Anonym bruker Skrevet 29. mai 2017 #1 Skrevet 29. mai 2017 Igjen er det noen av foreldrene i barnehagen til barna våre som har foreslått dette. Hva er det for slags idioti?! Skal ikke barna få ha brunost på brødskiva, skal ikke barnehagen få gi dem en is i spesielle anledninger? Lurer virkelig på hva slags mennesker som foreslår noe så ekstremistisk. Anonymkode: 719f5...ce8
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2017 #2 Skrevet 29. mai 2017 Ikke yoghurt heller da? Da hadde vi fått ett kjempeproblem. Måtte dratt til legen å fått legeerklæring vi da... Anonymkode: f7cfe...9d2
the amazing spidermamma Skrevet 29. mai 2017 #3 Skrevet 29. mai 2017 Jeg er både enig og uenig med deg. Med tjue bursdager i tillegg til andre feiringer, kan det bli ganske mye kake. Samtidig synes jeg som du, at det er hyggelig med is iblant, kanskje varm saft eller kakao på akedager osv. Det går kanskje an å være bevisst på sukkerinntak uten å være helt sukkernazi?
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2017 #4 Skrevet 29. mai 2017 Hvorfor skal BARNEHAGEN servere is?!? Is er da noe man har til fest. Sukkerfri barnehage er et glimrende initiativ, og til deg over vil jeg si at såkalt fruktyoghurt inneholder 12-18% sukker... Så for mange typer vil det si at nesten 1/5 av begeret er sukker, tenk på det før du handler. Anonymkode: 596a1...04a
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2017 #5 Skrevet 29. mai 2017 Men hvorfor skal det bestandig være kake eller is på bursdager? Har jeg aldri vært borti. Ungene har gått i flere bhg og det er kun på sommeravslutning e.l. at det er kake. Ellers er det smoothie. Anonymkode: f7cfe...9d2
the amazing spidermamma Skrevet 29. mai 2017 #6 Skrevet 29. mai 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor skal BARNEHAGEN servere is?!? Is er da noe man har til fest. Sukkerfri barnehage er et glimrende initiativ, og til deg over vil jeg si at såkalt fruktyoghurt inneholder 12-18% sukker... Så for mange typer vil det si at nesten 1/5 av begeret er sukker, tenk på det før du handler. Anonymkode: 596a1...04a Men barnehagen har jo fest innimellom, har de ikke det i deres barnehage? Høstfest, karneval osv?
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2017 #7 Skrevet 29. mai 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor skal BARNEHAGEN servere is?!? Is er da noe man har til fest. Sukkerfri barnehage er et glimrende initiativ, og til deg over vil jeg si at såkalt fruktyoghurt inneholder 12-18% sukker... Så for mange typer vil det si at nesten 1/5 av begeret er sukker, tenk på det før du handler. Anonymkode: 596a1...04a Is er til fest?? Haha jeg må le. Barna blir så lykkelige av å få en liten saftis i sommervarmen i barnehagen. 😍 Hysteriske mødre orker jeg ikke Anonymkode: 6aa7d...59d
Mamma til 2 søte Skrevet 29. mai 2017 #8 Skrevet 29. mai 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor skal BARNEHAGEN servere is?!? Is er da noe man har til fest. Sukkerfri barnehage er et glimrende initiativ, og til deg over vil jeg si at såkalt fruktyoghurt inneholder 12-18% sukker... Så for mange typer vil det si at nesten 1/5 av begeret er sukker, tenk på det før du handler. Anonymkode: 596a1...04a Jeg skal tenke på det neste gang vi veier på helsestasjon og hun har gått ned i vekt pga spisevegring og kvelningsfornemmelser og oppkast pga trangt spiserør.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2017 #9 Skrevet 29. mai 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor skal BARNEHAGEN servere is?!? Is er da noe man har til fest. Sukkerfri barnehage er et glimrende initiativ, og til deg over vil jeg si at såkalt fruktyoghurt inneholder 12-18% sukker... Så for mange typer vil det si at nesten 1/5 av begeret er sukker, tenk på det før du handler. Anonymkode: 596a1...04a En saftis på en varm sommerdag eller en kopp kakao på akedag i barnehagen er KOS, og noe jeg unner barna mine. Det er virkelig ikke behov for å eliminere sukker helt. Jeg regner med forslaget blir nedstemt i vår barnehage. I motsatt fall blir det legeerklæring på iallefall det ene barnet vårt, for det kommer ikke på tale å kutte ut brunost, yoghurt og den slags, uansett andres gale mødre måtte mene. Anonymkode: 719f5...ce8
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2017 #10 Skrevet 29. mai 2017 2 minutter siden, the amazing spidermamma skrev: Men barnehagen har jo fest innimellom, har de ikke det i deres barnehage? Høstfest, karneval osv? Må fest bety sukker, altså...? Nytt for meg! Anonymkode: 596a1...04a
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2017 #11 Skrevet 29. mai 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: En saftis på en varm sommerdag eller en kopp kakao på akedag i barnehagen er KOS, og noe jeg unner barna mine. Det er virkelig ikke behov for å eliminere sukker helt. Jeg regner med forslaget blir nedstemt i vår barnehage. I motsatt fall blir det legeerklæring på iallefall det ene barnet vårt, for det kommer ikke på tale å kutte ut brunost, yoghurt og den slags, uansett andres gale mødre måtte mene. Anonymkode: 719f5...ce8 Legeerklæring på at det MÅ ha brunost og yoghurt? Er barnet ditt "avhengig" av dette, så har du jammen feilet som mor... Anonymkode: 596a1...04a
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2017 #12 Skrevet 29. mai 2017 3 minutter siden, Mamma til 2 søte skrev: Jeg skal tenke på det neste gang vi veier på helsestasjon og hun har gått ned i vekt pga spisevegring og kvelningsfornemmelser og oppkast pga trangt spiserør. Blir spiserøret trangere av yoghurt naturell, altså? Anonymkode: 596a1...04a
LucyHoneychurch Skrevet 29. mai 2017 #13 Skrevet 29. mai 2017 Jeg er så glad barna mine går i en fornuftig barnehage. En sjelden gang vanker det is eller kakao. De har sommerfest og lussekatter. Men på bursdager (som det blir mange av) får barna velge lek/bok etc i samlingsstund, og får velge mellom popcorn og smoothie til formiddagsmaten. Ingen har med kaker hjemmefra. Hva barna har i matpakken sin er det ingen som henger seg opp i, så her er det opp til oss foreldre å sende med sunn og næringsrik mat, noe de fleste er fullt kapable til.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2017 #14 Skrevet 29. mai 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Is er til fest?? Haha jeg må le. Barna blir så lykkelige av å få en liten saftis i sommervarmen i barnehagen. 😍 Hysteriske mødre orker jeg ikke Anonymkode: 6aa7d...59d De blir lykkelige av sukker hvis man oppdrar dem til å forbinde sukker med trøst, fest, kos og hygge, ja. Men det går jo fint an å trøste, feste og kose seg uten at smaksløkene MÅ ha sukker. Eller, det går fint an helt til man har tilvent seg å skulle ha sukker i tillegg. Anonymkode: 596a1...04a
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2017 #15 Skrevet 29. mai 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Legeerklæring på at det MÅ ha brunost og yoghurt? Er barnet ditt "avhengig" av dette, så har du jammen feilet som mor... Anonymkode: 596a1...04a Ja, mitt barn MÅ ha dette. Hun har undervektig siden fødselen, og hver dag er en kamp for å få i henne nok næring. Hun liker yoghurt - da får hun det. Det er DU som har feilet grovt som mor når du overfører slike ekstreme holdninger til dine barn (og til og med prøver å påtvinge dem andre). Anonymkode: 719f5...ce8
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2017 #16 Skrevet 29. mai 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Må fest bety sukker, altså...? Nytt for meg! Anonymkode: 596a1...04a Må fest for sunne mennesker bety null sukker? FOR MYE raffinert sukker er ikke bra. Men sukker er altså ikke døden. Når barnehagen begynner å servere lussekatter uten sukker (med smak av papp - da kunne de egentlig ha driti i å bake i stedet for å kaste matvarer i søpla) og forbyr ALLE former for yoghurt, også hjemmelaget, har man skapt mathysteri. Barn og ungdom hører allerede alt for mye om kroppspress, slanking, lavkarbo og andre dietter. Det er nok nå. Anonymkode: d1567...9db
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2017 #17 Skrevet 29. mai 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ja, mitt barn MÅ ha dette. Hun har undervektig siden fødselen, og hver dag er en kamp for å få i henne nok næring. Hun liker yoghurt - da får hun det. Det er DU som har feilet grovt som mor når du overfører slike ekstreme holdninger til dine barn (og til og med prøver å påtvinge dem andre). Anonymkode: 719f5...ce8 Nei, barna mine spiser alt som serveres og er normalvektige uten spiseforstyrrelser. Så det er ikke JEG som har feilet. Og å ønske sukker ut av barnehagene er ikke på noen måte en "ekstrem holdning", det er sunt folkevett. Anonymkode: 596a1...04a
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2017 #18 Skrevet 29. mai 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: De blir lykkelige av sukker hvis man oppdrar dem til å forbinde sukker med trøst, fest, kos og hygge, ja. Men det går jo fint an å trøste, feste og kose seg uten at smaksløkene MÅ ha sukker. Eller, det går fint an helt til man har tilvent seg å skulle ha sukker i tillegg. Anonymkode: 596a1...04a Vel, de fleste barn og voksne synes kaker og is er godt. Uansett hva du lærer dem. Har til dags dato ikke møtt en eneste person som mener at ALT av sukkerholdige varer smaker vondt. Anonymkode: d1567...9db
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2017 #19 Skrevet 29. mai 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Nei, barna mine spiser alt som serveres og er normalvektige uten spiseforstyrrelser. Så det er ikke JEG som har feilet. Og å ønske sukker ut av barnehagene er ikke på noen måte en "ekstrem holdning", det er sunt folkevett. Anonymkode: 596a1...04a Det er greit å ønske sukker ut av barnehagen, men ikke forby matvarer som KAN inneholde LITT sukker. DET er hysteri. Kjøpebrød inneholder også sukker - skal barnehagen pålegge foreldre å bake eget sukkerfrie brød? Hvor langt skal det gå egentlig? Anonymkode: d1567...9db
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2017 #20 Skrevet 29. mai 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Må fest for sunne mennesker bety null sukker? FOR MYE raffinert sukker er ikke bra. Men sukker er altså ikke døden. Når barnehagen begynner å servere lussekatter uten sukker (med smak av papp - da kunne de egentlig ha driti i å bake i stedet for å kaste matvarer i søpla) og forbyr ALLE former for yoghurt, også hjemmelaget, har man skapt mathysteri. Barn og ungdom hører allerede alt for mye om kroppspress, slanking, lavkarbo og andre dietter. Det er nok nå. Anonymkode: d1567...9db Dette har ikke noe med kroppspress, slanking eller lavkarbo å gjøre. Tenk tilbake på din egen barnehagetid. Det var ikke sukker den gangen. Hvorfor skal det være det nå, er barna annerledes skapt enn for 35 år siden? Anonymkode: 596a1...04a
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2017 #21 Skrevet 29. mai 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, mitt barn MÅ ha dette. Hun har undervektig siden fødselen, og hver dag er en kamp for å få i henne nok næring. Hun liker yoghurt - da får hun det. Det er DU som har feilet grovt som mor når du overfører slike ekstreme holdninger til dine barn (og til og med prøver å påtvinge dem andre). Anonymkode: 719f5...ce8 Vi har også en gutt som var svært syk som ettåring, veide 9,5 kilo i alder av 18 måneder, og vi fikk beskjed av legen å stappe ham full av det han har lyst på den første tiden for å få vekta raskt opp. Så ja, til og med enkelte leger anbefaler at man gir barnet den helsefarlige og dødelige yoghurten som barnehagene kjemper så hardt mot. Samtidig som barnehagene ikke har noe problem med at 80 % av barna får mageproblemer av å trøkke i seg brødskiver hele dagen hele året. DET er sunt det mener de, selv om omfattende internasjonal forskning viser noe annet. Anonymkode: d1567...9db
LucyHoneychurch Skrevet 29. mai 2017 #22 Skrevet 29. mai 2017 Selvfølgelig har ikke en mor som følger legens råd for ernæring av et barn som av ulike grunner får i seg for lite mat feilet. Akkurat som en mor som begrenser sukkerinnholdet til sitt normalernærte barn også gjør en super jobb.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2017 #23 Skrevet 29. mai 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Vel, de fleste barn og voksne synes kaker og is er godt. Uansett hva du lærer dem. Har til dags dato ikke møtt en eneste person som mener at ALT av sukkerholdige varer smaker vondt. Anonymkode: d1567...9db Og du syns barnehagen er stedet for å jobbe med å få øvd på dette? Hvis de fleste uansett klarer å få ned sukker uten større indre motstand, så kan vel bhg fokusere på andre ting enn å "hjelpe" foreldrene i å lære ungene opp til sukkertoleranse. Anonymkode: 596a1...04a
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2017 #24 Skrevet 29. mai 2017 Nå går ikke mine i barnehage lenger, men da de gjorde det, gikk de i sukkerredusert barnehage. Til fest laget de fruktpunnsvin. Ved bursdager fikk de velge grove vafler med redusert sukker, fruktpinnsvin eller smoothie. At de reduserte sukker og forlangte at barna ikke hadde nugatti og nesquick frokostblanding o.l var ikke spesielt negativt for oss. Vi har ikke sånt i hus uansett. Sukkerfri er vanskelig å gjennomføre. Man kan ikke be foreldre og barn om å legge om alle matvaner bare fordi barnet går i barnehage. Anonymkode: 826ec...700
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2017 #25 Skrevet 29. mai 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Dette har ikke noe med kroppspress, slanking eller lavkarbo å gjøre. Tenk tilbake på din egen barnehagetid. Det var ikke sukker den gangen. Hvorfor skal det være det nå, er barna annerledes skapt enn for 35 år siden? Anonymkode: 596a1...04a Joda, det var sukker i min barnehage. Syltetøy på skiva og kakao på tur. Hvilken ekstrembarnehage har du gått i egentlig? Vi hadde for øvrig ikke regler mot visse typer pålegg og lignende da jeg gikk i barnehagen. Anonymkode: d1567...9db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå