Gå til innhold

Synes dere dette er dårlig gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du skriver så vanskelig HI.  Skjønner nesten ikke hva du mener/skriver.  Men til saken:  selvfølgelig KAN en 11 åring være alene 2 kvelder i uka.   Men hvis det ikke er helt nødvendig hvorfor skal han?   Så mamma kan finne seg ny type😐  Jeg hadde ikke gjort det, men hvis du føler det er riktig så gjør du det!   Og når han har en far som har han mye så har du tid til å date og finne en fyr mens han er hos faren. Du er ikke alenemor. Du har mye "fri"

Anonymkode: 676e5...285

Øh?! Ikke hopp rett på fordommene her. Det er slitsomt å jobbe turnus og være 100% alene med barn (noe hun er, dersom hun alltid jobber når far har barnet). En eneste kveld alene annen hver uke er ikke mye. 

Anonymkode: 50e88...814

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At du er borte til kl 20.15 to dager en uke burde absolutt ikke være noe problem. Da har dere en halvtime med kos, kveldsmat og bok sammen før leggetid. Jeg trodde du mente kveldsvakt frem til 22- 23, da hadde jeg vært i tvil. 

Ja, er hjemme 20.15 så er ikke sånn at han er sovnet + ser han før jobb når han er tidlig ferdig å kan hjelpe med lekser da. 

Anonymkode: 2f656...ab8

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

det er ikke krise at han er alene hjemme, så lenge han syntes det er ok selv, og det fungerer med lekser/aktiviteter osv.

Det er ikke lett å være alene, og de som her sier at de alltid har barna så vil jeg bare minne på at når man er to, kan den ene gjøre ditt og datt og etterlate barnet hjemme med far/mor. Er man alene så er det bare deg der, da er friheten noe helt annet.

Anonymkode: 7dfa5...2a4

Nettopp. Det er noe fullstendig annet. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, er hjemme 20.15 så er ikke sånn at han er sovnet + ser han før jobb når han er tidlig ferdig å kan hjelpe med lekser da. 

Da synes jeg ikke du skal ha dårlig samvittighet. Det gjelder som du sier kun en dag annenhver uke, og hvis sønnen din også er komfortabel med det, hadde jeg forsøkt en slik ordning. En mor med overskudd er en mer tålmodig og blidere mor. 

Skrevet

Jeg hadde lett valgt at han skulle vært alene en gang pr uke istede for to ganger annenhver. Spesielt når du har et valg. 

Og om du er ferdig på jobb kl 20.15 når han er hos deg, har du vel det når han er hos far også? Å komme hjem så tidlig vil jeg kalle å ha kvelden for meg selv altså. 

Anonymkode: a01fe...53f

Skrevet

Jeg fant forresten en kjæreste etter å ha vært alene nesten fra starten av, og det å være to voksne som deler på ansvar, det er en så enorm forskjell at det ikke kan beskrives. Nesten som om 1 pluss 1 = 3. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg fant forresten en kjæreste etter å ha vært alene nesten fra starten av, og det å være to voksne som deler på ansvar, det er en så enorm forskjell at det ikke kan beskrives. Nesten som om 1 pluss 1 = 3. 

Jeg var alene i 10 år.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde lett valgt at han skulle vært alene en gang pr uke istede for to ganger annenhver. Spesielt når du har et valg. 

Og om du er ferdig på jobb kl 20.15 når han er hos deg, har du vel det når han er hos far også? Å komme hjem så tidlig vil jeg kalle å ha kvelden for meg selv altså. 

Anonymkode: a01fe...53f

Du skjønner at det er litt annerledes for deg som kan forlate huset når du vil fordi mannen er hjemme. 

Dette er HI's eneste mulighet til å forlate huset på kveldstid for å dra på trening/date/kino eller liknende i løpet av en måned. 

Skrevet

Han må alltid være en gang i uken alene hjemme. 

Visst jeg går dag når han er hos far har jeg en hel ettermiddag + kveld alene. Det er det som hadde gjort en forskjell. I håp om å kunne ha friheten til å finne en ny mann. 

Er ferdig 2015 når han er hos far og, men skal man på jobb 07 dagen etter er det ikke mulig å gjøre noe så seint. 

Hjemme alene er jeg nok. Så er ikke kvelden alene hjemme jeg ønsker. 

Skal kanskje prøve å se hvordan det fungerer så får jeg gjerne ta det der i fra. Greit å høre andres meninger hvertfall. 

Skrevet

Mulig jeg er treig, men slik som du beskriver det høres det ut som du jobber seks dager i uken hver uke..? Hver lørdag? Har du ikke turnusfri iblant da? Hele dager fri der gutten kanskje er hos faren?

Anonymkode: c806e...39e

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mulig jeg er treig, men slik som du beskriver det høres det ut som du jobber seks dager i uken hver uke..? Hver lørdag? Har du ikke turnusfri iblant da? Hele dager fri der gutten kanskje er hos faren?

Nei, jobber 6 dager en uke og 5 dager uken etter. Har valgt å ikke ta fri pga trenger pengene. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jobber 6 dager en uke og 5 dager uken etter. Har valgt å ikke ta fri pga trenger pengene. 

Det kan da ikke være i samsvar med arbeidsmiljøloven? Jaja, det er vel et sidespor. Men jeg jobber også turnus og helg, og har altså ofte turnusfri som kompensasjon for dette. Får ikke velge å jobbe mer.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan da ikke være i samsvar med arbeidsmiljøloven? Jaja, det er vel et sidespor. Men jeg jobber også turnus og helg, og har altså ofte turnusfri som kompensasjon for dette. Får ikke velge å jobbe mer.

Har ikke 100% stilling. Ca 80. 

Så har bare fri søndag uten barn og da helgen jeg har han. 

Skrevet

Jeg har selv vært alenemor og det hadde vært uaktuelt å gjøre det du gjør. Min gutt er nå 11 og om jeg fortsatt hadde vært alenemor ville jeg aldri i verden etterlatt barnet alene hjemme såfremt det hadde vært en kapabel pappa tilgjengelig! Om du vil ha "fri" når barnet ikke er hos deg for å date eller annet så får du bare stå over det til ungen er større. 11 år er en sårbar alder og det krever faktisk en del oppfølging og veiledning. Han kan si at det er greit, men egentlig er det ikke det når alt kommer til alt. Her bør nok du overlate mer av ansvaret til far eventuelt skaffe deg en annen jobb om mulig. Barnet ditt MÅ virkelig prioriteres her - noe som du tydligvis må få inn med teskje! Du spør om det er dårlig gjort ovenfor sønnen din? Selvsagt er det dårlig gjort...

Anonymkode: 670a8...f31

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har selv vært alenemor og det hadde vært uaktuelt å gjøre det du gjør. Min gutt er nå 11 og om jeg fortsatt hadde vært alenemor ville jeg aldri i verden etterlatt barnet alene hjemme såfremt det hadde vært en kapabel pappa tilgjengelig! Om du vil ha "fri" når barnet ikke er hos deg for å date eller annet så får du bare stå over det til ungen er større. 11 år er en sårbar alder og det krever faktisk en del oppfølging og veiledning. Han kan si at det er greit, men egentlig er det ikke det når alt kommer til alt. Her bør nok du overlate mer av ansvaret til far eventuelt skaffe deg en annen jobb om mulig. Barnet ditt MÅ virkelig prioriteres her - noe som du tydligvis må få inn med teskje! Du spør om det er dårlig gjort ovenfor sønnen din? Selvsagt er det dårlig gjort...

Mener du til og med den ene dagen i uken jeg må? 

Eller mener du den ekstra? 

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes du skriver som jeg ikke prioriterer han. Det gjør jeg. Han er min alt. Og skulle ønske at jeg ikke måtte jobbe kveld eller helg, men det må jeg dessverre. 

Skrevet

Det er dessverre veldig vanskelig å forstå deg, HI, for du skriver i nærmest stikkordsform slik at vi må gjette oss til ting. For å få litt mer klarhet i dette:

- Du jobber 80 %, hvordan ser arbeidsukene dine ut? Det virker veldig rart at du aldri har fri selv om du bare jobber 80 %? Hvordan jobber du de ukene du jobber seks dager og hvordan jobber du når du jobber fem dager?

- Hvor mye samvær har far? Og når har far samvær mtp. så 6- og 5-dagersukene dine?

Anonymkode: 75040...06a

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener du til og med den ene dagen i uken jeg må? 

Eller mener du den ekstra? 

Det du skriver er ikke forståelig.

Jeg sier at du MÅ prioritere barnet ditt og ikke "fri". 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er dessverre veldig vanskelig å forstå deg, HI, for du skriver i nærmest stikkordsform slik at vi må gjette oss til ting. For å få litt mer klarhet i dette:

- Du jobber 80 %, hvordan ser arbeidsukene dine ut? Det virker veldig rart at du aldri har fri selv om du bare jobber 80 %? Hvordan jobber du de ukene du jobber seks dager og hvordan jobber du når du jobber fem dager?

- Hvor mye samvær har far? Og når har far samvær mtp. så 6- og 5-dagersukene dine?

Kan være jeg ikke er så flink å skrive. 

Jeg jobber 5 timers vakt om det er tidlig eller seint. Og 8 timer når det er lørdag. 

En uke 3 seinvakter og lørdag. Og andre uken 2 seinvakter og fri fra jobb med barn. 

Far har han en gang i uken og annen hver helg. Så han har han den ene dagen jeg jobber kveld hver uke og når jeg jobber helg. 

Så da er han hjemme alene fast en dag hver uke nå når jeg jobber kveld. 

Håper det var forståelig. 

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes du skriver som jeg ikke prioriterer han. Det gjør jeg. Han er min alt. Og skulle ønske at jeg ikke måtte jobbe kveld eller helg, men det må jeg dessverre. 

Hvis han betyr så mye for deg så ville du ikke laget denne tråden. Da ville du prøvd å få byttet jobb eller fått istand en avtale med faren om at de kan være sammen frem til du er ferdig på jobb. Jeg sier igjen at du MÅ prioriere barnet sitt her og hva som er best for han.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis han betyr så mye for deg så ville du ikke laget denne tråden. Da ville du prøvd å få byttet jobb eller fått istand en avtale med faren om at de kan være sammen frem til du er ferdig på jobb. Jeg sier igjen at du MÅ prioriere barnet sitt her og hva som er best for han.

Det høres veldig enkelt ut.

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan være jeg ikke er så flink å skrive. 

Jeg jobber 5 timers vakt om det er tidlig eller seint. Og 8 timer når det er lørdag. 

En uke 3 seinvakter og lørdag. Og andre uken 2 seinvakter og fri fra jobb med barn. 

Far har han en gang i uken og annen hver helg. Så han har han den ene dagen jeg jobber kveld hver uke og når jeg jobber helg. 

Så da er han hjemme alene fast en dag hver uke nå når jeg jobber kveld. 

Håper det var forståelig. 

Da forstod jeg hvordan du jobber :)

For det første, jeg forstår at du føler du har behov for tid til deg selv, det tror jeg alle i samme situasjon har i større eller mindre grad, i hvert fall innimellom.

Om jeg forstår deg rett så har du fri fredag, lørdag og ev. søndag kveld de ukene hvor far har gutten helg, selv om du jobber lørdag (da slutter du vel tidligere?). Om du far leverer på søndag kan dere kanskje endre det slik at far leverer gutten til skolen mandag morgen og kommer hjem til deg mandag ettermiddag hvor du kan jobbe tidlig?

Det jeg tenker på er at hvis du gjør ting slik du sier du vil så må gutten være alene to ettermiddag/kvelder i uken, men han må jo også være alene morgenene etterpå siden du da begynner på jobb kl. 7. Selv om du har en selvstendig gutt så synes jeg det er noe mye. For de dagene må gutten din ta ansvar for lekser, middag, komme seg til/fra aktiviteter eller ha ansvar hjemme (om kompiser kommer hjem til ham så har han jo ansvar for at også de oppfører seg der).

Med det opplegget du nå tenker på så sa du at du skulle jobbe tidlig mandag og tirsdag, far har gutten tirsdag, så skal gutten være alene onsdag og torsdag kveld (pluss torsdag og fredag morgen) og så er han hos far i helgen. Da synes jeg du vil se gutten din altfor lite de ukene, for i realiteten vil du da bare ha tid til/med ham mandag kveld den uken. Det høres for meg ut som et ensomt liv for en 11-åring disse ukene.

Jeg ville ikke gått inn på en slik ordning, for den alderen han er i nå er så viktig. Dermed ser jeg noen løsninger - enten fortsette med den ordningen du har hatt til nå og innstille deg på at hvis du skal date noen så blir helgene hvor gutten er hos far travle med jobb og dating. Ikke ideelt, men riktig mann vil tilpasse seg. De andre trenger du ikke bruke mer tid på enn at du finner ut at de ikke er riktige ;) Du kan snakke med leder om en helt annen vaktordning. Eller, du kan se deg om etter en ny jobb. En fjerde løsning kan selvfølgelig være at far har litt mer samvær annenhver uke?

Jeg ville sett meg rundt etter en ny jobb hvis du ikke får! Du jobber bare 80 %, men du har veldig ugunstige arbeidstider med korte vakter og mye kveldsvakter og annenhver lørdag. Dette er dårlige betingelser, synes jeg, og veldig dårlig personalpolitikk av leder som tross alt vet at du er alene med barnet ditt det meste av tiden. Jeg regner med at du jobber i en eller annen butikk? Jeg har flere venninner som har vært alene med barn og jobbet i butikker som også har vært åpne utover kvelden. De har jobbet 100 % og fått langt bedre vakter enn det du har, lengre vakter slik at de har kunnet jobbe normalt på dagtid og så få kveldsvakter slik at de har fått ettermiddag/kvelder med barna og også mer fri når barna har vært hos far. Når du har vært ansatt der over tid så burde leder se at du er pålitelig og gjør en god jobb, og derfor være villig til å forsøke å gi deg en bedre vaktordning. Siden du vil gå glipp av kveldstillegg om du tar flere vakter så vil ikke lønnen gå ned fordi du får lengre dagvakter. Da må du kanskje jobbe 100 %, men det vil jo være bare bra for både deg og sønnen din. Dere får mer tid sammen og du får mer tid alene når han er hos far.

Er du organisert kan du også ringe fagorganisasjonen og høre hva lovverket sier om slike vaktordninger som det du har, jeg kan ikke det godt nok.

Husk at selv om du nå sikkert er litt desperat etter å treffe en ny mann så er det en kort periode tross alt før sønnen din blir eldre. Du kan likevel bli kjent med en mann nå og bruke tid på å innlede et forhold.

Sjekk først med fagorganisasjonen din om du er organisert slik at du selv kan regelverket rundt din type jobb. Så snakker du med sjefen din ang. en ny vaktordning som passer bedre til livet ditt. Og er leder helt uvillig til å møte deg på det - kikk etter en ny jobb med bedre betingelser enn det du har i dag.

Lykke til :)

Skrevet

Du har jo veldig mye fri når du jobber så korte dager. Hvis du starter 7 og jobber 5 timer er du ferdig klokka 12!

Forsøk å få deg en fulltidsjobb og forsøk å ordne det slik at gutten er hos far når du jobber sent. Det er ikke krise om så store barn er alene hjemme noen ganger, men det er ikke noe du bær belage deg på som fast ordning, med mindre det er helt nødvendig.

Du har ganske mye egen tid i dag. Bruk den. Det går fint å treffe mennesker på andre tider enn mellom 17 og 20.

Anonymkode: 79061...472

Skrevet

Litt forklaring. 

Når jeg jobber dag er det fra 10 så han må aldri ordne seg om morningene selv. 

Den uken han skal til faren om helgen hadde det blitt med meg mandag (da jobber jeg kveld), tirsdag hos far (da jobber jeg kveld), onsdag og torsdag hos meg (da jobber jeg dag. Fredag hos far da jobber jeg fredag til 20 og lørdag til 18 og fri søndag. 

Den uken jeg skal ha han helg jobber jeg tidlig mandag og han er hos meg, tirsdag han hos far (da lurer jeg på å jobbe dag nå jobber jeg kveld), men da må jeg gå sein onsdag og torsdag og han hjemme alene. Fredag han hos meg hele helgen og jeg jobber dag fredag og fri helg.  

Skrevet

Må bare spørre. Hva gjør dere som har store barn visst dere jobber kveld og evt nå i sommer når de har hatt ferie? Har de ikke vært hjemme alene? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...