Gå til innhold

Noe så idiotisk som sukkerfri barnehage!

Anbefalte innlegg

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så dere koser dere med reker uten tilbehør? Med champagne til?

Anonymkode: d1567...9db

Nei, hvis jeg serverer reker er det som regel sammen med en del tilbehør, uten at jeg helt ser hvordan det er relevant for denne tråden. Jeg putter ikke sukker i loffdeig, og sliter heller ikke med blodsukkeret, så enten jeg serverer reker med eller uten loff er det da totalt uvedkommende for debatten. 

Så hvorfor spør du, egentlig? Trenger du tips til festmat uten sukker? For det var jo dét spørsmålet jeg opprinnelig fikk: hva i alle dager serverer egentlig vi gærningene som klarer å lage fest uten søtmat. Du kan gjerne få flere tips enn reker, men ikke i denne tråden. Det ville være en avsporing. 

Anonymkode: 596a1...04a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jada, det er mye annet som OGSÅ er godt. Men dessert i ny og ne (ikke hele tiden og ikke på brødskiva) er OGSÅ godt. For øvrig har de fleste av utarbeidende mødre med et par unger som spiller fotball/driver med andre aktiviteter på ettermiddagene ikke tid til å lage alle middagene som "langsom mat som er gjennomtenkt og vel tillaget". Men vi gjør andre nyttige oppgaver, slik som å bidra til at samfunnet går rundt og at hjemmeværende mødre som lager all mat fra bunn ikke trenger å sulte i hjel.

Ja, hvis det er for mye slit for deg å både jobbe og lage mat, så skjønner jeg at en skive nugatti er lettere enn en lapskaus. Men jeg har ikke trengt å ty til det selv om jeg har jobb og egen bedrift. Man velger jo selv sitt liv.

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen har snakket om nugatti, men om brunost. Når du for øvrig kaller dine samtalepartnere "tett" og driver med personangrep i stedet for å diskutere saken, har du allerede tapt diskusjonen. Nei, jeg er ikke tett. Ikke fremstår jeg som det heller. Og for øvrig har jeg ikke gått i 8. klasse i Norge, så jeg vet ikke hva man lærer på mat og helse der. Men vi har tilsvarende fag i hjemlandet, der vi selvfølgelig ikke lærer at et lite sukkerkorn kan resultere i at man dauer.

Jeg har ikke nevnt brunost i et eneste av mine innlegg. Den er nemlig ikke tilsatt raffinert sukker. Så hva "vi" snakker om er nok ikke akkurat hva du snakker om. (Har heller ikke nevnt skinke og makrell før noen luringer begynte å leke dummere enn de er, og dra fram all kjøpemat som har sukker i seg fra produsentens side. Noe som ikke vedkommer saken her, ettersom ingen sukkerfri barnehager forbyr skinke.)

Jeg kan heller ikke for at din utdannelse er mangelfull, men før du skjeller ut andre for ikke å vite noe om mat, så lær deg litt om det selv, da. Fins sikkert kurs for dem som mangler fag fra ungdomsskolen.

Og altså - personangrep? Du som kaller andre "hysteriker" i 9 av 10 innlegg? 

Skrevet

Jeg jobber i en sukkerfri barnehage. og jeg kan trygt si at den er absolutt ikke sukkerfri. 

Vet egentlig ikke hvorfor barnehager kaller seg sukkerfri. 

Barna får lov til ha med hva de vil i matpakken (Noe som er rart siden vi er en sukkerfri barnehage og ofte har barne med syltetøy, nugatti, yoghurt, kjeks, rester av boller og kaker osv..) 

Vi serverer byggrynsgrøt to dager i uken, veldig populært blant barna. (de får sukker og kanel på) 

Vi lager peppekaker og lussekatter (begge med sukker)

Listen er ganske lang med hva vi serverer i barnehagen med sukker... 

Anonymkode: 2e42b...e0f

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke nevnt brunost i et eneste av mine innlegg. Den er nemlig ikke tilsatt raffinert sukker. Så hva "vi" snakker om er nok ikke akkurat hva du snakker om. (Har heller ikke nevnt skinke og makrell før noen luringer begynte å leke dummere enn de er, og dra fram all kjøpemat som har sukker i seg fra produsentens side. Noe som ikke vedkommer saken her, ettersom ingen sukkerfri barnehager forbyr skinke.)

Jeg kan heller ikke for at din utdannelse er mangelfull, men før du skjeller ut andre for ikke å vite noe om mat, så lær deg litt om det selv, da. Fins sikkert kurs for dem som mangler fag fra ungdomsskolen.

Og altså - personangrep? Du som kaller andre "hysteriker" i 9 av 10 innlegg? 

Haha, jada, min utdanning er mangelfull bare fordi jeg ikke gikk på ungdomsskole i Norge. At jeg har høyere utdanning fra Norge og utlandet er kanskje ikke så nøye :D Du kan heller ikke si at "ingen sukkerfri barnehage forbyr skinke" når det har vært eksempler i media på ekstremkjør i slike såkalte sukkerfrie barnehager. Du kommer med "sannheter" som ikke baserer seg på fakta, sier at utlendinger har mangelfull utdanning og viser generelt ganske så merkelig forståelse for hvordan samfunnet og verden fungerer. For lite sukker for hjernen kanskje?

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/vil-ha-yoghurten-ut-av-barnehagen-1.12204626

Her har vi eksempel på hysteri - "bare fordi vi ikke gidder å sjekke alt, skal ALL yoghurt forbys, det skal BARE være brødskiver". Vel, kanskje slutte å være kommunistisk matpakkepoliti og la foreldrene bestemme selv? "Yoghurt gir lav metthetsfølelse og inneholder enten kunstig søtning eller sukker" - javel, yoghurt naturell med bær inneholder tilsatt sukker og kunstig søtning? Hvorfor står ikke dette på varedeklarasjonen? Her har du eksempel på sukkerfri barnehage som skal styre alt og INSPISERE matpakker til hvert barn. Er det mulig sier jeg bare...

Yoghurt kan forresten være en viktig kilde til kalsium for barn som av en eller annen grunn ikke drikker melk. Både jeg og min søster har alltid blitt kvalm av å drikke melk, men yoghurt, kefir og andre melkeprodukter tåler vi helt fint. Hvis vi hadde droppet å spise det og bare måtte drikke melk, ville vi ikke ha fått i oss nok kalsium som barn.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha, jada, min utdanning er mangelfull bare fordi jeg ikke gikk på ungdomsskole i Norge. At jeg har høyere utdanning fra Norge og utlandet er kanskje ikke så nøye :D Du kan heller ikke si at "ingen sukkerfri barnehage forbyr skinke" når det har vært eksempler i media på ekstremkjør i slike såkalte sukkerfrie barnehager. Du kommer med "sannheter" som ikke baserer seg på fakta, sier at utlendinger har mangelfull utdanning og viser generelt ganske så merkelig forståelse for hvordan samfunnet og verden fungerer. For lite sukker for hjernen kanskje?

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/vil-ha-yoghurten-ut-av-barnehagen-1.12204626

Her har vi eksempel på hysteri - "bare fordi vi ikke gidder å sjekke alt, skal ALL yoghurt forbys, det skal BARE være brødskiver". Vel, kanskje slutte å være kommunistisk matpakkepoliti og la foreldrene bestemme selv? "Yoghurt gir lav metthetsfølelse og inneholder enten kunstig søtning eller sukker" - javel, yoghurt naturell med bær inneholder tilsatt sukker og kunstig søtning? Hvorfor står ikke dette på varedeklarasjonen? Her har du eksempel på sukkerfri barnehage som skal styre alt og INSPISERE matpakker til hvert barn. Er det mulig sier jeg bare...

Yoghurt kan forresten være en viktig kilde til kalsium for barn som av en eller annen grunn ikke drikker melk. Både jeg og min søster har alltid blitt kvalm av å drikke melk, men yoghurt, kefir og andre melkeprodukter tåler vi helt fint. Hvis vi hadde droppet å spise det og bare måtte drikke melk, ville vi ikke ha fått i oss nok kalsium som barn.

Kan  du komme med link som viser noen barnehager som forbyr skinke fordi det er sukker i det?

Anonymkode: d0768...d02

Skrevet

Og her har eksempler på annen hysteri - hele SKOLEN skal droppe viktige matvarer eller vanlig såpe bare fordi EN (!) elev har allergi.

http://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/Pa-denne-skolen-er-fisk_-kaviar-og-leverpostei-forbudt-i-matpakken-148b.html

Vadsø ungdomsskole forsøkte å innføre forbud mot ALLE parfymerte midler (alle vaskemidler, dusjsåper osv av andre merker enn Neutral) på grunn av EN elev. Forsøket mislyktes, blant annet fordi flere av barna fikk utslett av Neutral sine produkter (noe også to av mine barn får).

Hysteri er ikke bra - enten det gjelder sukkerforbud eller totalforbud mot andre ting. Og det at enkelte foreldre skal bestemme hva andre foreldre pakker i matpakka til sine egne unger, fordi disse foreldrene som skriker høyest har egne preferanser, er bare galskap. Ja, hvis du ikke ønsker å smøre matpakke med brunost til ditt barn - ikke gjør det. Hvis du ikke ønsker å sende med yoghurt - ikke gjør det. Men ditt barn må tåle at andre barn spiser andre ting enn det han/hun får lov til å ha i matpakka av deg som forelder.

Skrevet

Her i Stockholm så er de fleste barnehagene sukkerfrie. Altså ingen kaker osv ved bursdags feiring. De får de nok av hjemme. Siden barna får 3 måltider og frukt i barnehagen så bestemmer de hvordan maten lages. I mine barns barnhage blir alt av mat laget fra bunnen. Av og til får de is,når det er veldig varmt eller felles fest i barnhagen.

Syns det er bra at det er sånn, barna får nok av sukker i helger og i ferier!

Skrevet
På 29.5.2017 den 21.00, Anonym bruker skrev:

Ernæringskunnskapene dine er ikke på topp. På hvilket grunnlag kan du si at det er masse næring i brunost?

Anonymkode: 66615...8ba

DINE er ikke på topp... Brunost er et pålegg som inneholder Kalium, A og B vitaminer, fosfor , jod, kalsium... Ej, jaaa hvordan var det med dine kunnskaper?  En skive med brunost er sunt, ferdig med det. Snakker ikke om å spise en hel brunost. 

Skrevet

Jeg tror det viktigste i denne debatten er å forsøke å finne en balanse mellom et sunt kosthold og å gi barna et sunt og naturlig forhold til mat. For mye usunn mat bidrar til overvekt hos barn – men jeg tror personlig ikke at overvektige barn blir overvektige pga. maten de spiser i barnehagen. For mye fokus på sukker gir barn et anstrengt forhold til mat. Ingen av delene er ønskelig.

I min erfaring er det sukkerfanatikerne som bidrar minst til å finne en god balanse. Overvektige barn får nok i noen tilfeller for mye mat og godis av foreldrene sine, men det påvirker ikke livet i barnehagen. Å tre sukkerfri barnehage ned over hodene til alle andre, derimot, gjør det. Sukkerredusert høres ok ut i praksis, men burde ikke få den merkelappen.

Anonymkode: 1a175...cbf

Skrevet
På 29.5.2017 den 21.52, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke noe problem med mitt blodsukker, men takk for informasjonen. Vet ikke hvor du har det fra at jeg liksom trenger råd mot loff - står der noe sted at jeg spiser mye loff? 

Du virket som du mente at loff var sunt og harmløst, derfor kommentar 

Skrevet
På 1.6.2017 den 21.23, Eliseflisa skrev:

DINE er ikke på topp... Brunost er et pålegg som inneholder Kalium, A og B vitaminer, fosfor , jod, kalsium... Ej, jaaa hvordan var det med dine kunnskaper?  En skive med brunost er sunt, ferdig med det. Snakker ikke om å spise en hel brunost. 

Selv om det inneholder de vitaminene betyr det ikke at det e kjernesunt. Inneholder en del sukker. Eks kjøpt brød inneholder sukker + brunost inneholder sukker. Ikke det spesielt sunt

Skrevet
På 29.5.2017 den 22.37, Anonym bruker skrev:

Fint for dere, men jeg nekter å la ditt i mine øyne hysteriske forhold til sukker diktere hva mitt barn skal spise. 

Anonymkode: 9fa76...00e

"diktere hva barnet ditt skal spise". Hvor i all verden ser du det? 

Jeg skriver at VI trives og at det fungerer for oss, skriver ingenting om hva andre barn spiser

Skrevet
På 30.5.2017 den 9.05, Anonym bruker skrev:

Ja, hvis det er for mye slit for deg å både jobbe og lage mat, så skjønner jeg at en skive nugatti er lettere enn en lapskaus. Men jeg har ikke trengt å ty til det selv om jeg har jobb og egen bedrift. Man velger jo selv sitt liv.

Enig. Man velger selv sitt eget liv. Vi er kvalitetsbevisst på mat og setter det høyt

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du virket som du mente at loff var sunt og harmløst, derfor kommentar 

Jeg har ikke uttalt meg om loff! For alt du vet rører jeg ikke loff. Jeg sa at jeg serverer reker til fint. Noen andre tolket det dithen at jeg dermed også måtte ha loff til, noe jeg verken har bekreftet eller avkreftet, ettersom jeg ikke ser hvordan mitt valg av tilbehør på en årlig rekefest er av relevans i en tråd om sukkerforbruket i barnehager.

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selv om det inneholder de vitaminene betyr det ikke at det e kjernesunt. Inneholder en del sukker. Eks kjøpt brød inneholder sukker + brunost inneholder sukker. Ikke det spesielt sunt

Det er sukker i makrell i tomat også, og enormt mange andre varer. Det er tull og skadelig for barn å høre at ikke brunost er et helt greit pålegg til matpakken. Vi foreldre syter om at det er økt press på barn og ungdom i dag, spesielt knyttet til mat. Også lager vi egentlig all denne hysterien selv. 

Gjest Antarctica
Skrevet
På 30. mai 2017 den 11.33, Anonym bruker skrev:

Og her har eksempler på annen hysteri - hele SKOLEN skal droppe viktige matvarer eller vanlig såpe bare fordi EN (!) elev har allergi.

http://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/Pa-denne-skolen-er-fisk_-kaviar-og-leverpostei-forbudt-i-matpakken-148b.html

Vadsø ungdomsskole forsøkte å innføre forbud mot ALLE parfymerte midler (alle vaskemidler, dusjsåper osv av andre merker enn Neutral) på grunn av EN elev. Forsøket mislyktes, blant annet fordi flere av barna fikk utslett av Neutral sine produkter (noe også to av mine barn får).

Hysteri er ikke bra - enten det gjelder sukkerforbud eller totalforbud mot andre ting. Og det at enkelte foreldre skal bestemme hva andre foreldre pakker i matpakka til sine egne unger, fordi disse foreldrene som skriker høyest har egne preferanser, er bare galskap. Ja, hvis du ikke ønsker å smøre matpakke med brunost til ditt barn - ikke gjør det. Hvis du ikke ønsker å sende med yoghurt - ikke gjør det. Men ditt barn må tåle at andre barn spiser andre ting enn det han/hun får lov til å ha i matpakka av deg som forelder.

Å være allergisk er ikke et valg, altså. Her framstår du faktisk ikke som særlig opplyst. Vår skole forbød en matvare i 3 år fordi en elev reagerte på den - også bare selv om andre spiste det i samme rom som henne. Rektors begrunnelse var opplæringsloven: ALLE elever har krav på et trygt læringsmiljø. Det betyr bl a at også helsa deres skal være trygg på skolen. (Noe annet ville jo være jevngodt med å utvise eleven!) 

Skrevet
1 minutt siden, Pashla skrev:

Å være allergisk er ikke et valg, altså. Her framstår du faktisk ikke som særlig opplyst. Vår skole forbød en matvare i 3 år fordi en elev reagerte på den - også bare selv om andre spiste det i samme rom som henne. Rektors begrunnelse var opplæringsloven: ALLE elever har krav på et trygt læringsmiljø. Det betyr bl a at også helsa deres skal være trygg på skolen. (Noe annet ville jo være jevngodt med å utvise eleven!) 

Enig med deg. Her har barnehagen totalforbud mot noen matvarer pga hyperallergi. Sånn må det bare være, og det burde de fleste ha forståelse for

Anonymkode: d0768...d02

Skrevet

Vår barnehage har også totalforbud mot én matvare, men det er fordi datteren til styrer er allergisk. Det er sikkert reelt, altså, men blir det flere på én skole eller i én barnehage med ulike allergier, kan det bli vanskelig å forholde seg til.

Anonymkode: 1a175...cbf

Skrevet
På 29.5.2017 den 8.49, the amazing spidermamma skrev:

Jeg er både enig og uenig med deg. 

Med tjue bursdager i tillegg til andre feiringer, kan det bli ganske mye kake. 

Samtidig synes jeg som du, at det er hyggelig med is iblant, kanskje varm saft eller kakao på akedager osv. 

Det går kanskje an å være bevisst på sukkerinntak uten å være helt sukkernazi? 

Så kake 20 ganger i løpet av et årblirflr mye?? Hjelpe oh trøste!!!

Anonymkode: 81b5b...b82

Skrevet

Alt med måte tenker jeg... I vår barnehage er det aldri noe kaker/ is eller lignende når det er bursdager. Bursdagsbarnet får sitte på bursdagsstol, velge eventyr og ansiktsmaling. Is, vafler osv serveres på 17 mai og sommerfest. Naturligvis er det grøt og lussekatter når det er naturlig. Noen ganger lager de grove vafler uten sukker, til å ha pålegg på.

Sjokoladepålegg og syltetøy får de kanskje en skive av i helgene, men aldri på maten i bhg. Yoghurt er også litt ekstra kos når de skal på tur osv. 

Bhg har ytret at de ikke ønsker at barna skal ha søtpålegg hver dag eller yoghurt, men dette er ikke påkrevd. Er en sukker redusert bhg, men ikke sukkerfri.

Bevisstgjøring i bhg er bra, så det ikke blir for mye. Men i utgangspunktet er det foreldrenes jobb å passe på sukkerinntaket. ...

Anonymkode: 6fa29...168

Skrevet
På 2017-05-29 den 10.55, Anonym bruker skrev:

Å Jesus. 

Barnehagene SELV hadde ikke typiske sukkerholdige produkter på kostlista den gangen. Jeg har presisert det 40 ganger. At FORELDRENE serverer det eller sender det med er noe litt annet, og jeg har ikke uttalt meg om hva fortidens foreldre smurte på maten. Og ingen har heller snakket om å fjerne sukkeret fra allerede ferdige produkter som f eks kjøpebrød.

Jeg skjønner ellers at mange mener det er tradisjon å ha kakao med på tur og at det er viktig for noen. Men da min ene gikk på en skole der det var turdag ukentlig, pluss mer spontane turer innimellom, slo det meg at det faktisk ikke var behov verken for pølse, kakao, Kvikklunsj eller varm saft så ofte.

Turene skal være bra lange, og sekken bra tung, før det er nødvendig med ekstra næring som ikke kan dekkes inn ved å smøre litt større matpakke. Man trenger ikke en ekstra middag pluss ekstra dessert fordi man har vært ute og gått et par timer - barn svir ofte av like mye energi inne på lekeområdet som de gjør på tur utenfor. 

Der de går nå tar de rett og slett skolemelka med i sekken på tur. Varm drikke er godt, men ikke en nødvendighet med mindre det er bitende kaldt.

Barnehagene den gang?? Tror du alle bhg var som den du gikk i. Der tar du veldig feil. Vet at på 70-80 tallet var det vanlig å bake kaker også dele ut is. Og man feiret bursdager med kake. Og det ble etterhvert veldig mye kake i løpet av måneden. Dette vet jeg fra de som jobbet i barnehage på den tiden, og de er i dag glade for at det etterhvert ble begrenset. Greit at man ikke skal være hysteriske, men trenger jo ikke å være kake og is hele tiden. 

Og jeg selv jobbet i bhg på 90 tallet. Mye kake da og😄 

Anonymkode: 61430...bd4

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så kake 20 ganger i løpet av et årblirflr mye?? Hjelpe oh trøste!!!

Anonymkode: 81b5b...b82

Ja 20 ganger i året er faktisk mye. Og ofte er det jo mange barn som har bursdag på en måned. På en måned kan det jo være 5-6 bursdager, hvis ikke mer. Ofte måneder hvor mange har bursdag. 

I barnehagen mine har gått har de kunnet velge mellom popcorn eller smothie. Vært like stas det som kake. 

Anonymkode: 61430...bd4

Skrevet
22 timer siden, Eliseflisa skrev:

Det er sukker i makrell i tomat også, og enormt mange andre varer. Det er tull og skadelig for barn å høre at ikke brunost er et helt greit pålegg til matpakken. Vi foreldre syter om at det er økt press på barn og ungdom i dag, spesielt knyttet til mat. Også lager vi egentlig all denne hysterien selv. 

Hvor så du at jeg skrev at jeg snakker stygt om mat til barnet? Vi snakker aldri stygt om mat til barnet. 

Jeg vokste opp med foreldre som var opptatt av sunt kosthold, men de snakket aldri om det, snakket aldri om kropp,slanking etc. Vi fikk godteri og bus hver lørdag. Likevel har jeg blitt veldig kostholdsbevisst, mer enn gjennomsnittet vil jeg tro. Det har vel med å gjøre at middagen jeg fikk på bordet stort sett var hjemmelaget samt stor interesse for matlaging og helse generelt.

Det stemmer at det er sukker i makrell i tomat, men det er veldig små mengder. En boks makrell i tomat er 170 gram og inneholder kun 2,9 gram sukkerarter per 100 gram, så at barnet vårt spiser 1-2 bokser i uka er helt innenfor. Noe annet er produkter som er "sukkerbomber" eks mange såkalte "barneyoghurter" og god morgen yoghurt som består av rundt 12 sukkerbiter. 

Er ikke enig at foreldre selv lager hysterien. Oppslag "overalt" av syltynne og retusjerte modeller gjør også sitt bidrag

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...