Gå til innhold

Fortjener uføre

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har vært kronisk syk, hele mitt liv. Derfor har jeg heller ikke fått forsikringer. Men jeg har prøvd å både jobbe og studere, men sykdommen blir bare verre. Så det går ikke lenger. Nå om dagen er jeg så syk, at jeg vurderer å la barna flytte til far. Men de som sier det er lett å bli ufør, har ikke gått i mine sko. Jeg har vært under Nav siden 2003, har vært på utallige kurs, arbeidsutprøvinger og studert. Men ikke klart noe. Jeg har mange diagnoser. Spesialistene, mener jeg er alt for syk til å jobbe. Men nav nekter å uføretrygde meg. De bare sender meg på nye avklaringer. På de siste 9 mnd, har jeg vært på 3 kurs og arbeidsutprøving. Jeg klarer det ikke, og blir bare sykere. Og jeg har 14 000 utbetalt i måneden, dette skal jeg leve av, og forsørge 2 barn med.

Anonymkode: 9b9fe...b3b

Har vært der du er nå! Få deg en flink fastlege som kan bli med deg på nav møter! Sykemeld deg..

Send inn uføresøknad!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er glad for at vi har uføretrygd i Norge, tenk hvor mange land som ikke har noe?

Selv er jeg i den situasjonen at jeg risikerer å bli så syk at jeg ikke kan jobbe mere i løpet av de neste 10 årene og prøver derfor å holde forbruket vårt på et nivå som kan reduseres på en grei måte. (Betaler ekstra på huslån, sparer, stoppet på 2 barn osv.) 

Men jeg mener og at lønn er noe man får for jobben man gjør. Kan man ikke jobbe, så kan man heller ikke ha like stor inntekt som naboen i full jobb. Den kommunistiske tanken om at alle skal ha like mye er lite inspirerende og lite produktiv for et lands økonomi. Selvfølgelig skal det lønne seg å jobbe!

Og dette med hvor vanskelig det er å bli ufør må variere veldig fra kommune til kommune. Her jeg bor er det ikke vanskelig. Nav har foreslått uføre for meg ved 2 anledninger, min mor gikk 4 mnd fra diagnose til uføretrygd og på min jobb har vi hatt ei i "praksis" som nå har blitt uføre. Hun har ingen annen diagnose enn lett psykisk utviklingshemning.  Hun vil ikke jobbe. Skulker mye, går tidlig med diverse unnskyldninger osv. Nav har gitt opp, hun er 24.

Anonymkode: 2898d...e6a

Ingen annen diagnose enn lett psykisk utviklingshemmet!? Tro meg , det er ingen LETT diagnose!  Herregud er det mulig!!!!

Skrevet
2 timer siden, Evablaum skrev:

Og enig, må du flykte for å holde deg i live, da håper jeg virkelig at du ikke får barn!!

Da hadde mange av oss ikke levd i dag! Min far er født under 2 verdenskrig og er glad ikke min bestemor og bestefar tenkte som deg!!!!!

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skulle likt å se deg bli kronisk syk.

Anonymkode: fc285...04e

Hva i all verden er det for en ting å si?

Anonymkode: a7382...2fa

Skrevet

Jeg synes ordningen med uføre er bra slik den er, de som har hatt høy arbeidsinntekt vil få en høyere uføre enn de som har hatt lav arbeidsinntekt... Folk som har 450 k i åre i uføre, har gjerne hatt en inntekt på 800 k... Så de har da gått drastisk ned og må ha forbruket sitt deretter. De som har ekstremt lav uføre burde også få sikret at de fikk den behandlingen de trenger, eller medisiner osv.Vet ikke om dette allerede gjøres da ;)

Når det er sagt bør folk ha litt mer respekt for en gruppe som ikke har gjort annet galt enn å bli syke. Rakke ned på mennesker som allerede ligger nede, er for meg patetisk.

Jeg er heldigvis frisk og har alltid jobbet 100%, men jeg vet ikke hva fremtiden vil bringe. Det er bare å tenke hva hvis!?

Hva om en av barna mine blir skadet eller får en sykdom som gjør at de blir uføre før de får vært i arbeidslivet? Hva om jeg blir uføre med 2 barn og mannen min stikker? Ect, ect. Jeg er glad for de ordningene som er, at det ihvertfall er et sikkerhetsnett for de som faller utenfor arbeidslivet... For det kan bli meg... Hvem vet? Så jeg betaler min skatt gledelig ... Jeg koster allerede mer nå enn hva jeg betaler i skatt uansett. :)

De få menneskene som kanskje prøver å få uføre fordi de ikke ønsker å jobbe, er det nok få av.... Jeg har møtt 1 menneske som åpenlyst har sagt at hun gikk igjennom 8 leger og den 9 gav en diagnose slik at hun kunne få uføre... Selv sa hun at hun ville være hjemme med barna når de var små også friskmelde seg når de ble større... Men jeg tror ikke de fleste er slik for det. 

For å være så syk at du ikke kan stå i arbeidslivet virker isolerende og ensomt... Og økonomisk trangt... Ikke noe å trakte etter.

Vi vil komme langt med litt medmenneskelighet :)

Anonymkode: f14c2...942

Skrevet
På 30.6.2017 den 21.16, Anonym bruker skrev:

Hvorfor det? Skal man bli straffet for at man er for syk til å jobbe, og skal dermed slite med å få endene til å møtes? Slite med å ha råd til en ferie iblant? Tror du uføre ØNSKER å være syke?! Fyfaen du er blåst. Og nei, er absolutt ikke ufør. Men har nær familie som er det, og såklart fortjener de å ha det like romslig som oss økonomisk!! Å få utbetalt knapt 18.000,- er for lite. 

Anonymkode: c6b38...691

18 000  er vel ung ufør... er mer 14 000 for de som blir uføre etter 30 år.

Anonymkode: f5d38...953

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

18 000  er vel ung ufør... er mer 14 000 for de som blir uføre etter 30 år.

Anonymkode: f5d38...953

Ja, de som har laveste sats ufør, har ca 14 000 utbetalt. Og det sier seg selv, at i dagens samfunn, er det for lite. Og er du da godt voksen, så koster det ca 10 000 kr, å leie en 2 roms leilighet. Da man er 40 år, så ønsker man ikke å bo i bofelleskap med 20 åringer. Og 20 åringene, vil ikke ha deg boende der heller. Så skal man betale strøm, transport, medisiner, mat, telefon, klær osv. Sier seg at det går ikke.

Jeg mener og, at det skal ikke være lønnsomt å være ufør. Men minstesatsen, burde være nok til at man kunne leve av det. Og de kutter jo hele tiden og. Før så fikk uføre med barn, veldig bra barnetillegg, så barna skal slippe å lide økonomisk for foreldrenes sykdom. Nå har dette blitt kuttet drastisk. Og barna er de som lider.

Og hvilken framtid venter de fattige barna, og hvilken utgiftspost blir de for samfunnet, da de blir voksne.

Anonymkode: 9b9fe...b3b

Skrevet
12 timer siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev:

Ingen annen diagnose enn lett psykisk utviklingshemmet!? Tro meg , det er ingen LETT diagnose!  Herregud er det mulig!!!!

I og med at jeg jobber sammen med henne føler jeg det er en korrekt beskrivelse. Hun får alle tilrettelegginger som er mulig å tilby og all den aksept og forståelse som finnes, men faktum er at hun gidder ikke. Hun får skjennepreken fra nav, møter på jobb og har det godt... i 3 uker... Så får hun seg en ny kjæreste og da følger alltid hodeverk og fravær. 

Vi har og 2 til med lett psykisk utvikling og en med downs i praksis hos oss og alle de 3 møter når de skal.

Jeg synes det er flott at de har denne muligheten, ser at det gagner dem å komme seg ut og å ha ansvar, og Ja, jeg synes det er bra at der stilles aktivitetskrav nå.

Anonymkode: 2898d...e6a

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva i all verden er det for en ting å si?

Anonymkode: a7382...2fa

Syns du det er noe verre enn "nå som du er syk, skulle jeg gjerne likt å se deg blakk også"? 

For det er jo den logiske følgen av visse brukeres holdninger her! 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Syns du det er noe verre enn "nå som du er syk, skulle jeg gjerne likt å se deg blakk også"? 

For det er jo den logiske følgen av visse brukeres holdninger her! 

Har ikke sett det skrevet noe sted. Det jeg så var at EB mente arbeidstakere burde ha bedre økonomiske betingelser enn de som ikke jobber, ikke at hun ønsket å se dem ruinert. 

Anonymkode: f733d...b12

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke sett det skrevet noe sted. Det jeg så var at EB mente arbeidstakere burde ha bedre økonomiske betingelser enn de som ikke jobber, ikke at hun ønsket å se dem ruinert. 

Potato tomato...

Skrevet

Jeg er ufør. Fikk en sykdom da jeg var 14 år. Jeg gikk videregående, og 1 år på høyskole, så sa det pang. Aldri jobbet annet enn ved siden av skole. Min største drøm er, å kunne jobbe. 

Anonymkode: 5b7a2...f57

Skrevet
På 30.6.2017 den 8.52, Evablaum skrev:

Jeg synes uføre fortjener å ha det mye mindre økonomisk romslig, enn oss som jobber fullt. 

Jeg synes mennesker uten empati fortjener å bli alvorlig syke, uføre og fattige.

Anonymkode: ccfcf...35d

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes mennesker uten empati fortjener å bli alvorlig syke, uføre og fattige.

Anonymkode: ccfcf...35d

Ganske empatiløst av deg 🤣🤣🤣

Skrevet
14 timer siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev:

Da hadde mange av oss ikke levd i dag! Min far er født under 2 verdenskrig og er glad ikke min bestemor og bestefar tenkte som deg!!!!!

Ja, for det hadde vært en universell katastrofe om ikke du og mange andre hadde vært til 😂

Skrevet
27 minutter siden, Evablaum skrev:

Ja, for det hadde vært en universell katastrofe om ikke du og mange andre hadde vært til 😂

Ja, hvordan hadde det vært i dag om en hel generasjon ikke hadde blitt født? Dermed heller ikke deres etterkommere. Hadde vært stusselig og definitivt ikke bra.

Anonymkode: 08f0c...100

Skrevet
På 30.6.2017 den 23.19, Anonym bruker skrev:

Pappa skadet mamma stygt for 25 år siden. Så stygt var det at hun var 2 millimeter fra å dø og legene spådde at hun kom til å dø, sitte i rullestol eller ligge i en seng som en grønnsak resten av livet.  Det ble den gangen omtalt som Norges med groteske partnerdrapsforsøk. Mot alle ods greide hun å komme seg såpass at hun var i 100% jobb, men måtte ufrivillig gå ned til 50% jobb og 50% ufør. Legene og NAV har mast på henne i mange år om at hun burde bli 100% ufør. Ikke presse seg. Nå har hun "gitt opp" og søkt om 100% ufør. Kroppen greier ikke mer og jeg syns hun fortjener å la kroppen hvile. Hun er det tøffeste menneske jeg vet om og fortjener alt godt, men siden hun har vært i yrke med lav lønn er ikke uføretrygden noe å leve av. Det kommer til å bli tøfft fremover. 

Derfor blir jeg så sint når jeg ser hvordan enkelte av dere rakker ned på uføre. Som om de ikke fortjener livets rett. Det er faktisk ikke bare å knipse med fingrene og få uføretrygd sånn helt ute grunn. De aller fleste er ufør av god grunn og det er ikke gull og grønne skoger. Nå kutter staten bare mer og mer av de "godene" uføre har og dermed gjør de en sårbar gruppe enda mer sårbar. 

Få opp øynene og ikke bare se det dere vil se. Prøv å forstå at det ligger faktisk mer bak enn det dere vet om en person som er ufør. Det er et liv det er snakk om, et menneske med følelser og håp. Som har et ønske om et bedre liv. De færreste vil være ufør, de fleste vil ha en jobb å gå til. Ingen liker å sitte hjemme med smerter. Mange isolerer seg og faller utenfor. Skal de sulte på gata også?

Det er gjerne erstatning i slike saker. 

Anonymkode: dfde6...531

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er gjerne erstatning i slike saker. 

Anonymkode: dfde6...531

Som jeg har skrevet tidligere. Hun fikk 100 000 fra forsikringsselskapet. Det var alt og mesteparten gikk til å erstatte det som ble skadet. 

Er det slik at folk går rundt å tror at om grusomme ting skjer så er det bare å rope erstatning også renner pengene inn. 

Vet en sak der etterlatte skulle få en stor erstatning på grunn av en fyllekjører drepte mor i familien, men føreren hadde ikke penger. Ingen krever dem inn og resultatet er at de nå og da får 500, 1000 kr osv. 

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som jeg har skrevet tidligere. Hun fikk 100 000 fra forsikringsselskapet. Det var alt og mesteparten gikk til å erstatte det som ble skadet. 

Er det slik at folk går rundt å tror at om grusomme ting skjer så er det bare å rope erstatning også renner pengene inn. 

Vet en sak der etterlatte skulle få en stor erstatning på grunn av en fyllekjører drepte mor i familien, men føreren hadde ikke penger. Ingen krever dem inn og resultatet er at de nå og da får 500, 1000 kr osv. 

Tipper hun mente voldsoffererstatning, de pengene betaler vel staten ut også blir gjerningsmannen stående med gjeld til staten?

Anonymkode: f4d21...76e

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror ikke det er så mye bedre å forvente av dem, de forholder seg til amerikanske serier på tv og amerikanske tilstander og tror det er slik her også ;)

(Jeg har svart tidligere i tråden og støttet deg.)

Anonymkode: d9265...089

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tipper hun mente voldsoffererstatning, de pengene betaler vel staten ut også blir gjerningsmannen stående med gjeld til staten?

Anonymkode: f4d21...76e

Var ikke noe å hente der heller. Var ingen som opplyste om dette den gangen og da hun fikk vite om den var det for sent. Er ikke automatisk utbetaling.

Heldigvis vet man mer om slike ting i dag. Man vet mer om rettighetene sine og det er lettere å finne ut hva man har rett på. Dette skjedde som sakt for 25 år siden. 

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Forsikring? Joda, 100 000 utbetalt, versjågo og takk og farvell. Var ikke mye igjen etter å ha reparert og kjøpt nytt det som ble ødelagt under angrepet. 

For å få behandling/oppfølging må hun til et sykehus i et annet fylke. Selv om legene der sier og skriver at det er dit hun må vil ikke helfo/pasientreiser høre på det. Så hun må betale egenandel til frittsykehusvalg. Som er en god del høyere. De forskjellige behandlingene hennes går under forskjellige egenandelskort. Så selv om hun får fylt ett så hjelper det lite på de andre. Noen får dekt behandling frem til frikort fra NAV, men det har hun fått avslag på. Så kommer medisiner i tillegg da. Vanlig mann i gata har ikke disse utgiftene, men så klar de er jo friske og kan jobbe. 

Skjønner at det må være en minstesats, men når alt blir kuttet litt og litt for hvert år er det ikke mye å leve av. Det forstår vel du også.

Så istedet for å rakke ned på uføre, hva med å hjelpe dem til et lettere liv. Sier ikke man skal bli rik på ufør, men å få det litt lettere hadde vært fint. 

"Så istedenfor å rakke ned på uføre, hva med å hjelpe dem til et lettere liv". 

Hva ønsker du at jeg skal gjøre? Jeg syns jeg bidrar mye jeg. Har både bechaterw og crohns, jobber fullt og betaler 300.000 kr i skatt i året. 

Anonymkode: 118d2...b87

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror ikke det er så mye bedre å forvente av dem, de forholder seg til amerikanske serier på tv og amerikanske tilstander og tror det er slik her også ;)

I USA er det i alle fall ikke mye å hente, med mindre man går til steindyr rettssak. 

Skrevet

Lurer fortsatt litt på hva som egentlig var spørsmålet til hi, men tråden lever uansett sitt eget liv😅

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Virker som det er mange som lever i en slags fantasiboble med gull og grønne skoger. Tror det er mange som burde sette seg bedre inn i hvordan ting faktisk fungerer og ikke bare anta at alt blir servert. 

Takk for støtten ☺

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...