Gå til innhold

Bader/dusjer dere 3-åringer hver dag?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine barn har alltid dusjet fra livet og ned hver dag, - om morgenen så lenge de brukte bleie på natta og om kvelden etter det. I tillegg er det full dusj m/hårvask to ganger i uka.

Anonymkode: ebfee...e45

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, VictoriaS skrev:

Min bader i badekaret så og si hver dag, han er to år, kjempeaktiv og svetter+ "ruller seg i gjørme" osv:ler:

Skjønner ikke at noen fortsatt tviholder på klutvasken fra 50-tallet!

Mitt barn på 3 blir ikke så skitten, og hun svetter så og si aldri! Dette selv om hun er veldig aktiv, og løper rundt i barnehagen hele dagen.

Anonymkode: f3398...c75

Skrevet

Nå har ikke jeg 3 åringer, lenge siden jeg hadde det, men har aldri dusjet/badet dem hver dag, men vasket rompa på dem hver morgen og kveld så lenge de brukte bleie, + når de hadde bæsjet.. Puttet hele rompa oppi vasken og vasket med såpe og vann.

De dusjet vel ca 1-2 ganger pr uke om det ikke var noe spesielt.

Anonymkode: 9f0eb...d0d

Skrevet

Men hva er poenget med å gnukke rundt med klut? Så mye enklere, bedre og mer hygienisk å ta en kjapp tur i dusjen. 

Anonymkode: 43658...e29

Skrevet
1 time siden, Lessismore skrev:

Selv om jeg "bare" dusjer han annenhver/hver tredje dag, vasker jeg han jo. Vi bruker klut og vann hver morgen og hver kveld, uansett. Dusjing hver dag er ikke bra for huden - det fjerner det naturlige fettlaget. Og nei, han lukter ikke.

Hva er forskjell på å dusje i vann og klutvaske med vann da? Fettlaget går jo ikke noe mindre vekk med klut

Anonymkode: 90f83...ff9

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Bare når de er skitne. Det kan gå opptil en måned i mellom. 

Anonymkode: aa03b...3a0

:hakeslepp: Stakkars unge som går rundt og lukter etter en måned uten ordentlig vask

Anonymkode: 90f83...ff9

Skrevet

1 gang i uka her. Hun er plaget med atopisk eksem og dusjing/bading sliter veldig på huden.

Anonymkode: 37c37...b2e

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er forskjell på å dusje i vann og klutvaske med vann da? Fettlaget går jo ikke noe mindre vekk med klut

Anonymkode: 90f83...ff9

Om morgenen vasker jeg ansiktet til barna med vann. Kun litt vann i hånda og opp i ansiktet for å fjerne søvn fra øynene, sikkel ol.  Underlivet får en enkel runde med klut og vann. 

Samme runde om kvelden de dagene de ikke dusjer.

Forskjellen er jo åpenbar. I dusjen blir hele kroppen utsatt for vann. Det blir den ikke når jeg vasker med klut kun i ansikt og underliv. 

Skrevet
2 minutter siden, Lessismore skrev:

Om morgenen vasker jeg ansiktet til barna med vann. Kun litt vann i hånda og opp i ansiktet for å fjerne søvn fra øynene, sikkel ol.  Underlivet får en enkel runde med klut og vann. 

Samme runde om kvelden de dagene de ikke dusjer.

Forskjellen er jo åpenbar. I dusjen blir hele kroppen utsatt for vann. Det blir den ikke når jeg vasker med klut kun i ansikt og underliv. 

Men hvorfor er rent vann så ille? 

Å skylle er vel både mer skånsomt og mer hygienisk enn å klatte med en klut? Så sant den ikke blir skylt med glovarmt vann tar man jo med bakteriene rundt på kroppen. 

Jeg skjønner bare ikke poenget. 

Anonymkode: 43658...e29

Skrevet
6 minutter siden, Lessismore skrev:

Om morgenen vasker jeg ansiktet til barna med vann. Kun litt vann i hånda og opp i ansiktet for å fjerne søvn fra øynene, sikkel ol.  Underlivet får en enkel runde med klut og vann. 

Samme runde om kvelden de dagene de ikke dusjer.

Forskjellen er jo åpenbar. I dusjen blir hele kroppen utsatt for vann. Det blir den ikke når jeg vasker med klut kun i ansikt og underliv. 

Men hva er så galt med rent vann? Jeg skjønner det ikke

Anonymkode: 90f83...ff9

Skrevet

2-3 ganger i uka. Oftere på sommeren hvor de er klissete av solkrem og sand.

Anonymkode: fe654...815

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Bare når de er skitne. Det kan gå opptil en måned i mellom. 

Anonymkode: aa03b...3a0

FYSJ! skulle tro du levde på 30- tallet uten strøm, og måtte hente vann i ei islagt elv for å koke på vedfyrt ovn i et trangt kjøkken for å ha vann til å vaske ungen i. Selv på 30- tallet var det vanlig å bade ungene en gang i uka om vinteren, oftere på sommeren. Rent vann har aldri skadet noen. Å ha rutiner på regelmessig hygiene er godt både for foreldre og barn, og omgivelser. Husker vi hadde ei på skolen som vi kalte piss- ellen, luktet alltid urin av henne. En annen kunne vi alltid lukte på håret hansd hva de hadde hatt til middag. Han brukte å si at han bare dusjet en gang i mnd, og at han var selvrensende. Mulig det, men selv om klærne hans var rene så luktet han slik at det ble snakket høyt om. Vi var 6 år.

Anonymkode: f088b...689

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hva er poenget med å gnukke rundt med klut? Så mye enklere, bedre og mer hygienisk å ta en kjapp tur i dusjen. 

Anonymkode: 43658...e29

Veldig enig i dette, har aldri skjønt det jeg heller. Eneste gangene jeg har brukt klut på ungene eller meg, er på hytte uten innlagt vann. Med oppvarmet vann i vaskevannsfat. Lenger tid tar det også, enn å hive ungen i dusjen, rask spyling, babysåpe strategiske steder, så spyling igjen. Superraskt, og man skyller vekk bakteriene fremfor å kline dem rundt på kroppen.

Mine barn har grundig dusj med hårvask to ganger i uka, men rask dusj med vask av underliv hver dag. Den kan evt bli mer grundig dersom sølete årstid eller aktiviteter.

Anonymkode: 4b120...229

Skrevet
4 timer siden, klg,2 boys now:) skrev:

Skjønner hvorfor så mange barn lukter skittent.å ja unger lukter de også.

 Ja mine unger blir vasket hverdag 

Gratulerer. Vet ikke om du vet det, men det er ikke sunt å dusje hver eneste dag. Google det

Anonymkode: b633e...dc3

Skrevet

Når det trengs. Minst 2 ganger i uka. Blir gjerne 3 -4. Kommer jo an på

Anonymkode: b633e...dc3

Skrevet
3 timer siden, Lessismore skrev:

Om morgenen vasker jeg ansiktet til barna med vann. Kun litt vann i hånda og opp i ansiktet for å fjerne søvn fra øynene, sikkel ol.  Underlivet får en enkel runde med klut og vann. 

Samme runde om kvelden de dagene de ikke dusjer.

Forskjellen er jo åpenbar. I dusjen blir hele kroppen utsatt for vann. Det blir den ikke når jeg vasker med klut kun i ansikt og underliv. 

Æsj .🙁 Kluter er så uhygenisk. Og drive og dra den harde kluten i hutti heiti.uff. man trenger ikke dusje/ vaske nedentil hver eneste dag altså 

Anonymkode: b633e...dc3

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Bare når de er skitne. Det kan gå opptil en måned i mellom. 

Anonymkode: aa03b...3a0

Du må ikke skrive sånt! Mange dom ikke  skjønner ironi her inne 😂

Anonymkode: b633e...dc3

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du må ikke skrive sånt! Mange dom ikke  skjønner ironi her inne 😂

Anonymkode: b633e...dc3

Mulig det er ironi, men det finnes folk som gjør det

Anonymkode: 90f83...ff9

Skrevet

Jeg bor i utlandet, og her er bades selv nyfødte hver dag. De svetter jo, gulper, lager megableier osv. Så ja, min treåring bades hver dag, ofte kun i vann, og med litt Shampo på slutten. Skjønner ikke hva som er så skadelig med det.

Anonymkode: 72e3c...ae7

Skrevet

1-2 ganger i uken

Anonymkode: 644bb...ffe

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Æsj .🙁 Kluter er så uhygenisk. Og drive og dra den harde kluten i hutti heiti.uff. man trenger ikke dusje/ vaske nedentil hver eneste dag altså 

Anonymkode: b633e...dc3

...det er en fuktig engangspapirklut fra Liberio. Finnes verken uhygienisk eller hard. 

Skrevet

Nei stort sett 2-3 ganger i uken. 

Skrevet

Ca to ganger i uken, oftere om hun nekter å ha hale eller flette og håret er klissete av mat. Og ved behov, feks nå på sommeren når vi er ekstra mye ute. 

Anonymkode: 59cb7...477

Skrevet
2 timer siden, Lessismore skrev:

"Vi går jo og bærer på milliarder av snille og viktige bakterier som beskytter oss mot soppinfeksjoner og farlige bakterieinfeksjoner. Hver gang vi dusjer oss med en kvart boks med såpe skylder vi bort alle disse bakteriene slik at de må bygge seg opp igjen og igjen og igjen, og det er ikke sunt, sier Harr."

Vil vel egentlig påstå at det er såpen som er hovedproblemet, og hvor mange av oss bruker en kvart boks med såpe? Jeg, som mange andre, bruker kun lunket rent vann når jeg dusjer toåringen min. Et par ganger i uken bruker jeg litt babysåpe. Leser ikke noe sted i artikkelen at rent vann skader huden noe spesielt, og jeg må si jeg grøsser over tanken på hvor mange skitne barn det finnes. Har jobbet i barnehage hvor flere av ungen dessverre luktet ganske vondt. Og jeg regner med at foreldene ikke merket det selv, for så pass tro har jeg på dem at hvis de visste at ungen deres luktet vondt ville de faktisk badet barnet oftere. Så det er jo noe å tenke på til alle dem som "bader ungen 1 gang i måneden og likevel ikke lukter vondt" (satt på spissen). 

Anonymkode: d99b8...33a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...