Gå til innhold

har jeg et alkoholproblem?

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men du synser jo bare ut fra din egen erfaring på egen kropp. Hi har gjentatte ganger blitt spurt hvor mye hun drikker, og hver gang hun har nevnt det unngår hun å svare. Hvis det bare dreide seg om et glass eller to, eller en halvflaske (som er minst tre glass), da hadde det ikke vært noe galt i å svare på det. Men HI vil ikke svare, og det er et klassisk tegn på en person med alkoholproblemer - de bagatelliserer ang. hvor mye de drikker, de bagatelliserer hvor ruset de blir, de bagatelliserer hvor mye omgivelsene blir påvirket av drikkingen. Når Hi skriver at hun tenker på rusen hele uken og lengter etter rusen og at hun ikke er til å være i hus med hvis hun ikke får drikke seg rusa, da har alarmklokkene gått for lenge siden. Hun svarer heller ikke om hun kunne la være å drikke noen måneder fremover - men det har hun på et vis allerede sagt hun ikke vil greie, for hvis hun ikke drikker så sier hun at hun ikke er til å være i hus med. Dvs. Hi har problemer som hun prøver å drukne i alkoholrusen, hun rømmer fra hva det enn er hun sliter med i hverdagen.

Slike som deg, som også bagatelliserer andres trolig for store alkoholforbruk er dessverre med på å få personer med alkoholproblemer til å ikke søke hjelp - det er jo bare alle andre som er hysteriske, sier annie 0a0 og et par til (selv om et stort flertall klart gir tilbakemeldinger om at Hi har et alkoholproblem).

Hi drikker så mye, hun fokuserer så mye på alkohol hver dag, hele uken, hun ser selv at hun ikke er til å være i hus med om hun ikke får ruse seg minst to dager i helgen... hun er selv oppmerksom på at dette trolig ikke er normal. Dvs. Hi er selv bekymret for sitt alkoholforbruk og sitt forhold til alkohol - da bør sånne som deg være svært forsiktig med å påstå at hun ikke har det. Vi som kjenner godt til alkoholikere (men har et normalt forhold til alkohol selv) ser at Hi har mange og store faresignal og bør søke hjelp for hva det enn er som gjør at hun føler hun ikke greier å fungere uten å ruse seg minst to dager i uken, spesielt siden hun hver eneste dag er så fokusert på rusen og lengter etter den.

Anonymkode: bd879...62b

Du vet jo akkurat like lite om mengdene som noen andre her, da. 

Anonymkode: e8ac4...61e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun sier hun drikker til hun kjenner det og så stopper. Jeg kjenner ett glass vin selv. Slik jeg leser HI tenker jeg at det er snakk om ca. en halv flaske. En del her inne har ingen gråsone mellom edru og full og tenker tydeligvis at hun drikker en kartong. 

Anonymkode: 8e104...0a0

En som drikker så regelmessig og ofte som HI opparbeider seg en høy toleranse for alkohol. Så mens andre som drikker sjelden kan merke det etter et par glass, må du doble denne grensen flere ganger hos HI. Jeg vil ikke engang gjette..

Anonymkode: fd5da...80f

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vet jo akkurat like lite om mengdene som noen andre her, da. 

Og nettopp derfor har jeg spurt to ganger hvor mye Hi drikker, hun unngår med å svare på svevende måter - også klassisk for de som ikke vil innrømme hvor mye de drikker.

Det at vi ikke vet hvor mye Hi drikker forandrer ikke det faktum at Hi selv reagerer på sitt eget alkoholforbruk og forhold til rus.

Poenget her er at Hi selv er bekymret (ellers hadde hun aldri opprettet tråden), hun har et problematisk forhold til rus, hun sier selv at hun må drikke seg rusa minst to dager i uken for å fungere resten av uken, og selv da tenker hun på rusen hele tiden og lengter etter den. Det er alvorlig symptom på alkoholproblemer, og det bør du ikke bagatellisere!

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og nettopp derfor har jeg spurt to ganger hvor mye Hi drikker, hun unngår med å svare på svevende måter - også klassisk for de som ikke vil innrømme hvor mye de drikker.

Det at vi ikke vet hvor mye Hi drikker forandrer ikke det faktum at Hi selv reagerer på sitt eget alkoholforbruk og forhold til rus.

Poenget her er at Hi selv er bekymret (ellers hadde hun aldri opprettet tråden), hun har et problematisk forhold til rus, hun sier selv at hun må drikke seg rusa minst to dager i uken for å fungere resten av uken, og selv da tenker hun på rusen hele tiden og lengter etter den. Det er alvorlig symptom på alkoholproblemer, og det bør du ikke bagatellisere!

Å, så moralsk da! 

Å "realitetsorientere" er noe annet enn å "bagatellisere". 

Gjest Antarctica
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Syns mange er hysteriske her. Den norske alkoholkultur har utviklet seg og mange drikker litt alkohol nesten daglig. Det er også vanlig i andre kulturer uten at folk er alkiser av den grunn.

Samtidig HI, så er det noe jeg anser for å være et faretegn i måten du snakker om alkohol på. Det sier jeg fordi jeg har det likt. Jeg har to lidelser som gjør at jeg har mye smerte og uro, litt alkohol hjelper og da kan jeg lengte og ta et par glass på en hverdag. Jeg passer på, ser for meg at det lett kan skli ut. At du tar et par glass og kjenner effekten i helga, er etter mitt syn ikke et problem i seg selv. Det er ikke og har aldri vært ulovlig å drikke alkohol i samme hus som barn, problematisk blir det først når barna lider under det. Jeg hadde ikke tenkt at det vasle to glass vin vil lukte på legevakten fører til bekymringsmelding, da burde servitører ringe barnevernsvakta om foreldre bestiller et glass til maten også.

Eneste fornuftige innlegg i denne tråden. 

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun sier hun drikker til hun kjenner det og så stopper. Jeg kjenner ett glass vin selv. Slik jeg leser HI tenker jeg at det er snakk om ca. en halv flaske. En del her inne har ingen gråsone mellom edru og full og tenker tydeligvis at hun drikker en kartong. 

Hadde hi kjent det etter et glass vin, så hadde hun ikke laget innlegget. Jeg har vært der hi er, jeg kunne skrevet akkurat det samme som hun og jeg har laget et lignenede innlegg før her inne. Jeg kjenner meg altfor godt igjen i det hun skriver, jeg mente og at jeg ikke hadde et problem, drakk meg heller ikke overstadig beruset og stoppet når jeg kjente. Problemet er at den grensen stadig flyttes Nå har jeg virkelig et problem, kan gjerne drikke nesten 2 flasker vin før jeg kjenner det., drikker meg fremdeles aldri full, men jeg har absolutt et problem fordet

Anonymkode: 88bde...ef7

Skrevet

Jeg er utdannet innen rusproblematikk, og jobber med vanskeligstilte mennesker til daglig. 

Hi; det er ikke mengden alkohol som er bekymringsverdig her. Det er årsakene til at du drikker som er urovekkende. Det virker som om du trenger hjelp til å håndtere egne følelser og indre/ ytre press. Slik det er nå, høres det ut som om du selvregulerer med alkohol. Problemet er at en slik bruk ofte øker i omfang fort. Det er lett å undervurdere alkohol fordi det er legalt og akseptert i vår kultur, men alkohol er sterkt vanedannende og potensielt helseskadelig. 

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med fastlegen din snarest. 

Anonymkode: 4de19...8e3

Skrevet
På 9. juni 2017 den 14.38, MrsRiddick skrev:

Du har en lidelse som du får reseptbelagt behandling for. Du får ikke mer mengde av medisin enn det som legen finner nødvendig, du får oppfølging osv. Det kan ikke sammenlignes med det å innta alkohol for å slippe å være megge som det ikke er til å leve med.

På 9. juni 2017 den 14.56, MrsRiddick skrev:

Lukter alkohol OG snøvler/ruset med barn i hus. Nei, det lukter ikke alkohol av de fleste foreldre med syke barn som ringer drosje/ambulanse på kvelden og i helgene. Hele Norge drikker ikke hver helg.

Og igjen drar du argumentasjonen langt forbi hva forfatteren skriver. 

Ingen har nevnt at hi blir megge og ingen har sagt at de fleste foreldre med sykt barn lukter alkohol om de ringer taxi/ambulanse. Du vrir på hva andre sier for å skåre poeng. 

Og så vil jeg gjerne se dokumentasjon på at taxisjåfører og ambulansepersonell har plikt til å melde fra om passasjerer med barn lukter alkohol? 

Anonymkode: bb9ff...a09

Skrevet
På 9.6.2017 den 9.40, Anonym bruker skrev:

Enig i at jeg også blir dårlig av å tenke på at hun drikker seg påvirket med barn i hus, men ikke dra inn at du ikke kan kjøre viss det skjer barna noe, hva med alle de som ikke har lappen/bil da, er de dårlige foreldre av den grunn?

Anonymkode: 31e46...fd8

Tenk deg at det ene barnet skålder seg på varmt vann, ikke så alvorlig at man trenger ambulanse. Da kan det være greit å slippe å løpe rundt til naboer som kan kjøre først.

Jeg har vokst opp hos mor og far hvor begge er alkoholikere, de drikker litt hver dag og har alltid satset på at vi barna ikke trengte dem.

Anonymkode: d4eab...c5a

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tenk deg at det ene barnet skålder seg på varmt vann, ikke så alvorlig at man trenger ambulanse. Da kan det være greit å slippe å løpe rundt til naboer som kan kjøre først.

Jeg har vokst opp hos mor og far hvor begge er alkoholikere, de drikker litt hver dag og har alltid satset på at vi barna ikke trengte dem.

Men de som ikke har bil da? Burde de ikke hatt barn de, kanskje? 

Anonymkode: bb9ff...a09

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Taxi?

Ellers er jeg enig i at om ikke hi har et alkoholproblem, er hun på vei til å få det. Mengden er ikke interessant her, men måten hun snakker om alkohol tyder på at hun har et usunt forhold til stoffet. 

At man må ha alkoholrus hver helg er så definitivt et faresignal.

Skrevet

hadde jeg vist hvem du var hadde jeg meldt dette til bv ,dette er helt klart et problem ja

Anonymkode: ee654...92e

Gjest Antarctica
Skrevet

hadde jeg vist hvem du var hadde jeg meldt dette til bv ,dette er helt klart et problem ja

Du ville ha meldt til BV fordi en dame drikker vin om kvelden i helgene, mens mannen er i samme hus (noe mer edru enn henne) og ungene ligger og sover?

Tror du vil få det travelt i nabolaget hvis du skal melde alle som gjør noe sånt. Men et tips: start på Facebook, der forteller jo alle når det er fredag og de legger beina på bordet med noe "rødt i glasset". 

Skrevet

Hvorfor i all verden? HI sin alkoholbruk går ikke ut over barna og hun reflekterer tydeligvis over den.

Og du over med barn som skolder seg. Da ringer man ambulanse uansett! Her i huset har vi forøvrig ikke så varmt vann i springen og ingen barn som går i søvne og setter på vannkjelen. Ikke spesielt sannsynlig at det skjer med andre ord. I går drakk jeg ingenting, mens mannen tok seg et par øl. Det hender at begge tar et par glass også. Da barna var små hadde jeg ikke lappen en gang, likevel var jeg ofte alene med dem! Tenk så uansvarlig!

Skrevet

Hei , hi her.

Vel , jeg antar at jeg har begynnelsen på en problem. Men Iåmed jeg vet mine egne grenser så vil jeg ta forsøke å ta hånd Om dette før problemet utvikler seg.

Jeg er en god mamma, barna har trygge rammer. Per nå går ikke dette utover noen.

Takk for alle svar. Noen bedre enn andre;)  

Anonymkode: cc5bb...e9b

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og din mening endrer ikke på at jeg anses for å være en aldeles trygg og kapabel forelder. Aldri noen som har stilt spørsmålstegn ved det - sannsynligvis fordi sjansen for at en femåring får akutt hjerteinfarkt etter leggetid er lik null.

For hvis man tar høyde for at det som kreves er normale mennesker med normal livsførsel, så ser man ikke det som en nødvendighet at foreldre skal være våkne, eller edru, eller kjørbare hele natta hver natt i året. Ingen forlanger at du som mor står klar til å bykse opp av senga ved en eventuell krise. Man antar nemlig at ungene sover om natta og ikke merker noe av verken piller eller vinglass.

Og vet du hva? Hvis du mener at det motsatte er "normalt", at man kun kan sove med ett øye lukket i tilfelle brann, jordskjelv, sykdom og ulykker - da har du en psykisk lidelse og bør søke hjelp. For da styrer angsten livet ditt mer enn den bør. Selv bare litt over gjennomsnittlig tung søvn kan jo være "farlig" da.

Hva du anses som av andre hjelper lite, så lenge sannheten er en annen. Du beskriver deg selv som apefjern/ i koma/ ikke til å få kontakt med hver eneste natt.

Poenget mitt er at det er svært viktig at barna dine KAN få kontakt med deg nattestid om behovet oppstår, ikke at du er helt klar i hodet eller kjørbar når du vekkes. Men det må gå an å vekke deg, dersom de prøver.

Og nei, jeg er på ingen måte engstelig eller overforsiktig. Jeg sover generelt tungt og kan ta meg noen glass vin en sjelden gang etter barna er i seng, men jeg er til å vekke og få kontakt med, noe som er viktig når man er alene med barn.

For øvrig så er misbruk av reseptbelagte medikamenter er enda mer vanlig enn alkoholisme.

Anonymkode: 3296a...23d

Skrevet

Det har du ja. Du er det som kalles en funksjonell alkoholiker. Mange som kan holde på slik i åresvis, men etterhvert vil du trenge så mye for å oppleve rus at du risikerer leverskader eller hjerteproblemer. På sikt vil du nok også bli mer og mer deprimert. Det vil ikke komme noe tidspunkt hvor det er lettere å slutte en i dag selv om du nok lurer deg selv til å tro at en dag....

Anonymkode: c7b73...396

Skrevet

Hei , hi her.

Vel , jeg antar at jeg har begynnelsen på en problem. Men Iåmed jeg vet mine egne grenser så vil jeg ta forsøke å ta hånd Om dette før problemet utvikler seg.

Jeg er en god mamma, barna har trygge rammer. Per nå går ikke dette utover noen.

Takk for alle svar. Noen bedre enn andre;)  

Anonymkode: cc5bb...e9b

Akkurat det samme sa jeg. Vær så snill å ikke lur deg selv som jeg gjorde.

Anonymkode: 88bde...ef7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...