Anonym bruker Skrevet 30. mai 2017 #1 Skrevet 30. mai 2017 Jeg har kommet til at det ikke nødvendigvis er de beste bøkene jeg har lest som har gitt de mest minneverdige leseopplevelsene. De ytre omstendigheter rundt lesingen betyr mye. Hvem jeg var på tida boka ble lest, hvor jeg var, hva som opptok meg. For eksempel skriver Marilyn French bare makkverk, men bøkene påvirket meg i tenåra. Jeg må svare Tora-triologien til Herbjørg Wassmo. Anonymkode: d42a4...23d
Østerdølen Skrevet 30. mai 2017 #2 Skrevet 30. mai 2017 "Den vesle vampyren" serien=) Leste serien på barneskolen og brukte mange måneder på å sjekke ut folk,hadde de ekstra lange hjørnetenner?Tålte de sol,eller trakk de seg inn i skyggen =)
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2017 #3 Skrevet 30. mai 2017 Tror det må være hele Sagaen om isfolket. Den sommeren jeg leste serien var den beste i mitt liv. Likte ikke serien fordi den var så bra skrevet, men det gir meg mange gode minner å tenke på den:) Anonymkode: 3660c...4c6
Pengetreet Skrevet 30. mai 2017 #5 Skrevet 30. mai 2017 I tenårene slukte jeg "Sagaen om Isfolket". Elsket den serien, men det var en gedigen nedtur å lese den på nytt som voksen. Tror faktisk at det er noe av det dårligste jeg har lest. Men jeg har nok en forkjærlighet for dramatiske og lettleste bøker, og som voksen må jeg si at "Garps bok" av John Irving har gjort størst inntrykk.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2017 #6 Skrevet 30. mai 2017 2 minutter siden, Pengetreet skrev: I tenårene slukte jeg "Sagaen om Isfolket". Elsket den serien, men det var en gedigen nedtur å lese den på nytt som voksen. Tror faktisk at det er noe av det dårligste jeg har lest. Men jeg har nok en forkjærlighet for dramatiske og lettleste bøker, og som voksen må jeg si at "Garps bok" av John Irving har gjort størst inntrykk. Har akkurat samme opplevelsen som deg. "Sagaen om Isfolket" fenget meg noe helt vanvittig da jeg var 14-15. Har aldri levd meg så inn i noe annen litteratur. Siden har jeg lest hundrevis av bøker, og tatt en master i litteratur. Fant igjen de gamle Isfolket-bøkene på loftet for en stund siden, og bladde i noen av dem. Det var så grusomt dårlig at jeg ble flau. Noen ting bør bare få leve videre som minner. Anonymkode: 0646b...fa3
Modesty Blaise. Skrevet 30. mai 2017 #7 Skrevet 30. mai 2017 (endret) Den første "voksenboken" som virkelig ga meg en leseopplevelse var Papillon av Henri Charrière. Jeg var vel 13 når jeg leste den, og jeg ble dypt fasinert. Har bevist ikke lest den igjen etter jeg ble voksen, vil ikke ødelegge følelsen den boka ga meg. Ellers så var det noe med Balansekunst av Rohinton Mistry som fanget meg helt. Den boka fikk meg til å bestemme meg for å dra til India, som jeg hadde hatt lyst til å dra til lenge. Jeg ser også at Garps bok er nevnt over her, den er også høyt oppe på lista over bøker jeg virkelig husker. Endret 30. mai 2017 av Modesty Blaise.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2017 #8 Skrevet 30. mai 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tror det må være hele Sagaen om isfolket. Den sommeren jeg leste serien var den beste i mitt liv. Likte ikke serien fordi den var så bra skrevet, men det gir meg mange gode minner å tenke på den:) Anonymkode: 3660c...4c6 Jeg gråt da tengel, Silje og sol døde😂 Og jeg så etter gråsteinholm over alt i området hun beskriver. Fant det aldri, for det raste jo😂 Mest inntrykk gjorde boken "det virkelige folket". Handlet om ørkenvandringen til aboriginere. Husker den godt enda selv om det er over 20 år siden jeg leste den. Boken jeg husker mest må vel kanskje være "der Gud gråter" eller "prisen på et barn". Anonymkode: 8b585...2f4
HvittHus Skrevet 30. mai 2017 #9 Skrevet 30. mai 2017 Tirsdager med Morrie av Mitch Albom. En bok jeg kan lese gang på gang og stadig lære noe nytt.
Monstera Skrevet 30. mai 2017 #10 Skrevet 30. mai 2017 Ti små negerbarn av A.Christie leste den gang etter gang på ungdomsskolen🤓
Cersei Lannister Skrevet 30. mai 2017 #11 Skrevet 30. mai 2017 Ringenes Herre. Første boken jeg leste og knakk "lesekoden" for bøker med den. Har lest den flere ganger siden jeg leste den første gang.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2017 #12 Skrevet 30. mai 2017 Jeg var medlem av Pennyklubben når jeg gikk på barneskolen og husker fremdeles et par av bøkene. Jøye meg så jeg gråt! Battlecry for alltid, Holiday, Den siste sommeren...og Wonder-serien! Snufs. Anonymkode: 36282...cda
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2017 #13 Skrevet 30. mai 2017 Tordivlen flyr i skumringen, div Nancy Drew bøker :-) Sagaen om Isfolket, Åndenes hus og Dinas bok har vel alle satt sine spor hos meg gjennom årenene, samt mange av Minette Walters bøker som Olive tok en øks..Ja og Kujo og Pet sematary av Stephen King Anonymkode: af03b...f34
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2017 #14 Skrevet 30. mai 2017 - og tok de enn vårt liv. Anonymkode: 8f616...2b7
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2017 #15 Skrevet 30. mai 2017 Bunnforhold - av Anne B. Ragde Den gjorde inntrykk på meg! Måtte lese den når jeg var alene, ble direkte flau av å lese den, var ganske heftig... Men den er jo ganske dyp. Anonymkode: 08c78...366
Jenny-penny Skrevet 30. mai 2017 #16 Skrevet 30. mai 2017 Stormenes tid. Leste hele triologien da jeg var 17 ca og hadde kjærlighetssorg. En fantastisk lese-opplevelse. Reist mye i England og minner fra bøkene dukker stadig opp.
Gjest Antarctica Skrevet 30. mai 2017 #17 Skrevet 30. mai 2017 (endret) I barndommen: Brødrene Løvehjerte. Kunne ikke legge den vekk. I ungdomstida: Papillon her også, som andre over her nevner. Rystende lesning, men spennende også. Beatles av Lars Saabye Christensen. Rosens Navn, av Umberto Eco. Seinere: Tyven, av han avdøde svensken fra Sunne, har glemt hva han heter. Du skal elske din neste av Erich Maria Remarque. Kvikksand av Sybil Bedford, som merkelig nok er hennes selvbiografi. Flere Hemingway-bøker. Maurice av E.M. Forster; og mange andre. Edit: svensken er selvsagt Göran Tunström. To andre bøker jeg ble revet med av: Paul Austers Moon Palace, og Carsten Jensens Vi, de druknede. Endret 30. mai 2017 av Pashla
beef sister Skrevet 30. mai 2017 #18 Skrevet 30. mai 2017 Definitivt The Rag Nymph av Catherine Cookson. Jeg leste den da jeg var tolv år gammel, og snakket om den til alt og alle i lang tid etter. Ellers Muleum av Erlend Loe, faktisk. Har lest mange fine bøker, men disse har en egen plass.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2017 #19 Skrevet 31. mai 2017 De bøkene jeg husker best er "den lange veien hjem" 1 & 2. Leste dem på barneskolen. Ellers har jeg lest 100-vis av bøker, men akkurat de fenget meg veldig. Anonymkode: 485d9...d62
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2017 #20 Skrevet 31. mai 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: De bøkene jeg husker best er "den lange veien hjem" 1 & 2. Leste dem på barneskolen. Ellers har jeg lest 100-vis av bøker, men akkurat de fenget meg veldig. Anonymkode: 485d9...d62 Rettelse: det var bare en bok, syntes å huske det var 2. Forfatteren het Cynthia Voigt Anonymkode: 485d9...d62
Iiiiik Skrevet 31. mai 2017 #21 Skrevet 31. mai 2017 Da jeg var barn: Tordivelen flyr i skumringen, samt "Historien om...", særlig den om Helen Keller. Da jeg var ungdom: Fluenes herre, samt Beatles Etter at jeg ble voksen: Shantaram og Tilværelsens uutholdelige letthet
*Miss Marple* Skrevet 31. mai 2017 #22 Skrevet 31. mai 2017 De jeg kommer på er Broene i Madison County, den var så fin, og Snømannen av Jo Nesbø, fordi den skremte livet av meg.
sug lut Skrevet 31. mai 2017 #23 Skrevet 31. mai 2017 Som barn: Den ensomme rytter-bøkene, Frøken Detektiv, Min Rufse, min Anna (hestejenter, lesbisk kjærlighet) Som ungdom: Jalna-bøkene en uendelig sommer da jeg var tolv-tretten, Ukjent soldat (Väinö Linna) da jeg var litt eldre Som voksen: The madwoman in the attic (Gilbert&Gubar)
Cruella De Vil Skrevet 31. mai 2017 #24 Skrevet 31. mai 2017 Som barn: Brødrene Løvehjerte. Jeg elsket den boken. Måtte gråte litt da jeg leste den for eldstemann i fjor også. Som ungdom: Beatles, jeg leste den flere ganger i løpet av ungdomstiden. Som voksen: Det er så mange bøker... En som gjorde veldig sterkt inntrykk på meg var "La meg synge deg stille sanger", men det hadde kanskje også litt å gjøre med at jeg hadde en nyfødt når jeg leste den, og dermed var rimelig hormonell.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2017 #25 Skrevet 31. mai 2017 Som ungdom; Intet nytt fra Vestfronten. Helt forferdelig og gjorde meg til pasifist. Både anbefaler den og anbefaler den ikke, vil nesten gråte bare jeg tenker på den. Haha, jeg har også lest Jalna-serien, men den gjorde ikke særlig inntrykk, for jeg husker ingenting av den. Ingen fan av Gilbert and Gubar, men ble sjokkert av Elaine Showalters Women and Madness Anonymkode: ca3af...9c1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå