Gå til innhold

Noe så idiotisk som sukkerfri barnehage!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns barnehagen barna våre gikk i hadde en perfekt balanse på sukker. Ingen kaker ol ved bursdagsfeiringene, men yoghurt hver fredag, is på ekstra varme dager om sommeren og brunost og syltetøy var ok på brødskiven (men ikke Nugatti, sjokade ol) Skal man være helt sukkerfri er det jo nesten ingen ting man kan spise, da må man jo kutte ut ting som ketchup, makrell i tomat og frukt for de helt ekstreme. Den gyldne middelvei er den beste retningen her emm.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva foreslår du å ha som varm drikke på tur hvis man kutter kakao og heller ikke kan ha saft og lignende? Kokt vann? Det er UMULIG å holde seg unna all mat som er tilsatt sukker, fordi det meste av maten som selges i butikken er tilsatt sukker i større eller mindre grad. I tilfelle må man jo lage alt av brød og pålegg selv, og jeg kjenner i hvert fall ingen som har tid til det.

Og seriøst, det er greit at du har lært det ordet "stråmann", men vær så snill og bruk det med omhu. Du har allerede driti deg litt ut ved å skrive at det ikke var sukker for 35 år siden, for så å nekte for det og si at det er en stråmann som har ment det. Stopp nå, før det utvikler seg til noe patetisk :) I Norge er det for øvrig ikke noen lov som kan gi foreldre myndighet til å forby at andre foreldre lar sine barn spise yoghurt. Forbudet er for øvrig helt idiotisk - mange av yoghurtene (uten tilsatt sukker, hjemmelaget) er mye sunnere enn kjøpebrød.

Anonymkode: d1567...9db

Å Jesus. 

Barnehagene SELV hadde ikke typiske sukkerholdige produkter på kostlista den gangen. Jeg har presisert det 40 ganger. At FORELDRENE serverer det eller sender det med er noe litt annet, og jeg har ikke uttalt meg om hva fortidens foreldre smurte på maten. Og ingen har heller snakket om å fjerne sukkeret fra allerede ferdige produkter som f eks kjøpebrød.

Jeg skjønner ellers at mange mener det er tradisjon å ha kakao med på tur og at det er viktig for noen. Men da min ene gikk på en skole der det var turdag ukentlig, pluss mer spontane turer innimellom, slo det meg at det faktisk ikke var behov verken for pølse, kakao, Kvikklunsj eller varm saft så ofte.

Turene skal være bra lange, og sekken bra tung, før det er nødvendig med ekstra næring som ikke kan dekkes inn ved å smøre litt større matpakke. Man trenger ikke en ekstra middag pluss ekstra dessert fordi man har vært ute og gått et par timer - barn svir ofte av like mye energi inne på lekeområdet som de gjør på tur utenfor. 

Der de går nå tar de rett og slett skolemelka med i sekken på tur. Varm drikke er godt, men ikke en nødvendighet med mindre det er bitende kaldt.

Anonymkode: 596a1...04a

Skrevet

I min barnehage får barna valget mellom smoothie, smoothie is, pizza,eller fruktsalat når de har bursdag 👍☺

Ellers i året serverer vi:

risengrynsgrøt med sukker og kanel, og  saft på nissefest,

Lussekatter på Luciafeiring.

Boller med syltetøy og krem på fastelavn.

Kakao på kalde vinterdager.

Vannis på varme sommerdager.  

En mor ville at vi skulle kutte alt dette, ble heldigvis nedstemt av både styrer og de andre foreldrene. 

Synes dere dette er mye? Jeg synes det er helt innafor 👍☺

Anonymkode: e3a94...7d8

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

I min barnehage får barna valget mellom smoothie, smoothie is, pizza,eller fruktsalat når de har bursdag 👍☺

Ellers i året serverer vi:

risengrynsgrøt med sukker og kanel, og  saft på nissefest,

Lussekatter på Luciafeiring.

Boller med syltetøy og krem på fastelavn.

Kakao på kalde vinterdager.

Vannis på varme sommerdager.  

En mor ville at vi skulle kutte alt dette, ble heldigvis nedstemt av både styrer og de andre foreldrene. 

Synes dere dette er mye? Jeg synes det er helt innafor 👍☺

Vi vet jo ikke hvor mange dager dere definerer som varme nok til is og kalde nok til kakao. Men de to tingene der ville jeg nok ikke ha ønsket at min barnehage serverte. Det er foreldrenes jobb.

Skrevet

I vår kommune med ganske mange barnehager er så og si alle sukkerreduserte. De har noen ganger kakao på tur og får en minisjokolade av nissen på nissefesten, men ellers er det vanlig mat og frukt som gjelder.

I bursdager er det fokus på barnet, ikke maten, så de har bursdagssamling for ungen. Mye kjekkere at alle skal si noe positivt til bursdagsbarnet i samlingen enn at de får trykket i seg boller ( og når har de ansatte tid til å lage dette uansett?)

Og ja, det er alltid noen på dib som skal komme med ekstremhistoriee om at sukkerfri brhg er djevelen fordi MITT barn av tusen andre MÅ ha nugatti for hun veier bare 10 kilo og spiser ikke og må ha drypp osv osv. MEN vanligvis er det bare positivt å kutte ut typiske sukkervarer (is, saft, kaker osv)

Anonymkode: 217fa...9c5

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi vet jo ikke hvor mange dager dere definerer som varme nok til is og kalde nok til kakao. Men de to tingene der ville jeg nok ikke ha ønsket at min barnehage serverte. Det er foreldrenes jobb.

I Stavanger, is ca 2-4 ganger i løpet av 1 år. Og kakao ca 2-4 ganger i løpet av 1 år 😉

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Har heldigvis ungene i "sukkerholdig" barnehage. Der serveres det kake til hver bursdag. Er ikke nevneverdig bekymret for at mitt barns helse skal tilintetgjøres pga 9 ekstra kakestykker i løpet av året.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gikk ikke i ekstrembarnehage, jeg gikk i en som gjorde det alle barnehager gjorde i 1978: overlot til foreldrene å tildele "kosemat". Barnehagens oppgave var å tildele nødvendig næring, frisk luft og pedagogisk opplegg. 

Jeg gikk også i barnehage på den tiden og det der er bare tull! Alle barnehager var ikke sukkerfrie på 70-tallet. Langt fra!!!

Vi hadde sukker på julgrøten og saft til. Saft til festlige anledninger. Vafler og is til bursdagsfeiringer.  Sukkerkavringer som ekstrakos iblant. Osv.

Mine barns barnehage har ikke vært sukkerfri, men jeg opplever at de har fått langt mindre sukker der enn det jeg fikk i sin tid. Der feiret de bursdager med pizza eller fruktsalat til lunsj. Helt flott det! Men de er ikke hysteriske og baker pepperkaker til jul, har saft eller en saftig på varme sommerdager, kakao på dager med isfiske osv. 

En annen lokal barnehage er blitt "sukkerfri". Det er rent hysteri. Ungene har fått servert julegrøt uten sukker og med vann til. Ingen baking av julekaker. De dør ikke av det, men de får heller ikke lært om den gyldne middelvei, og vi vet jo at alt som er forbudt blir ekstra spennende. Så jeg er slett ikke sikker på at det er lurt. 

Anonymkode: fd876...0e7

Skrevet
7 minutter siden, Darwinia:-) skrev:

Har heldigvis ungene i "sukkerholdig" barnehage. Der serveres det kake til hver bursdag. Er ikke nevneverdig bekymret for at mitt barns helse skal tilintetgjøres pga 9 ekstra kakestykker i løpet av året.

Juhu, heldigvis får barna dine kaker til bursdager, de hadde sikkert blitt ødelagte og traumatiserte om ikke

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gikk også i barnehage på den tiden og det der er bare tull! Alle barnehager var ikke sukkerfrie på 70-tallet. Langt fra!!!

Vi hadde sukker på julgrøten og saft til. Saft til festlige anledninger. Vafler og is til bursdagsfeiringer.  Sukkerkavringer som ekstrakos iblant. Osv.

Mine barns barnehage har ikke vært sukkerfri, men jeg opplever at de har fått langt mindre sukker der enn det jeg fikk i sin tid. Der feiret de bursdager med pizza eller fruktsalat til lunsj. Helt flott det! Men de er ikke hysteriske og baker pepperkaker til jul, har saft eller en saftig på varme sommerdager, kakao på dager med isfiske osv. 

En annen lokal barnehage er blitt "sukkerfri". Det er rent hysteri. Ungene har fått servert julegrøt uten sukker og med vann til. Ingen baking av julekaker. De dør ikke av det, men de får heller ikke lært om den gyldne middelvei, og vi vet jo at alt som er forbudt blir ekstra spennende. Så jeg er slett ikke sikker på at det er lurt. 

Anonymkode: fd876...0e7

Jeg har ikke påstått at de var sukkerfri. Der du siterer meg sier jeg at det som var "ekstra" ikke var barnehagens oppgave. Det er det fortsatt ikke.

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I vår kommune med ganske mange barnehager er så og si alle sukkerreduserte. De har noen ganger kakao på tur og får en minisjokolade av nissen på nissefesten, men ellers er det vanlig mat og frukt som gjelder.

I bursdager er det fokus på barnet, ikke maten, så de har bursdagssamling for ungen. Mye kjekkere at alle skal si noe positivt til bursdagsbarnet i samlingen enn at de får trykket i seg boller ( og når har de ansatte tid til å lage dette uansett?)

Og ja, det er alltid noen på dib som skal komme med ekstremhistoriee om at sukkerfri brhg er djevelen fordi MITT barn av tusen andre MÅ ha nugatti for hun veier bare 10 kilo og spiser ikke og må ha drypp osv osv. MEN vanligvis er det bare positivt å kutte ut typiske sukkervarer (is, saft, kaker osv)

Får også sånne vibber i alle tråder om kosthold. Det er liksom SÅ vanlig å være underernært - når ungene beviselig veier mye mer enn de gjorde i 1990, 1970 eller 1950.

Skrevet

Sukker som barnehagen SERVERTE, trodde jeg det var forståelig at jeg snakka om. Barnehagene den gangen kjøpte ikke inn is og ekstrating, selv om de sikkert aksepterte at vi kom med saft i flaska. 

Hos oss stekte de vafler til bursdager som vi fikk spise med sukker på. Og Sukkerkavringer til kos en gang i blant. Og saft til julgrøten  (ikke sukkerfri) og til festlige anledninger. Is til varme dager. Jeg gikk i barnehage 1977-1980 om det betyr noe i sammenhengen. Da var det ganske usedvanlig å snakke om sukkerfritt kosthold. 

Skrevet
16 minutter siden, Giss skrev:

Hos oss stekte de vafler til bursdager som vi fikk spise med sukker på. Og Sukkerkavringer til kos en gang i blant. Og saft til julgrøten  (ikke sukkerfri) og til festlige anledninger. Is til varme dager. Jeg gikk i barnehage 1977-1980 om det betyr noe i sammenhengen. Da var det ganske usedvanlig å snakke om sukkerfritt kosthold. 

Det trengte man ikke å snakke om. For sukker var dyrt. I mellomtiden har barn og unges forbruk av mineralvann, godteri og andre sukkerholdige varer økt. Også inne i barnehagehverdagen.

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Juhu, heldigvis får barna dine kaker til bursdager, de hadde sikkert blitt ødelagte og traumatiserte om ikke

Ja, heldigvis lærer ungene mine at kaker er greit en gang i blant, istedenfor å lære at sukker er livsfarlig og må unngås for enhver pris. Da hadde jeg sett meg nødt til å bytte barnehage.

Skrevet

Bare hvis du kun er vant til sukra yoghurt... Vanen er en sterk makt!

Joda, har selv kuttet ut sukker i perioder og oppdaget hvor søt gulrot, gulløk og paprika EGENTLIG er. Men yoghurt naturell smakte fremdeles høgg.

Skrevet

Er det noen av dere som svarer her som faktisk har barnet i en sukkerfri barnehage, og vet hva det vil si? Nå skal jeg jo ikke påstå at det er likt overalt, men hos oss betyr det følgende:

Barnehagen står for all mat, og kan derfor styre det lettere. Det er ikke sukkerholdig pålegg som syltetøy og brunost, men mange gode alternativer. De serverer ikke yoghurt osv.

Men de lager derimot varm lunsj hver eneste dag, har ferske grove rundstykker til frokost osv. De har også et fruktmåltid om dagen, og er ikke hysteriske med fruktsukker.

Til bursdager så lager de grove vafler eller fruktsalat.

De tillater sukker 3 ganger i året, da er det is på 17 mai-feiringen, kake på sommerfesten og en sjokolademedalje på skirennet. Og gjett hva, det er ingen av barna, eller de voksne, som savner noe som helst. Dette er ikke et tema, og det fungerer supert. Det er ikke hysteri, kun en bevist tanke om god og riktig næring til barna....

Anonymkode: b64ad...ac7

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Er det noen av dere som svarer her som faktisk har barnet i en sukkerfri barnehage, og vet hva det vil si? Nå skal jeg jo ikke påstå at det er likt overalt, men hos oss betyr det følgende:

Barnehagen står for all mat, og kan derfor styre det lettere. Det er ikke sukkerholdig pålegg som syltetøy og brunost, men mange gode alternativer. De serverer ikke yoghurt osv.

Men de lager derimot varm lunsj hver eneste dag, har ferske grove rundstykker til frokost osv. De har også et fruktmåltid om dagen, og er ikke hysteriske med fruktsukker.

Til bursdager så lager de grove vafler eller fruktsalat.

De tillater sukker 3 ganger i året, da er det is på 17 mai-feiringen, kake på sommerfesten og en sjokolademedalje på skirennet. Og gjett hva, det er ingen av barna, eller de voksne, som savner noe som helst. Dette er ikke et tema, og det fungerer supert. Det er ikke hysteri, kun en bevist tanke om god og riktig næring til barna....

Anonymkode: b64ad...ac7

Tenker som deg. Ungene reagerer ikke på "for lite" sukker hvis de ellers spiser seg mette og lærer å synes at mye annet er godt også.

Skrevet

Sukker er da ikke farlig. Alt med måte :)

Ja til det naturlige sukkeret fremfor kunstig fremstilte søtningsstoffer og hysteri. La barn være barn, en is på karneval eller brunost på brødskiva gjør ingenting. 

Skrevet

I barnehagen vår er filosofien å lære barna måtehold, og ikke fanatisme - og det er jeg veldig fornøyd med. Jeg oppfatter at de har et normalt, sunt kosthold, med grovt brød, grønnsaker, fisk etc. På bursdagsfeiringer får bursdagsbarnet velge mellom noen sunne alternativer (fruktspyd etc.) Men det er også lussekatter og pepperkakebaking før jul, kakao den dagen i året det er snø her og is ved noen utvalgte anledninger. I årsplanen henstilles det om at barna har sunn mat med til frokost (ikke boller, kaker etc.), men jeg kan ikke se for meg at de noen gang ville heve noen pekefingre over yoghurt, brunost etc - normal mat som inneholder noe sukker. I følge helseråd mhp. sukker i barns kosthold, er det for øvrig rom for en barneyoghurt (mindre sukker enn 'voksenyoghurt') i barnets hverdag, se f.eks http://www.dagbladet.no/tema/stor-test-av-barneyoghurt-seks-far-terningkast-seks/60521589. 

Anonymkode: ddfb4...6f6

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Må fest bety sukker, altså...? Nytt for meg! 

Er det virkelig nytt for deg? Jeg tør påstå at alle fester og anledninger jeg har vært i, er sukker involvert på en eller annen måte. Men fortell meg gjerne hva du serverer til selskap og fest.

Skrevet

Jeg er så glad for at barnehagen ungene gikk i ikke var sukkerfri. De var ikke og skulle aldri bli sukkerfrie, dette var noe de gikk hardt ut med og noen diskusjon rundt dette skulle de ikke ha. Barnehagen sto for all mat utenom frokost. Det var normal brødmat, med normalt pålegg. Ikke sjokoladepålegg, men brunost og prim var helt greit. Til bursdager hadde de ikke kake. Barna fikk velge mellom fryktspyd eller fruktsalat med youghurt. I perioderr var det mange bursdager, da var det ikke greit om det hadde vært kaker hver gang. Ungene var superfornøyde med dette også.

barnehagen sa at de hadde kaker, men det var ingen fastsatte dager eller anledninger. Hadde de lyst til å bake kake, steke vaffler osv så gjorde de det. Dette var noe barna var med på, så det var vel så god læring som det var kos. Om ungene plukket epler, bær eller noe annet når de var på tur så kunne de finne på å lage noe ut av dette. Om det var sundt eller ikke var ikke noe de tenkte mye på. Det viktige var at dette ikke var dagligdags elle noe de gjorde fast. 

Og is på varme sommerdager unnet de barna. For var de kun ute i barnehagens areal så ble det varmt. Noen ganger laget de saft is selv, smoothie eller andre ting. 

Ungene ble ikke proppet fulle av sukker selv om de ikke var en sukkerfri barnehage. De hadde ett normalt sundt kosthold og de koste seg med ulike ting innimellom når det passet seg. 

Anonymkode: 64be8...3f5

Skrevet

Om de innfører sukkerfri barnehage og jeg som forelder velger å gi en lang f*** i det, hvilke sanksjonsmuligheter har da barnehagen? Kan de kaste barnet mitt ut?

Det er vel en mellomting mellom fri flyt av sukker og sukkerfritt?

Null-sukker-foreldre er så sinnsykt slitsomme. Omtrent like misjonerende og dølle som jehovas vitner.

Anonymkode: 9fa76...00e

Skrevet
4 timer siden, Mamma til 2 søte skrev:

Jeg skal tenke på det neste gang vi veier på helsestasjon og hun har gått ned i vekt pga spisevegring og kvelningsfornemmelser og oppkast pga trangt spiserør.

Og da finnes det ingen andre alternativer enn yoghurt med masse sukker?

Anonymkode: 5454b...938

Skrevet
1 time siden, prekæs skrev:

Er det virkelig nytt for deg? Jeg tør påstå at alle fester og anledninger jeg har vært i, er sukker involvert på en eller annen måte. Men fortell meg gjerne hva du serverer til selskap og fest.

Reker og champagne.

Men nå snakket vi om fest i barnehagen, så det tror jeg vil falle i dårlig jord.

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Reker og champagne.

Men nå snakket vi om fest i barnehagen, så det tror jeg vil falle i dårlig jord.

For ikke å snakke om at det vanligvis er sukker i både champagne og loff.

Anonymkode: 1ec9e...525

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...