Gå til innhold

Kan noen være så snill å hjelpe meg til å komme igang med hagen?


shewolf

Anbefalte innlegg

Har hvite og røde, tror en av de som står med knopper er rosa :) De baller seg jo bare de ser ei regnsky, og det er jo litt dumt når man bor på Vestlandet..  Men det er jo lov å håpe.

Markjordbær er også flott som markdekker, plantet to små i fjor og de har snart tatt over 3 meter 🙈 

Årets forsøk er blodurt. Bare ikke si til mannen hva den kostet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var på hageland for noen dager siden å forhørte meg om planting av storknebb som bunndekkere. De mente jeg måtte ha 4 planter pr kvm. Stemmer dette? Da blir det fort dyrt og en del jobb for oss som har nærmere 60-70 kvm å dekke. De hadde noen andre alternativer da (bla krypmispel) som man kun trengte en plante pr kvm. Blir jo fort dyrt da plantene koster 170 pr. 

Det finnes ingen blomsterfrø da, som i det minste kan gjøre skråningen litt finere uten å måtte legge så mye jobb og penger i det??

 

Anonymkode: cd659...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt denne tråden med interesse, men ikke kommentert før nå. Jeg overtok en gjengrodd tomt for noen år tilbake, og etter en langvarig krig mot en særs utholdende koloni av mispel, begynner jeg nå å få en formening om hva som har overlevd av det som opprinnelig må ha vært en hage.

Blant annet har jeg funnet dem på bildet, og nå lurer jeg på om dette er nydelige, små, blå bunndekkere jeg trygt kan plante under dette og hint, eller om det er sterkt koloniserende ugressplanter med skumle planer om å overta mispelens gamle territorium i sin helhet. Noen som har snøring på hva det er?

WP_20170605_17_15_33_Pro.thumb.jpg.ddd36161e39e8cfe1436d84ce311063c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mostly Harmless skrev:

Jeg har fulgt denne tråden med interesse, men ikke kommentert før nå. Jeg overtok en gjengrodd tomt for noen år tilbake, og etter en langvarig krig mot en særs utholdende koloni av mispel, begynner jeg nå å få en formening om hva som har overlevd av det som opprinnelig må ha vært en hage.

Blant annet har jeg funnet dem på bildet, og nå lurer jeg på om dette er nydelige, små, blå bunndekkere jeg trygt kan plante under dette og hint, eller om det er sterkt koloniserende ugressplanter med skumle planer om å overta mispelens gamle territorium i sin helhet. Noen som har snøring på hva det er?

WP_20170605_17_15_33_Pro.thumb.jpg.ddd36161e39e8cfe1436d84ce311063c.jpg

Den er kjempesøt og viltvoksende og heter tveskjeggveronika. Den vil ikke kolonisere, så vidt jeg vet, så bare la den bli, du, den er så pen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var på hageland for noen dager siden å forhørte meg om planting av storknebb som bunndekkere. De mente jeg måtte ha 4 planter pr kvm. Stemmer dette? Da blir det fort dyrt og en del jobb for oss som har nærmere 60-70 kvm å dekke. De hadde noen andre alternativer da (bla krypmispel) som man kun trengte en plante pr kvm. Blir jo fort dyrt da plantene koster 170 pr. 

Det finnes ingen blomsterfrø da, som i det minste kan gjøre skråningen litt finere uten å måtte legge så mye jobb og penger i det??

 

Anonymkode: cd659...dc8

Det kommer jo helt an på hvilke storkenebb du velger hvor mange du trenger pr kvadratmeter. Får du denne https://www.rhs.org.uk/plants/search-results?form-mode=false&query=Geranium macrorrhizum

kommer du langt med få planter, siden du kan brekke av siderotskudd og stappe ned i hullene mellom plantene.

Du kan selvsagt kjøpe noen billige frøposer med sommerblomstblanding og hive utover, det blir kjempefint og jeg gjorde det den første sommeren jeg hadde hagen min, men det tar jo tid for å vokse til og må gjøres hvert år, samt at ugrass vil poppe opp innimellom som - ja, som ugras.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sug lut skrev:

Det kommer jo helt an på hvilke storkenebb du velger hvor mange du trenger pr kvadratmeter. Får du denne https://www.rhs.org.uk/plants/search-results?form-mode=false&query=Geranium macrorrhizum

kommer du langt med få planter, siden du kan brekke av siderotskudd og stappe ned i hullene mellom plantene.

Tusen takk for tips :) Fikk kun opp en side med flere storknebb. Hva heter den du tenkte på?

Anonymkode: cd659...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Mostly Harmless skrev:

Jeg har fulgt denne tråden med interesse, men ikke kommentert før nå. Jeg overtok en gjengrodd tomt for noen år tilbake, og etter en langvarig krig mot en særs utholdende koloni av mispel, begynner jeg nå å få en formening om hva som har overlevd av det som opprinnelig må ha vært en hage.

Blant annet har jeg funnet dem på bildet, og nå lurer jeg på om dette er nydelige, små, blå bunndekkere jeg trygt kan plante under dette og hint, eller om det er sterkt koloniserende ugressplanter med skumle planer om å overta mispelens gamle territorium i sin helhet. Noen som har snøring på hva det er?

WP_20170605_17_15_33_Pro.thumb.jpg.ddd36161e39e8cfe1436d84ce311063c.jpg

Hvordan i hel******** fikk du bort krypmispel? Jobber med saken selv, men står fast til jeg får lånt motorsag. Makan til greinsystem skal du lete lenge etter. Ikke rart ingenting annet vil gro der. I stykket jeg har fått ryddet dukket det opp et par bærbusker - de vokser som heia nå som de får lys - trivelig! 🌞 Men dere som planter mispel - hold den i ørene! Om ikke overtar den snart verden! 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for tips :) Fikk kun opp en side med flere storknebb. Hva heter den du tenkte på?

Anonymkode: cd659...dc8

Geranium Macrorrhizum Bevans Variety

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mammaaaa? skrev:

Hvordan i hel******** fikk du bort krypmispel? Jobber med saken selv, men står fast til jeg får lånt motorsag. Makan til greinsystem skal du lete lenge etter. Ikke rart ingenting annet vil gro der. I stykket jeg har fått ryddet dukket det opp et par bærbusker - de vokser som heia nå som de får lys - trivelig! 🌞 Men dere som planter mispel - hold den i ørene! Om ikke overtar den snart verden! 😂

Sag, stor greinsaks og store doser bannskap😄 Jeg klippet ned alt jeg kunne første året, og neste år var en del av røttene døde og lot seg rive opp. Kampen er dog langt fra over. Røttene som overlevde skyter nå for harde livet for å gjenvinne tapt territorium, men jeg har troa på at om jeg bare fjerner alt grønt hele tida, må de faktisk dø til slutt. Men ja, jeg regner med å måtte vie livet mitt til mispelkrigen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hvordan ble resultatene da? Og hva må gjøres neste år? Nå er det om en måneds tid klart for å sette løk, det er alltid stas, og et lite mysterium året etter når man ikke husker hva som er hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 5.6.2017 den 13.35, Direkte skrev:

@sug lutlut

Du har sikkert sjekket både gardenliving.no, draglandplanteskole.no og planteriket.no for geranium (og mye annet?) Særlig gardenliving sitt løkutvalg på høsten... Sukk. Brist ikke, mitt stakkars bankkort. 

Jeg har plantet peoner, roser og stauder i helga 😁 

Ah, hage.

Som markdekker går det ann å prøve marikåpe. Dekorativ og sprer seg (litt) :)

Nå er det høst.... og løktid. Hva sier bankkortet om dagen, har det blitt noe løking? Jeg har satt noen påskeliljer til, noen perleblomster, og en masse nokså spesielle allium - ikke de vanlige lilla ballene, men noen avlange rosa. Så får vi se. I tråd med tradisjonen har jeg allerede glemt hvor jeg satte dem, så det kan jo bli spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt en haug med løk som skal ned i jorden i løpet av uka. Gikk litt bananas siden det var 50% 😊

Har kjøpt 6-7 forskjellige typer med tulipaner, og alle er i gul og orange. Så jeg har tenkt til å ha er ganske stort bed med kun de. Litt spent på om det blir litt i overkant 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Modesty Blaise. skrev:

Har kjøpt en haug med løk som skal ned i jorden i løpet av uka. Gikk litt bananas siden det var 50% 😊

Har kjøpt 6-7 forskjellige typer med tulipaner, og alle er i gul og orange. Så jeg har tenkt til å ha er ganske stort bed med kun de. Litt spent på om det blir litt i overkant 🙄

Hvor er det 50%? 🤗

Bør løk plantes solrikt? 

*nytt hus, nye muligheter*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, oslofrk skrev:

Hvor er det 50%? 🤗

Bør løk plantes solrikt? 

*nytt hus, nye muligheter*

Jeg kjøpte de på et lokalt Planteland. Men jeg var også innom et lokalt uavhengig hagesenter denne uken, og der hadde de også tilbud på løk. Tror nesten jeg ville prøvd alle andre steder enn Plantasjen. Der er de så i julemodus, at jeg tviler på om de har plass til en eneste liten løk akkurat nå 😂

Det står på posene hvilke forhold de trives best under 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man plante løk nå i november? Jeg trodde jeg var alt for sent ute!

Kan noen hjelpe meg med et roseproblem? Jeg har ett uthus som skal dekkes med klatreroser. De første jeg planta holdt ett år og vokste lite, så fikk de masse mugg/sopp på seg, så jeg røska opp alt i våres og plantet nye. Disse ser ut til å ha klart sommeren fint, men de har ikke vokst så veldig mye. De når ikke ennå helt opp til nederste del av "klatrestativet" jeg har hengt opp til de. Hva bør jeg gjøre med disse nå i vinter? Dekke de til? Jeg vil så gjerne at de skal vokse seg flotte og dekke veggene helt.

Jeg har også masse gamle roser i hagen min. I løpet av sensommer/høst har noen av de fått lange tykke grener med "klaser" med nye roser på. Kan jeg klippe de nå? Det ser skikkelig ustelt ut, men jeg pleier vanligvis å klippe de helt ned hver vår. Jeg plantet også en klatrerose for en 5 års tid, i en skråning ved huset der jeg nesten ikke kommer til for å rydde opp. Den har helt eksplodert og henger "over alt". Jeg må få rydda opp i den. Kan jeg klippe noe nå, eller bør jeg vente til sommeren? Jeg er litt redd for at hele greia knekker om det kommer mye snø i vinter.

På grunn av en skade, fikk jeg ikke klippet ned syrinhekken min etter blomstring. Kan jeg klippe den nå eller er det for sent? Med klipping mener jeg stussing på toppen for å få de jevn, ikke helt ned til rot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, sug lut skrev:

Nå er det høst.... og løktid. Hva sier bankkortet om dagen, har det blitt noe løking? Jeg har satt noen påskeliljer til, noen perleblomster, og en masse nokså spesielle allium - ikke de vanlige lilla ballene, men noen avlange rosa. Så får vi se. I tråd med tradisjonen har jeg allerede glemt hvor jeg satte dem, så det kan jo bli spennende.

Bankkortet lider :P Mer av alt, egentlig! Og alt er ikke plantet engang! Mer krokus, påskeliljer, pinseliljer og tulipaner. Aner jo ikke hvor det er ting fra før, og ihvertfall ikke hva som sto hvor, og hva som kommer opp blir spennende, og jeg gleeeder meg til våren! Har gjort et nytt forsøk på løk i krukker. Det var ikke veldig vellykket i fjor, så satser på at det går bedre i år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...