Gå til innhold

Fortjener uføre

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Forsikre ungene deres, om dere ikke får forsikring selv! Er det noe vi prioriterer først så er det å forsikre ungene og oss selv, ufør og dødsfall. Men skal man velge ville jeg valgt uføre før dødsforsikring, det er større sannsynlighet for å bli ufør enn å dø. Og hvis man da feks har en forsikring for alvorlig sykdom i tillegg er det bra. 

Anonymkode: fbc2d...f96

Og les papirene nøye! Barna må ha en forsikring som gir utbetaling uansett årsak til uføretrygd, ikke bare for utvalgte sykdommer.

Det er også veldig viktig at forsikringen kan videreføres til voksen uten ny helseattest. Skulle barnet da et eller annet helseproblem eller diagnose i oppveksten kan de ikke nektes forsikring som voksen, de bare viderefører barneforsikringen uten å måtte skrive ny helseattest 

Anonymkode: f4d21...76e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er kronisk syk, og kan bli ufør om jeg ønsker. (Uttalt fra leger og nav). 

Heldigvis holder jeg sykdom i sjakk med medisiner, trening og behandling, og klarer å stå i jobb foreløpig. Pga diagnosene mine får jeg ikke uføreforsikring, og vil gå ned i inntekt når jeg ikke kan jobbe mer. Forhåpentligvis er det lenge til, fordi jeg trenger inntekten til familien vår. 

Anonymkode: 39850...ee9

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du noengang hørt noen påstå at uføre skal ha like mye utbetalt som de hadde i inntekt før uførheten? Jeg kommer borti enormt mange uføre gjennom jobben jeg har, og til dags dato har jeg ikke hørt en eneste person påstå det, heller ikke her på forumet har jeg noengang lest det, så den tolkningen du putter i den andre anonyms munn (spesielt om hun som fortalte om moren sin), det er noe du får stå for selv. Kanskje ta på deg noen andre briller og se ting som faktisk blir sagt fremfor det mest negative du selv greier å tolke deg frem til?

Det de fleste som har litt peiling på uførhet og det å leve på uføretrygd som regel påpeker er at mange får så lite at de knapt greier seg. Mange må leve på dårligere kosthold enn sykdommene deres krever, mange må la være å ta de medisinene de trenger eller den behandlingen de trenger - fordi de ikke har råd til det. Og det er jo bare idioti fra staten, fordi det offentlige da vil få langt høyere sykdomsutgifter på denne gruppen på sikt. Om man ikke gir høyere trygd så bør i det minste mulighet til behandling og medisiner bli bedre enn den er i dag. Man kunne differensiert en slik stønad etter inntekt, da ville de som trengte det mest få det. Når syke personer lever på et minste minimum så får det også andre følger, spesielt der det er barn også, men ikke bare for de. Andre følger som på sikt trolig koster samfunnet mer enn noen kroner ekstra ville kostet samfunnet. Enkelte som med riktigere behandling kanskje til og med kunne begynt å jobbe litt igjen vil forbli 100 % utenfor arbeidslivet fordi de ikke har råd til å gjøre det som skal til for å bli noe bedre.

Anonymkode: d9265...089

Det der kunne man gjort noe med, med mer målrettet økonomisk støtte. Utvidet bruk av blå resept til livsnødvendige medisiner, behandling etc. Da ville de som virkelig trengte hjelp få det, mens de som trenger det "økonomiske pushet" for å beholde tilknytningen til arbeidslivet, fikk fortsatt det.

Er forøvrig selvfølgelig tilhenger av at uføre får diverse rabatter på å reise kollektivt etc.

Anonymkode: 1a763...81a

Skrevet

Jeg har vært kronisk syk, hele mitt liv. Derfor har jeg heller ikke fått forsikringer. Men jeg har prøvd å både jobbe og studere, men sykdommen blir bare verre. Så det går ikke lenger. Nå om dagen er jeg så syk, at jeg vurderer å la barna flytte til far. Men de som sier det er lett å bli ufør, har ikke gått i mine sko. Jeg har vært under Nav siden 2003, har vært på utallige kurs, arbeidsutprøvinger og studert. Men ikke klart noe. Jeg har mange diagnoser. Spesialistene, mener jeg er alt for syk til å jobbe. Men nav nekter å uføretrygde meg. De bare sender meg på nye avklaringer. På de siste 9 mnd, har jeg vært på 3 kurs og arbeidsutprøving. Jeg klarer det ikke, og blir bare sykere. Og jeg har 14 000 utbetalt i måneden, dette skal jeg leve av, og forsørge 2 barn med.

Anonymkode: 9b9fe...b3b

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor det? Skal man bli straffet for at man er for syk til å jobbe, og skal dermed slite med å få endene til å møtes? Slite med å ha råd til en ferie iblant? Tror du uføre ØNSKER å være syke?! Fyfaen du er blåst. Og nei, er absolutt ikke ufør. Men har nær familie som er det, og såklart fortjener de å ha det like romslig som oss økonomisk!! Å få utbetalt knapt 18.000,- er for lite. 

Anonymkode: c6b38...691

Du skjønner vel at man ikke kan ha like god økonomi som ufør, som de som er i full jobb? Når det er sagt så mener jeg selvfølgelig at man skal ha nok til å ha ett greit liv.

Skrevet

Jeg er glad for at vi har uføretrygd i Norge, tenk hvor mange land som ikke har noe?

Selv er jeg i den situasjonen at jeg risikerer å bli så syk at jeg ikke kan jobbe mere i løpet av de neste 10 årene og prøver derfor å holde forbruket vårt på et nivå som kan reduseres på en grei måte. (Betaler ekstra på huslån, sparer, stoppet på 2 barn osv.) 

Men jeg mener og at lønn er noe man får for jobben man gjør. Kan man ikke jobbe, så kan man heller ikke ha like stor inntekt som naboen i full jobb. Den kommunistiske tanken om at alle skal ha like mye er lite inspirerende og lite produktiv for et lands økonomi. Selvfølgelig skal det lønne seg å jobbe!

Og dette med hvor vanskelig det er å bli ufør må variere veldig fra kommune til kommune. Her jeg bor er det ikke vanskelig. Nav har foreslått uføre for meg ved 2 anledninger, min mor gikk 4 mnd fra diagnose til uføretrygd og på min jobb har vi hatt ei i "praksis" som nå har blitt uføre. Hun har ingen annen diagnose enn lett psykisk utviklingshemning.  Hun vil ikke jobbe. Skulker mye, går tidlig med diverse unnskyldninger osv. Nav har gitt opp, hun er 24.

Anonymkode: 2898d...e6a

Skrevet
På 30.6.2017 den 8.52, Evablaum skrev:

Jeg synes uføre fortjener å ha det mye mindre økonomisk romslig, enn oss som jobber fullt. 

Uføre har det ikke økonomisk romslig, de går drastisk ned i inntekt. Mener du at de ikke har dårlig nok økonomi ifht hva de fortjener, eller at de fortjener å ha det slik de har det nå? Bare nysgjerrig på hva du mente.

Anonymkode: 1cd3a...2da

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men du skjønner at ikke velferdsstaten hadde fungert om alle skulle fått 100% lønn? Skjønner at du er subjektiv men det du skisserer er utopisk. Og det bør finne andre muligheter for moren din via forsikringsselskap e.l. 

Anonymkode: 118d2...b87

Forsikring? Joda, 100 000 utbetalt, versjågo og takk og farvell. Var ikke mye igjen etter å ha reparert og kjøpt nytt det som ble ødelagt under angrepet. 

For å få behandling/oppfølging må hun til et sykehus i et annet fylke. Selv om legene der sier og skriver at det er dit hun må vil ikke helfo/pasientreiser høre på det. Så hun må betale egenandel til frittsykehusvalg. Som er en god del høyere. De forskjellige behandlingene hennes går under forskjellige egenandelskort. Så selv om hun får fylt ett så hjelper det lite på de andre. Noen får dekt behandling frem til frikort fra NAV, men det har hun fått avslag på. Så kommer medisiner i tillegg da. Vanlig mann i gata har ikke disse utgiftene, men så klar de er jo friske og kan jobbe. 

Skjønner at det må være en minstesats, men når alt blir kuttet litt og litt for hvert år er det ikke mye å leve av. Det forstår vel du også.

Så istedet for å rakke ned på uføre, hva med å hjelpe dem til et lettere liv. Sier ikke man skal bli rik på ufør, men å få det litt lettere hadde vært fint. 

Anonymkode: 08f0c...100

Skrevet

Det der kunne man gjort noe med, med mer målrettet økonomisk støtte. Utvidet bruk av blå resept til livsnødvendige medisiner, behandling etc. Da ville de som virkelig trengte hjelp få det, mens de som trenger det "økonomiske pushet" for å beholde tilknytningen til arbeidslivet, fikk fortsatt det.

Er forøvrig selvfølgelig tilhenger av at uføre får diverse rabatter på å reise kollektivt etc.

Hadde vært en god løsning. Utvid dette fremfor å kutte hele tiden. Bare en slik ting hadde gjort ting utrolig mye lettere. 

Anonymkode: 08f0c...100

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skulle likt å se deg bli kronisk syk.

Anonymkode: fc285...04e

Ingen økonomisk krise her, vi har selvfølgelig prioritert gode forsikringer på alle oss 4 i familien 🙋

Skrevet
43 minutter siden, Evablaum skrev:

Ingen økonomisk krise her, vi har selvfølgelig prioritert gode forsikringer på alle oss 4 i familien 🙋

Men noen får ikke forsikring. Søkte om forsikring allerede som 20 åring, men fikk avslag grunnet sykdom jeg allerede hadde. Fikk den da jeg var 3 år. Er denne jeg nå, antageligvis blir ufør grunnet.

Så dere er jo veldig heldige, som ikke ble syke som barn. Men friske, så dere kunne tegne forsikring.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men noen får ikke forsikring. Søkte om forsikring allerede som 20 åring, men fikk avslag grunnet sykdom jeg allerede hadde. Fikk den da jeg var 3 år. Er denne jeg nå, antageligvis blir ufør grunnet.

Så dere er jo veldig heldige, som ikke ble syke som barn. Men friske, så dere kunne tegne forsikring.

Det er vi 🙏

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har vært kronisk syk, hele mitt liv. Derfor har jeg heller ikke fått forsikringer. Men jeg har prøvd å både jobbe og studere, men sykdommen blir bare verre. Så det går ikke lenger. Nå om dagen er jeg så syk, at jeg vurderer å la barna flytte til far. Men de som sier det er lett å bli ufør, har ikke gått i mine sko. Jeg har vært under Nav siden 2003, har vært på utallige kurs, arbeidsutprøvinger og studert. Men ikke klart noe. Jeg har mange diagnoser. Spesialistene, mener jeg er alt for syk til å jobbe. Men nav nekter å uføretrygde meg. De bare sender meg på nye avklaringer. På de siste 9 mnd, har jeg vært på 3 kurs og arbeidsutprøving. Jeg klarer det ikke, og blir bare sykere. Og jeg har 14 000 utbetalt i måneden, dette skal jeg leve av, og forsørge 2 barn med.

Men hvorfor har du pådratt deg to gigantiske utgiftsposter i form av barn hvis du har slitt hele livet? De kommer tross alt ikke dettende ned fra himmelen og du har etter det du sier aldri kunnet anta at det skulle bli grei skuring å forsørge deg selv en gang.

Skrevet
1 time siden, Evablaum skrev:

Skulle likt å se det likevel, jeg tenker ikke på penger. Hadde virkelig unnet deg å måtte prioritere beinhardt hva du skulle spandere krefter på for å klare deg gjennom dagen. Kanskje du ville ha uttrykt deg på en annen måte om andre mennesker etterpå.

Skrevet
47 minutter siden, sug lut skrev:

Men hvorfor har du pådratt deg to gigantiske utgiftsposter i form av barn hvis du har slitt hele livet? De kommer tross alt ikke dettende ned fra himmelen og du har etter det du sier aldri kunnet anta at det skulle bli grei skuring å forsørge deg selv en gang.

Kanskje fordi sykdommen fluktuere og man har lange gode perioder? Kanskje fordi hun var gift med en frisk og arbeidsfør mann? 

Skrevet
53 minutter siden, sug lut skrev:

Sykdommen min var i en svak grad da jeg fikk barna, og det er ekstremt få mennesker som blir ufør av denne sykdommen. Da jobbet jeg 100%. Begge barna ble til på p-pillen. Tok abort før jeg fikk barna, da jeg ble gravid på p-pillen da og. Ble sterilisert rett etter jeg fikk barn nummer 2. Og jeg var gift med barnas far, en mann som er frisk, og har en bra jobb. Dessverre får man ingen krystallkule man kan se framtiden i.

Skrevet

Hvordan tror du livet deres hadde blitt hvis dere ikke hadde fått de forsikringene? At du gradvis måtte gå ned i stilling før du endte på uføretrygd, og hva om mannen din ble arbeidsledig et år eller to, eller kanskje han ble skadet i en arbeidsulykke eller han ble skadet på annen måte slik at han måtte gå over til en jobb med mye mindre utbetalt pr. måned. Begge to hadde fått store ekstrautgifter, mange av dem fikk dere ikke dekket. Eller kanskje mannen din hadde fortsatt å være både i full jobb og frisk - men fant ut at han ikke orket å leve med en syk kone og gikk fra deg, dere ville kanskje ikke sittet med særlig overskudd igjen etter salg av felles bolig og du måtte ut på leiemarkedet. Ingen formue å leve av. Hvordan tror du at du hadde taklet det? Hvordan tror du livet ditt hadde blitt?

Anonymkode: d9265...089

Skrevet

Uff da! Hvor mange usympatiske meninger som kommer til uttrykk i denne tråden 🤢😢

Jeg jobber i NAV, det blir faktisk dårlig av å lese den totale mangel på respekt for medmennesker som er kommet frem her.

Skal ikke folk få barn, fordi de ikke har optimal inntjeningsevne? Da må heller NAV og andre ta sitt samfunnsoppdrag med å kompensere for den reduserte inntektsevnen. 

Sånn prinsipielt mener jeg det er mer problematisk at NAV skal gi inntektskompensasjon i form av foreldrepenger til friske, arbeidsføre mennesker som velger og planlegger å få barn! Hvorfor skal samfunnet betale for DEG og MEG, at vi velger å midlertidig melde osd ut av arbeidslivet, er vel ikke nødvendigvis noe skattepengene skal brukes til? Hvorfor har vi en slik ordning? Fordi SAMFUNNET trenger barn! Vi trenger fremtidig arbeidskraft. Norge TRENGER barn! Det er bedre å sørge for barna vi har! Også barna til de med syke foreldre! Retten til å stifte familie er en grunnleggende menneskerettighet! Den er ikke bare forbeholdt friske! 

Kvalmt! De som har mottatt noe som helst form for økonomisk støtte for din familieforøkelse, bør virkelig kunne unne sine medsøstre økonomisk støtte for sin familieforøkelse. Du er ikke mer verdig!

Vi er et samfunn, noen koster mer enn andre, aksepter det! En av de viktigste ressurs et et menneske kan ha er god helse, da er det ikke annet enn smålig å skule på de syke fordi de kostet fellesskapet for mye. En annen viktig ressurs et menneske kan ha er RESPEKT for andre mennesker! 

Kvalm, intet mindre enn kvalmt! 

Hva er det neste? De hersens svartingene sør for Sahara. Formerer seg, tross at de hsr det då jævlig at de må flykte for å holde seg selv i livet! De har ikke tenkt særlig langt, har de vel!

Anonymkode: 5bfe5...3d9

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uff da! Hvor mange usympatiske meninger som kommer til uttrykk i denne tråden 🤢😢

Jeg jobber i NAV, det blir faktisk dårlig av å lese den totale mangel på respekt for medmennesker som er kommet frem her.

Skal ikke folk få barn, fordi de ikke har optimal inntjeningsevne? Da må heller NAV og andre ta sitt samfunnsoppdrag med å kompensere for den reduserte inntektsevnen. 

Sånn prinsipielt mener jeg det er mer problematisk at NAV skal gi inntektskompensasjon i form av foreldrepenger til friske, arbeidsføre mennesker som velger og planlegger å få barn! Hvorfor skal samfunnet betale for DEG og MEG, at vi velger å midlertidig melde osd ut av arbeidslivet, er vel ikke nødvendigvis noe skattepengene skal brukes til? Hvorfor har vi en slik ordning? Fordi SAMFUNNET trenger barn! Vi trenger fremtidig arbeidskraft. Norge TRENGER barn! Det er bedre å sørge for barna vi har! Også barna til de med syke foreldre! Retten til å stifte familie er en grunnleggende menneskerettighet! Den er ikke bare forbeholdt friske! 

Kvalmt! De som har mottatt noe som helst form for økonomisk støtte for din familieforøkelse, bør virkelig kunne unne sine medsøstre økonomisk støtte for sin familieforøkelse. Du er ikke mer verdig!

Vi er et samfunn, noen koster mer enn andre, aksepter det! En av de viktigste ressurs et et menneske kan ha er god helse, da er det ikke annet enn smålig å skule på de syke fordi de kostet fellesskapet for mye. En annen viktig ressurs et menneske kan ha er RESPEKT for andre mennesker! 

Hva er det neste? De hersens svartingene sør for Sahara. Formerer seg, tross at de hsr det då jævlig at de må flykte for å holde seg selv i livet! De har ikke tenkt særlig langt, har de vel!

Er det en grunnleggende menneskerettighet å få barn? Noe har gått i hvert fall meg hus forbi.. 😂😂

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og enig, må du flykte for å holde deg i live, da håper jeg virkelig at du ikke får barn!!

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå har vel ingen her sagt at uføre ikke skulle fått trygd? Diskusjonen går mer på om trygda burde vært like stor som lønningene?

Hvilke lønninger er det i så fall snakk om? Skal man basere seg på hva man ønsker å tjene, type "om jeg var frisk ville jeg vært advokat"?

I så fall ville jeg takket ja når nav tilbød uføre i stedet for å gå på jobb og slite med smerter og vente på den store smellen som ikke går vekk.

Lønn, og mangel på sådan ER motiverende. Å påstå noe annet er naivt og utopisk. Samfunnet vårt trenger barn ja, barn som vokser opp til å bli voksne i arbeid.

Skrevet

Skulle likt å se det likevel, jeg tenker ikke på penger. Hadde virkelig unnet deg å måtte prioritere beinhardt hva du skulle spandere krefter på for å klare deg gjennom dagen. Kanskje du ville ha uttrykt deg på en annen måte om andre mennesker etterpå.

Altså. Ærlig talt. Hva slags menneske ønsker andre lidelse? 

Anonymkode: f733d...b12

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså. Ærlig talt. Hva slags menneske ønsker andre lidelse? 

Anonymkode: f733d...b12

Et helt normalt menneske, som ser på enhver prøvelse som en gave. Det er mye å lære av lidelse, og Eva B har _veldig_ mye hun trenger å lære. 

Skrevet

Er det en grunnleggende menneskerettighet å få barn? Noe har gått i hvert fall meg hus forbi.. 😂😂

Ja, det tror jeg. Ser ut til at det er en del som har gått deg hus forbi, ikke bare dette 😳

Av alle ting du med andre ble kritisert for her, valgte du å trekke i tvil rettskildene, på en hånlig måte med dine 😂 😂 

Noe du tydeligvis er helt uten innsikt i, noe du med letthet kunne ha unngått ved et kjapt Google. 

Vi driver verken med tvangssterilisering, eller med tvangsabortering! Vi frarøver heller ikke barn sitt biologiske opphav av økonomiske grunner. Vi selger ikke barn fra fattige til mer velstående. 

Kjernen i kritikken er mangel på respekt, mangel på toleranse, og mangel på empati. 

At du mener dette, får så være, men at du faktisk ikke ser ut til å luske rundt som en ensom ulv, med disse ekstreme meningene, det skremmer meg. At det alltids finnes en eller to som er helt på kant med grunnleggende verdier i vårt samfunn, kan vi leve med. Slik har det alltid vært. Om slike meninger får aksept og griper om seg, da er det derimot fare på ferde.

Vi lever i Norge, en velferdsstat. Skulle pengene, som folk ser ut til å være så opptatt av, ta slutt, håper jeg virkelig at foreldrepenger til velstående forsvinner før økonomisk støtte til syke som forsørger barn! 

Forhåpentligvis kan vi beholde begge, og heller kutte i sløseri. Forhåpentligvis har vi satset på barn, og fått en positiv befolkningsøkning som er nødvendig for økonomisk vekst.

Skrevet

Ja, jeg synes faktisk det er ekstremt uansvarlig å få barn når man lever på flukt, i ekstrem fattigdom, under umenneskelige forhold, ikke har jobb til å forsørge hverken seg selv eller de barna man allerede har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...