Gå til innhold

Kan noen være så snill å hjelpe meg til å komme igang med hagen?


shewolf

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 minutter siden, oslofrk skrev:

Lut?

Kommer du på hjemmebesøk? 

Selvsagt, hvis du ikke er psyko. Men så er jo  sånt litt vanskelig å sjekke i forkant, da. Og kanskje jeg bare vil komme på hjemmebesøk fordi JEG er psyko... ;)

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, sug lut skrev:

Selvsagt, hvis du ikke er psyko. Men så er jo  sånt litt vanskelig å sjekke i forkant, da. Og kanskje jeg bare vil komme på hjemmebesøk fordi JEG er psyko... ;)

Hehehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sug lut skrev:

Vel, det er de som har Munchausen by proxy og så er det oss som har hageanlegg by proxy... jeg skulle gjerne hatt mer hage å planlegge for meg selv, men da hjelper det på behovet å få lov å foreslå og planlegge for andre! :)

Jeg derimot har hageanlegg non-existant og 1 mål med hagetomt oversvømmet av skvalderkål....

Jeg må innrømme at etter å gravd og gravd i et par uker nå så finner jeg en nærmest pervers glede i å få tak i ei tjukk rot og klare å trekke den ut slik at jeg kan se blader bli trukket ned i jorden i ekte Disney stil 🤣🤣🤣

Har nå plantet 8 storkenebb planter av ulik type i skråningen min.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, skjotta skrev:

Jeg derimot har hageanlegg non-existant og 1 mål med hagetomt oversvømmet av skvalderkål....

Jeg må innrømme at etter å gravd og gravd i et par uker nå så finner jeg en nærmest pervers glede i å få tak i ei tjukk rot og klare å trekke den ut slik at jeg kan se blader bli trukket ned i jorden i ekte Disney stil 🤣🤣🤣

Har nå plantet 8 storkenebb planter av ulik type i skråningen min.... 

Sånn som i den Mickey Mouse-filmen som er supergammel og hvor han hallusinerer ugras?

Kan jeg spørre hvilket hagesenter (hvis det er en kjede) du har fått tak i mange forskjellige storkenebb på? Og hvilke du har planta? Det varierer så mye og jeg sliter med å få de jeg vil ha enkelte år. I år vil jeg egt ha en Orion eller evt Rozanne, men er åpen for andre, en julistorkenebb har tydeligvis tatt repern i vinter pluss at jeg har snublet over (med list og luring) to krukker til som skal bli lekre og storkenebb-blå.

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, sug lut skrev:

Selvsagt, hvis du ikke er psyko. Men så er jo  sånt litt vanskelig å sjekke i forkant, da. Og kanskje jeg bare vil komme på hjemmebesøk fordi JEG er psyko... ;)

Jeg inviterer deg også! Kan by på kaffe og en hage fra helvete. 🍵🌱 Og ikke er jeg redd for psyko folk heller. Det gir bare en interessant vinkling på tilværelsen.. 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Mammaaaa? skrev:

Jeg inviterer deg også! Kan by på kaffe og en hage fra helvete. 🍵🌱 Og ikke er jeg redd for psyko folk heller. Det gir bare en interessant vinkling på tilværelsen.. 😆

Men JEG er redd for psyko folk, hahahahaha. Tenk om du begraver meg i rosebedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, sug lut skrev:

Men JEG er redd for psyko folk, hahahahaha. Tenk om du begraver meg i rosebedet?

Har ikke roser. 😆 Det eneste jeg har er faktisk 4 busker med blåbær.. 😂 Plenen er skjeiv etter jordrotteinvasjonen i fjor. Kanskje du får plass i en av gangene deres? 🤔😚

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, sug lut skrev:

Sånn som i den Mickey Mouse-filmen som er supergammel og hvor han hallusinerer ugras?

Kan jeg spørre hvilket hagesenter (hvis det er en kjede) du har fått tak i mange forskjellige storkenebb på? Og hvilke du har planta? Det varierer så mye og jeg sliter med å få de jeg vil ha enkelte år. I år vil jeg egt ha en Orion eller evt Rozanne, men er åpen for andre, en julistorkenebb har tydeligvis tatt repern i vinter pluss at jeg har snublet over (med list og luring) to krukker til som skal bli lekre og storkenebb-blå.

Jeg fant Rozanne på Plantasjen for noen uker siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 18.4.2017 den 9.31, sug lut skrev:

Hva med noe slikt? https://www.rhs.org.uk/Plants/97811/i-Geranium-macrorrhizum-i-Czakor/Details?returnurl=%2fplants%2fsearch-results%3fform-mode%3dfalse%26query%3dGeranium%2bmacrorrhizum%26aliaspath%3d%2fplants%2fsearch-results

Alle varianter av denne storkenebben som heter Geranium Macrorrhizum er bortimot udrepelige og sprer seg veldig, er min erfaring. Det finnes flere nyanser, du kan få en hel palett, men de jeg bruker er gjerne littebitt høyere, men denne er på høyden du søker. Setter du planter med femti cm mellom vil de kjapt kolonisere hele bedet, og de tåler halvskygge (mine har sol kun fra seks til ti), og bryr seg i bunn og grunn ikke om jorda (jeg har hatt dem i masse forskjellig jord og de overlever uansett). Du kan jo også jobbe litt med jorda før du setter dem ned.

En annen godting med disse er at de er halvveis vintergrønne, dvs mesteparten av bladene fra ett år kommer grønne og fine ut av snøen året etter og det er godt for sjela i april.

Her trenger man en hjelpende hånd igjen...

Jeg tenkte å gå for Geranium macrorrhizum som du anbefalte til min viltre skråning, men jeg finner den verken på Oasen hageland eller Plantasjen.

Vet du noe om disse:

Geranium Sanne: http://www.plantasjen.no/storkenebb-200011227-no

Geranium Rozanne: http://www.plantasjen.no/storkenebb-100018325-no

Den siste finner jeg litt info om, den skal visstnok spre seg bra. Den som heter Sanne finner jeg ikke så mye info om så vet ikke om den sprer seg... Rozanne blir riktignok høyere enn det jeg er ute etter, men fargen ser jo nydelig ut... Jeg kunne kanskje planta Sanne nederst i skråninga (der jeg vil ha lavt dekke) og Rozanne høyere opp (hvor høyden ikke er så nøye)...

Har du noen erfaringer med disse? Tror du ideen min kan funke? 

Anonymkode: 0d3c3...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupper tråden litt med en helt annen problemstilling.  Hvordan blir jeg kvitt villbringebærbuskene? De vokser i skråningen vår og har begynt innover i plenen... 

Anonymkode: fe05c...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Her trenger man en hjelpende hånd igjen...

Jeg tenkte å gå for Geranium macrorrhizum som du anbefalte til min viltre skråning, men jeg finner den verken på Oasen hageland eller Plantasjen.

Vet du noe om disse:

Geranium Sanne: http://www.plantasjen.no/storkenebb-200011227-no

Geranium Rozanne: http://www.plantasjen.no/storkenebb-100018325-no

Den siste finner jeg litt info om, den skal visstnok spre seg bra. Den som heter Sanne finner jeg ikke så mye info om så vet ikke om den sprer seg... Rozanne blir riktignok høyere enn det jeg er ute etter, men fargen ser jo nydelig ut... Jeg kunne kanskje planta Sanne nederst i skråninga (der jeg vil ha lavt dekke) og Rozanne høyere opp (hvor høyden ikke er så nøye)...

Har du noen erfaringer med disse? Tror du ideen min kan funke? 

Anonymkode: 0d3c3...8ae

Det høres kjempefint ut! Måtte google Sanne, aldri hørt om, men den var veldig artig, særlig de mørke bladene som blir en fin kontrast. Der jeg leste om den sies det at den skal spre seg ut så den dekker en halvmeter ca, og at den er herdig til H7, det høres fint ut. Og at den blomstrer skikkelig lenge - mai til september! Og så skal den visstnok få vakre høstfarger på bladene også. Den må nok ha en god avstand mellom seg og Rozanne, for Rozanne tar plass, så gi den god åpning i mellom, den kommer til å vokse igjen raskt, vil jeg tro. Rozanne har jeg altså hatt to ganger, og vil gjerne ha igjen - om ikke annet så for å prøve om den tåler vinteren min. Den første flyttet jeg fra, men den jeg hadde etterpå døde ut over vinteren. Men jeg tror det kan ha vært tilfeldig, den skal nok tåle det egentlig. (Sjekk herdighetssone i forhold til hvor du bor.)

Nå tror jeg jamen jeg skal på Plantasjen i morgen, takk for inspirasjon! :) Rozanne er utrolig vakker, og jeg har et par steder jeg fortsatt mangler noe. Og oppdater gjerne hvordan det blir når du får planta! :)

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sug lut skrev:

Det høres kjempefint ut! Måtte google Sanne, aldri hørt om, men den var veldig artig, særlig de mørke bladene som blir en fin kontrast. Der jeg leste om den sies det at den skal spre seg ut så den dekker en halvmeter ca, og at den er herdig til H7, det høres fint ut. Og at den blomstrer skikkelig lenge - mai til september! Og så skal den visstnok få vakre høstfarger på bladene også. Den må nok ha en god avstand mellom seg og Rozanne, for Rozanne tar plass, så gi den god åpning i mellom, den kommer til å vokse igjen raskt, vil jeg tro. Rozanne har jeg altså hatt to ganger, og vil gjerne ha igjen - om ikke annet så for å prøve om den tåler vinteren min. Den første flyttet jeg fra, men den jeg hadde etterpå døde ut over vinteren. Men jeg tror det kan ha vært tilfeldig, den skal nok tåle det egentlig. (Sjekk herdighetssone i forhold til hvor du bor.)

Nå tror jeg jamen jeg skal på Plantasjen i morgen, takk for inspirasjon! :) Rozanne er utrolig vakker, og jeg har et par steder jeg fortsatt mangler noe. Og oppdater gjerne hvordan det blir når du får planta! :)

Takk for svar! Da er jeg til en forandring ikke helt på jordet!

Hvis den sannaen dekker en halvmeter, er det da lurt å plante en rad med en halvmeter mellom hver plante, og så en ny rad en halvmeter ovenfor der igjen (og plassere plantene på rad 2 midt mellom plantene på rad 1 slik at de står "annenhver gang")?

Ca. hvor stort område tror du rozannaen dekker? 

Gjett om jeg skal oppdatere! Hvis jeg får til dette ser du meg i VG under saken "Naken kvinne danset episk dans ved midnatt og gjennomførte rituell brenning av det som skulle vise seg å være røtter. Politiet ble tilkalt men valgte å rømme stedet. Naboer er evakuerte." 😜

Anonymkode: 0d3c3...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! Da er jeg til en forandring ikke helt på jordet!

Hvis den sannaen dekker en halvmeter, er det da lurt å plante en rad med en halvmeter mellom hver plante, og så en ny rad en halvmeter ovenfor der igjen (og plassere plantene på rad 2 midt mellom plantene på rad 1 slik at de står "annenhver gang")?

Ca. hvor stort område tror du rozannaen dekker? 

Gjett om jeg skal oppdatere! Hvis jeg får til dette ser du meg i VG under saken "Naken kvinne danset episk dans ved midnatt og gjennomførte rituell brenning av det som skulle vise seg å være røtter. Politiet ble tilkalt men valgte å rømme stedet. Naboer er evakuerte." 😜

Anonymkode: 0d3c3...8ae

Hahahaha så bra! Jeg heier på deg!

Høres fornuftig ut med sånt plantemønster for Sanne.

Rpzanne dekker vel omtrent 60 cm i diameter, men siden den også er ganske høy kan den lett legge seg enda litt mer utover. Hos meg gjorde det at noen små ved siden av ble helt borte. Særlig i regn.

Følger med i VG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kupper tråden litt med en helt annen problemstilling.  Hvordan blir jeg kvitt villbringebærbuskene? De vokser i skråningen vår og har begynt innover i plenen... 

Anonymkode: fe05c...94f

Tror vel det bare er å sette i gang med å klippe, dra, grave - og så fortsette til krampa tar deg. Med hansker, fortrinnsvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kupper tråden litt med en helt annen problemstilling.  Hvordan blir jeg kvitt villbringebærbuskene? De vokser i skråningen vår og har begynt innover i plenen... 

Anonymkode: fe05c...94f

Klipp og dra som luten sier, eller legg steinheller i overgangen, så de ikke klarer å bre seg utover😉👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, oslofrk skrev:

Klipp og dra som luten sier, eller legg steinheller i overgangen, så de ikke klarer å bre seg utover😉👍

Det tror jeg er kjempelurt, en fysisk barriere kan hjelpe godt. Dessuten er heller fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig så er Plantasjen et møkkasted. Bortsett fra at de kan slumpe til å ha det du vil ha, som sære storkenebb, som de hadde en del av i dag, når alle andre mindre, ordentlige, seriøse og tydelig gartnerdrevne hagesentre kommer til kort. De har ansatte som tydeligvis ikke bare er ufaglærte, men som også mangler en grunnleggende nysgjerrighet og ønske om å kunne noe.

Generisk Plantasjen-samtale:

Jeg: Unnskyld, kan du hjelpe meg litt? Jeg finner ikke noen herdighetsmerking på disse her?

Ansatt: Ja, nei, staudene er det ikke herdighetsmerking på.

Jeg (måpetryne): Men... det er jo bare stauder det gir mening å vite herdigheten til.

Ansatt: Nei, ja, nei, det er ikke nødvendig, det kommer jo bare helt an på hvor i hagen du planter dem. Men de der (uten at hun så hvilke stauder jeg hadde, tre forskjellige) skal nok tåle å vokse her i området, ja.

...akkurat, ja. Herdighet og herdighetssoner er alfa og omega for stauder, og det er mikrosoner, tildels.Om man ser på herdighetssonekartet over Osloområdet http://www.eplante.no/media/114768/Klimasonekart_OsloA_100px_A4.jpg , enda så grovt det er, så er det fire-fem forskjellige soner. Og så er det mikrosonevariasjoner innenfor dette. Jeg blir så sykt oppgitt, synd Plantasjen har mulighet til å ha så stort og så variert utvalg (av og til) og har balletak på markedet, for de ansatte veit ikke opp ned på noe.

Kom hjem med tre storkenebb, en Rozanne, en skogstorkenebb og en rosa endressii. Kunne gjerne tømt dem for storkenebb men da må jeg faktisk plante hos naboen.

Endret av sug lut
trykkleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, oslofrk skrev:

Klipp og dra som luten sier, eller legg steinheller i overgangen, så de ikke klarer å bre seg utover😉👍

Men problemet er at tomten vår hadde denne dritten her når vi bygde, og det ble bare lagt jord over. Skulle visst dø? Skråningen er rundt en meter høy, og strekker seg noen meter i bredde. Så de vokser i plenen underfra på en måte.  

Anonymkode: fe05c...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men problemet er at tomten vår hadde denne dritten her når vi bygde, og det ble bare lagt jord over. Skulle visst dø? Skråningen er rundt en meter høy, og strekker seg noen meter i bredde. Så de vokser i plenen underfra på en måte.  

Anonymkode: fe05c...94f

De dør ikke så lett 😂

Hadde samme problemet på hytta, men der hadde jeg en skråning som var blanding av villbringebær og tysskål. Altså blandingen fra helvete.

Det eneste som fungerte her var å røske opp alt, legge 2 lag med tykk duk, og la det ligge brakk i 2 år. Dritten prøvde å komme seg opp gjennom sprekker men jeg har fått det bort til slutt. De har klart å spre seg litt til skogen ved siden av, men der skal de få være 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man planter storknebb i en skråning, vil det da vokse gress ol. opp i mellom? Å går det an å plante noen storknebb i år, å så sprer de seg selv? Eller må man plante hele skråningen? Går det evt an å spe på med storknebbfrø?

Anonymkode: cd659...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 12.5.2017 den 20.58, sug lut skrev:

Det høres kjempefint ut! Måtte google Sanne, aldri hørt om, men den var veldig artig, særlig de mørke bladene som blir en fin kontrast. Der jeg leste om den sies det at den skal spre seg ut så den dekker en halvmeter ca, og at den er herdig til H7, det høres fint ut. Og at den blomstrer skikkelig lenge - mai til september! Og så skal den visstnok få vakre høstfarger på bladene også. Den må nok ha en god avstand mellom seg og Rozanne, for Rozanne tar plass, så gi den god åpning i mellom, den kommer til å vokse igjen raskt, vil jeg tro. Rozanne har jeg altså hatt to ganger, og vil gjerne ha igjen - om ikke annet så for å prøve om den tåler vinteren min. Den første flyttet jeg fra, men den jeg hadde etterpå døde ut over vinteren. Men jeg tror det kan ha vært tilfeldig, den skal nok tåle det egentlig. (Sjekk herdighetssone i forhold til hvor du bor.)

Nå tror jeg jamen jeg skal på Plantasjen i morgen, takk for inspirasjon! :) Rozanne er utrolig vakker, og jeg har et par steder jeg fortsatt mangler noe. Og oppdater gjerne hvordan det blir når du får planta! :)

Da har jeg planta Rozannaen min!!! Tok litt tid pga nilesing til eksamen...🙈 Har kjøpt en til (pluss typen Sanna) som jeg håper å få i jorda snart.

Kjenner allerede nå at jeg vil ha flere, men det blir jo så satans dyrt... vet du om Rozannaen kan deles slik at jeg får spredd den litt mer? Er det eventuelt på høsten jeg gjør det?

Den er så fiiiiin asså!!! 

Anonymkode: 0d3c3...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sug lutlut

Du har sikkert sjekket både gardenliving.no, draglandplanteskole.no og planteriket.no for geranium (og mye annet?) Særlig gardenliving sitt løkutvalg på høsten... Sukk. Brist ikke, mitt stakkars bankkort. 

Jeg har plantet peoner, roser og stauder i helga 😁 

Ah, hage.

Som markdekker går det ann å prøve marikåpe. Dekorativ og sprer seg (litt) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Direkte skrev:

@sug lutlut

Du har sikkert sjekket både gardenliving.no, draglandplanteskole.no og planteriket.no for geranium (og mye annet?) Særlig gardenliving sitt løkutvalg på høsten... Sukk. Brist ikke, mitt stakkars bankkort. 

Jeg har plantet peoner, roser og stauder i helga 😁 

Ah, hage.

Som markdekker går det ann å prøve marikåpe. Dekorativ og sprer seg (litt) :)

Marikåpe er en nydelig og underkjent liten fin sak! Har Aldri test den som bunndekker, men ser for meg at det kan bli nydelig - den er så vever og lett, særlig de ville, som man kan grave opp rundt omkring (gå tur med spade er stas - har kommet hjem med alt fra akeleier til pinseliljer på den måten).

Dragland plateskole var ny for meg, den skal jeg sjekke ut! Huff ja, løker... høstløk burde man få skattefradrag for, faktisk, for det bidrar så dyktig til sinnets munterhet at det må påvirke folkehelsa merkbart.

Ellers er jeg heldig nok til å bo innen rimelig (hva er rimelig...) kjøreavstand fra Hagemo, det er verd en skikkelig kjøretur med piknikk-kurv - her trenger man tid. Og bankkortet blør etterpå, men de har altså så mye vakkert - har en god storfamilie pelargonier derfra, kan man si... http://hagemoplanter.no/produktkategori/pelargonium/

Jeg vil også ha peoner. Men de vil ikke ha meg. Så da holder jeg meg med avskårne fra mutterns hunderåringer. Hvilken farge har du planta?

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da har jeg planta Rozannaen min!!! Tok litt tid pga nilesing til eksamen...🙈 Har kjøpt en til (pluss typen Sanna) som jeg håper å få i jorda snart.

Kjenner allerede nå at jeg vil ha flere, men det blir jo så satans dyrt... vet du om Rozannaen kan deles slik at jeg får spredd den litt mer? Er det eventuelt på høsten jeg gjør det?

Den er så fiiiiin asså!!! 

Anonymkode: 0d3c3...8ae

Jeg har aldri prøvd å dele den. Men se an før du tenker på å gjøre noe, den kommer til å ta mye mer plass når den vokser til og får blomster. Gi den hele denne sesongen først, den trenger å etablere seg, og så kan du evt plante inn flere nye neste år. Da er det jo nye tider og ny lønn! :D Min har akkurat begynt å sette knopper, så jeg da jeg kom hjem etter pinsen nå - gleder meg masse.

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...