Gå til innhold

Dere som er vegetarianere tar folk hensyn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Elina skrev:

Felleskjøpet importerer det meste av maten som "mat" dyrene i Norge spiser. Faktisk så importerer vi 200.000 tonn soya hvert år, og det er bare i soya. Vi kan ikke dyrke nok mat i norge for å fore alle disse dyrene, det er et spørsmål om både arial og om kostnader. det krever også store vannresurser å dyrke all denne maten.

Vi importerer mat til disse dyrene fra hele verden også fra Afrika. Det er ikke etisk rett at vi i vesten setter opp prisene til et slikt nivå at ikke de lokale får vært med på budrunden. 

Jeg håper du VET at du lyver her, eller så er du *koko*

Anonymkode: cb5a6...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Elina skrev:

Jeg spiser økologisk og vi har mere enn nok dyreskit til å klare å gjødsle selv uten å drepe alle disse dyrene. Dessuten så er det også andre økologiske måter å gjødsle på som ikke inneholder dyreskit  :) 

Du skriver at det er et stort problem med dyr som driter, og at man bør avvikle all drift som har dyr. Hvor skal man hente dyreskit fra da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MrsRiddick skrev:

Men dere veganere spiser jo også soya i stedet for kjøtt, og da må man importere det. Forstår ikke hvordan dette er bedre.

6% av soyaen som dyrkes blir spist av mennesker. Og jeg mener på ramme alvor at det er mye bedre å spise soyaen direkte enn å filtrere den igjennom et levende vesen. Jeg spiser selv veldig sjelden soya men skulle jeg gjort det så hadde det vært null problemer :) Det er selvsagt mye mer bærekraftig på alle måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg håper du VET at du lyver her, eller så er du *koko*

Anonymkode: cb5a6...132

Hun har sikkert jobbet på Felleskjøpet OG hentet informasjon fra sine bombesikre kilder... All mat vi spiser kommer fra Afrika, slik at vår spising bidrar til at afrikanske barn sulter i hjel. Slemme kjøttspisere! Buuuu!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Elina skrev:

Jeg spiser økologisk og vi har mere enn nok dyreskit til å klare å gjødsle selv uten å drepe alle disse dyrene. Dessuten så er det også andre økologiske måter å gjødsle på som ikke inneholder dyreskit  :) 

Men du vet at disse dyra spiser opp maten vår og promper ut drivhusgasser selv om vi ikke brutalt myrder og spiser dem sant? Så hvordan blir det forskjellig fra å faktisk spise dem istedenfor å la kjøttet bare rotne bort når de dør? Da lever de jo lengre, og spiser og promper mer også, når de ikke blir drept? Og da skal dere altså løpre rundt i skogen og plukke skiten da eller? Hvikle andre økologiske måter er det å gjødsle på som ikke er kunst gjødsel eller bæsj? Nå er jeg spent? Råtnende kudeler?

Anonymkode: cb5a6...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Elina skrev:

6% av soyaen som dyrkes blir spist av mennesker. Og jeg mener på ramme alvor at det er mye bedre å spise soyaen direkte enn å filtrere den igjennom et levende vesen. Jeg spiser selv veldig sjelden soya men skulle jeg gjort det så hadde det vært null problemer :) Det er selvsagt mye mer bærekraftig på alle måter.

Hvis alle slutter å spise kjøtt, blir mye av det erstattet med soya, ergo blir det mer soyaspising. Det må fortsatt importeres, uansett om den filtreres gjennom ku eller spises direkte - barna i Afrika blir akkurat like sultne som nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, MrsRiddick skrev:

Hun har sikkert jobbet på Felleskjøpet OG hentet informasjon fra sine bombesikre kilder... All mat vi spiser kommer fra Afrika, slik at vår spising bidrar til at afrikanske barn sulter i hjel. Slemme kjøttspisere! Buuuu!

hehe, har ikke vært borti noen så hjernevasket før altså...

Anonymkode: cb5a6...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MrsRiddick skrev:

Du skriver at det er et stort problem med dyr som driter, og at man bør avvikle all drift som har dyr. Hvor skal man hente dyreskit fra da?

Ja, vi skal avvikle avl på alle disse "mat" dyra, så det betyr ikke at det ikke kommer til å være et eneste dyr igjen. Det betyr bare at man ikke fortsetter denne masseavlen på dyr som ender opp som mat. Når vi hadde sluttet å spise dyr så ville man jo ikke avlet dem på samme måte. Dessuten så hadde vi strengt tatt ikke trengt det heller da det finnes alternativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Elina skrev:

Ja, vi skal avvikle avl på alle disse "mat" dyra, så det betyr ikke at det ikke kommer til å være et eneste dyr igjen. Det betyr bare at man ikke fortsetter denne masseavlen på dyr som ender opp som mat. Når vi hadde sluttet å spise dyr så ville man jo ikke avlet dem på samme måte. Dessuten så hadde vi strengt tatt ikke trengt det heller da det finnes alternativ. 

Så kyr skal slutte å ha sex og reprodusere seg hvis vi ikke avler på dem? Du vet at AVL brukes for å få renere dyreraser, og ikke for å få flere dyr? En ku får fortsatt kun en kalv om gangen, uansett hvor mye du avler på den. Så dyrene fortsetter jo å reprodusere seg selv, drite og forurense. De vil også spise opp all den soyaen vi planter, for noe må de jo spise når de ikke lenger dyrkes fôr til dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MrsRiddick skrev:

Hvis alle slutter å spise kjøtt, blir mye av det erstattet med soya, ergo blir det mer soyaspising. Det må fortsatt importeres, uansett om den filtreres gjennom ku eller spises direkte - barna i Afrika blir akkurat like sultne som nå.

Nei, for vi spiser ikke like mye som dyra gjør. Husk at det er over 50 milliarder dyr hvert år som blir drept til mat. Så vi hadde ikke klart å spise like mye som dem selv om vi hadde prøvd veldig veldig hardt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Elina skrev:

Ja, vi skal avvikle avl på alle disse "mat" dyra, så det betyr ikke at det ikke kommer til å være et eneste dyr igjen. Det betyr bare at man ikke fortsetter denne masseavlen på dyr som ender opp som mat. Når vi hadde sluttet å spise dyr så ville man jo ikke avlet dem på samme måte. Dessuten så hadde vi strengt tatt ikke trengt det heller da det finnes alternativ. 

Vi skal da altså utrydde kuer og sauer og griser og høner osv da? For hva annet trenger vi dem til om vi ikke kan spise dem eller bruke skinnet deres? Ingen vil ha slike dyr om de ikke kan brukes til noe så en tjener på dem. Og de har jo ingen plass i naturen lengre heller. Jeg trro du har tenkt akkurat så langt som nesa di rekker men ikke lengre her altså.

Anonymkode: cb5a6...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Elina skrev:

Ja, vi skal avvikle avl på alle disse "mat" dyra, så det betyr ikke at det ikke kommer til å være et eneste dyr igjen. Det betyr bare at man ikke fortsetter denne masseavlen på dyr som ender opp som mat. Når vi hadde sluttet å spise dyr så ville man jo ikke avlet dem på samme måte. Dessuten så hadde vi strengt tatt ikke trengt det heller da det finnes alternativ. 

Nå spør jeg fordi jeg ikke vet, men jeg mener å ha lest at om hele jordens befolkning insisterte på å spise økologisk, ville det gått rett vest? Økologisk jordbruk er ikke bærekraftig i det lange løp?

Og hva vil dere bruke som gjødsel om det ikke finnes dyreskit? Kunstgjødsel? 

Anonymkode: bf059...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nå spør jeg fordi jeg ikke vet, men jeg mener å ha lest at om hele jordens befolkning insisterte på å spise økologisk, ville det gått rett vest? Økologisk jordbruk er ikke bærekraftig i det lange løp?

Og hva vil dere bruke som gjødsel om det ikke finnes dyreskit? Kunstgjødsel? 

Anonymkode: bf059...94c

Det er helt riktig, men det utelates når de blir hjernevasket.

Anonymkode: cb5a6...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vi skal da altså utrydde kuer og sauer og griser og høner osv da? For hva annet trenger vi dem til om vi ikke kan spise dem eller bruke skinnet deres? Ingen vil ha slike dyr om de ikke kan brukes til noe så en tjener på dem. Og de har jo ingen plass i naturen lengre heller. Jeg trro du har tenkt akkurat så langt som nesa di rekker men ikke lengre her altså.

Anonymkode: cb5a6...132

Jeg har aldri sagt noe om å utrydde. Men vi kan helt fint avslutte den delen av den organiserte avlen på disse dyra. 

Du kan bare komme med så mange personangrep du vil, jeg driter i det :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ikke et ord om de sultne barna i afrika der gitt.

Anonymkode: cb5a6...132

Lalala, finn ut av det selv. Det var link til forbruket av soya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Elina skrev:

Nei, for vi spiser ikke like mye som dyra gjør. Husk at det er over 50 milliarder dyr hvert år som blir drept til mat. Så vi hadde ikke klart å spise like mye som dem selv om vi hadde prøvd veldig veldig hardt. 

I Norge? 50 milliarder dyr? Som sagt, dyrene dør jo ikke alle sammen, de reproduserer seg og må ha noe å spise de også. Så da blir det både dyr og mennesker som spiser soya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MrsRiddick skrev:

Men stor andel av norsk landbruk går kun på naturlige beitearealer, der dyrene beiter ute hele sommeren, og bøndene lager høyballer til vinterbruk.

De får kraftfor og annet for som kommer utenfra. Nei, Norge er ikke selvforsynt, det er en myte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Elina skrev:

Jeg har aldri sagt noe om å utrydde. Men vi kan helt fint avslutte den delen av den organiserte avlen på disse dyra. 

Du kan bare komme med så mange personangrep du vil, jeg driter i det :fnise: 

Haha, så når du kaller oss det ene og det andre, er det kun fakta uten følelser, og når du blir motsagt så er det personangrep? Som sagt, dyrene forsvinner ikke av seg selv, og de fortsetter å ha sex selv om vi ikke hjelper dem. De reproduserer seg. Så selv om man avslutter driften - hvor skal man gjøre av alle disse dyrene? Slippe dem fritt ut i skogen og la dem dø "den naturlige død" av sult og skader? Veldig dyrevennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Elina skrev:

De får kraftfor og annet for som kommer utenfra. Nei, Norge er ikke selvforsynt, det er en myte. 

Jeg kjenner PERSONLIG ikke færre enn fire stykker som driver slik landbruk, i tillegg til flere beitelag. Har sittet som kasserer for sauebeitelag i flere år og vet hvordan det foregår (villsau). Du skriver at alt som brukes for å motsi deg er myter, mens alt du sier er sannhet. Akkurat da jeg ikke trodde man kunne bli mer gal. OMG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MrsRiddick skrev:

I Norge? 50 milliarder dyr? Som sagt, dyrene dør jo ikke alle sammen, de reproduserer seg og må ha noe å spise de også. Så da blir det både dyr og mennesker som spiser soya.

Jeg snakket ikke om Norge, da vi bor på en jordklode som i alt dreper 50 milliarder dyr i året, over det faktisk om du tar med fisk. Nei, det er ikke bærekraftig på noen måte. 

Et dyr spiser mye mer enn et menneske, og vi hadde uansett ikke trengt soya. Hvor har du det ifra? Det er mye annet man kan spise enn soya. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Elina skrev:

Jeg snakket ikke om Norge, da vi bor på en jordklode som i alt dreper 50 milliarder dyr i året, over det faktisk om du tar med fisk. Nei, det er ikke bærekraftig på noen måte. 

Et dyr spiser mye mer enn et menneske, og vi hadde uansett ikke trengt soya. Hvor har du det ifra? Det er mye annet man kan spise enn soya. 

Igjen - hvor skal dyrene gjøre av seg når vi har sluppet dem ut av fjøsene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi skal da altså utrydde kuer og sauer og griser og høner osv da? For hva annet trenger vi dem til om vi ikke kan spise dem eller bruke skinnet deres? Ingen vil ha slike dyr om de ikke kan brukes til noe så en tjener på dem. Og de har jo ingen plass i naturen lengre heller. Jeg trro du har tenkt akkurat så langt som nesa di rekker men ikke lengre her altså.

Anonymkode: cb5a6...132

Og vi skal produsere kunstige klær som erstatter ull fra sau for å fortsette å være varme på vinteren - bygge enda flere fabrikker som forurenser mer og kun ikles syntetiske stoffer? Bra for hud og miljø det altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...