Gå til innhold

Fortjener uføre

Anbefalte innlegg

Skrevet

?

Anonymkode: 32d22...337

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva fortjener uføre? 

Anonymkode: 38c88...63a

Skrevet

Kan jeg ikke tenke meg!! 

Jeg mener, de er jo UFØR... 

Anonymkode: 7ad5a...db9

Skrevet

Nå lurer jeg fælt på hva du lurer på om de fortjener.... Halv pris på bussen? 

Anonymkode: f4d21...76e

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå lurer jeg fælt på hva du lurer på om de fortjener.... Halv pris på bussen? 

Jeg tenker du er flau nå 

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker du er flau nå 

Hvorfor skulle jeg være flau? 

Jeg mener absolutt uføre fortjener de få godene de har jeg, men lurer på hva hi mener de evt ikke fortjener. 

Jeg tipper bare hva hi mener jeg, og tippet honnørrabatten. 

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skulle jeg være flau? 

Jeg mener absolutt uføre fortjener de få godene de har jeg, men lurer på hva hi mener de evt ikke fortjener. 

Jeg tipper bare hva hi mener jeg, og tippet honnørrabatten. 

Det var forresten HI som skrev at du måtte være flau.

Anonymkode: 2a1a7...9cc

Skrevet

Hva mener du, HI? Du må nesten utdype, ellers blir spørsmålet meningsløst. 

Anonymkode: f733d...b12

Skrevet

Jeg synes uføre fortjener å ha det mye mindre økonomisk romslig, enn oss som jobber fullt. 

Skrevet
12 timer siden, Evablaum skrev:

Jeg synes uføre fortjener å ha det mye mindre økonomisk romslig, enn oss som jobber fullt. 

Hvorfor det? Skal man bli straffet for at man er for syk til å jobbe, og skal dermed slite med å få endene til å møtes? Slite med å ha råd til en ferie iblant? Tror du uføre ØNSKER å være syke?! Fyfaen du er blåst. Og nei, er absolutt ikke ufør. Men har nær familie som er det, og såklart fortjener de å ha det like romslig som oss økonomisk!! Å få utbetalt knapt 18.000,- er for lite. 

Anonymkode: c6b38...691

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor det? Skal man bli straffet for at man er for syk til å jobbe, og skal dermed slite med å få endene til å møtes? Slite med å ha råd til en ferie iblant? Tror du uføre ØNSKER å være syke?! Fyfaen du er blåst. Og nei, er absolutt ikke ufør. Men har nær familie som er det, og såklart fortjener de å ha det like romslig som oss økonomisk!! Å få utbetalt knapt 18.000,- er for lite. 

Jeg er ufør og jeg mener bestemt at selv om det ikke er min feil at jeg er syk kan det ikke være slik at jeg har like god økonomi som dem som jobber fullt. Det må lønne seg å jobbe, ellers vil ingen gjøre det, og da har vi uføre snart ingen igjen som kan sørge for at vi får mat på bordet. Jeg er svært takknemlig for den støtten jeg får, og er helt klar over hvem som betaler for det.

Anonymkode: 14023...4aa

Skrevet
12 timer siden, Evablaum skrev:

Det har de også, uføretrygd er litt mer enn 60% av lønnen du hadde da du var i arbeid. Det betyr at alle som blir uføre må legge om livsstilen sin og prioritere ganske hardt i forholdt til før de ble syke. De må senke forbruket sitt betraktelig. 

Da er det også sånn at en ufør tidligere lege har mer i uføretrygd enn en tidligere butikkselger, sånn må det også være synes jeg. 

Jeg er ufør og har 22.500 kr i trygd brutto, det er mer enn minstesats siden jeg har vært i full jobb i mange år før jeg ble syk. Men fordi jeg hadde et typisk lavtlønnsyrke er det mindre enn f.eks en ufør tidligere arkitekt ville hatt. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Skulle gjerne likt å sett hva som hadde skjedd med Velfreds- Norge, hvis alle uføre fikk 100% samme inntekt som før de ble syke. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg går på AAP på 2 året, og jeg er ikke enig med deg. Selvfølgelig så ønsker ikke jeg å være syk, men jeg synes uansett ikke det er rettferdig at jeg skal få like mye som mine kollegaer. Det er fælt å si det, men hvis det skulle bli sånn at man fikk 100 % av lønna når man gikk på AAP eller ufør, så mister man det lille pushet man trenger for å prøve komme noe tilbake til arbeidslivet. Men jeg mener at minstesats er for lav, man skal jo kunne leve av det. Utbetalt 18000 er langt over minstesats. noen av mine ufaglærte kollegaer har mindre enn 18000 utbetalt i 100 % jobb.

Anonymkode: 2a704...b4d

Skrevet

Pappa skadet mamma stygt for 25 år siden. Så stygt var det at hun var 2 millimeter fra å dø og legene spådde at hun kom til å dø, sitte i rullestol eller ligge i en seng som en grønnsak resten av livet.  Det ble den gangen omtalt som Norges med groteske partnerdrapsforsøk. Mot alle ods greide hun å komme seg såpass at hun var i 100% jobb, men måtte ufrivillig gå ned til 50% jobb og 50% ufør. Legene og NAV har mast på henne i mange år om at hun burde bli 100% ufør. Ikke presse seg. Nå har hun "gitt opp" og søkt om 100% ufør. Kroppen greier ikke mer og jeg syns hun fortjener å la kroppen hvile. Hun er det tøffeste menneske jeg vet om og fortjener alt godt, men siden hun har vært i yrke med lav lønn er ikke uføretrygden noe å leve av. Det kommer til å bli tøfft fremover. 

Derfor blir jeg så sint når jeg ser hvordan enkelte av dere rakker ned på uføre. Som om de ikke fortjener livets rett. Det er faktisk ikke bare å knipse med fingrene og få uføretrygd sånn helt ute grunn. De aller fleste er ufør av god grunn og det er ikke gull og grønne skoger. Nå kutter staten bare mer og mer av de "godene" uføre har og dermed gjør de en sårbar gruppe enda mer sårbar. 

Få opp øynene og ikke bare se det dere vil se. Prøv å forstå at det ligger faktisk mer bak enn det dere vet om en person som er ufør. Det er et liv det er snakk om, et menneske med følelser og håp. Som har et ønske om et bedre liv. De færreste vil være ufør, de fleste vil ha en jobb å gå til. Ingen liker å sitte hjemme med smerter. Mange isolerer seg og faller utenfor. Skal de sulte på gata også?

Anonymkode: 08f0c...100

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pappa skadet mamma stygt for 25 år siden. Så stygt var det at hun var 2 millimeter fra å dø og legene spådde at hun kom til å dø, sitte i rullestol eller ligge i en seng som en grønnsak resten av livet.  Det ble den gangen omtalt som Norges med groteske partnerdrapsforsøk. Mot alle ods greide hun å komme seg såpass at hun var i 100% jobb, men måtte ufrivillig gå ned til 50% jobb og 50% ufør. Legene og NAV har mast på henne i mange år om at hun burde bli 100% ufør. Ikke presse seg. Nå har hun "gitt opp" og søkt om 100% ufør. Kroppen greier ikke mer og jeg syns hun fortjener å la kroppen hvile. Hun er det tøffeste menneske jeg vet om og fortjener alt godt, men siden hun har vært i yrke med lav lønn er ikke uføretrygden noe å leve av. Det kommer til å bli tøfft fremover. 

Derfor blir jeg så sint når jeg ser hvordan enkelte av dere rakker ned på uføre. Som om de ikke fortjener livets rett. Det er faktisk ikke bare å knipse med fingrene og få uføretrygd sånn helt ute grunn. De aller fleste er ufør av god grunn og det er ikke gull og grønne skoger. Nå kutter staten bare mer og mer av de "godene" uføre har og dermed gjør de en sårbar gruppe enda mer sårbar. 

Få opp øynene og ikke bare se det dere vil se. Prøv å forstå at det ligger faktisk mer bak enn det dere vet om en person som er ufør. Det er et liv det er snakk om, et menneske med følelser og håp. Som har et ønske om et bedre liv. De færreste vil være ufør, de fleste vil ha en jobb å gå til. Ingen liker å sitte hjemme med smerter. Mange isolerer seg og faller utenfor. Skal de sulte på gata også?

Så du mener at hun helst ikke skal få mindre utbetalt som ufør?? 

Skrevet
1 time siden, Evablaum skrev:

Skulle gjerne likt å sett hva som hadde skjedd med Velfreds- Norge, hvis alle uføre fikk 100% samme inntekt som før de ble syke. 

Har du noengang hørt noen påstå at uføre skal ha like mye utbetalt som de hadde i inntekt før uførheten? Jeg kommer borti enormt mange uføre gjennom jobben jeg har, og til dags dato har jeg ikke hørt en eneste person påstå det, heller ikke her på forumet har jeg noengang lest det, så den tolkningen du putter i den andre anonyms munn (spesielt om hun som fortalte om moren sin), det er noe du får stå for selv. Kanskje ta på deg noen andre briller og se ting som faktisk blir sagt fremfor det mest negative du selv greier å tolke deg frem til?

Det de fleste som har litt peiling på uførhet og det å leve på uføretrygd som regel påpeker er at mange får så lite at de knapt greier seg. Mange må leve på dårligere kosthold enn sykdommene deres krever, mange må la være å ta de medisinene de trenger eller den behandlingen de trenger - fordi de ikke har råd til det. Og det er jo bare idioti fra staten, fordi det offentlige da vil få langt høyere sykdomsutgifter på denne gruppen på sikt. Om man ikke gir høyere trygd så bør i det minste mulighet til behandling og medisiner bli bedre enn den er i dag. Man kunne differensiert en slik stønad etter inntekt, da ville de som trengte det mest få det. Når syke personer lever på et minste minimum så får det også andre følger, spesielt der det er barn også, men ikke bare for de. Andre følger som på sikt trolig koster samfunnet mer enn noen kroner ekstra ville kostet samfunnet. Enkelte som med riktigere behandling kanskje til og med kunne begynt å jobbe litt igjen vil forbli 100 % utenfor arbeidslivet fordi de ikke har råd til å gjøre det som skal til for å bli noe bedre.

Anonymkode: d9265...089

Skrevet
46 minutter siden, Evablaum skrev:

Så du mener at hun helst ikke skal få mindre utbetalt som ufør?? 

Hadde vært supert om hun hadde fått beholde samme inntekt som før ja. Da hadde livet blitt mye lettere for henne. 

Er ikke hennes feil at hun nå blir 100% ufør. Hun vil ikke bli det, men kroppen sier stopp og som straff skal hun sitte med en inntekt som er langt under fattigdoms grensen. Ikke mye å rope hurra for. 

Noen nevnte 18000 lengre opp. Hun har aldri hatt så mye utbetalt. Hadde hun hatt såpass hadde det vært lykken. 

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde vært supert om hun hadde fått beholde samme inntekt som før ja. Da hadde livet blitt mye lettere for henne. 

Er ikke hennes feil at hun nå blir 100% ufør. Hun vil ikke bli det, men kroppen sier stopp og som straff skal hun sitte med en inntekt som er langt under fattigdoms grensen. Ikke mye å rope hurra for. 

Noen nevnte 18000 lengre opp. Hun har aldri hatt så mye utbetalt. Hadde hun hatt såpass hadde det vært lykken. 

Men du skjønner at ikke velferdsstaten hadde fungert om alle skulle fått 100% lønn? Skjønner at du er subjektiv men det du skisserer er utopisk. Og det bør finne andre muligheter for moren din via forsikringsselskap e.l. 

Anonymkode: 118d2...b87

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men du skjønner at ikke velferdsstaten hadde fungert om alle skulle fått 100% lønn? Skjønner at du er subjektiv men det du skisserer er utopisk. Og det bør finne andre muligheter for moren din via forsikringsselskap e.l. 

Anonymkode: 118d2...b87

Ikke meg du diskuterte med, men hvordan mener du forsikringsselskap kan hjelpe? Ikke alle kan få forsikring, ikke alle har forsikring før noe skjer - etterpå får de gjerne ikke forsikringer. Om hennes mor f.eks. fikk en voldsoffererstatning så er det som regel forvinnende lite og trolig borte for mange år siden siden hun helt sikkert har brukt enorme summer på behandling for å holde seg i jobb så lenge hun kunne. Hun har trolig langt større helseutgifter enn mange andre - og selv om det liksom skal være mulig å få dekket utgifter til helseutgifter via f.eks. sosialkontor, så viser manges erfaring at de ikke får dette, selv når de kvalifiserer for det pga. lite inntekt.

Anonymkode: d9265...089

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo, noen ønsker å være ufør. Selv om de får utbetalt lite. Har møtt flere slike. De trenger et spark i ræva. 

Men mange av de som faktisk ikke kan jobbe bør få mer i trygd. 

Anonymkode: 6d9ad...1aa

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, noen ønsker å være ufør. Selv om de får utbetalt lite. Har møtt flere slike. De trenger et spark i ræva. 

Men mange av de som faktisk ikke kan jobbe bør få mer i trygd. 

Anonymkode: 6d9ad...1aa

De som ønsker å være uføre vet ikke hva det vil si og trur det bare er å knipse med fingrene så er de uføre. Late og uvitende er slike. 

Anonymkode: e2a5e...bfc

Skrevet
16 timer siden, Evablaum skrev:

Det er jo realiteten....

Det er desverre ikke en uproblematisk realitet. Den økende forskjellen mellom de som har og de som ikke har preger i dag samfunnet vårt i negativ retning, og mer vil vi se til denne negative utviklingen med økende barnefattigdom, om en fortsetter som en gjør nå. 

Om du jobber og tjener godt, vil du om du blir syk, ta inn mer penger på en uføretrygd enn hva de som er lavtlønnet i utgangspunktet tjener i full jobb. Dette fordi du da har betalt inn mer til systemet. 

De som tjente godt før de ble syke, de har gjerne private forsikringsordninger på toppen av dette. 

Så de som faller i fattigdommen med sykdom er de som ikke tente så bra i jobb. Så de forblir fattig ikke som. Det er disse sliterne det er flest av blandt de uføre. 

Det er ikke ungdommer, det er ikke akademikere, det er ikke de rike. 

Det er de som gjerne har hatt fysisk tungt arbeid, i industri, og i omsorgsarbeid. Flest kvinner, men også menn, i slutten av 50 årene. 

Neddlitt brusk, betente sener, prolapser, skader i en trøtt kropp. Depresjon og stress. De som har jobbet hardt for lite, og betalt en stor pris. De som ikke får omskolering, ikke ny jobb. De som fases ut fra arbeidslivet så alt for alt for tidlig. 

Om uføretrygda og KLP forsikringen til sammen skulle utgjøre mer enn begynnerlønna til en av deres kollegaer, så fortjener de uføre det! 

Anonymkode: 5bfe5...3d9

Skrevet
11 timer siden, Evablaum skrev:

Skulle likt å se deg bli kronisk syk.

Anonymkode: fc285...04e

Skrevet

Forsikre ungene deres, om dere ikke får forsikring selv! Er det noe vi prioriterer først så er det å forsikre ungene og oss selv, ufør og dødsfall. Men skal man velge ville jeg valgt uføre før dødsforsikring, det er større sannsynlighet for å bli ufør enn å dø. Og hvis man da feks har en forsikring for alvorlig sykdom i tillegg er det bra. 

Anonymkode: fbc2d...f96

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...