Anonym bruker Skrevet 31. mai 2017 #26 Skrevet 31. mai 2017 Jeg tenker nok du skjønner det sjøl Anonymkode: fd4c9...2ec
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2017 #27 Skrevet 31. mai 2017 Den boken jeg husker best er Drageløperen. Leste den på en solseng i Thailand når jeg var gravid og hormonell. Jeg lå på solsengen og hulket og gråt i flere dager Mannen skjønte ikke hva som var galt med meg og ble alvorlig bekymret. Anonymkode: 621b3...71c
Cruella De Vil Skrevet 31. mai 2017 #28 Skrevet 31. mai 2017 17 minutter siden, Cruella De Vil skrev: Som barn: Brødrene Løvehjerte. Jeg elsket den boken. Måtte gråte litt da jeg leste den for eldstemann i fjor også. Som ungdom: Beatles, jeg leste den flere ganger i løpet av ungdomstiden. Som voksen: Det er så mange bøker... En som gjorde veldig sterkt inntrykk på meg var "La meg synge deg stille sanger", men det hadde kanskje også litt å gjøre med at jeg hadde en nyfødt når jeg leste den, og dermed var rimelig hormonell. Nå kome jeg på en annen bokserie fra barne-/ungdomstiden som ikke er like PK. Sigrid-triologien av Vera Henriksen (Sølvhammeren osv.). Den ble jeg helt forgapet i som tidlig ungdom.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2017 #29 Skrevet 31. mai 2017 23 minutes ago, Anonym bruker said: Jeg tenker nok du skjønner det sjøl Anonymkode: fd4c9...2ec Uff, den orket jeg aldri å lese, men husker godt saken og synes det er fint han ikke er glemt❤️ Håper også saken førte til endringer i diverse instanser. Anonymkode: ca3af...9c1
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 31. mai 2017 #30 Skrevet 31. mai 2017 Som barn: boken om Heidi. Ungdom: Parfymen og Om det koster deg livet. Voksen: Solgt
Brillefanten Skrevet 31. mai 2017 #31 Skrevet 31. mai 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Den boken jeg husker best er Drageløperen. Leste den på en solseng i Thailand når jeg var gravid og hormonell. Jeg lå på solsengen og hulket og gråt i flere dager Mannen skjønte ikke hva som var galt med meg og ble alvorlig bekymret. Anonymkode: 621b3...71c Jeg skulle også skrive den. Jeg hadde nylig fått mitt første barn, og orker ikke å lese en eneste bok på flere mnd etterpå. Ble helt ødelagt!
Brillefanten Skrevet 31. mai 2017 #32 Skrevet 31. mai 2017 Frendeløs er en bok jeg husker godt fra ungdommen.. Aner ikke hvem som skrev den. Og Den røde pimpernell...
FruLesehest Skrevet 31. mai 2017 #33 Skrevet 31. mai 2017 Mysterie og Sult av Hamsun. Husker jeg gikk på en real psyksisk smell av Sult og Mysterie fikk meg til å ligge våken i ukesvis og gruble. Until I find you av John Irving gjorde et vanvittig inntrykk. Jeg gråt og gråt og gråt. Og gråt litt mer.
Marriet Skrevet 31. mai 2017 #34 Skrevet 31. mai 2017 Et utrolig vanskelig spørsmål egentlig. De beste leseopplevelser mine når det gjelder skjønnlitteratur tror jeg må være i ungdomsårene. Når man fremdeles har fantasien til et barn, men nærmer seg refleksjonsnivået til en voksen. Mora mi er veldig glad i mørke bøker og gjerne basert på sånne historier. Da jeg var 13 tok jeg en bok fra bokhylla som het voldtatt. Og handlet om en ung jente i Trondheim som ble utsatt for en overfallsvoldtekt (mener jeg å huske). Men jeg husker mer den følelsen av å sitte oppe langt over leggetid på rommet mitt, det var vinter, mørkt og kaldt og jeg var oppslukt i den skumle historien som gav meg så høy puls at jeg måtte legge boka fra meg innimellom.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2017 #35 Skrevet 31. mai 2017 Av alle bøkene jeg har lest, er det nok "Men tankene mine får du aldri" som har festet seg mest i kroppen. Leste den som tenåring for over 20 år siden, men husker spesielt slutten veldig godt ennå. Anonymkode: e9d1d...5c8
Gjest Antarctica Skrevet 31. mai 2017 #36 Skrevet 31. mai 2017 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Som ungdom; Intet nytt fra Vestfronten. Helt forferdelig og gjorde meg til pasifist. Både anbefaler den og anbefaler den ikke, vil nesten gråte bare jeg tenker på den. Haha, jeg har også lest Jalna-serien, men den gjorde ikke særlig inntrykk, for jeg husker ingenting av den. Ingen fan av Gilbert and Gubar, men ble sjokkert av Elaine Showalters Women and Madness Anonymkode: ca3af...9c1 Det der Jalna-greiene minnes jeg også vagt? Det gjorde heller ikke noe inntrykk her. Men jeg ble pasifist av en bok om den spanske borgerkrigen, tror bare den het Ildprøven. Det handlet om noen svenske frivillige fra glesbygden i Norrland som deltok.
Iiiiik Skrevet 31. mai 2017 #37 Skrevet 31. mai 2017 Akkurat nå, Pashla skrev: Det der Jalna-greiene minnes jeg også vagt? Det gjorde heller ikke noe inntrykk her. Men jeg ble pasifist av en bok om den spanske borgerkrigen, tror bare den het Ildprøven. Det handlet om noen svenske frivillige fra glesbygden i Norrland som deltok. Jeg leste også hele Jalnaserien, men helt uten at det gjorde inntrykk. Husker ikke noe av det.
Gjest Antarctica Skrevet 31. mai 2017 #38 Skrevet 31. mai 2017 23 minutter siden, Iiiiik skrev: Jeg leste også hele Jalnaserien, men helt uten at det gjorde inntrykk. Husker ikke noe av det. Litt sånn Downton Abbey i bokform, var det ikke? Herregårdsdrama med giftermål og intriger.
Iiiiik Skrevet 31. mai 2017 #39 Skrevet 31. mai 2017 5 minutter siden, Pashla skrev: Litt sånn Downton Abbey i bokform, var det ikke? Herregårdsdrama med giftermål og intriger. Ja, noe herregård og mange generasjoner.
Gjest Antarctica Skrevet 31. mai 2017 #40 Skrevet 31. mai 2017 Akkurat nå, Iiiiik skrev: Ja, noe herregård og mange generasjoner. Arv og forlovelser, og forviklinger rundt forlovelser. Men herfra er jeg helt blank. Jalna var liksom noe man "skulle" lese.
Iiiiik Skrevet 31. mai 2017 #41 Skrevet 31. mai 2017 Akkurat nå, Pashla skrev: Arv og forlovelser, og forviklinger rundt forlovelser. Men herfra er jeg helt blank. Jalna var liksom noe man "skulle" lese. Og de vi hadde hjemme var grønne, det husker jeg. Med gullskrift.
Yellow Brick Road Skrevet 31. mai 2017 #42 Skrevet 31. mai 2017 På 30.5.2017 den 22.58, Anonym bruker skrev: - og tok de enn vårt liv. Anonymkode: 8f616...2b7 Da minnet du meg på at den har jeg også lest for mange år siden, og det er ikke noe jeg har gått og tenkt på i alle disse årene. Men når du nevnte boka nå, kjente jeg virkelig at det treff mitt i magen og jeg kjenner så godt følelsen jeg hadde da jeg leste den. Så om jeg ikke ville ha nevnt den boka selv, så har den jammen gjort inntrykk,
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2017 #43 Skrevet 31. mai 2017 Leste Flukten fra dyreskogen av Colin Dann flere ganger som barn, ble veldig berørt av den. Ellers gjorde en serie veldig inntrykk på meg, men greier ikke huske hva den heter og fant den ikke da jeg googlet. Den handlet om en sigøynerjente og hennes liv, mange bøker, de reiste også med tradisjonell vogn og hest, hun hadde et godt forhold til sin bestefar. Noen som har lest den? Den gjorde inntrykk. Husker at inntrykket mitt av sigøynerne som folk ikke stemte med den holdningen som var til sigøynere på 70-tallet hvor altfor mange både følte sinne mot dem og fryktet dem. Jeg er enig med HI, at ofte så er det omstendigheter rundt som gjør hvilke bøker man husker best eller blir mest rør av. Musikk fra en blå brønn gjorde enormt inntrykk på meg, kjente meg igjen i mye av det. Ble så grepet av den boken at jeg kan kjenne på følelsen bare jeg nevner det nå. Leste den to ganger på rappen og skrev en oppgave om den på skolen, aldri turd å lese den igjen. Som ung og alene i USA leste jeg To Kill a Mockingbird. Og Arsenic and old lace som jeg fremdeles bare digger - lese og så se filminnspillingen med Cary Grant i svart-hvitt. Hadde en fantastisk lærerinne i engelsk på videregående som foret boksultne meg med masse, masse bøker på originalspråket. Hun fikk meg gjennom masse klassisk 60- og 70-tallslitteratur og begynnelsen av 80-tallets litteratur. Triologien til Lynne Reid Banks om The L-shaped room (men likte de to siste best). Har valgt å ikke se tv-serien som er laget av den, for jeg tror det ville ødelegge den stemningen jeg følte da jeg leste bøkene. Leste samtidig flere bøker av Lisa Alter, Fay Weldon, Margaret Atwood, John Irving og mange flere. Det var egentlig helheten av alle disse bøkene og forfatterne som gjorde mest inntrykk, leste enormt med bøker på den tiden, mange var jo typisk frigjørende kvinnebøker. Og mange av dem var jo virkelig vågale, spesielt for meg som var rimelig uskyldig på den tiden Jeg slukte Heat and Dust av Jhabvala noen år senere. Den må jeg lese igjen! Fantastisk bok. Jeg har lest enormt mye. Har lest mange tankevekkende og vakre bøker de siste tiårene også, men greier ikke å sette noen foran andre i øyeblikket. Jeg har lest så mye, men så har jeg plutselig noen hull med verk jeg burde lest. Vet jeg har flere av bøkene nevnt i denne tråden i bokhylla, så det blir et sommerprosjekt, tenker jeg. Jeg er egentlig altetende, leser alt mulig fra klassisk litteratur til klissromaner. Alt til sin tid. Anonymkode: 35611...df5
Gjest Antarctica Skrevet 31. mai 2017 #45 Skrevet 31. mai 2017 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Leste Flukten fra dyreskogen av Colin Dann flere ganger som barn, ble veldig berørt av den. Ellers gjorde en serie veldig inntrykk på meg, men greier ikke huske hva den heter og fant den ikke da jeg googlet. Den handlet om en sigøynerjente og hennes liv, mange bøker, de reiste også med tradisjonell vogn og hest, hun hadde et godt forhold til sin bestefar. Noen som har lest den? Den gjorde inntrykk. Husker at inntrykket mitt av sigøynerne som folk ikke stemte med den holdningen som var til sigøynere på 70-tallet hvor altfor mange både følte sinne mot dem og fryktet dem. Jeg er enig med HI, at ofte så er det omstendigheter rundt som gjør hvilke bøker man husker best eller blir mest rør av. Musikk fra en blå brønn gjorde enormt inntrykk på meg, kjente meg igjen i mye av det. Ble så grepet av den boken at jeg kan kjenne på følelsen bare jeg nevner det nå. Leste den to ganger på rappen og skrev en oppgave om den på skolen, aldri turd å lese den igjen. Som ung og alene i USA leste jeg To Kill a Mockingbird. Og Arsenic and old lace som jeg fremdeles bare digger - lese og så se filminnspillingen med Cary Grant i svart-hvitt. Hadde en fantastisk lærerinne i engelsk på videregående som foret boksultne meg med masse, masse bøker på originalspråket. Hun fikk meg gjennom masse klassisk 60- og 70-tallslitteratur og begynnelsen av 80-tallets litteratur. Triologien til Lynne Reid Banks om The L-shaped room (men likte de to siste best). Har valgt å ikke se tv-serien som er laget av den, for jeg tror det ville ødelegge den stemningen jeg følte da jeg leste bøkene. Leste samtidig flere bøker av Lisa Alter, Fay Weldon, Margaret Atwood, John Irving og mange flere. Det var egentlig helheten av alle disse bøkene og forfatterne som gjorde mest inntrykk, leste enormt med bøker på den tiden, mange var jo typisk frigjørende kvinnebøker. Og mange av dem var jo virkelig vågale, spesielt for meg som var rimelig uskyldig på den tiden Jeg slukte Heat and Dust av Jhabvala noen år senere. Den må jeg lese igjen! Fantastisk bok. Jeg har lest enormt mye. Har lest mange tankevekkende og vakre bøker de siste tiårene også, men greier ikke å sette noen foran andre i øyeblikket. Jeg har lest så mye, men så har jeg plutselig noen hull med verk jeg burde lest. Vet jeg har flere av bøkene nevnt i denne tråden i bokhylla, så det blir et sommerprosjekt, tenker jeg. Jeg er egentlig altetende, leser alt mulig fra klassisk litteratur til klissromaner. Alt til sin tid. Anonymkode: 35611...df5 Sigøynerjenta het Katitzi! Det var selvbiografien til Katarina Taikon.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2017 #46 Skrevet 31. mai 2017 31 minutter siden, Pashla skrev: Sigøynerjenta het Katitzi! Det var selvbiografien til Katarina Taikon. Åh, takk Jeg visste ikke at den var selvbiografisk! Ser at den siste boken kom ut i 1980, og jeg leste vel bøkene i -78-80, tenker jeg. Leste hele serien en gang til i -81 - hadde da lest ut hele barneavdelingen på avdelingen og begynte på nytt Serien gjør jo enda mer inntrykk når jeg vet mer om den - så takk igjen! Anonymkode: 35611...df5
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2017 #47 Skrevet 1. juni 2017 23-salen av Ingvar Ambjørnsen. Det grøss gjennom hele meg når jeg leste den. Som ungdom leste jeg bokserien om alk og ilke (phenomena). Utrolig spennende. Har lyst å lese boken om kristoffer men kjenner klump i halsen bare jeg tenker på det 😢 Anonymkode: 194b8...4ad
sug lut Skrevet 1. juni 2017 #48 Skrevet 1. juni 2017 9 timer siden, Pashla skrev: Sigøynerjenta het Katitzi! Det var selvbiografien til Katarina Taikon. Katitzi og Swing - den leste jeg!
Mamma til 2 søte Skrevet 1. juni 2017 #50 Skrevet 1. juni 2017 Sarah's nøkkel. Jeg skrek og skrek og skrek og skrek... Var itillegg gravid og lå på ei solseng i Syden 😂 Forfredelig bok!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå