Anonym bruker Skrevet 13. juli 2017 #1 Skrevet 13. juli 2017 Vi skal i bryllup nå til helgen hos et vennepar av mannen min. Jeg har møtt de kun en gang. Hvor vanlig er det å splitte par under bryllupsmiddagen? Kjenner jeg gruer meg litt da mannen min er den eneste jeg kjenner.. Anonymkode: b109a...0f4
villekulla Skrevet 13. juli 2017 #2 Skrevet 13. juli 2017 Vet du allerede at dere er splittet? Tror det holder til sjeldenhetene. De eneste gangene jeg har vært med på at det er splittede par er når ene delen av paret er forlover, eller brudepike. Du blir nok kjent med noen på dagen, de fleste er veldig hyggelige og pratsomme under bryllup.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2017 #3 Skrevet 13. juli 2017 Nei, jeg vet ikke om vi er splittet. Var en venninne som sa at det kunne skje.. Aldri vært i et bryllup før der det har skjedd. Men typisk om det skulle skje nå til helgen, da jeg kun kjenner 1 person. HI Anonymkode: b109a...0f4
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2017 #4 Skrevet 13. juli 2017 Jeg er opplært med at til formelle middager hvor det er bordplan osv setter man aldri gifte/samboende par ved siden av hverandre. Tanken bak er at de er sammen alltid ellers og at det er deilig å få snakke med andre enn partneren sin når man er ute. Til gjengjeld må man som vertskap forsøke å plassere folk som ikke kjenner de andre sammen med noen som man tenker de vil ha glede av å snakke med under middagen. Anonymkode: ebaed...fc3
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2017 #5 Skrevet 13. juli 2017 Jeg har ikke opplevd det, bare lest om det her inne. Jeg personlig hadde ikke likt å sitte alene med ukjente... Anonymkode: 7d7ef...505
Solstråle92 Skrevet 13. juli 2017 #6 Skrevet 13. juli 2017 Vært i en del bryllup, og alltid sittet sammen med mannen min🙂
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2017 #7 Skrevet 13. juli 2017 Jeg har vært i bryllup hvor det var gjort slik. Brudeparet ville at familiene og deres respektive venner skulle lære hverandre å kjenne, så de blandet oss skikkelig. Var litt rart de første 2 minutter. Men det var jo likt for alle og ble veldig hyggelig. I min søsters bryllup satt vi også blandet. Der hadde de lagt en liten presentasjonsbok som lå ved alle plasser, hvor det stod hvem som satt hvor og litt om hver enkelt. Det var veldig greit og man hadde noe å snakke om med dem man ikke kjente fra før. Anonymkode: ebaed...fc3
Gjest Antarctica Skrevet 13. juli 2017 #8 Skrevet 13. juli 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er opplært med at til formelle middager hvor det er bordplan osv setter man aldri gifte/samboende par ved siden av hverandre. Tanken bak er at de er sammen alltid ellers og at det er deilig å få snakke med andre enn partneren sin når man er ute. Til gjengjeld må man som vertskap forsøke å plassere folk som ikke kjenner de andre sammen med noen som man tenker de vil ha glede av å snakke med under middagen. Anonymkode: ebaed...fc3 Dette. Står i "Skikk og bruk", og er selvsagt det eneste rette. (Har dessverre sittet til bords med 3 ektepar en gang. De var åpenbart HELT ferdige med alle samtaler de var tenkt å ha i livet. Endte med at de intervjuet oss to som var single ved samme bordet. Deretter drakk de bare...)
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2017 #9 Skrevet 13. juli 2017 Jeg har vært i 2 bryllup. Det ene satt par sammen, jeg er singel og kom alene. Jeg følte meg veldig alene og syntes det det var vanskelig å snakke Med folk. I det andre var par splittet og da var det mye enklere å prate med de jeg satt Med Anonymkode: e4219...1b3
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2017 #10 Skrevet 13. juli 2017 Jeg har vært i 10 bryllup. I ett av de ble vi splittet. Jeg likte det ikke. Anonymkode: 8bcfa...ed3
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2017 #11 Skrevet 13. juli 2017 14 minutter siden, Pashla skrev: Dette. Står i "Skikk og bruk", og er selvsagt det eneste rette. (Har dessverre sittet til bords med 3 ektepar en gang. De var åpenbart HELT ferdige med alle samtaler de var tenkt å ha i livet. Endte med at de intervjuet oss to som var single ved samme bordet. Deretter drakk de bare...) Det står mye i "skikk og bruk" som ikke følges i dag. Det er ikke meninga at alle regler som var funnet opp for x antall år siden skal praktiseres i all evighet. Det har også vært skikk å ikke dukke opp i rød eller grønn kjole i bryllup, noe som overhode ikke følges i dag. I dag har vi også både låvefest-bryllup, gallabryllup, middag for fire personer-bryllup, fyllefestbryllup og mange andre varianter. Det sier seg selv at "skikk og bruk" må tilpasses hver eneste variant. Det som hører med under gallamiddag følges for eksempel helt unaturlig på låvefest. Jeg bor i samisk område og har vært i en del bryllup. Har aldri opplevd at det var bordplassering noe sted, bortsett fra bordet til forlovere, barn og foreldre til brudeparet - de sitter ved eget bord. Det er en del andre skikker i samiske bryllup i tillegg, for eksempel kan forloveren ikke være gift. Så disse skikkene avviker fra "Skikk og bruk"-boka. Det er også helt vanlig i samiske bryllup at folk går enten i kofta, eller i penkjole, men det er ikke noe krav til kjolens lengde, farge eller stil. Det er også OK med bunad i disse bryllupene. Det jeg ville frem til, at man ikke kan kun referere til denne boka og si at det alltid skal gjøres sånn og slik. Anonymkode: ac44b...f33
Gjest Antarctica Skrevet 13. juli 2017 #12 Skrevet 13. juli 2017 (endret) 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det står mye i "skikk og bruk" som ikke følges i dag. Det er ikke meninga at alle regler som var funnet opp for x antall år siden skal praktiseres i all evighet. Det har også vært skikk å ikke dukke opp i rød eller grønn kjole i bryllup, noe som overhode ikke følges i dag. I dag har vi også både låvefest-bryllup, gallabryllup, middag for fire personer-bryllup, fyllefestbryllup og mange andre varianter. Det sier seg selv at "skikk og bruk" må tilpasses hver eneste variant. Det som hører med under gallamiddag følges for eksempel helt unaturlig på låvefest. Jeg bor i samisk område og har vært i en del bryllup. Har aldri opplevd at det var bordplassering noe sted, bortsett fra bordet til forlovere, barn og foreldre til brudeparet - de sitter ved eget bord. Det er en del andre skikker i samiske bryllup i tillegg, for eksempel kan forloveren ikke være gift. Så disse skikkene avviker fra "Skikk og bruk"-boka. Det er også helt vanlig i samiske bryllup at folk går enten i kofta, eller i penkjole, men det er ikke noe krav til kjolens lengde, farge eller stil. Det er også OK med bunad i disse bryllupene. Det jeg ville frem til, at man ikke kan kun referere til denne boka og si at det alltid skal gjøres sånn og slik. Anonymkode: ac44b...f33 Jeg beklager, jeg har ikke lest den samiske "Skikk og bruk"-ekvivalenten. Så her kommer jeg til kort. Men på generelt grunnlag: hvis man kjenner litt basale regler for etikette, så vil man få det SÅ mye lettere. For da vil man kunne omgås med mennesker i alle lag av folket og i ulike land; uten å fornærme noen eller dumme seg ut. Derav referansen til boka (som litt ufortjent har fått på seg at den er gammeldags.) Og en bitteliten ting; myten om at rød eller grønn kjole skal være feil - det har aldri vært en praktisert tradisjon. Det er en "modern legend". Endret 13. juli 2017 av Pashla
amandine Skrevet 13. juli 2017 #13 Skrevet 13. juli 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det står mye i "skikk og bruk" som ikke følges i dag. Det er ikke meninga at alle regler som var funnet opp for x antall år siden skal praktiseres i all evighet. Det har også vært skikk å ikke dukke opp i rød eller grønn kjole i bryllup, noe som overhode ikke følges i dag. I dag har vi også både låvefest-bryllup, gallabryllup, middag for fire personer-bryllup, fyllefestbryllup og mange andre varianter. Det sier seg selv at "skikk og bruk" må tilpasses hver eneste variant. Det som hører med under gallamiddag følges for eksempel helt unaturlig på låvefest. Jeg bor i samisk område og har vært i en del bryllup. Har aldri opplevd at det var bordplassering noe sted, bortsett fra bordet til forlovere, barn og foreldre til brudeparet - de sitter ved eget bord. Det er en del andre skikker i samiske bryllup i tillegg, for eksempel kan forloveren ikke være gift. Så disse skikkene avviker fra "Skikk og bruk"-boka. Det er også helt vanlig i samiske bryllup at folk går enten i kofta, eller i penkjole, men det er ikke noe krav til kjolens lengde, farge eller stil. Det er også OK med bunad i disse bryllupene. Det jeg ville frem til, at man ikke kan kun referere til denne boka og si at det alltid skal gjøres sånn og slik. Anonymkode: ac44b...f33 Det er så, men her spør hi, og får svar. Spiller ingen rolle hva man gjør på låven eller i lavvoen, det er gitte sosiale regler som følges i gitte situasjoner. Sånn er det bare.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2017 #14 Skrevet 13. juli 2017 3 minutter siden, Pashla skrev: Jeg beklager, jeg har ikke lest den samiske "Skikk og bruk"-ekvivalenten. Så her kommer jeg til kort. Men på generelt grunnlag: hvis man kjenner litt basale regler for etikette, så vil man få det SÅ mye lettere. For da vil man kunne omgås med mennesker i alle lag av folket og i ulike land; uten å fornærme noen eller dumme seg ut. Derav referansen til boka (som litt ufortjent har fått på seg at den er gammeldags.) Og en bitteliten ting; myten om at rød eller grønn kjole skal være feil - det har aldri vært en praktisert tradisjon. Det er en "modern legend". Det jeg ville frem til, er at det ikke er absolutt alt etter boka i litt mer "løse" forsamlinger, for eksempel låvefest-bryllup. Der passer det jo ikke med gallakjole, bittesmå porsjoner i 5-retters middag, masse høytidelige taler og annet som kan være skikk og bruk i gallabryllup. Anonymkode: ac44b...f33
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2017 #15 Skrevet 13. juli 2017 1 minutt siden, amandine skrev: Det er så, men her spør hi, og får svar. Spiller ingen rolle hva man gjør på låven eller i lavvoen, det er gitte sosiale regler som følges i gitte situasjoner. Sånn er det bare. Men det er jo det som er problemet, er at BRYLLUP generelt ikke er en fast "gitt" situasjon. Enkelte bryllupsfester forutsetter alkoholservering, andre er alkoholfrie. I noen bryllup er det dans, i andre ikke. Enkelte velger kun å ha middag med forlovere på en uhøytidelig restaurant, og bryr seg da ikke om å splitte de 8 menneskene som er med på middagen. Bryllup er ikke en fasit. For øvrig, samer bruker ikke å feire bryllup i lavvo, det er ikke plass Men selvfølgelig, har men fordommer, så tror man jo at alle samer bor i lavvo og feirer alt der Anonymkode: ac44b...f33
amandine Skrevet 13. juli 2017 #16 Skrevet 13. juli 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Men det er jo det som er problemet, er at BRYLLUP generelt ikke er en fast "gitt" situasjon. Enkelte bryllupsfester forutsetter alkoholservering, andre er alkoholfrie. I noen bryllup er det dans, i andre ikke. Enkelte velger kun å ha middag med forlovere på en uhøytidelig restaurant, og bryr seg da ikke om å splitte de 8 menneskene som er med på middagen. Bryllup er ikke en fasit. For øvrig, samer bruker ikke å feire bryllup i lavvo, det er ikke plass Men selvfølgelig, har men fordommer, så tror man jo at alle samer bor i lavvo og feirer alt der Anonymkode: ac44b...f33 Ingen fordommer mot hverken samer eller bønder, det var lavvo og låve var ikke myntet på deg personlig selv om du har erfaring med samiske bryllup. HI nevner bryllupsmiddag og ordlegger seg dithen at hvertfall jeg tolker det som at det er en mer formell setting med mange gjester. Hadde hun vært invitert i et lite og uformelt bryllup hadde det ikke vært tema. Det er en stor fordel, som jeg ser det, å kjenne regler for skikk og bruk. Gjør man det vet man å skli inn i de fleste rammer og man vet både hva man kan forvente og hva som forventes av en.
amandine Skrevet 13. juli 2017 #17 Skrevet 13. juli 2017 Det er vel også gjerne sånn at de som ikke har disse reglene med seg i sekken ikke ser viktigheten av dem og ikke vektlegger dem, mens de andre veldig godt legger merke til hvem som kan og ikke kan føre seg.
Mamma_til_2 Skrevet 13. juli 2017 #18 Skrevet 13. juli 2017 Jeg skal i bryllup neste sommer og jeg vet nå at vi blir splittet siden jeg er forlover. Stoler da på brudeparet at de setter min mann ved siden av noen som han kan prate lett med.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2017 #19 Skrevet 13. juli 2017 2 minutter siden, amandine skrev: Det er vel også gjerne sånn at de som ikke har disse reglene med seg i sekken ikke ser viktigheten av dem og ikke vektlegger dem, mens de andre veldig godt legger merke til hvem som kan og ikke kan føre seg. Så du deler folk i "ubehøvla" og "dannet", altså dem som har reglene i sekken og ikke. Jeg er fullt klar over reglene i "Skikk og bruk"-boka. Men samfunnet er i utvikling. Det blir mindre og mindre vanlig med stive formelle bryllup, og mer og mer vanlig med litt "løsere" tilstelninger. Mange bruder velger i dag å ikke gifte seg i hvit marengskjole, men heller ha på seg en bunad, kofte, rød kjole, kremfarget kjole og så videre. Noen igjen har buksedrakt (for eksempel hvis det er to damer som gifter seg). Reglene i boka ER gamle, uansett hva Pashla sier. Man kan ikke ta utgangspunkt i at skikk og bruk-reglene aldri endrer seg. Alt endrer seg i takt med samfunnsutviklingen, og godt er det. Det er ikke lenger forventet at damer skal ordne alt med kokkelering og servering i bryllup. I boka er det blant annet brukt ordet "vertINNE" - det passer ikke i alle situasjoner i dag, heldigvis, der vi også har mannlige verter i selskap. Det er ikke lenger kvinnenes oppgave å ordne alt det praktiske i selskap og stå til ansvar hvis noe av det praktiske svikter. Jeg har vært i flere NORSKE bryllup uten bordkort, uten svaneservietter, uten levende musikk og uten taler. Anonymkode: ac44b...f33
sug lut Skrevet 13. juli 2017 #20 Skrevet 13. juli 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg er opplært med at til formelle middager hvor det er bordplan osv setter man aldri gifte/samboende par ved siden av hverandre. Tanken bak er at de er sammen alltid ellers og at det er deilig å få snakke med andre enn partneren sin når man er ute. Til gjengjeld må man som vertskap forsøke å plassere folk som ikke kjenner de andre sammen med noen som man tenker de vil ha glede av å snakke med under middagen. Anonymkode: ebaed...fc3 Dette.
amandine Skrevet 13. juli 2017 #21 Skrevet 13. juli 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så du deler folk i "ubehøvla" og "dannet", altså dem som har reglene i sekken og ikke. Jeg er fullt klar over reglene i "Skikk og bruk"-boka. Men samfunnet er i utvikling. Det blir mindre og mindre vanlig med stive formelle bryllup, og mer og mer vanlig med litt "løsere" tilstelninger. Mange bruder velger i dag å ikke gifte seg i hvit marengskjole, men heller ha på seg en bunad, kofte, rød kjole, kremfarget kjole og så videre. Noen igjen har buksedrakt (for eksempel hvis det er to damer som gifter seg). Reglene i boka ER gamle, uansett hva Pashla sier. Man kan ikke ta utgangspunkt i at skikk og bruk-reglene aldri endrer seg. Alt endrer seg i takt med samfunnsutviklingen, og godt er det. Det er ikke lenger forventet at damer skal ordne alt med kokkelering og servering i bryllup. I boka er det blant annet brukt ordet "vertINNE" - det passer ikke i alle situasjoner i dag, heldigvis, der vi også har mannlige verter i selskap. Det er ikke lenger kvinnenes oppgave å ordne alt det praktiske i selskap og stå til ansvar hvis noe av det praktiske svikter. Jeg har vært i flere NORSKE bryllup uten bordkort, uten svaneservietter, uten levende musikk og uten taler. Anonymkode: ac44b...f33 Tja, jeg ville kanskje ikke ordlagt meg fullt så bombastisk, og jeg er ikke så glad i å sette folk i bås. Men la oss si det sånn, mine barn skal kunne føre seg hvor som helst og med hvem som helst. Forøvrig spiller det ingen rolle hvilke erfaringer du har med forskjellige typer bryllup, og det spiller ingen rolle at du synes skikk og bruk er utdatert. Det er sosiale dos and don'ts som ligger der i bunnen for de aller flestes omgang, fra de enkle reglene rundt bordskikk og bruk av forskjellige typer bestikk og glass, hvordan man konverserer, at man lukker munnen når man tygger, ikke spiser under taler eller snakker med mat i munnen, osv osv. Lik det eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2017 #22 Skrevet 13. juli 2017 er jo pga grunn av at man skal bli bedre kjent Anonymkode: bff52...d85
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2017 #23 Skrevet 13. juli 2017 Om dere blir splittet er der jo ikke bare du som ikke kjenner noen, da blir man blandet så flest mulig ukjente kommer ved siden av hverandre. Det er jo de aller enkleste samtalene... Hei, hva heter du? Hvordan kjenner du brudeparet da? Bor de her i byen eller? Hva driver du med da? Har du barn? Bla bla bla, det går av seg selv.... Jeg har opplevd i et bryllup at vi ble splittet. Der hadde de mange små bord og hvert bord hadde et navn, så måtte vi trekke en lapp hver fra en stor boks og fikk da navnet på et bord. Helt tilfeldig hvem man kom sammen med, og jeg havnet med sju mennesker jeg aldri hadde sett før. Anonymkode: 05105...bc5
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2017 #24 Skrevet 13. juli 2017 Man splitter gifte par. Man splitter ikke ugifte par. Anonymkode: 909a2...41a
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2017 #25 Skrevet 13. juli 2017 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Man splitter gifte par. Man splitter ikke ugifte par. Anonymkode: 909a2...41a I dag er den grensen ikke så tydelig siden mange er samboende i årevis og stifter familie uten noen gang å gifte seg. Slik jeg har lært det går skillet ved om man bor sammen. Samboende par splittes. Men ofte ved brylluper er det naturlig å splitte alle parene da poenget er at folk skal bli kjent med den andre partens familie. Anonymkode: ebaed...fc3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå