Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #26 Skrevet 3. august 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, jeg hadde vel ikke forventet det. Jeg ble bare litt lei meg over at de spesifiserte det. Jeg tror jeg forventet at de lot det være opp til sine barn å ordne det slik de ville selv. Som sagt handler ikke dette om grådighet. Jeg kommer som sagt til å arve tilsvarende av mine foreldre eller litt mer. I lengden er det altså jeg som trekker vinnerloddet rent pengemessig. Anonymkode: 5f2f0...631 Arvingene til dine svigerforeldre kan disponere sine egne verdier. Dvs at de råder over egen arv, så sant det ikke er spesielle stiftelser eller fond. De færreste ordner seg slik. Anonymkode: 8bd99...ac9
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #27 Skrevet 3. august 2017 Kan hende de har spesifisert det i et testamente for å unngå sure toner blant arvingene? Arv er vel største årsak til splittelser i familier.. Anonymkode: 915ae...1a2
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #28 Skrevet 3. august 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Arvingene til dine svigerforeldre kan disponere sine egne verdier. Dvs at de råder over egen arv, så sant det ikke er spesielle stiftelser eller fond. De færreste ordner seg slik. Anonymkode: 8bd99...ac9 Ja, det kan de jo. Men om han bruker de til å betale ned boliglånet vårt, så vil jo han kunne ta med seg tilsvarende andel etter er brudd? Jeg har forresten regnet litt kjapt på det, og jeg kommer ikke til å arve "litt mer". Jeg kommer til å arve over det dobbelte.... Anonymkode: 5f2f0...631
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #29 Skrevet 3. august 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det kan de jo. Men om han bruker de til å betale ned boliglånet vårt, så vil jo han kunne ta med seg tilsvarende andel etter er brudd? Jeg har forresten regnet litt kjapt på det, og jeg kommer ikke til å arve "litt mer". Jeg kommer til å arve over det dobbelte.... Anonymkode: 5f2f0...631 Ja. Men det er det norsk lov som bestemmer. Ikke dine svigerforeldre. Anonymkode: 8bd99...ac9
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #30 Skrevet 3. august 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan hende de har spesifisert det i et testamente for å unngå sure toner blant arvingene? Arv er vel største årsak til splittelser i familier.. Anonymkode: 915ae...1a2 Hva skulle hvem blitt sure for egentlig? Skulle søsknene hans blitt sure for at broren deres valgte å dele arven med kona si? Jeg ser ikke helt den altså.. Hvis det automatisk blir særeie uansett skaper det jo bare sure miner å uttrykke det uoppfordret at de ikke vil at sønnen skal dele med kona si - selv om han vil. Anonymkode: 5f2f0...631
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #31 Skrevet 3. august 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det kan de jo. Men om han bruker de til å betale ned boliglånet vårt, så vil jo han kunne ta med seg tilsvarende andel etter er brudd? Jeg har forresten regnet litt kjapt på det, og jeg kommer ikke til å arve "litt mer". Jeg kommer til å arve over det dobbelte.... Anonymkode: 5f2f0...631 Hvorfor nevner du at du kommer til å arve over det dobbelte? Hva har det med dette å gjøre? Er du bare forferdelig opptatt av penger? Anonymkode: 8bd99...ac9
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #32 Skrevet 3. august 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor nevner du at du kommer til å arve over det dobbelte? Hva har det med dette å gjøre? Er du bare forferdelig opptatt av penger? Anonymkode: 8bd99...ac9 Jeg nevner det for å understreke det at dette ikke handler om penger for min del. Nå legger jeg meg. Sov godt alle sammen og takk for svar! ☺️ Anonymkode: 5f2f0...631
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #33 Skrevet 3. august 2017 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva skulle hvem blitt sure for egentlig? Skulle søsknene hans blitt sure for at broren deres valgte å dele arven med kona si? Jeg ser ikke helt den altså.. Hvis det automatisk blir særeie uansett skaper det jo bare sure miner å uttrykke det uoppfordret at de ikke vil at sønnen skal dele med kona si - selv om han vil. Anonymkode: 5f2f0...631 Seg i mellom. Selvfølgelig. Anonymkode: 915ae...1a2
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #34 Skrevet 3. august 2017 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor nevner du at du kommer til å arve over det dobbelte? Hva har det med dette å gjøre? Er du bare forferdelig opptatt av penger? Anonymkode: 8bd99...ac9 Dette.. hi; du sier det ikke handler om penger og grådighet. Her viser du helt tydelig det 😂 Anonymkode: 915ae...1a2
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #35 Skrevet 4. august 2017 Det er helt normalt å ta ut igjen verdier man har puttet i et felles bo, som feks arv. Forstår ikke helt hvordan du tenker, fordi så lenge dere er gift har dette ingen praktisk betydning. Mannen din arver 2 mill og betaler ned huslånet, da kan dere bo "gratis" resten av livet om dere holder sammen. Skiller dere dere får du en mindre del ved salg, tilsvarende arven (ikke normal prisstigning). Hvis du føler dette utrygt for deg kan jo du fortsette å spare din del av lånet, ingen nekter deg vel det... Du får tenke som så at dersom du etterlater deg to millioner til hvert av dine barn, hvem ønsker du skal arve det? Eller penger du arver, hvem ønsker du skal arve det? Du høres misunnelig og urimelig ut Anonymkode: b8296...f0d
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #36 Skrevet 4. august 2017 Det er ikke sikkert svigerforeldrene dine vet at arv automatisk er særeie og bare vil sikre at sønnen får disse pengene med seg videre om dere skulle bli skilt en gang. Det er hverken rart eller noe du bør føle deg såret over, det er en helt naturlig tanke. Jeg er sikker på at dine foreldre også mener det samme, om du arver 4 milliomer etter dem er det nok godt for dem også å vite at om mannen din skulle gå fra deg en gang i fremtiden så vil du få med deg den arven videre i livet som særeie. Ikke tenk mer på dette, mannen din bruker pengene som han vil, men blir dere skilt skal han ha tilsvarende sum mer enn deg ut av boet. Loven er sånn, og svigerforeldrene dine spesifiserte det i testamentet, det er helt greit. Anonymkode: dd37b...e15
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #37 Skrevet 4. august 2017 Dere eier 50/50. Så da kan mannen din betale ned på sin andel da? Så kan du fortsette å betale på din andel. Eller dere kan la han betale ned hele lånet og du kan da nedbetale din del av lånet rett til han (så slipper dere unna med en hel del renter). Da vil du eie mer av mer av huset til dere eier like mye. Det er helt normalt at arv er særeie, hva tror du de andre arvingene hadde sagt om du skulle begynne å arve foreldrene deres? Da kunne det potensielt blitt bråk. Er det noen andre av mannen din sine søskens ektefeller som arver noe da? Hvordan fikk du vite om denne arven? Det er jo litt spesielt at slike ting kommer fram før de er døde. Jeg vet INGENTING om arv i familien på noen sider, og det er ikke noe som opptar meg heller da jeg jo helst ønsker at det er noe som skal skje med dem. Så hvorfor kommer dette plutselig opp nå? Anonymkode: 376ec...25f
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #38 Skrevet 4. august 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Dere eier 50/50. Så da kan mannen din betale ned på sin andel da? Så kan du fortsette å betale på din andel. Eller dere kan la han betale ned hele lånet og du kan da nedbetale din del av lånet rett til han (så slipper dere unna med en hel del renter). Da vil du eie mer av mer av huset til dere eier like mye. Det er helt normalt at arv er særeie, hva tror du de andre arvingene hadde sagt om du skulle begynne å arve foreldrene deres? Da kunne det potensielt blitt bråk. Er det noen andre av mannen din sine søskens ektefeller som arver noe da? Hvordan fikk du vite om denne arven? Det er jo litt spesielt at slike ting kommer fram før de er døde. Jeg vet INGENTING om arv i familien på noen sider, og det er ikke noe som opptar meg heller da jeg jo helst ønsker at det er noe som skal skje med dem. Så hvorfor kommer dette plutselig opp nå? Anonymkode: 376ec...25f Det var en god idé. Nei, som sagt har jeg aldri forventet at jeg skulle arve dem, men at det jeg og mannen arver etter våre foreldre er vårt felles, som alltid blir delt 50/50 (med mindre det var noe spesielt av sentimentalverdi som f.eks. barndomshjem). Altså at mannen og hans søsken får likeverdige deler, men at arven blir delt mellom ektefeller (med mindre det var noe av sentimentalverdi som sagt ). At dette går helt normalt for seg er helt greit for meg. Spøramålet mitt var da også om det var normalt. Jeg tror aldri mine foreldre ville lagt seg i dette. Jeg arver mine foreldre på vanlig måte, men om jeg ønsker å dele arven med ektefellen min eller ikke, det tenker de nok er noe vi løser selv. De har respekt nok for vårt forhold til å la oss løse ting selv. Jeg fant ut av det etter at de bad barna sine skrive under på testamentet som vitner. Ja, jeg også syntes det var spesielt at de ville at vi skulle vite dette før de døde. Spesielt siden dette er helt vanlige ting. Og nei, jeg har heller aldri tenkt på dette før. Men de ville ordne det mens de fortsatt var ved sine fulle fem. Forståelig nok. Anonymkode: 5f2f0...631
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #39 Skrevet 4. august 2017 Spørsmålet mitt var forresten ikke om det er vanlig at arv er særeie. Spørsmålet mitt var om det var vanlig at arvelater insisterer på det, selv om de ikke har noen formue eller emosjonelle ting å beskytte. Jeg lurte egentlig på om det var noen fler som hadde opplevd det fra svigerforeldre, ikke på hva som skjer med pengene. Grunnen til at jeg lurte på det var fordi de aldri har ønsket meg velkommen i familien, og de har vist veldig tydlig gjennom mange år at de ikke liker meg så godt. Så jeg lurte på om dette var noe jeg skulle ta personlig eller om dette var vanlig. Rett og slett for å forsøke å forstå hvor dette kom fra. Jeg er hverken misunnelig, grådig eller spesielt opptatt av penger, Men jeg har nok andre familieverdier enn hva de fleste i denne tråden har. Nå har det vært litt mye drittslenging her, så jeg hopper av tråden. Men tusen takk til de som ga med konstruktive svar i begynnelsen. Anonymkode: 5f2f0...631
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #40 Skrevet 4. august 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Spørsmålet mitt var forresten ikke om det er vanlig at arv er særeie. Spørsmålet mitt var om det var vanlig at arvelater insisterer på det, selv om de ikke har noen formue eller emosjonelle ting å beskytte. Jeg lurte egentlig på om det var noen fler som hadde opplevd det fra svigerforeldre, ikke på hva som skjer med pengene. Grunnen til at jeg lurte på det var fordi de aldri har ønsket meg velkommen i familien, og de har vist veldig tydlig gjennom mange år at de ikke liker meg så godt. Så jeg lurte på om dette var noe jeg skulle ta personlig eller om dette var vanlig. Rett og slett for å forsøke å forstå hvor dette kom fra. Jeg er hverken misunnelig, grådig eller spesielt opptatt av penger, Men jeg har nok andre familieverdier enn hva de fleste i denne tråden har. Nå har det vært litt mye drittslenging her, så jeg hopper av tråden. Men tusen takk til de som ga med konstruktive svar i begynnelsen. Anonymkode: 5f2f0...631 Det er jo kun du som er opptatt av penger. Det er kun du som nevner det til gagns. Det er vel helt andre verdier enn resten av oss, men ingen nødvendigvis positiv som du legger det fram som.. Anonymkode: 915ae...1a2
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #41 Skrevet 4. august 2017 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, det kan de jo. Men om han bruker de til å betale ned boliglånet vårt, så vil jo han kunne ta med seg tilsvarende andel etter er brudd? Jeg har forresten regnet litt kjapt på det, og jeg kommer ikke til å arve "litt mer". Jeg kommer til å arve over det dobbelte.... Anonymkode: 5f2f0...631 Har du regnet på arven din? Og du er ikke opptatt av penger nei................. Anonymkode: 83948...379
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #42 Skrevet 4. august 2017 Min manns eks var åpenlyst opptatt av arv og penger og hva "de to ville få", det gjorde at mine svigerforeldre er nå veldig påpasselige med at alt deres barn får er oppført som særeie. Jeg tenker at det dine svigerforeldre gjør er naturlig, du vil sikkert også bli mer opptatt av å sikre dine barn i fremtiden enn deres ektefeller, men jeg kan skjønne at det oppleves sårt at de føler behov for å presisere det. Anonymkode: 2a896...7f2
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #43 Skrevet 4. august 2017 Du har fått en del feil svar over ang særeie. Arv blir bare særeie dersom det er bestemt i testament. Uten testament går det inn i felleseie, som er søt du og mannen eier sammen. Men ved en eventuell skilsmisse vil arven tilhøre hans skjevdelingsmidler. Anonymkode: 4f247...ea3
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #44 Skrevet 4. august 2017 Se ekteskapsloven $ 59: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1991-07-04-47#KAPITTEL_2-7 Anonymkode: 4f247...ea3
Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #45 Skrevet 5. august 2017 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Du har fått en del feil svar over ang særeie. Arv blir bare særeie dersom det er bestemt i testament. Uten testament går det inn i felleseie, som er søt du og mannen eier sammen. Men ved en eventuell skilsmisse vil arven tilhøre hans skjevdelingsmidler. Anonymkode: 4f247...ea3 Men det er uansett helt normalt at arv er særeie, så det er jo i grunnen ingenting utover det vanlige. Det er da viktig at HI får sin arv også som særeie slik at ikke mannen hennes skal sitte igjen med hennes arv uten at de deler på hans, det ser jo også ut til at hun vil sitte bedre i det uansett Anonymkode: 376ec...25f
Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #46 Skrevet 5. august 2017 Mine foreldre har også spesifisert at arv til meg er særeie. Dette etter råd fra advokat. Det er for å sikre at jeg kan bestemme i er pengene. Hvis jeg vil dele dem med ham, så kan jeg gjøre det og hvis jeg ikke vil så MÅ jeg ikke. Veldig vanlig praksis. Anonymkode: 2da09...1eb
Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #47 Skrevet 5. august 2017 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Se ekteskapsloven $ 59: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1991-07-04-47#KAPITTEL_2-7 Anonymkode: 4f247...ea3 Og der står det at arv holdes utenfor deling. Anonymkode: 31e6d...38e
Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #48 Skrevet 5. august 2017 Arv er særeie. Det var unødvendig av svigers å presisere det. Trodde alle visste dette? Det skulle tatt seg ut om svigerbarn skulle være arvinger på lik linje med biologiske...som det ikke er nok strid om arv rundt omkring. Men hva mannen din gjør med arven, er selvfølgelig opp til ham. Selv arvet jeg et par hundretusen og de puttet jeg i boliglånet. Satte vel ca halvparten på en sparekonto også. Hadde ikke likt det hvis mannen hadde forlangt at disse pengene skulle stått på en felles konto. Han har sin egen. Regner med at mannen min gjør tilsvarende når det blir hans tur å arve. Skal uansett holde meg langt unna det arveoppgjøret, mye større verdier enn min mors beskjedne... Få ting er mer patetisk enn griske svigerbarn som blander seg inn når arven fordeles. Anonymkode: 7ec57...860
Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #49 Skrevet 5. august 2017 Guri malla... Du arver uansett ikke fem øre fra dine svigerforeldre. Er ikke det allmennkunnskap? Anonymkode: 90ca2...7da
Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #50 Skrevet 5. august 2017 På 3.8.2017 den 22.37, Anonym bruker skrev: Kjøp en leilighet eller hybel et sted hvor det kan tenkes at ungene en dag skal studere. Lei den ut til den tid kommer. Evt svelg stoltheten og kjøp hytte. Da beholder du eierandel i huset og sikrer deg selv med det viktigste hvis dere blir skilt. Men forstår at du blir såret. Selv om man ikke har et godt forhold føler man seg jo som en del av familien. Det svigerforeldrene dine har gjort er jo å markere en klar grense. Men that's life, du må nesten bare svelge den kamelen... Anonymkode: 24db8...6f7 Dette er en god løsning. Det svigers gjorde var jo egentlig bare en demonstrasjon - pengene ville uansett vært din manns særeie. Og nei, det er ikke uvanlig. Min søster fikk en halv mill i forskudd på arv/arv av min mor. Dette skulle brukes som innskudd i leilighet. Min mor satte som krav at disse pengene kun skulle gå til min søster, ikke til hennes samboer. Det betydde ikke at hun ikke liker ham, for det gjør hun, men hun ønsket ikke å gi ham 250k ved et evt brudd - pengene var til datteren, ikke svigersønnen. Det er helt fair. Svigersønnen hadde også stor nytte av pengene - de gjorde det mulig for dem å kjøpe en leilighet flere år tidligere enn de ellers ville klart. Foreslår at du rister av deg følelsene og fokuserer på det positive arven vil føre med seg for familien. Invester pengene i noe annet enn huset. Anonymkode: c36fb...0e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå