Gå til innhold

Hvilken side av osten skal man skjære på?  

62 stemmer

1. 1. Det finnes selvsagt bare én riktig side å skjære av gulosten på.

• Den brede lange siden
      41
    • Den smale korte siden
      21

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen skjærer feil av gulosten. Det er utilgivelig og dessuten skilsmissegrunn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kunne nok aldri ha vært gift, Sug Lut. Jeg skjærer litt på alle sider.

Jeg er en multihøvler, The lowest of the low... 

Skrevet

Min samboer skjærer av på skrå, fra høyre hjørnet ned til venstre hjørnet😱 Han får ikke lov til å skjære av på hvitosten lengre, ostehøvelen gjemmer jeg😂

Skrevet

Den må skjæres i lange skiver, noe annet er jo absurd i min verden 😅

Skrevet
2 minutter siden, the amazing spidermamma skrev:

Vi kunne nok aldri ha vært gift, Sug Lut. Jeg skjærer litt på alle sider.

Jeg er en multihøvler, The lowest of the low... 

Men så liker jeg rabulister og opprørere, da, så kanskje likevel ;).

Skrevet
2 minutter siden, ღTyrkiskPepperღ skrev:

Min samboer skjærer av på skrå, fra høyre hjørnet ned til venstre hjørnet😱 Han får ikke lov til å skjære av på hvitosten lengre, ostehøvelen gjemmer jeg😂

Fnis, hvordan kom han på det? Eneste grunn må være om det magisk gjorde osten bedre å spise.

Skrevet

Haha skilsmissegrunn. :) Minner meg om eksen min som ble rasende fordi jeg skar brødet litt på skrå en gang. (Det var før alle butikkene fikk brødskjæremaskiner.) Jeg gjorde det fordi jeg ville ha større skiver, men han mente at sånt gjør man bare ikke. Hadde vært greit om han hadde informert meg om den "regelen" før han klikket fordi jeg brøt den da. :P

Anonymkode: 850ff...615

Skrevet
3 minutter siden, skinnfilla skrev:

Den må skjæres i lange skiver, noe annet er jo absurd i min verden 😅

Ok, men da åpner du for det alternativet meningsmålinga ikke ga meg lov til å inkludere, nemlig "Den lange, smale siden". Det er sløseri, men det kunne jeg nok levd med. Men den brede flate? ALDRI!

Skrevet
1 minutt siden, sug lut skrev:

Ok, men da åpner du for det alternativet meningsmålinga ikke ga meg lov til å inkludere, nemlig "Den lange, smale siden". Det er sløseri, men det kunne jeg nok levd med. Men den brede flate? ALDRI!

Skjærer på den brede ,flate😂

Kan jo ikke sette osten på høykant? 

Siste lefsa ,river jeg og fryser ned

Skrevet

Lange skiver på den brede siden!

Hvorfor skal man ha korte skiver? De lange skivene passer perfekt på både knekkebrødet og brødskiven....

Anonymkode: 88ed6...28c

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Lange skiver på den brede siden!

Hvorfor skal man ha korte skiver? De lange skivene passer perfekt på både knekkebrødet og brødskiven....

og jeg sløser aldri med osten (som i å kaste skalken), jeg river på rivjernet og har til taco eller pizza.

Skrevet

Det er bare en vei: den brede lange siden 🤣

Anonymkode: c64db...5b0

Skrevet

Skjærer på den brede siden, ja. Lange skiver. Mannen skjærer på tvers av meg 🤔 kaster forøvrig ALDRI ost i dette hjem -ALDRI 

Anonymkode: 77253...2ea

Skrevet

Jeg er intet mindre enn SJOKKERT av de foreløpige resultatene! Hva feiler det verden?! Det er helt udiskutabelt den korte, smale siden man høvler av, fordi det da blir mindre svinn i andre enden.

*ryster på hodet*

Anonymkode: f729a...fe9

Skrevet

Osten på høgkant, då er den brukandes både til høvling og til å skjere av ein bit for rasping.

Skrevet

Dette nekter jeg plent å svare på! 

Det kommer ikke gulost inn i mitt hus. Hvitost spiser vi derimot en del av..

Skrevet
53 minutter siden, Træægtrønder`n :) skrev:

Dette nekter jeg plent å svare på! 

Det kommer ikke gulost inn i mitt hus. Hvitost spiser vi derimot en del av..

Eller KVITost :) 

Anonymkode: 2bc24...edb

Skrevet

Gulosten skal jo ikke settes på høykant! Den største flaten må ligge ned, ellers har man veltefare! Og står den på høykant vil man kladde på hele osten for å holde den fast.. 

Selvfølgelig skjæres det lange skiver, noe annet er blasfemi. 

Jeg har forøvrig forbud mot å skjære brunost av mannen min. Han misliker sterkt at brunosten ser ut som  en båt. Men foreløpig har jeg tillatelse til gulostskjæring, men kun i nødstilfelller. 😂

Anonymkode: f63d0...e5e

Skrevet

Jeg ser det som min livsoppgave å rydde i gulosten. Alle andre skjærer feil, uansett hvordan man vrir og vender på det. Enten man skjærer på kort- eller langsiden, på tvers eller langs, ender alltid gulosten med å få en toveis hoppbakke midt i. Derfor må jeg rydde. Kutte kanter, kutte kanter. Følgelig ser det alltid ut som om gulost-skiva mi er dekket av et lass med småkvist. 

Skrevet
13 minutter siden, Lessismore skrev:

Jeg ser det som min livsoppgave å rydde i gulosten. Alle andre skjærer feil, uansett hvordan man vrir og vender på det. Enten man skjærer på kort- eller langsiden, på tvers eller langs, ender alltid gulosten med å få en toveis hoppbakke midt i. Derfor må jeg rydde. Kutte kanter, kutte kanter. Følgelig ser det alltid ut som om gulost-skiva mi er dekket av et lass med småkvist. 

Det er godt at det er flere av oss som tar gulostansvar, ja. Det er jo ikke slik at de som skjærer på riktig kant nødvendigvis skjærer forskriftsmessig av den grunn, nei, som du ganske riktig påpeker - hakk og sår og brekk og fjell og dype daler er djevelens verk.

Gjest Darwinia:-)
Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er intet mindre enn SJOKKERT av de foreløpige resultatene! Hva feiler det verden?! Det er helt udiskutabelt den korte, smale siden man høvler av, fordi det da blir mindre svinn i andre enden.

*ryster på hodet*

Her tillater jeg meg å komme med kraftige protester. Det er da innlysende at man skjærer fra den lange, brede siden! Hvorfor skulle ellers osteklokkene være konstruert slik de er. Man burde da ikke drive å tafse på osten ved å snu den på høykant hver gang man har lyst på en bit. Og som allerede påpekt; hva med veltefaren ? Har du tenkt på det?

Skrevet
7 minutter siden, Darwinia:-) skrev:

Her tillater jeg meg å komme med kraftige protester. Det er da innlysende at man skjærer fra den lange, brede siden! Hvorfor skulle ellers osteklokkene være konstruert slik de er. Man burde da ikke drive å tafse på osten ved å snu den på høykant hver gang man har lyst på en bit. Og som allerede påpekt; hva med veltefaren ? Har du tenkt på det?

Vi av den rette ostetro, tar aldri plasten av hele osten på en gang. Man skal holde i plasten, skjære av den korte smale siden og ha åndsnærværelse nok til å balansere osten så den ikke velter. Da får man minimert den uskjærbare sluttbiten og ingen må tafse verken på kortside, langside eller bredside.

PS! Osteklokker er for vantro ostehedninger!

Gjest Darwinia:-)
Skrevet (endret)
25 minutter siden, Mostly Harmless skrev:

Vi av den rette ostetro, tar aldri plasten av hele osten på en gang. Man skal holde i plasten, skjære av den korte smale siden og ha åndsnærværelse nok til å balansere osten så den ikke velter. Da får man minimert den uskjærbare sluttbiten og ingen må tafse verken på kortside, langside eller bredside.

PS! Osteklokker er for vantro ostehedninger!

Nei, nå altså! Det er da vitterlig ingen grunn til å bli ufin. Du som hevder å være av den rette ostetro burde da vite at osten skal pakkes først i papir og deretter i plast for å bevare osten smak og karakter lengst mulig. Angående sluttbiten; den river man opp og har på pizza. I så måte er det "desto større, jo bedre" som gjelder. Men du er kanskje av den typen som ikke liker ekstra ost på pizza?  (fnys...)

Endret av Darwinia:-)
Skrevet

Jeg slår et slag for svensk husholdningsost! Den er rund ig svær. Der går det ikke an å forkludre osten med å skjære på kort/feil side 🙈

Skrevet

Jeg vil legge til at osteklokker virkelig ikke er konstruert for simple guloster! Inni der skal man ha citeaux de l'Abbaye, reblochon eller kanskje tomme de savoy, hvorav INGEN krever ostehøvel.

(fnys tilbake)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...