Gå til innhold

Kan noen være så snill å hjelpe meg til å komme igang med hagen?


shewolf

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Løvetanner skrev:

Den høres jo helt fantastisk ut!

Hva gjør du med krukka om vinteren?

Den står ute. Bare dekker den til med en gammel fillerye om det ikke er snødekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes de skal åpne ett nytt "underforum" her: "Sug lut svarer på hage- og plantespørsmål". Hører dere moderatorer? 😊

Anonymkode: 0d3c3...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småbiota er litt lavere og ser ut som den dekker fint i skråning. Denne har jeg vurdert. Noen som har erfaring med denne?

Hvordan er Storknebb i forhold til å spre seg ut på plenen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Mimzy skrev:

Småbiota er litt lavere og ser ut som den dekker fint i skråning. Denne har jeg vurdert. Noen som har erfaring med denne?

Hvordan er Storknebb i forhold til å spre seg ut på plenen? 

Storknebbene mine spredte seg ikke ut på plenen. Eller, det kan jo hende, men de forsvant fort i gressklipperen. 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Mimzy skrev:

Småbiota er litt lavere og ser ut som den dekker fint i skråning. Denne har jeg vurdert. Noen som har erfaring med denne?

Hvordan er Storknebb i forhold til å spre seg ut på plenen? 

Med småbiota får du jo ikke blomstring, bare dekke. Veldig bra dekke, da, så du får nok en pen skråning. Men jeg krever av alt jeg planter at det blomstrer i tillegg til å være praktisk eller anvendelig - det er jo smak og behag, liker man grønne vekster er den veldig flott.

Storkenebb kommer ikke i plenen sånn uten videre, den vil jo som det sies over her tas i klipperen. Men om du lar den være i fred, dvs unngår den med klipperen, vil mange storkenebb kunne bre seg utover, mine brunstorkenebb har fått gjøre det i et hjørne som var altfor strengt firkantet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Synes de skal åpne ett nytt "underforum" her: "Sug lut svarer på hage- og plantespørsmål". Hører dere moderatorer? 😊

Anonymkode: 0d3c3...8ae

Jeg hører! Og har benyttet meg av hennes råd og tips i egen hage tidligere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er faktisk ingen dum ide å ha et underforum med tittel "hage." Virker som om det er flere her inne som interesserer seg for det. (Eller kanskje vi burde møtes på et annet forum...) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lessismore skrev:

Men det er faktisk ingen dum ide å ha et underforum med tittel "hage." Virker som om det er flere her inne som interesserer seg for det. (Eller kanskje vi burde møtes på et annet forum...) 

Jeg er helt enig med deg i at det kunne vært et bra underforum. Vi skal snart ha et møte, og dette tipset skal jeg ta med meg dit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, sug lut skrev:

Akkurat disse her jeg har er mer imperialistiske enn Hitler, morplanta er kanskje tjue cm i diameter, men dekker et område som er nesten en meter, og setter utløpere som bare det uten noen hjelp, jeg har den ikke som bunndekker over et større område så jeg må holde den i sjakk ved å knekke av og fjerne nye skudd som danner nye "bladrosetter" utover og utover til den tar over helt. Så jeg har tukta den tilbake hvert år, og det jeg knekker av stapper jeg bare rett i jord et annet sted og de kommer som bare det.

Hvem vinner mellom storkenebb og skvalderkål? Jeg har ondskapen kravlende inn fra 2 nabohager.  Noen av beddene har jeg skvalderkål-renset og sikret, men jeg har en skråning som grenser til et helveteshull av faenskapet og som jeg ikke kan få renset og sikret 😠 denne tråden har gitt meg et lite lysglimt av håp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, skjotta skrev:

Hvem vinner mellom storkenebb og skvalderkål? Jeg har ondskapen kravlende inn fra 2 nabohager.  Noen av beddene har jeg skvalderkål-renset og sikret, men jeg har en skråning som grenser til et helveteshull av faenskapet og som jeg ikke kan få renset og sikret 😠 denne tråden har gitt meg et lite lysglimt av håp....

I min hage vant de store blå storkenebbene og macrorrhizom mot skvallerkålfaen. Men de spinklere og de lave, sanguuneum-typene, klarer seg ikke uten hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, sug lut skrev:

I min hage vant de store blå storkenebbene og macrorrhizom mot skvallerkålfaen. Men de spinklere og de lave, sanguuneum-typene, klarer seg ikke uten hjelp.

Da blir det hagesenteret på torsdag 😂😂😂 talk for tips 😚

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunsnegler liker ikke geranium som er den familien de fleste plantene som er diskutert her tilhører.

Anonymkode: 7e9c6...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, sug lut skrev:

Med småbiota får du jo ikke blomstring, bare dekke. Veldig bra dekke, da, så du får nok en pen skråning. Men jeg krever av alt jeg planter at det blomstrer i tillegg til å være praktisk eller anvendelig - det er jo smak og behag, liker man grønne vekster er den veldig flott.

Storkenebb kommer ikke i plenen sånn uten videre, den vil jo som det sies over her tas i klipperen. Men om du lar den være i fred, dvs unngår den med klipperen, vil mange storkenebb kunne bre seg utover, mine brunstorkenebb har fått gjøre det i et hjørne som var altfor strengt firkantet.

Takk for svar :) Vet du om både småbiota og storknebb sprer seg like bra av seg selv i skråningen. Å om brunsneglene trives bedre med småbiota enn med storknebb? Er mange brunsnegler her desverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mimzy skrev:

Takk for svar :) Vet du om både småbiota og storknebb sprer seg like bra av seg selv i skråningen. Å om brunsneglene trives bedre med småbiota enn med storknebb? Er mange brunsnegler her desverre...

Jeg vet egentlig ingenting om småbiota annet enn hvordan sen ser ut, eller om sneglene liker den. Det eneste jeg kan forestille meg er at pga hvordan den vokser så er den kanskje egentlig en genial sneglebolig siden sneglene liker å gjemme seg under noe som er tett og beskytter mot sola. De er jo sånn tett paraply-forma nær bakken. Men jeg vet det altså ikke, spør på nærmeste gartneri eller hageside😊!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På ‎18‎.‎04‎.‎2017 den 8.59, Anonym bruker skrev:

Har fått med meg at du har grønne fingre, så jeg tillater meg å kuppe tråden til hi ved å spørre: Har du tips til lave stauder (10-20 cm) som gjerne sprer seg/kan deles og med det kan fungere som bunndekke i en skråning? Må tåle halvskygge og en matmor med særdeles begrensede evner. Jorda er nok litt sur og leirete men jeg graver og luker som om jeg har mannen med ljåen etter meg for å klargjøre et lite område.

Anonymkode: 0d3c3...8ae

Sitter og blar i hagebøker i sola og kom over noe som kan fungere hos deg nemlig rosenmynte. Mynter er ustoppelige og ofte en plage, men skal du dekke en surjords-skråning vil denne trives og så har den nydelige rosa blomster. Latinsk navn calamintha grandiflora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, sug lut skrev:

Sitter og blar i hagebøker i sola og kom over noe som kan fungere hos deg nemlig rosenmynte. Mynter er ustoppelige og ofte en plage, men skal du dekke en surjords-skråning vil denne trives og så har den nydelige rosa blomster. Latinsk navn calamintha grandiflora.

Takk, denne hjalp meg 😃

Jeg har en uggen skråning jeg har tenkt til å plante kryptimian i. Men har lurt på å ha en plante til, og denne er jo perfekt! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sug lut skrev:

Sitter og blar i hagebøker i sola og kom over noe som kan fungere hos deg nemlig rosenmynte. Mynter er ustoppelige og ofte en plage, men skal du dekke en surjords-skråning vil denne trives og så har den nydelige rosa blomster. Latinsk navn calamintha grandiflora.

Så snill du er som hjelper meg med prosjektet mitt, tusen takk!

Rosenmynte skal absolutt sjekkes ut. Er åpen for alt som sprer seg og overlever mine lite kyndige hender!

Anonymkode: 0d3c3...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så snill du er som hjelper meg med prosjektet mitt, tusen takk!

Rosenmynte skal absolutt sjekkes ut. Er åpen for alt som sprer seg og overlever mine lite kyndige hender!

Anonymkode: 0d3c3...8ae

Vel, det er de som har Munchausen by proxy og så er det oss som har hageanlegg by proxy... jeg skulle gjerne hatt mer hage å planlegge for meg selv, men da hjelper det på behovet å få lov å foreslå og planlegge for andre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, sug lut skrev:

Vel, det er de som har Munchausen by proxy og så er det oss som har hageanlegg by proxy... jeg skulle gjerne hatt mer hage å planlegge for meg selv, men da hjelper det på behovet å få lov å foreslå og planlegge for andre! :)

Det er jo aldeles glimrende for oss som har hage (les: kratt...) men ingen kunnskap 😊

Vurderer å plante den geraniumen du foreslo i ene enden av skråninga og rosemynten i den andre. Og håpe de treffes på midten etterhvert...

Anonymkode: 0d3c3...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo aldeles glimrende for oss som har hage (les: kratt...) men ingen kunnskap 😊

Vurderer å plante den geraniumen du foreslo i ene enden av skråninga og rosemynten i den andre. Og håpe de treffes på midten etterhvert...

Anonymkode: 0d3c3...8ae

Det høres ut som et spennende prosjekt! Litt sånn "hvem vinner av Superman og Batman", haha ;). Men du kan også tenke litt annerledes om dem om du sjekker hva som står angitt på planteetiketten om høyde på nettopp de du kjøper, for begge kan komme i varierende høyder. Er de nokså jevnhøye - si 50-60 cm begge to - kan du gjøre som du foreslår. Er den ene angitt til 80 og den andre til 50 kan det bli litt rart der de møtes, litt skakt uttrykk. Da kan det være lurt å tenke på å få den høyeste bakerst/øverst, og den laveste nederst, og altså la dem jobbe seg mot hverandre ovenfra/nedenfra, sånn rent estetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, sug lut skrev:

Det høres ut som et spennende prosjekt! Litt sånn "hvem vinner av Superman og Batman", haha ;). Men du kan også tenke litt annerledes om dem om du sjekker hva som står angitt på planteetiketten om høyde på nettopp de du kjøper, for begge kan komme i varierende høyder. Er de nokså jevnhøye - si 50-60 cm begge to - kan du gjøre som du foreslår. Er den ene angitt til 80 og den andre til 50 kan det bli litt rart der de møtes, litt skakt uttrykk. Da kan det være lurt å tenke på å få den høyeste bakerst/øverst, og den laveste nederst, og altså la dem jobbe seg mot hverandre ovenfra/nedenfra, sånn rent estetisk.

Godt poeng. 

Er så spennende det her... jeg graver og graver, og når jeg tror jeg har fjerna alt av røtter så dukker Moderroten fra Helvete opp med alle sine små djevelunger som sprer seg til alle kanter... skal være tøff den stakkars stauda som skal holde skikk på den skauen min...

Anonymkode: 0d3c3...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Godt poeng. 

Er så spennende det her... jeg graver og graver, og når jeg tror jeg har fjerna alt av røtter så dukker Moderroten fra Helvete opp med alle sine små djevelunger som sprer seg til alle kanter... skal være tøff den stakkars stauda som skal holde skikk på den skauen min...

Anonymkode: 0d3c3...8ae

HAHAHAHAHAHA der har du det, Moderroten fra Helvete, ja! Velkommen til god fysisk og psykisk helse, graving er noe av det som hjelper mest på begge, det er ikke måte på hvor mye gruff man kan grave av seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, sug lut skrev:

HAHAHAHAHAHA der har du det, Moderroten fra Helvete, ja! Velkommen til god fysisk og psykisk helse, graving er noe av det som hjelper mest på begge, det er ikke måte på hvor mye gruff man kan grave av seg!

Psykisk helse er i boks ja, den tilfredsstillelsen det var å finne og tilintetgjøre Moderroten har jeg aldri opplevd maken til! (Selv om akkurat det ikke nødvendigvis er et godt tegn hva psykisk helse angår...).

Jeg lagrer denne tråden under favoritter, kommer nok til å trenge hjelp når jeg skal begynne å plante. Skrekkblandet fryd det her 😊

Anonymkode: 0d3c3...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Psykisk helse er i boks ja, den tilfredsstillelsen det var å finne og tilintetgjøre Moderroten har jeg aldri opplevd maken til! (Selv om akkurat det ikke nødvendigvis er et godt tegn hva psykisk helse angår...).

Jeg lagrer denne tråden under favoritter, kommer nok til å trenge hjelp når jeg skal begynne å plante. Skrekkblandet fryd det her 😊

Anonymkode: 0d3c3...8ae

For ikke å snakke om gruffblandet fryd - hvorfor har to eksemplarer av samme plante i løpet av vinteren dødd ett sted og spirer lystig tre meter unna, for eksempel. De var jo begge livlige som bare det i fjor. Men mest av alt fryd! Lykke til - og blås i hva Moderrot-tilintetgjørelsesgleden *egentlig* sier om deg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...