Gå til innhold

Hvilken side av osten skal man skjære på?  

62 stemmer

1. 1. Det finnes selvsagt bare én riktig side å skjære av gulosten på.

• Den brede lange siden
      41
    • Den smale korte siden
      21

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
12 minutter siden, Darwinia:-) skrev:

Nei, nå altså! Det er da vitterlig ingen grunn til å bli ufin. Du som hevder å være av den rette ostetro burde da vite at osten skal pakkes først i papir og deretter i plast for å bevare osten smak og karakter lengst mulig. Angående sluttbiten; den river man opp og har på pizza. I så måte er det "desto større, jo bedre" som gjelder. Men du er kanskje av den typen som ikke liker ekstra ost på pizza?  (

Sluttbiten klasker mannen i sin helhet på knekkebrødet, der den dekker arealet perfekt dersom man har gjort seg flid med å skjære osten rett. Man robber da ikke en arbeidende sliter for sin osteskalk i den hensikt å osteberike en pizza! Til pizza brukes en blanding av mozzarella, cheddar og fullverdig norvegia, revet langs kortsiden!

Endret av Mostly Harmless
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må forresten nevne at jeg vokste opp i et hjem hvor osten aldri ble behandlet med særlig omtanke. 

Den ble skjødesløst innpakket, slik at det alltid var minst ett hjørne, ofte to, som ble liggende utenfor og tørke inn til harde, svette skorper. 

Jeg har ofte tenkt at dette må betegnes som omsorgssvikt, men siden jeg har vært usikker på om det var oss barna eller osten som var offer, så har jeg vært usikker på om det er Mattilsynet eller barnevernet som er rett instans. 

Kanskje ikke så rart at jeg ble en multihøvler, med slik bagasje.

Gjest Darwinia:-)
Skrevet
2 minutter siden, the amazing spidermamma skrev:

Jeg må forresten nevne at jeg vokste opp i et hjem hvor osten aldri ble behandlet med særlig omtanke. 

Den ble skjødesløst innpakket, slik at det alltid var minst ett hjørne, ofte to, som ble liggende utenfor og tørke inn til harde, svette skorper. 

Jeg har ofte tenkt at dette må betegnes som omsorgssvikt, men siden jeg har vært usikker på om det var oss barna eller osten som var offer, så har jeg vært usikker på om det er Mattilsynet eller barnevernet som er rett instans. 

Uff, klem til deg. Mammahjertet mitt blør når jeg tenker på den lille jenta som vokste opp som vitne til slike grusomheter.  Her burde BÅDE barnevernet og Mattilsynet vært tilkalt. 

Skrevet
6 minutter siden, the amazing spidermamma skrev:

Kan bare si at jeg kjenner meg igjen i historien din og vil sende deg en klem ❤ vi ble utsatt for samme utilgivelige svikt i vår barndom. Noe som har resulterert i at både min bror og jeg kun bruker ferdig oppskåret ost. Det har ikke vært enkelt for noen av oss. Og nå føler vi begge tidvis på en enorm skam. Alle andre virker så vellykkede. Feilfri på en måte, mens vi ligger å vaker på grunna fordi vi aldri egentlig fikk en sjanse til noe annet...

Skrevet

Jeg skjønner, i lys av det som kommer fram i tråden her, at jeg har hatt et såre enkelt liv. Her skjæres osten på den brede, flate siden, i lange skiver. På tvers skjæres det kun for å høvle osten i vater. Noe annet har aldri forekommet, hverken i oppveksten eller voksenlivet. Jeg kommer også fra et hjem der osten lå pent pakket i plast, eventuelt i Tupperware. Jeg skal sporenstreks ringe min mor og uttrykke takknemlighet. Er blomster å overdrive?

Gjest Darwinia:-)
Skrevet (endret)
15 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Jeg skjønner, i lys av det som kommer fram i tråden her, at jeg har hatt et såre enkelt liv. Her skjæres osten på den brede, flate siden, i lange skiver. På tvers skjæres det kun for å høvle osten i vater. Noe annet har aldri forekommet, hverken i oppveksten eller voksenlivet. Jeg kommer også fra et hjem der osten lå pent pakket i plast, eventuelt i Tupperware. Jeg skal sporenstreks ringe min mor og uttrykke takknemlighet. Er blomster å overdrive?

Rødvin er bedre, en som passer til ost innpakket i plast. Eventuelt en sydentur.

Endret av Darwinia:-)
Skrevet
9 minutter siden, Darwinia:-) skrev:

Rødvin er bedre, en som passer til ost innpakket i plast. Eventuelt en sydentur.

:klaske: Selvfølgelig. Rødvin, må det bli. Skal høre på polet hva de anbefaler til litt svett Jarlsberg med et hint av plast.

Skrevet
15 timer siden, sug lut skrev:

Fnis, hvordan kom han på det? Eneste grunn må være om det magisk gjorde osten bedre å spise.

Han sier det er lettest å gjøre det slik, så jeg kjøper ferdig oppskjært ost til han. Jeg får helt noia når han begynner med ostehøvelen.😂

Skrevet
11 timer siden, Himmel og hav skrev:

Det er jo den eneste riktige måten å gjøre det på i et møblert hjem. Blomster og rødvin er absolutt på sin plass, gjerne med litt mørk sjokolade til dessert også.

Anonymkode: 39aba...688

Skrevet

Altså, jeg svarte feil 😂 

Jeg skjærer på høykant! Noe annet er helt tullete. Den høye, smale siden.

Men på kryss?  Aldri hørt om. 

Skrevet

Jeg dævver! 

🤣🤣🤣

- og elsker dere ostedamer!

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil legge til at osteklokker virkelig ikke er konstruert for simple guloster! Inni der skal man ha citeaux de l'Abbaye, reblochon eller kanskje tomme de savoy, hvorav INGEN krever ostehøvel.

(fnys tilbake)

Anonymkode: f729a...fe9

Dette med osteklokke til fornem ost er jeg rungende enig i. Jeg har en designklassiker av en osteklokke,

https://www.epla.no/media/u/shops/13754/products/716520/6d3c83cc-24f3-4980-a57c-7fb8776cc5c9_org_medium.jpg

og den er definitivt ikke for gulost. Men jeg vil ikke følge deg så langt som til at gulosten er simpel.

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men denne er til gulost ;)

https://www.tupperware.no/produkter/824/Servelett

Anonymkode: 88ed6...28c

Men den legger osten på siden. Dvs innbyr og oppfordrer til ostemisbruk og høvelovergrep på langsida! Tror jeg må rapporterr den til sedelighetspolitiet, dette er med på å legitimere ukultur og utnyttelse av forsvarsløs ost.

Skrevet
5 timer siden, sug lut skrev:

Dette med osteklokke til fornem ost er jeg rungende enig i. Jeg har en designklassiker av en osteklokke,

https://www.epla.no/media/u/shops/13754/products/716520/6d3c83cc-24f3-4980-a57c-7fb8776cc5c9_org_medium.jpg

og den er definitivt ikke for gulost. Men jeg vil ikke følge deg så langt som til at gulosten er simpel.

Jeg er grunnleggende uenig med deg i ostedilemmaet, og helt enig med Himmel og Hav og Darwina. Men det er vel ikke til å unngå at selv du noen ganger tar feil :P

Men den osteklokken din - akkurat en slik har jeg hatt inni hodet mitt omtrent hele livet! VIL HA!!! Jeg gir fullstendig blaffen i at jeg har melkeallergi og derfor ikke kan spise ost lenger - og bor alene så ingen andre spiser melk her heller - men en slik VIL jeg ha!!! Hvor kjøper man den? Jeg kan ev. vurdere å på papiret skifte side i debatten ;)

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg er grunnleggende uenig med deg i ostedilemmaet, og helt enig med Himmel og Hav og Darwina. Men det er vel ikke til å unngå at selv du noen ganger tar feil :P

Men den osteklokken din - akkurat en slik har jeg hatt inni hodet mitt omtrent hele livet! VIL HA!!! Jeg gir fullstendig blaffen i at jeg har melkeallergi og derfor ikke kan spise ost lenger - og bor alene så ingen andre spiser melk her heller - men en slik VIL jeg ha!!! Hvor kjøper man den? Jeg kan ev. vurdere å på papiret skifte side i debatten ;)

* melkeprodukter/ost skulle det stå

Skrevet (endret)
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde jeg hatt to skulle du fått den ene, bare fordi den ville fått et godt hjem 😅. Selv om du er oste-vantro, til og med. Den er nyyyydelig, ikke sant? Jeg fikk min, av en som hadde fått den i bryllupsgave på femtitallet (?) og som så at jeg elsket den mer enn hun gjorde selv...

Endret av sug lut
Skrevet
3 minutter siden, sug lut skrev:

Hadde jeg hatt to skulle du fått den ene, bare fordi den ville fått et godt hjem 😅. Selv om du er oste-vantro, til og med. Den er nyyyydelig, ikke sant? Jeg fikk min, av en som hadde fått den i bryllupsgave på femtitallet (?) og som så at jeg elsket den mer enn hun gjorde selv...

Sukk! Da er det nok ikke enkelt å få tak i en heller. Enda godt din bor i et godt hjem :D

Jeg ble rett og slett forelsket i osteklokken din, hadde elsket å ha den som dekorasjon på benken eller bordet, den er jo rett og slett vakker! Kommer du over en i en bruktbutikk eller annet sted, gi meg et tips! :) (og dermed signerer jeg med nick)

Skrevet
4 minutter siden, Roselilly skrev:

Sukk! Da er det nok ikke enkelt å få tak i en heller. Enda godt din bor i et godt hjem :D

Jeg ble rett og slett forelsket i osteklokken din, hadde elsket å ha den som dekorasjon på benken eller bordet, den er jo rett og slett vakker! Kommer du over en i en bruktbutikk eller annet sted, gi meg et tips! :) (og dermed signerer jeg med nick)

https://www.epla.no/samler/produkter/716520/

Anonymkode: 44ff9...782

Skrevet
17 minutter siden, Roselilly skrev:

Veldig bra med nick, for jeg tenkte nettopp på det - at jeg godt kan holde utkikk men at anonyme er vanskelige å formidle til. Wilco!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...