Gå til innhold

Er dette frekt? Bryllup!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er vanlig?

Vi er små familier fra begge sider.

Vi har dermed vært i kontakt med et byrå som hjelper oss med organisering av vårt intime bryllup.

Bryllupet vil være i Italia nå i september. Vi tenker å leie en villa vi har fått anbefalt. Skal ha vielsen i hagen der, og vi betaler 60.000 bare for å leie villaen, som har 10 soverom.

Er det frekt å "forvente" at gjestene betaler flyreisen selv? Er snakk om 2200kr pr person. Opphold, bryllup etc er dekket av oss. Villaen er et gammelt kloster med tennisbaner, oliventrær, gratis utleie av sykler og med havsutsikt.

Vet ikke hva som er vanlig.

Anonymkode: 2c6b6...f4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere gjør som dere selv syns er best og så velger gjestene om de kan ta seg råd og tid til å komme.

Anonymkode: 51b6d...716

Skrevet

Jeg vil heller bruke de pengene på ferie med mann og barn. 

Anonymkode: 580ae...efd

Skrevet

Tja, det er vel normalt at gjester dekker sin egen reise til bryllupet. Vi betaler nesten like mye for å dra i bryllup til mannens søster i sommer, selv om de skal ha det på hjemstedet sitt. Og i deres tilfelle får man jo mye igjen for pengene også. ;) Jeg hadde vært fornøyd i alle fall.

Men klart, hvis det er noen som ikke har råd til å komme fordi dere velger å ha det i Italia, så er det jo litt synd. Det er jo en risiko dere må velge om dere vil ta.

Anonymkode: 8291e...386

Skrevet

Det er aldri frekt å invitere, men det er greit å forvente at alle sier ja.

2200,- for en er kanskje ikke mye. Men for oss f.eks hadde det kommet på 11000,- totalt. Det er mye for et bryllup. Har dere derimot leid villaen for en hel uke kunne vi vurdert det.

Anonymkode: 21556...781

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er aldri frekt å invitere, men det er greit å forvente at alle sier ja.

2200,- for en er kanskje ikke mye. Men for oss f.eks hadde det kommet på 11000,- totalt. Det er mye for et bryllup. Har dere derimot leid villaen for en hel uke kunne vi vurdert det.

Frekt ble faktisk forandret til greit av mobilen.

Så på toppen der skrev jeg faktisk at er er frekt å forvente at alle sier ja :bond:

Skrevet

For hvor lenge leier dere villaen og har dere sagt fra til familien når i september dere skal gifte dere slik at noen har spert noe ferie til det?

Skrevet

Det er kun foreldre og søsken som skal være med. Vi betaler for forloverene.

Alle som er invitert har god råd og mulighet til å ta seg fri de to dagene det er snakk om.

Min stemor var veldig opptatt av kostnaden dette kom på. Vet de betalte 30.000kr av bryllupet til min bror, så 4200kr er langt mindre.

Vi gjør dette også for å få kvalitetstid med familien. Vi skal på utflukter betalt av oss etc. 

Og som sagt, alle parter har god råd. 

Skrevet

4400kr for 2 dager? Uaktuelt! 

Anonymkode: 580ae...efd

Skrevet

Gjestene kan komme på onsdag da vi drar ned, eller torsdag. Så det blir 3-4 dager alt etter hva som passer.

Og igjen, dette er mennesker med GOD råd som reiser mange ganger i året, har hytter og eiendommer i inn og utland.

Forloverne betaler vi alt for.

Skrevet

Hva dere betaler for villaen er helt uinteressant. Dere tilbyr gratis overnatting, men det er ikke sikkert at gjestene har lyst til å bruke opp ferien sin eller flere tusen kroner i reise for å feire dere. Vi har takket nei til et liknende konsept, men da forventet brudeparet at vi skulle bo der en uke. Kunne vi tatt det på en helg hadde vi kanskje dratt. (I vårt tilfelle ombestemte brudeparet seg siden det var så få gjester som ville komme. De giftet seg heller hjemme og tok en fin bryllupsreise etterpå.)

Anonymkode: 18458...cb3

Skrevet

Som søsken ville jeg selvsagt reist og betalt med glede. 

Anonymkode: 7d808...718

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gjestene kan komme på onsdag da vi drar ned, eller torsdag. Så det blir 3-4 dager alt etter hva som passer.

Og igjen, dette er mennesker med GOD råd som reiser mange ganger i året, har hytter og eiendommer i inn og utland.

Forloverne betaler vi alt for.

Når dette er personer med så god råd, da synes jeg det virker som en fin løsning.

Om stemor reagerer sånn på det og ikke vil være med, så er det kanskje ikke noe stort tap for dere ;) I hvert fall ikke hvis din far likevel velger å komme.

Jeg hadde ikke hatt råd til å reise, men om jeg hadde hatt det, så hadde jeg absolutt syntes ordningen dere har kommet frem til er flott. Hadde med glede kommet i så fall. Det dere byr på er jo en helhetsopplevelse med flott bolig, flotte omgivelser og i tillegg opplevelser utenom som dere også står for. Om noen ikke har god råd så går det jo også an å si at gaver er mindre viktig bare de kommer.

Om din stemor tar oppkostnadene igjen, så ville jeg konfrontert henne med det fremfor din far og sagt noe som: "Jeg vet at dere sponset brors bryllup med 30.000 kroner. Vi har ikke bedt dere om noe som helst, det eneste vi ønsker er at dere kommer for å være glade sammen med oss på vår store dag, og det vil da koste 4.400 kroner for deg og pappa. Mener du det er urimelig?" Og om hun argumenterer så ville jeg bare oversett henne og henvendt meg til din far og spurt ham rett ut om han kommer i bryllupet ditt.

Anonymkode: ef9da...a06

Skrevet

For nær familie eller nære venner ville jeg ha dratt, så sant jeg fikk beskjed i så god tid at det var greit å ordne ferie. 

Anonymkode: 5d27f...305

Skrevet

Kanskje ikke direkte frekt,  men jeg synes der er snodig å forvente at folk skal ha lyst til å bruke feriedager og tusenvis av kroner på reise til deres bryllup.

Jeg var i tre utenlandsbryllup i løpet av to år, to i Europa og ett utenfor Europa.  Jeg ville mye heller brukt pengene og ferien min på reisemål jeg selv ønsket å reise til.  Der var vanskelig å takke nei til invitasjonen  med en slik begrunnelse, så da dro vi, da..

Anonymkode: 2e954...f16

Skrevet

Er det ikke vesentlig at stedet vi skal bo på er flott for gjestene? At de kan spille tennis, plukke seg oliven, sykle inn til landsbyen, at det er privat basseng for ungene og alle. At egen kokk kommer og lager frokost og alle måltid. 

Dette er ikke fjerne slektninger, det er foreldre og den ene søsken vi har hver med sine to barn. Vi bor såpass fra hverandre at de uansett måtte flydd for å komme hit i et bryllup også. Vi bor i Oslo, de 8 timer unna.

Høres ut som mange ikke hadde ønsket det, selv hadde jeg elsket om noen arrangerte noe slik!

Men takk for tilbakemeldinger,

Skrevet

Forloveren min vet vi ikke har all verden å rutte med, så vi betaler reise og opphold for forlovere med partner. I tillegg skal jeg gi forloveren min litt ekstra så de ikke har noen utgifter.

Vi er heller ikke slik anlagt at vi ønsker å stå i sentrum hele turen, men at vi alle skal hygge oss sammen på utflukter, måltider og bryllup.

Skrevet

Nei, det synes jeg da bare er naturlig at de betaler flybiletten selv, så må de velge om de har råd

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det ikke vesentlig at stedet vi skal bo på er flott for gjestene? At de kan spille tennis, plukke seg oliven, sykle inn til landsbyen, at det er privat basseng for ungene og alle. At egen kokk kommer og lager frokost og alle måltid. 

Dette er ikke fjerne slektninger, det er foreldre og den ene søsken vi har hver med sine to barn. Vi bor såpass fra hverandre at de uansett måtte flydd for å komme hit i et bryllup også. Vi bor i Oslo, de 8 timer unna.

Høres ut som mange ikke hadde ønsket det, selv hadde jeg elsket om noen arrangerte noe slik!

Men takk for tilbakemeldinger,

At det høres slik ut er nok på grunn av at de fleste ikke har mer ferie enn de trenger til bhg/skole ferien, plandager, jul og påske og heller ikke har råd til å reise.

Vi måtte takke nei til invitasjon til min søsters bryllup i spania. Vi bor 8 timer i bil unna Oslo( Trondheim) og det kostet langt mer enn 2400 kr per pers for reisen.

Hadde hun holdt det i Oslo kunne vi kommet.

Nå sier du at du vet dine søsken har god råd og mye ferie så da går det nok fint for dere.

Lykke til med bryllup :)

Skrevet

Jeg blir nesten aldri bedt i bryllup, så jeg hadde elsket det, men kan forstå at de som ofte blir bedt synes det går med mye tid. 

Skrevet

Jeg hadde gladelig betalt det for å være med i bryllupet til søster/ nær venninne eller andre nære :)

Hadde du vært tremenningen min hadde eg nok vurdert å la være :P

Anonymkode: 37378...465

Skrevet

Ikke jeg heller Leelo76.

Så jeg ønsker så veldig at vi kan reise bort å kose oss alle sammen, men er så engstelig for å virke frekk og at de egentlig ikke har lyst osv osv. 

Skrevet

Jeg har god råd. Hvis ett av mine søsken giftet seg i utlandet hadde vi reist. 

Men nå har vi tre barn da, så det hadde blitt veldig dyrt. Vet ikke hvor mange barn deres søsken har. 

Forøvrig synes jeg det er naturlig å gi beskjed om at man ikke ønsker gave når det er så dyrt å delta. 

Anonymkode: eff12...344

Skrevet

Jeg synes ikke det virker frekt. Dette gjelder jo nær familie. 

Anonymkode: ec71d...2f8

Skrevet

Det er selvfølgelig ikke frekt, det høres veldig hyggelig ut. Dersom nær familie ikke kan avse et par tusen kroner og en feriedag eller to for bryllupet ditt så hadde jeg stusset litt.

Anonymkode: f16f7...c26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...