Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #1 Skrevet 3. august 2017 Aller først: beklager langt innlegg. 🙈 Min mann og jeg har vært gift noen år, men forholdet mellom svigers og meg har dessverre ikke vært det beste bestandig, selv om vi begge prøver. Nå har jeg funnet ut at svigerforeldrene mine testamenterer alt til sine barn som "særeie". Dvs. at ingenting tilfaller meg. Greit nok i og for seg, jeg er jo ikke gift med mannen min for pengene, men (litt dumt spørsmål kanskje), men hva skal vi gjøre med pengene? Hvis han betaler ned boliglånet vårt med dem blir det en såpass stor bit av boligen vår at jeg blir boende i "hans hus". Jeg vil dermed gå glipp av prisstigning ved ev. salg om han eier en større del - og for å være helt ærlig vil jeg helst bo i et hus jeg eier selv. Det er ikke noen tomter, hus eller hytter med sentimentalverdi, så det er ikke derfor de insisterer på særeie. Alt av verdier blir nok solgt og fordelt pengemessig mellom min mann og søsknene Selv om jeg egentlig ikke bryr meg om pengene, kjenner jeg at dette ble... rart? Jeg har ikke lyst til å feriere i min manns hytte eller bo i hans hus. Vi har delt alt mellom oss siden vi ble gift. "Alt mitt er ditt og alt ditt er mitt." Og jeg har alltid tenkt at vi - sammen- vil arve mine foreldre, som disponerer omtrentlige verdier (ev. litt mer). Alt vi har fått og opparbeidet oss har vi investert i forholdet vårt og i barna våre. At han nå skal disponere (antagelig) et par millioner som "ikke skal regnes med" i forholder vårt ble en innmari fremmed tanke. Jeg kjenner at jeg ble litt lei meg over dette. Så til det egentlige spørsmålet: er dette vanlig? Jeg skjønner jo at man vil bevare ting av emosjonell verdi i familien, som hytter eller barndomshjem eller gårdsbruk, men er det vanlig med særeie ved "vanlig" arv? Tusen takk for svar. Anonymkode: 5f2f0...631
Nyttårs barn Skrevet 3. august 2017 #2 Skrevet 3. august 2017 Arv er i utgangspunktet særeie. Dette betyr at om det ikke skrives noe testamente og din mann arver la oss si 2 millioner så er de hans alene. Om han bruker arven på en hytte og pengene klart kan tilbakeføres til arv, så kan han i prinsippet kreve hytta skjevdelt ved et eventuelt brudd. men dette må kreves, det skjer ikke av seg selv. om pengene brukes på forbruk og reiser for familien, som et eksempel, kan han ikke "kreve" 2 millioner ut av boet ved et ev brudd.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #3 Skrevet 3. august 2017 Arv er særeie uansett Anonymkode: e6e9f...7fd
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #4 Skrevet 3. august 2017 Mener jeg har hørt at det uansett er særeie på arv. Dvs at du får uansett særeie på arv etter dine foreldre uten at dette er spesifisert. Anonymkode: bcfeb...65e
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #5 Skrevet 3. august 2017 Altså slik "Nyttårsbarn" beskriver det Anonymkode: e6e9f...7fd
LillaGorilla♥♥ Skrevet 3. august 2017 #6 Skrevet 3. august 2017 Arv er alltid særeie. Men mannen din kan jo forvalte sine penger som han vil da, også å dele dem med deg.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #7 Skrevet 3. august 2017 Uansett hvem som nedbetaler huslånet, kan dere stå på skjøtet som eier av 50/50% begge to. Anonymkode: efc70...711
Nyttårs barn Skrevet 3. august 2017 #8 Skrevet 3. august 2017 1 minutt siden, Nyttårs barn skrev: Arv er i utgangspunktet særeie. Dette betyr at om det ikke skrives noe testamente og din mann arver la oss si 2 millioner så er de hans alene. Om han bruker arven på en hytte og pengene klart kan tilbakeføres til arv, så kan han i prinsippet kreve hytta skjevdelt ved et eventuelt brudd. men dette må kreves, det skjer ikke av seg selv. om pengene brukes på forbruk og reiser for familien, som et eksempel, kan han ikke "kreve" 2 millioner ut av boet ved et ev brudd. Så lenge dere ikke går fra hverandre er det ikke noe problem. Dere bør gifte dere, så har dere begge mulighet til å sitte i uskiftet bo ved et eventuelt dødsfall.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #9 Skrevet 3. august 2017 Takk for svar alle sammen. Jeg prøver å svare dere nedover: Jeg leste et sted at arv ikke er særeie, men at det må bestemmes, men jeg vet jo ikke hvor troverdig denne kilden er, så det kan jo være feil http://www.paragrafen.no/?id=121 Hvis jeg har forstått det rett er det noe som ligner på særeie, men som heter felleseie? Det var vanskelig å forstå det formelle syns jeg, så om noen her virkelig kan dette bare informer! ☺️ Om vi står som eiere av huset 50/50, så vil ikke det gjelde om nedbetalingen (altså arven) kan spores tilbake til han. Han vil da kunne kreve at det er hans ved et ev. brudd (hvis jeg har forstått det riktig). Vi er allerede gift, så vi vil arve hverandre. Uansett kjenner jeg bare at jeg syntes det var veldig spesielt at de spesifiserte det i testamentet sitt, og at jeg ble ganske lei meg. Eller er det vanlig å gjøre det? Anonymkode: 5f2f0...631
Nyttårs barn Skrevet 3. august 2017 #10 Skrevet 3. august 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar alle sammen. Jeg prøver å svare dere nedover: Jeg leste et sted at arv ikke er særeie, men at det må bestemmes, men jeg vet jo ikke hvor troverdig denne kilden er, så det kan jo være feil http://www.paragrafen.no/?id=121 Hvis jeg har forstått det rett er det noe som ligner på særeie, men som heter felleseie? Det var vanskelig å forstå det formelle syns jeg, så om noen her virkelig kan dette bare informer! ☺️ Om vi står som eiere av huset 50/50, så vil ikke det gjelde om nedbetalingen (altså arven) kan spores tilbake til han. Han vil da kunne kreve at det er hans ved et ev. brudd (hvis jeg har forstått det riktig). Vi er allerede gift, så vi vil arve hverandre. Uansett kjenner jeg bare at jeg syntes det var veldig spesielt at de spesifiserte det i testamentet sitt, og at jeg ble ganske lei meg. Eller er det vanlig å gjøre det? Anonymkode: 5f2f0...631 Dere vil fremdeles eie huset sammen men mannen din kan kreve å skjevdele boet om han bruker arven sin til å f.eks betale ned lånet på huset. Det du bør gjøre er å passe på at den dagen du arver så kan også din arv tilbakeføres til noe konkret. Om mannen din bruker sin arv på ei hytte og du bruker din på ferier og restauranter så kan han kreve skjevdeling av sin arv mens du ikke har noe å kreve.
Nyttårs barn Skrevet 3. august 2017 #11 Skrevet 3. august 2017 Det er også noe med at så lenge dere er gift og kun har felles barn, så er det ikke egentlig noe problem. Alt havner hos barna på et eller annet tidspunkt. Om du tenker at mannen din kan komme til å skille seg fra deg og få et par unger til, så er saken gjerne en litt annen.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #12 Skrevet 3. august 2017 Jeg er gift og mannen min og jeg har en tinglyst ekteskapskontrakt. Dersom det blir brudd står det hva jeg skal ha med ut som særeie (kontanter), fordi de pengene fikk jeg som arv. Min tanke er at jeg skal bruke disse pengene som egenandel til egen bolig. Håper selvfølgelig at det aldri skjer, men er viktig for meg å sikre meg. Kanskje dere bør gjøre noe liknende? Anonymkode: 3d9f0...771
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #13 Skrevet 3. august 2017 Hva om arven gis videre til deres barn? Anonymkode: ecfec...77f
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #14 Skrevet 3. august 2017 Jeg forstår foreldrene. Så lenge dere er gift har dere begge glede av disse pengene. Blir det slutt mellom dere forstår jeg at foreldrene ønsker at dette er hans egenkapital videre. Anonymkode: 09758...37c
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #15 Skrevet 3. august 2017 Kjøp en leilighet eller hybel et sted hvor det kan tenkes at ungene en dag skal studere. Lei den ut til den tid kommer. Evt svelg stoltheten og kjøp hytte. Da beholder du eierandel i huset og sikrer deg selv med det viktigste hvis dere blir skilt. Men forstår at du blir såret. Selv om man ikke har et godt forhold føler man seg jo som en del av familien. Det svigerforeldrene dine har gjort er jo å markere en klar grense. Men that's life, du må nesten bare svelge den kamelen... Anonymkode: 24db8...6f7
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #16 Skrevet 3. august 2017 16 minutter siden, Nyttårs barn skrev: Dere vil fremdeles eie huset sammen men mannen din kan kreve å skjevdele boet om han bruker arven sin til å f.eks betale ned lånet på huset. Det du bør gjøre er å passe på at den dagen du arver så kan også din arv tilbakeføres til noe konkret. Om mannen din bruker sin arv på ei hytte og du bruker din på ferier og restauranter så kan han kreve skjevdeling av sin arv mens du ikke har noe å kreve. Ja, det er nettopp dette jeg er bekymret for. Om han betaler ned boligen vår, er den jo ikke vår om han kan få med seg mesteparten ut av et brudd. Det er derfor jeg lurer på hva vi skal gjøre med disse pengene, for vi ønsker at det vi har sammen deles 50/50. Det går vel opp i opp på et tidspunkt, men mine foreldre er en del år yngre, så mannen min vil arve svigers lenge før vi arver mine foreldre. Ang. det med barn som en annen skrev over her, det har jeg også tenkt på. Hvis f.eks. jeg dør først vil jeg at min mann arver meg, og disponerer pengene til barna slik han ønsker det. Jeg hadde ikke ønsket at mine barn skulle fått et par millioner når de var 18-20 år og ikke var modne nok til å disponere. Det samme med mannen min. Om han skulle dødd hadde jeg ønsket å arve han, og sett til at pengene (som ellers ville tilfalt barna) gikk utdannelse, bolig, språkreiser o.l. Anonymkode: 5f2f0...631
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #17 Skrevet 3. august 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kjøp en leilighet eller hybel et sted hvor det kan tenkes at ungene en dag skal studere. Lei den ut til den tid kommer. Evt svelg stoltheten og kjøp hytte. Da beholder du eierandel i huset og sikrer deg selv med det viktigste hvis dere blir skilt. Men forstår at du blir såret. Selv om man ikke har et godt forhold føler man seg jo som en del av familien. Det svigerforeldrene dine har gjort er jo å markere en klar grense. Men that's life, du må nesten bare svelge den kamelen... Anonymkode: 24db8...6f7 Ja, det var gode ideer. Og takk for litt forståelse. Jeg forstår dem, men jeg blir lei meg. Særlig når de vet hvilke verdier vi har og at vi alltid har vært opptatt av å være et team med felles mål og drømmer som vi jobber for. Nå blir det liksom mannens reise og ikke vår... Det føles veldig rart. Anonymkode: 5f2f0...631
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #18 Skrevet 3. august 2017 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det var gode ideer. Og takk for litt forståelse. Jeg forstår dem, men jeg blir lei meg. Særlig når de vet hvilke verdier vi har og at vi alltid har vært opptatt av å være et team med felles mål og drømmer som vi jobber for. Nå blir det liksom mannens reise og ikke vår... Det føles veldig rart. Anonymkode: 5f2f0...631 Jeg forstår overhodet ikke hvordan du tenker. Det er da en selvfølge at arven fra dine svigerforeldre tilfaller din mann. Hva får deg til å mene noe annet? Du har ikke arverett etter dem. Det er da ikke noe rart at de vil at deres arvinger skal arve dem. Anonymkode: 8bd99...ac9
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #19 Skrevet 3. august 2017 Ingenting hadde jo tilfalt deg uansett testamente eller ikke.. Anonymkode: 915ae...1a2
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #20 Skrevet 3. august 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ingenting hadde jo tilfalt deg uansett testamente eller ikke.. Anonymkode: 915ae...1a2 Det tenkte jeg og på. Hi har jo uansett ingen arverett, så jeg skjønner ikke helt hva hun klager på. Anonymkode: 83948...379
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #21 Skrevet 3. august 2017 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det er nettopp dette jeg er bekymret for. Om han betaler ned boligen vår, er den jo ikke vår om han kan få med seg mesteparten ut av et brudd. Det er derfor jeg lurer på hva vi skal gjøre med disse pengene, for vi ønsker at det vi har sammen deles 50/50. Det går vel opp i opp på et tidspunkt, men mine foreldre er en del år yngre, så mannen min vil arve svigers lenge før vi arver mine foreldre. Ang. det med barn som en annen skrev over her, det har jeg også tenkt på. Hvis f.eks. jeg dør først vil jeg at min mann arver meg, og disponerer pengene til barna slik han ønsker det. Jeg hadde ikke ønsket at mine barn skulle fått et par millioner når de var 18-20 år og ikke var modne nok til å disponere. Det samme med mannen min. Om han skulle dødd hadde jeg ønsket å arve han, og sett til at pengene (som ellers ville tilfalt barna) gikk utdannelse, bolig, språkreiser o.l. Anonymkode: 5f2f0...631 Mannen din arver ikke svigers, han har ingen arverett. Anonymkode: 83948...379
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #22 Skrevet 3. august 2017 Det er helt vanlig at arv er særeie. Jeg og min mann har det som dere - vi er en enhet og alt er felles. Hans foreldre er en god del eldre enn mine og har en del verdier. Jeg har vært inne på tanken at ting kommer til å bli veldig skjevt mellom oss på en måte, når den tid kommer at han arver dem, og det føles litt rart å tenke på. Men det har aldri falt meg inn å forvente at arven ikke skal være hans særeie. Det er en selvfølge. Anonymkode: d724e...afe
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #23 Skrevet 3. august 2017 Jeg forstår veldig godt at svigerforeldrene dine ønsker å sikre at arven etter dem går direkte til barna deres. Jeg kommer til å gjøre det samme den dagen det er aktuelt. Jeg ønsker at verdiene etter meg blir hos barna mine. Eventuelle svigerbarn skal ikke sitte med halvparten av det jeg har opparbeidet meg. En smart måte å trygge sine voksne barns fremtid! 👍 Du bør svelge kamelen - selv om det er forståelig at det kjennes småbittert. Dette er dine svigerforeldres frie valg. Det er deres verdier det er snakk om (sannsynligvis hardt opparbeidet gjennom et langt liv). Anonymkode: d2147...778
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #24 Skrevet 3. august 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg forstår veldig godt at svigerforeldrene dine ønsker å sikre at arven etter dem går direkte til barna deres. Jeg kommer til å gjøre det samme den dagen det er aktuelt. Jeg ønsker at verdiene etter meg blir hos barna mine. Eventuelle svigerbarn skal ikke sitte med halvparten av det jeg har opparbeidet meg. En smart måte å trygge sine voksne barns fremtid! 👍 Du bør svelge kamelen - selv om det er forståelig at det kjennes småbittert. Dette er dine svigerforeldres frie valg. Det er deres verdier det er snakk om (sannsynligvis hardt opparbeidet gjennom et langt liv). Anonymkode: d2147...778 Hvordan kan det oppleves småbittert at man ikke arver noen man ikke har arverett fra? 🤔 Anonymkode: 8bd99...ac9
Anonym bruker Skrevet 3. august 2017 #25 Skrevet 3. august 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er helt vanlig at arv er særeie. Jeg og min mann har det som dere - vi er en enhet og alt er felles. Hans foreldre er en god del eldre enn mine og har en del verdier. Jeg har vært inne på tanken at ting kommer til å bli veldig skjevt mellom oss på en måte, når den tid kommer at han arver dem, og det føles litt rart å tenke på. Men det har aldri falt meg inn å forvente at arven ikke skal være hans særeie. Det er en selvfølge. Anonymkode: d724e...afe Nei, jeg hadde vel ikke forventet det. Jeg ble bare litt lei meg over at de spesifiserte det. Jeg tror jeg forventet at de lot det være opp til sine barn å ordne det slik de ville selv. Som sagt handler ikke dette om grådighet. Jeg kommer som sagt til å arve tilsvarende av mine foreldre eller litt mer. I lengden er det altså jeg som trekker vinnerloddet rent pengemessig. Anonymkode: 5f2f0...631
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå