Anonym bruker Skrevet 17. mai 2017 #26 Skrevet 17. mai 2017 Hvor voksen er voksen? Og hvor syk er syk? Det er veldig relevante biter med informasjon her. Anonymkode: 3fcb9...4f9
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2017 #27 Skrevet 17. mai 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: "Barnet" er en voksen person som har fått lov til å bo i faren OG his hjem for en stund. Da tar man seg ikke så til rette at man inviterer andre uten å spørre huseierne først. Anonymkode: afddc...36e Takk! 🙏 Anonymkode: 7b2bf...526
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2017 #28 Skrevet 17. mai 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvor voksen er voksen? Og hvor syk er syk? Det er veldig relevante biter med informasjon her. Anonymkode: 3fcb9...4f9 Hun er snart 30 år og har et alvorlig brudd i ankelen. Vi pleier å ha veldig god tone. Da hun ble operert tilbød vi henne å bo her en stund. Anonymkode: 7b2bf...526
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2017 #29 Skrevet 17. mai 2017 Jeg syns det høres veldig rart ut at en dame på 30 år får beskjed om å spør før hun får besøk i sitt fars hus. Om jeg hadde sitter alene hjemme med foten på en krakk hadde da foreldrene mine syns det var hyggelig samme hvem som stakk innom. Anonymkode: cd8ad...ad6
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2017 #30 Skrevet 17. mai 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg syns det høres veldig rart ut at en dame på 30 år får beskjed om å spør før hun får besøk i sitt fars hus. Om jeg hadde sitter alene hjemme med foten på en krakk hadde da foreldrene mine syns det var hyggelig samme hvem som stakk innom. Anonymkode: cd8ad...ad6 Hun får også besøk i stemors hjem. Det er ikke bare farnes hus. Du kan ikke sammenligne det med at dine foreldre bor sammen og har deg ( barnet sitt) felles. Anonymkode: afddc...36e
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2017 #31 Skrevet 17. mai 2017 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun får også besøk i stemors hjem. Det er ikke bare farnes hus. Du kan ikke sammenligne det med at dine foreldre bor sammen og har deg ( barnet sitt) felles. Anonymkode: afddc...36e Jo, det kan jeg faktisk. Gifter du deg med en mann som har barn fra før får du bare godta at de er velkomne i deres hjem på lik linje som om foreldrene bor sammen. Alle trenger minst et sted hvor de kan komme og være uten begrensninger når de trenger hjelp og støtte. Stemor må bare finn seg i det, faktisk. Anonymkode: cd8ad...ad6
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2017 #32 Skrevet 17. mai 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo, det kan jeg faktisk. Gifter du deg med en mann som har barn fra før får du bare godta at de er velkomne i deres hjem på lik linje som om foreldrene bor sammen. Alle trenger minst et sted hvor de kan komme og være uten begrensninger når de trenger hjelp og støtte. Stemor må bare finn seg i det, faktisk. Anonymkode: cd8ad...ad6 Nei. Steforeldre må ikke bare finne seg i slikt. Barn, uavhengig av om de er egne eller stebarn, kan ikke invitere hvem de vil når de vil. Anonymkode: 79fc5...5d8
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2017 #33 Skrevet 17. mai 2017 Det kommer jo helt an på hvilket forhold man har til exen. Min manns ex hadde aldri i livet fått sette sine ben i vårt hjem, hun har terrorisert oss i mange år. Forholdet vårt til henne er veldig dårlig. Uansett er det normal folkeskikk å kommunisere m huseierne, uansett hvem de er og relasjonen, at man har tenkt å få besøk når de er vekk. Anonymkode: 19680...f82
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #34 Skrevet 18. mai 2017 Bare jeg som syntes at ei på 30-år burde ha bedre sosiale antenner? Hadde hun vært 20 så hadde jeg tenkt at hun kanskje ikke tenkte så langt... Men hun er 30år. Da er man på besøk. Hadde jeg flyttet inn med min mor eller far nå (jeg er 33, de er skilt med nye ektefeller) så hadde jeg da vært på besøk! Ja, jeg kunne beveget meg fritt og spist av kjøleskapet etc, men hadde da alltid hørt om besøk hadde vært greit. Både venner og familie. Folkeskikk heter det for meg. og invitert pappa til mamma eller motsatt uten å si noe hadde vært helt absurd i min verden 😂 Og de har helt grei tone ellers. Tror faktisk ikke de hadde møtt opp uten å spørre selv også, uansett. Så denne xen virker litt spes. også, syntes jeg. Anonymkode: 1806a...466
regnbyen Skrevet 18. mai 2017 #35 Skrevet 18. mai 2017 Jeg synes både mor og datter oppfører seg rart. Hadde det vært snakk om en tenåring som bodde hos dere, fast eller på deltid, så ville situasjonen vært annerledes. Hvis en fjortenåring skulle ligge alene hjemme med brukket ankel ville det vært behov for barnevakt. Hvis situasjonen hadde vært at dere hadde kjempegodt forhold til mor (og eventuelt hennes nye mann), reiste på ferie sammen osv, så ville det vært helt normalt å invitere henne på besøk. Jeg tenker dette ikke er situasjonen for dere. Når man er 30 år og har flyttet hjemmefra så er man på BESØK når man kommer tilbake. Da kan man ikke ta seg til rette. En 30-åring burde også ha nok sosiale antenner til å forstå at en gift, voksen kvinne kanskje ikke vil ha besøk av mannens eks-kone. Eks-konen burde takket nei, eventuelt sjekket med eks-mannen om dette var greit for dere. Jeg bor av og til hos familie i forbindelse med ferier osv. Da inviterer jeg ikke folk på besøk uten først å sjekke at det er OK. Tilsvarende når jeg har familiemedlemmer boende hos meg. De kan godt invitere folk på besøk, middag, overnatting, hva som helst, men jeg forventer at de SPØR først. Både av høflighet og av praktiske årsaker. Jeg er skilt og min eks-mann er ikke velkommen hjemme hos meg. Jeg skulle virkelig ønske jeg hadde et godt forhold til ham, men pga trusler, trakassering og lovbrudd har ting blitt som det har blitt. Jeg beundrer virkelig dem som klarer å ha et godt forhold til hverandre etter et brudd.
Luksusdyret Skrevet 18. mai 2017 #36 Skrevet 18. mai 2017 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei. Steforeldre må ikke bare finne seg i slikt. Barn, uavhengig av om de er egne eller stebarn, kan ikke invitere hvem de vil når de vil. Anonymkode: 79fc5...5d8 I tillegg så kan ikke barn være barn til de er 50 år. Har man eget hus, egen familie osv, så kan man ikke ta seg til rette i sine foreldres hjem uten å spørre. Så ja, det ER vanlig å spørre. Og det kommer jeg til å lære mine barn. Jeg kommer mest sannsynlig til å si ja uansett hva de spør om så lenge det er rimelig, men de må lære seg å spørre. Det hører til normal høflighet. Men klart, kommer du fra et hjem der det er vanlig å rape og fise hverandre i ansiktet, ikke takke for maten og forvente at dine klær blir plukket fra gulvet, vasket og lagt i hylla di av noen andre, så er det ikke rart at man mener voksne mennesker kan ta seg til rette i andre menneskers hus uten å si fra. Men det med steforeldre - si at jeg gifter meg med en ny mann når jeg er 50. Mannen er 55 og har en sønn på 33 år fra før. Skal jeg virkelig måtte behandle den voksne mannen på 33 som mitt eget barn og la ham gjøre alt han vil i mitt hjem? Selv om jeg ikke kjente ham før han var 33, altså aldri vært noen stemor for ham? Hvor går grensa?
Luksusdyret Skrevet 18. mai 2017 #37 Skrevet 18. mai 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Bare jeg som syntes at ei på 30-år burde ha bedre sosiale antenner? Hadde hun vært 20 så hadde jeg tenkt at hun kanskje ikke tenkte så langt... Men hun er 30år. Da er man på besøk. Hadde jeg flyttet inn med min mor eller far nå (jeg er 33, de er skilt med nye ektefeller) så hadde jeg da vært på besøk! Ja, jeg kunne beveget meg fritt og spist av kjøleskapet etc, men hadde da alltid hørt om besøk hadde vært greit. Både venner og familie. Folkeskikk heter det for meg. og invitert pappa til mamma eller motsatt uten å si noe hadde vært helt absurd i min verden 😂 Og de har helt grei tone ellers. Tror faktisk ikke de hadde møtt opp uten å spørre selv også, uansett. Så denne xen virker litt spes. også, syntes jeg. Anonymkode: 1806a...466 De som mener at stebarn må gjøre som de vil hjemme hos steforeldre, selv om stebarna er godt voksne, må ikke klage over svigermødre som tar seg til rette, ommøblerer undertøyskuffen og oppfører seg som herre i eget hus hjemme hos dem. For det er jo mannens mor, og hun må da virkelig ikke spørre om lov før hun gjør noe i huset liksom...
Luksusdyret Skrevet 18. mai 2017 #38 Skrevet 18. mai 2017 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei. Steforeldre må ikke bare finne seg i slikt. Barn, uavhengig av om de er egne eller stebarn, kan ikke invitere hvem de vil når de vil. Anonymkode: 79fc5...5d8 Mine barn må alltid spørre meg om det passer med besøk, overnatting osv. Rart at man plutselig må knekke sine sosiale antenner og kaste dem i søpla med en gang man fyller 18 og blir voksen...
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #39 Skrevet 18. mai 2017 56 minutter siden, MrsRiddick skrev: Mine barn må alltid spørre meg om det passer med besøk, overnatting osv. Rart at man plutselig må knekke sine sosiale antenner og kaste dem i søpla med en gang man fyller 18 og blir voksen... Dette er jeg så enig i. Anonymkode: afddc...36e
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #40 Skrevet 18. mai 2017 Mamma hadde gått igjennom skuffer og skap 😂 Men samtidig så er det ikke bare en ex, det er jo moren. De har ett barn sammen. Så kanskje jeg hadde sagt ja. Hadde moren bodd i nærheten kunne vel hun ha hentet dattern hjem til seg. Kommer ann på mange ting Anonymkode: c0007...d34
Luksusdyret Skrevet 18. mai 2017 #41 Skrevet 18. mai 2017 (endret) 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mamma hadde gått igjennom skuffer og skap 😂 Men samtidig så er det ikke bare en ex, det er jo moren. De har ett barn sammen. Så kanskje jeg hadde sagt ja. Hadde moren bodd i nærheten kunne vel hun ha hentet dattern hjem til seg. Kommer ann på mange ting Anonymkode: c0007...d34 Synes også det er rart at de ikke feirer hos mor. Regner med at datteren ikke er helt sengeliggende? At hun går på jobb/skole, på butikken, på besøk? Hvis hun er sengeliggende uten muligheter til å bevege seg, er det en annen sak. Da hadde jeg sett annerledes på det. Et annet problem er jo at de nettopp skal feire 17. mai. Regner med at det skal da lages mat, spises og ryddes etterpå. Jeg hadde vært ekstremt ukomfortabel med at mannens eks styrte på kjøkkenet mitt og rotet i tingene mine. Det er noe annet når noen er på besøk og tar en kopp kaffe i stua. Endret 18. mai 2017 av MrsRiddick
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #42 Skrevet 18. mai 2017 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Hun er snart 30 år og har et alvorlig brudd i ankelen. Vi pleier å ha veldig god tone. Da hun ble operert tilbød vi henne å bo her en stund. Anonymkode: 7b2bf...526 What? Snart 30 år og må få besøk av mamma'n sin, mens hun høyst midlertidig bor i sin fars og stemors hus. Hun er på besøk, om det er aldri så utvidet. Jeg kan ikke med min beste vilje se ar hun «har rett» til å invitere gjester i dette huset. Hvorfor i huleste kunne hun ikke dra hjem til sin mor disse timene? Mamma kunne vel kommet og hentet gullungen sin? Anonymkode: 1eadc...4d9
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #43 Skrevet 18. mai 2017 Forøvrig leste jeg overskriften til «Spebarn og esker»... *hvorerbrillenemine* Anonymkode: 1eadc...4d9
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #44 Skrevet 18. mai 2017 1 time siden, MrsRiddick skrev: I tillegg så kan ikke barn være barn til de er 50 år. Har man eget hus, egen familie osv, så kan man ikke ta seg til rette i sine foreldres hjem uten å spørre. Så ja, det ER vanlig å spørre. Og det kommer jeg til å lære mine barn. Jeg kommer mest sannsynlig til å si ja uansett hva de spør om så lenge det er rimelig, men de må lære seg å spørre. Det hører til normal høflighet. Men klart, kommer du fra et hjem der det er vanlig å rape og fise hverandre i ansiktet, ikke takke for maten og forvente at dine klær blir plukket fra gulvet, vasket og lagt i hylla di av noen andre, så er det ikke rart at man mener voksne mennesker kan ta seg til rette i andre menneskers hus uten å si fra. Men det med steforeldre - si at jeg gifter meg med en ny mann når jeg er 50. Mannen er 55 og har en sønn på 33 år fra før. Skal jeg virkelig måtte behandle den voksne mannen på 33 som mitt eget barn og la ham gjøre alt han vil i mitt hjem? Selv om jeg ikke kjente ham før han var 33, altså aldri vært noen stemor for ham? Hvor går grensa? Det er så rart at du alltid på trekke ting litt lenger. "Men klart, hvis xxxxxxx". Det går igjen i nesten alt du svarer på. Du har en god forestillingsevne, det er i hvert fall sikker. Hun tar seg ikke til rette i andres hus, hun er hos faren sin! Er man i forhold med folk som har barn er dette en av tingene man bare må bite i seg. Anonymkode: cd8ad...ad6
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #45 Skrevet 18. mai 2017 1 time siden, MrsRiddick skrev: De som mener at stebarn må gjøre som de vil hjemme hos steforeldre, selv om stebarna er godt voksne, må ikke klage over svigermødre som tar seg til rette, ommøblerer undertøyskuffen og oppfører seg som herre i eget hus hjemme hos dem. For det er jo mannens mor, og hun må da virkelig ikke spørre om lov før hun gjør noe i huset liksom... Det er jo en himmelvid forskjell! Det er faktisk forskjell på å komme hjem til mor og/eller far og at foreldrene kommer i barnas hus. Du vil sikkert spør hvorfor, og det er bare en av de tingene slm ER sånn. Man slutter ikke å være foreldre selv om barna blir voksne, og mitt hjem vil alltid være åpent for barna, men når jeg er i deres hjem er jeg på besøk. Anonymkode: cd8ad...ad6
Luksusdyret Skrevet 18. mai 2017 #46 Skrevet 18. mai 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo en himmelvid forskjell! Det er faktisk forskjell på å komme hjem til mor og/eller far og at foreldrene kommer i barnas hus. Du vil sikkert spør hvorfor, og det er bare en av de tingene slm ER sånn. Man slutter ikke å være foreldre selv om barna blir voksne, og mitt hjem vil alltid være åpent for barna, men når jeg er i deres hjem er jeg på besøk. Anonymkode: cd8ad...ad6 Ja, hjemmet er alltid åpent for barna. Og HI synes det er helt greit at stedatter på 30 bor hjemme hos dem (regner med at hun bor der gratis). Problemet er at flere her synes at hjemmet bør være åpent ikke bare for barna, men for alle andre i tillegg, blant annet mannens ekser. Som sagt, de fleste barn under 18 år må avklare med foreldrene om det er greit at de får besøk. Hvorfor andre regler etter at man har fylt 18? Og en ting til - bare fordi du mener at ting bør være sånn, så betyr det ikke at de ER sånn.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #47 Skrevet 18. mai 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er så rart at du alltid på trekke ting litt lenger. "Men klart, hvis xxxxxxx". Det går igjen i nesten alt du svarer på. Du har en god forestillingsevne, det er i hvert fall sikker. Hun tar seg ikke til rette i andres hus, hun er hos faren sin! Er man i forhold med folk som har barn er dette en av tingene man bare må bite i seg. Anonymkode: cd8ad...ad6 Nei, vet du hva! Man må som steforelder slett ikke akseptere at voksne og utflyttede barn inviterer hvem de vil til ditt hjem. Anonymkode: 79fc5...5d8
Luksusdyret Skrevet 18. mai 2017 #48 Skrevet 18. mai 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nei, vet du hva! Man må som steforelder slett ikke akseptere at voksne og utflyttede barn inviterer hvem de vil til ditt hjem. Anonymkode: 79fc5...5d8 Signerer. Ja, hun er hos faren OG stemoren (hvem eier huset forresten?). Stemor må da kunne ha en stemme i sitt eget hus, etter mange år med svelging av kameler og det å bli stilt i siste rekke. Skal stemor ALDRI få bestemme i sitt eget hus som hun betaler lån på, vasker, vedlikeholder, forsikrer? Skal 50 år gamle stebarn bestemme hva deres 75 år gamle stemor skal gjøre i sitt eget hus?
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #49 Skrevet 18. mai 2017 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Uavhengig av dildoer: Kan du med hånden på hjertet si at det er helt greit at eksen til din mann feirer 17.mai hjemme hos deg mens du er borte? Anonymkode: 7b2bf...526 Ja, vi har et helt greit forhold. Så det hadde vært null problem! Barna kommer alltid først og det gjorde min mann klart for meg før vi ble gift og det er vi enige om. Anonymkode: 62cd2...42c
Luksusdyret Skrevet 18. mai 2017 #50 Skrevet 18. mai 2017 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, vi har et helt greit forhold. Så det hadde vært null problem! Barna kommer alltid først og det gjorde min mann klart for meg før vi ble gift og det er vi enige om. Anonymkode: 62cd2...42c Jada, BARN kommer først. Men det betyr ikke at barn vil være barn til de er pensjonister, og at man ikke skulle ha noe å si i sitt eget hus. Her er det ikke snakk om mindreårige barn som bor i foreldrenes hus. Det er voksne barn på 30 år med eget hus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå