater, 6 blåbær og 1 liten agurk.

13 åringen: 2 grovbrød-skiver med ost og skinke.

14 åringen: 1 grovbrød-skive med salatblad, 8 druer, 4 cherrytomater, 4 sukkererter og en liten agurk.

Anonymkode: 286eb...788

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor spør du akkurat denne moren, når alle de andre mødrene har smurt matpakkene til barna? 

For hva du vet har hun 4 barn i barneskolealder. Synes det er på sin plass at foreldre kan smøre matpakke da.

Anonymkode: 1bf3b...064

Ingen av de andre spesifiserte at de laget matpakken!? De skrev bare hva som var i boksen. Nettopp når man har fire barn er det vel på sin plass at de lager matpakken selv? Mine barn smører matpakke og de går i bhg...! De smører jo uansett frokost og greier fint lage til niste også!

Skrevet

For første gang i år har hun ikke brød med seg. Hun lagde seg spyd med kjøttboller, pølsebiter, paprika, selleri, tomater og agurk (middagsrester) og så tok hun med 3 små gulerøtter i tillegg.

Anonymkode: c8157...126

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen av de andre spesifiserte at de laget matpakken!? De skrev bare hva som var i boksen. Nettopp når man har fire barn er det vel på sin plass at de lager matpakken selv? Mine barn smører matpakke og de går i bhg...! De smører jo uansett frokost og greier fint lage til niste også!

Kanskje disse barna gjør andre ting selv som dine barn ikke gjør? Hvorfor er det så viktig med akkurat matpakken?

Anonymkode: d2018...7cf

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg synes faktisk ikke det er på sin plass at de smører matpakkene sine selv.

Jeg tenker at fire søsken er vant til å dele på oppmerksomheten, de er vant til å vente på tur, de er vant til å måtte ordne en del selv og blir tidlig selvstendige, de klarer seg veldig godt. I et hus det bor 6 personer er det også en del som må gjøres og de blir tidlig vant til at alle må ta sitt ansvar og hjelpe til der de kan.

Men alle barn fortjener også å bli litt skjemt bort, og det ligger mye omsorg og kjærlighet i en matpakke. Jeg ønsker å gjøre dette for dem, jeg ønsker at de skal åpne en fristende matpakke som mamma har laget når de er sultne halvveis i dagen sin, jeg synes det er koselig å gjøre det for dem og de setter pris på å få det.

I fjor lå jeg en uke på sykehuset, og selv om far i huset styrer skuta greit måtte de den uken smøre matpakkene sine selv. Det klarte de selvfølgelig helt fint, men likevel fikk jeg høre flere ganger at de savnet matpakkene fra meg. Så den tingen ønsker jeg å gjøre for barna mine.

At du lar dine barnehagebarn lage matpakkene sine selv fungerer sikkert fint for dere, jeg er sikker på at du viser de omsorg på andre områder og skjemmer de bort litt av og til du også. Vi trenger ikke alle gjøre det på samme måte.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi dette er en koselig stund vi har sammen om morgenen og både de og jeg setter pris på det. Jeg lager frokost til dem mens de kler seg og steller seg, også sitter de rundt bordet og spiser mens jeg lager matpakkene deres.

Med fire skolebarn og en travel hverdag med fritidsaktivieteter og alt som hører med er dette en rolig og fin start på dagen for oss alle.

Du trenger ikke være redd for at de er bortskjemte og hjelpeløse, for det er de overhodet ikke. De er flinke til å hjelpe til hjemme, og lager seg mat selv både etter skolen og til kvelds, så denne lille ekstraomsorgen fra mor ødelegger dem ikke ;)

Vi også har en koselig rolig stund rundt frokostbordet, eneste forskjellen er at hver og en lager sin egen mat og nistepakke. Er så mye annet en skal gjøre for barna, deilig å slippe dette, som de fint greier selv. Da får de det de vil ha også. 

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg synes faktisk ikke det er på sin plass at de smører matpakkene sine selv.

Jeg tenker at fire søsken er vant til å dele på oppmerksomheten, de er vant til å vente på tur, de er vant til å måtte ordne en del selv og blir tidlig selvstendige, de klarer seg veldig godt. I et hus det bor 6 personer er det også en del som må gjøres og de blir tidlig vant til at alle må ta sitt ansvar og hjelpe til der de kan.

Men alle barn fortjener også å bli litt skjemt bort, og det ligger mye omsorg og kjærlighet i en matpakke. Jeg ønsker å gjøre dette for dem, jeg ønsker at de skal åpne en fristende matpakke som mamma har laget når de er sultne halvveis i dagen sin, jeg synes det er koselig å gjøre det for dem og de setter pris på å få det.

I fjor lå jeg en uke på sykehuset, og selv om far i huset styrer skuta greit måtte de den uken smøre matpakkene sine selv. Det klarte de selvfølgelig helt fint, men likevel fikk jeg høre flere ganger at de savnet matpakkene fra meg. Så den tingen ønsker jeg å gjøre for barna mine.

At du lar dine barnehagebarn lage matpakkene sine selv fungerer sikkert fint for dere, jeg er sikker på at du viser de omsorg på andre områder og skjemmer de bort litt av og til du også. Vi trenger ikke alle gjøre det på samme måte.

Herlighet, så du mener at å lære dem å lage matpakke ikke er å vise omsorg?? Omsorg er ikke å gjøre alt for dem. Såklart ungene savner noe, når de må gjøre det selv. De fleste liker jo å bli skjemt bort. 

Nettopp det med å bidra å ta ansvar dette. Som du påstår dine barn også gjør.. 

Skrevet

2 brødskiver med kokt skinke, eplebiter og druer, 1/2 neve turmiks (nøtter og rosiner) og en pk wasa sandwich m brunost. Skolen bedt oss sende med litt xtra da mange blir sultne på slutten av dagen. 

Anonymkode: 13ee3...92e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...