Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #26 Skrevet 10. august 2017 Jeg hadde bare svart navnet på faren. Anonymkode: cae74...2f8
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #27 Skrevet 10. august 2017 Tror også bare folk er sosialt "korte". Tror ikke folk tenker at det er et litt frekt spørsmål egentlig. Det har jo ingen noe med? I dagens samfunn trenger man strengt talt ikke å pule på seg en baby. Det går fint ant å dra til Danmark å bli gravid på egenhånd - noe veldig mange gjør. Vi har en i barnehagen som bare har en mamma. Det hadde meg ALDRI falt meg inn å spørre hvor/hvem faren var/er?Vi snakker mye sammen og jeg tenker at hun får fortelle om hun har lyst. Synes hun er heldig som i det hele tatt har fått beriket livet med et barn uansett hvem eller hvordan det ble laget. Anonymkode: 4bd87...c47
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #28 Skrevet 10. august 2017 Jeg tror absolutt ikke folk mener dette frekt, de spør ikke hvem du har pult, det er mer sånn: Åh, har du fått en kjæreste, så koselig, hvem er det, noen jeg kjenner? Helt normal sosial nysgjerrighet, vi er sosiale dyr og er selvfølgelig nysgjerrig på ting som skjer med mennesker rundt oss, det er bare sånn vi er. Anonymkode: 8c9a2...278
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #29 Skrevet 10. august 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror absolutt ikke folk mener dette frekt, de spør ikke hvem du har pult, det er mer sånn: Åh, har du fått en kjæreste, så koselig, hvem er det, noen jeg kjenner? Helt normal sosial nysgjerrighet, vi er sosiale dyr og er selvfølgelig nysgjerrig på ting som skjer med mennesker rundt oss, det er bare sånn vi er. Anonymkode: 8c9a2...278 Det er derfor man lærer høflighet, skjønner du vel...? Det er ingen barn som løper fra bordet fordi de mener det frekt, so to speak. Man lærer sosiale koder og deriblant å stagge egen nysgjerrighet for å unngå å sette andre i forlegenhet. "Det er sånn vi er" <- kan jo brukes om all verdens sladrekjerriger, mobbing, utroskap osv. Siden vi mennesker er født med en driv til å være nysgjerrig, ha makt over andre og pule. Anonymkode: 0bb82...090
PRobert Skrevet 10. august 2017 #30 Skrevet 10. august 2017 Tråden er ryddet for avsporinger og usakligheter. PRobert, brukermoderator.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #31 Skrevet 10. august 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er derfor man lærer høflighet, skjønner du vel...? Det er ingen barn som løper fra bordet fordi de mener det frekt, so to speak. Man lærer sosiale koder og deriblant å stagge egen nysgjerrighet for å unngå å sette andre i forlegenhet. "Det er sånn vi er" <- kan jo brukes om all verdens sladrekjerriger, mobbing, utroskap osv. Siden vi mennesker er født med en driv til å være nysgjerrig, ha makt over andre og pule. Anonymkode: 0bb82...090 Signerer. Barn kan spørre "hvorfor har du så stor mage?", "har du vært på do og bæsjet?" og lignende. Ikke mener de å være frekk, og ikke spør de for å være slemme - de vet ikke bedre. Av voksne mennesker forventer jeg altså at de ikke oppfører seg som barn og ikke spør det første som faller i hodet på dem. Har også merket at når man er gravid eller nybakt mor, faller mange hemninger bort. "Hvordan går det med amminga - har du såre pupper?", "revnet du mye under fødselen?" eller "har du hemorroider?" er frekt å spørre om. Da kan man jo svare: "enn du da - hvor mye utflod har du hatt den siste uka? var mensen din som normalt?". Det er også liksom OK å tafse gravide på magen uten å spørre først. Ikke alle ønsker å bli tatt på av alle og enhver. Jeg synes det er frekt å spørre "hvem er faren" som første spørsmål. Det er ingenting med å være prippen eller sær å gjøre. Interessen bør rettes mot barnet - man er ikke definert av hvem man er sammen med eller hvem man har sex med. De første spørsmålene burde være "når er terminen?", "vet du hva det blir?" og "så koselig, gratulerer!", ikke "og hvem er så faren?". Anonymkode: 2b23f...6a2
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #32 Skrevet 10. august 2017 Jeg ser for mange som meg, over 40, er det fremdeles ikke helt i våre tanker alle mulige familierelasjoner, om vi ikke virkelig tenker over det først. Dvs i dagligtale kan et slikt spørsmål komme og man tar litt for gitt det finnes en mor og en far. Men, jeg ser på mine søsken som er ti år yngre enn meg og mine egne barn. De har mer automatisk en åpning for likekjønnede relasjoner, alenesvangerskap etc Det er litt som neger. Jeg er vokst opp med at det var en helt ok beskrivelse av en person. Nå, etter nesten 40 år er det ikke ok mer og jeg snubler innimellom litt i ordene fordi de ikke kommer automatisk her enda Vi må prøve å se litt stort på hverandre i en tid der verden er under forandring på disse områdene Anonymkode: f4b45...4bc
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #33 Skrevet 10. august 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg ser for mange som meg, over 40, er det fremdeles ikke helt i våre tanker alle mulige familierelasjoner, om vi ikke virkelig tenker over det først. Dvs i dagligtale kan et slikt spørsmål komme og man tar litt for gitt det finnes en mor og en far. Men, jeg ser på mine søsken som er ti år yngre enn meg og mine egne barn. De har mer automatisk en åpning for likekjønnede relasjoner, alenesvangerskap etc Det er litt som neger. Jeg er vokst opp med at det var en helt ok beskrivelse av en person. Nå, etter nesten 40 år er det ikke ok mer og jeg snubler innimellom litt i ordene fordi de ikke kommer automatisk her enda Vi må prøve å se litt stort på hverandre i en tid der verden er under forandring på disse områdene Anonymkode: f4b45...4bc Det høres mer ut som om du er over 80, ikke over 40. Jeg er og over 40, og sliter ikke med å ikke si neger eller forstå at familier kan komme i alle mulige former. Anonymkode: 67320...50b
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #34 Skrevet 10. august 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det høres mer ut som om du er over 80, ikke over 40. Jeg er og over 40, og sliter ikke med å ikke si neger eller forstå at familier kan komme i alle mulige former. Anonymkode: 67320...50b Men leseforståelsen er ikke helt inntakt? Vi forstår det! Har bare brukt et ordforråd så mange ganger at tas man litt på senga er det fort gjort å prate før man tenker fordi man ikke er vokst opp med et ordforråd som automatisk omhandlet likekjønnede ekteskap etc Men, gratulerer med å være forut for din tid (og muligens perfekt i egne øyne) Anonymkode: f4b45...4bc
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #35 Skrevet 10. august 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men leseforståelsen er ikke helt inntakt? Vi forstår det! Har bare brukt et ordforråd så mange ganger at tas man litt på senga er det fort gjort å prate før man tenker fordi man ikke er vokst opp med et ordforråd som automatisk omhandlet likekjønnede ekteskap etc Men, gratulerer med å være forut for din tid (og muligens perfekt i egne øyne) Anonymkode: f4b45...4bc Man trenger ikke å være perfekt for å ikke være uhøflig Anonymkode: 67320...50b
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #36 Skrevet 10. august 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Man trenger ikke å være perfekt for å ikke være uhøflig Anonymkode: 67320...50b Men, frekkhet og liten forståelse for at folk ikke er like er ok? Anonymkode: f4b45...4bc
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #37 Skrevet 10. august 2017 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Selvsagt er det ikke det. De lurer jo på om HI er i et forhold som de ikke har fått med seg. Alle vet at barn har en far, direkte eller indirekte. Selv om de ikke spør, så lurer selvsagt alle som hører om graviditeten på om hun har ny kjæreste, om hun har hatt en ONS eller om hun har benyttet donor. Man er passe dum hvis man tror at man kan fortelle om graviditet uten at faren vil komme på banen. Anonymkode: 6ac25...c81 Men hvem er det egentlig som har noe med om HI har hatt en ons, brukt donor eller lignende? 🙈 og iallefall om det egentlig er folk som ikke har noe med HI å gjøre til vanlig 😅 Anonymkode: 74bbb...3cd
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #38 Skrevet 10. august 2017 Og mennesker med kronisk sykdom synes det verste spørsmålet å få er "hva driver du med da?" Eller mennesker som ikke kan få barn skyr spørsmål om ikke de snart er neste par ut. Og familier uten penger til å reise til Syden kvier seg for spørsmålet om hva de har gjort i sommer. Mødre med barn som gjør det dårlig på skolen eller i sosiale lag synes det kan være vondt når spørr hvordan det går på skolen. Å spørre hvem faren er er innafor alminnelig småprat. At du er sår og lett krenkbar på dette kan ikke alle andre gå å tenke på. Om man ved hver sving og småprat med naboer og fjerne bekjente må tenke over alle scenarior vedkommende kanskje kan bli såra og krenka av så forsvinner fort småpraten. Ja, jeg skjønner at du synes det kan være litt sårt å svare på - men finn deg et svar du er fornøyd med, du har fått mange gode forslag over her - også må du bare prøve å ikke la det bli et problem for deg. Dette spørsmålet kommer du nok til å få i mange år framover - deal med det, og føl deg urettferdig behandla. Det blir isåfall bare deg dette plager, og ikke alle "tankeløse" bekjente. Det handler ikke om hvordan man har det - det handler om hvordan man tar det! Anonymkode: 6962c...256
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #39 Skrevet 10. august 2017 *deal med det, og IKKE før deg urettferdig behandla* skulle det stå Anonymkode: 6962c...256
MerraSomGår Skrevet 10. august 2017 #40 Skrevet 10. august 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror absolutt ikke folk mener dette frekt, de spør ikke hvem du har pult, det er mer sånn: Åh, har du fått en kjæreste, så koselig, hvem er det, noen jeg kjenner? Helt normal sosial nysgjerrighet, vi er sosiale dyr og er selvfølgelig nysgjerrig på ting som skjer med mennesker rundt oss, det er bare sånn vi er. Anonymkode: 8c9a2...278 Og, som om det ikke er frekt å spørre "hvem er faren" dersom vedkommende er samboer/gift, men man er så fjern bekjent at man ikke vet det... tenk deg selv hvordan det spørsmålet kjennes. Du er gift/samboer og gravid. En bekjent kommer bort og sier: "å, du er gravid, så hyggelig! Hvem er faren?" Svaret blir: "eh...samboeren min... spør du egentlig om jeg har vært utro...?"
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #41 Skrevet 10. august 2017 Hvis jeg ikke har noe med hvem som er faren har jeg ikke noe med ungen å gjøre i det hele tatt. Sansynlig vis er jeg totalt uinteressert i hele graviditeten, både kjønn, termin og svangerskapsplager er meg revnende likegyldig. Et forhold mellom voksne mennesker jeg kjenner har en viss interesse, men stort sett forsøker jeg bare desperat å finne på noe å spørre om for å være høflig. Anonymkode: 1abb4...b84
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #42 Skrevet 10. august 2017 Jeg synes det er helt sykt å skulle spørre hvem faren er! Enten kjenner du henne godt nok og da vet du det, eller så forteller hun det selv hvis hun har lyst, eller så har du faktisk ikke noe med det! "Hvem er faren?" Nei, hadde aldri ramlet meg inn å skulle spørre om noe så privat. Anonymkode: eda5d...18f
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #43 Skrevet 10. august 2017 Det er jo kjempefrekt, ville ikke falt meg inn å spørre om det. En singel venninne av meg ble en gang gravid og selvsagt spurte jeg ikke om hvordan/med hvem hun hadde blitt gravid med, er da ikke min business... Hvis en vet at en dame er singel og gravid, så får en pent vente på at hun forteller selv. Sosial intelligens much? Anonymkode: c2ec3...de3
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #44 Skrevet 10. august 2017 Man spør jo ikke hvem hun har pult, men hvem som er far til barnet. Barnet HAR jo en far. Tror ikke det er så mange fedre der ute som blir så nærtagende når de triller vogna, møter en gammel klassekamerat som sier "gratulerer som far! Så stort! Hvem er moren?". Det er alltid en mor i bildet, om hun er der hver dag, uten foreldreansvar eller er død. Hvordan skal du forholde deg til dette når ungen kommer og folk fortsetter(nye situasjoner nye mennesker) å spørre? Er det fremdeles et ikke-tema når ungen er ti år? Folk spør ikke om ditt sexliv eller kjærlighetsliv , de spør om barnet og barnets far. Barnet har en far, kanskje de kjenner ham og vil gratulere. Anonymkode: 625b0...2b5
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #45 Skrevet 10. august 2017 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Man spør jo ikke hvem hun har pult, men hvem som er far til barnet. Barnet HAR jo en far. Tror ikke det er så mange fedre der ute som blir så nærtagende når de triller vogna, møter en gammel klassekamerat som sier "gratulerer som far! Så stort! Hvem er moren?". Det er alltid en mor i bildet, om hun er der hver dag, uten foreldreansvar eller er død. Hvordan skal du forholde deg til dette når ungen kommer og folk fortsetter(nye situasjoner nye mennesker) å spørre? Er det fremdeles et ikke-tema når ungen er ti år? Folk spør ikke om ditt sexliv eller kjærlighetsliv , de spør om barnet og barnets far. Barnet har en far, kanskje de kjenner ham og vil gratulere. Anonymkode: 625b0...2b5 Ikke alle barn har en far nei Anonymkode: 67320...50b
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #46 Skrevet 10. august 2017 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke alle barn har en far nei Anonymkode: 67320...50b Biologisk sett har de jo det selv om ikke mor vet hvem det er. Folk må tåle å få slike spørsmål. Vi trenger å vite ting om hverandre. Det er ikke farlig å ikke være helt lik alle andre, men om det blir mange ting som ikke skal snakkes om og som ingen andre "har noe med" må du regne med å bli ensom og å tro at du selv er den eneste som er annerledes. Si ting som det er, også når det er litt pinlig, da ender det som regel med at flere liker deg. Anonymkode: 1abb4...b84
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #47 Skrevet 10. august 2017 Jeg skjønner det ikke, hvorfor er det frekkere å spørre om dette enn andre ting Å vise interesse for menneskene rundt oss er da ikke frekt Hvem er du gift med, hvor bor du, hvor jobber du, når har du termin, hvem er far til barna dine... Dette er da helt normal interesse og har ingenting med frekkhet å gjøre Det er vel bare å svare at dette svangerskapet er jeg alene om så aksepterer da folk det. Jeg er ganske sikker på at folk som ikke spør også lurer, men de spør noen andre enn deg.... "Hørte Turid er gravid, hvem er det hun venter seg med da?" Må være bedre med de som spør deg direkte, da kan du svare akkurat det du vil folk skal vite Anonymkode: 8c9a2...278
MerraSomGår Skrevet 10. august 2017 #48 Skrevet 10. august 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg skjønner det ikke, hvorfor er det frekkere å spørre om dette enn andre ting Å vise interesse for menneskene rundt oss er da ikke frekt Hvem er du gift med, hvor bor du, hvor jobber du, når har du termin, hvem er far til barna dine... Dette er da helt normal interesse og har ingenting med frekkhet å gjøre Det er vel bare å svare at dette svangerskapet er jeg alene om så aksepterer da folk det. Jeg er ganske sikker på at folk som ikke spør også lurer, men de spør noen andre enn deg.... "Hørte Turid er gravid, hvem er det hun venter seg med da?" Må være bedre med de som spør deg direkte, da kan du svare akkurat det du vil folk skal vite Anonymkode: 8c9a2...278 Tror du tar feil vedr de siste punktet ditt. Jeg hadde aldri spurt om noe slikt, fordi det er frekt og vedkommer meg ikke. (Om jeg kjenner vedkommende godt, er det noe annet - dette var snakk om bekjente som ikke vet om private forhold hos hi). Jeg ville heller aldri spekulert i det. Det har jeg virkelig ingen interesse av, og jeg hadde selvfølgelig aldri sladret/spurt/diskutert det med noen andre. Herre fred, her kommer det jo godt frem hvem som ikke syns det er et frekt spørsmål; det er alle dere sladrekjærringer som syns det er riktig og interessant å diskutere andre mennesker, deres privatliv og relasjoner. Har dere aldri tenkt på at for folk flest er det ikke interessant å sladre om andre menneskers gjøren og laden? At det er dere som er avvikerne her?
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #49 Skrevet 10. august 2017 41 minutter siden, mirakela skrev: Tror du tar feil vedr de siste punktet ditt. Jeg hadde aldri spurt om noe slikt, fordi det er frekt og vedkommer meg ikke. (Om jeg kjenner vedkommende godt, er det noe annet - dette var snakk om bekjente som ikke vet om private forhold hos hi). Jeg ville heller aldri spekulert i det. Det har jeg virkelig ingen interesse av, og jeg hadde selvfølgelig aldri sladret/spurt/diskutert det med noen andre. Herre fred, her kommer det jo godt frem hvem som ikke syns det er et frekt spørsmål; det er alle dere sladrekjærringer som syns det er riktig og interessant å diskutere andre mennesker, deres privatliv og relasjoner. Har dere aldri tenkt på at for folk flest er det ikke interessant å sladre om andre menneskers gjøren og laden? At det er dere som er avvikerne her? De menneskene jeg kjenner som ikke snakker om andre er de samme som er veldig stive og formelle av seg og som heller ikke stiller opp for andre. (De fleste av dem snakker stygt om andre, men da i skjul). De er ofte ensomme. De som snakker mye om andre oppfatter jeg som rause mennesker som stiller opp for andre. De interesserer seg for andre og selv om de snakker om folk snakker de ikke personene ned. Personlig trives jeg mye bedre i et miljø der "alle vet alt om alle" enn der man er opptatt av å ha en perfekt fasade og at alt skal være privat. Anonymkode: 1abb4...b84
Anonym bruker Skrevet 10. august 2017 #50 Skrevet 10. august 2017 54 minutter siden, mirakela skrev: Tror du tar feil vedr de siste punktet ditt. Jeg hadde aldri spurt om noe slikt, fordi det er frekt og vedkommer meg ikke. (Om jeg kjenner vedkommende godt, er det noe annet - dette var snakk om bekjente som ikke vet om private forhold hos hi). Jeg ville heller aldri spekulert i det. Det har jeg virkelig ingen interesse av, og jeg hadde selvfølgelig aldri sladret/spurt/diskutert det med noen andre. Herre fred, her kommer det jo godt frem hvem som ikke syns det er et frekt spørsmål; det er alle dere sladrekjærringer som syns det er riktig og interessant å diskutere andre mennesker, deres privatliv og relasjoner. Har dere aldri tenkt på at for folk flest er det ikke interessant å sladre om andre menneskers gjøren og laden? At det er dere som er avvikerne her? Selvfølgelig snakker jeg om andre folk, det gjør virkelig alle jeg kjenner. Det er ikke det samme som å snakke dritt om folk, for der gjør jeg virkelig ikke. Men å snakke om felles kjente, det gjør alle jeg kjenner ihvertfall. Hvem som har kjøpt hus, giftet seg, bytter jobb osv, der er helt vanlig konversasjon, ikke drittslenging, men oppdateringer om menneskene rundt oss Snakker du virkelig bare om deg selv, politikk og ting du har lest, aldri om hva som skjer i nabolaget, vennegjengen, blant kollegaer osv. Du sier aldri til din mann at du møtte Turid på butikken i dag og hun var høygravid, og han ville aldri svart: så koselig, hvem er det hun er sammen med da? Anonymkode: 8c9a2...278
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå