Gå til innhold

Er det vanlig at oppdretter velger ut valp for deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk tildelt mine fire valper av oppdretter( den samme oppdretteren på alle valpene). De to første ble full klaff. Nr tre hadde medfødt hjertefeil, som oppdretter visste om. Den døde som unghund, og jeg fikk tilbud om en ny. Jeg var da gravid med mitt første barn. Den vi fikk var en svært dominant hann, med stort behov for å klatre på rangstigen. Han var i tillegg svært selvstendig og lite interessert i mennesker. Han ble aggressiv da baby kom i hus, så vi måtte gi han bort til et barnløst (og hundekyndig) par.

Dette var en anerkjent, NKK registrert oppdretter.

Anonymkode: b2837...395

Da mener jo jeg at oppretteren din har gjort en feil på siste vurdering av hund nr 4. En dominerende hannhund er vel ikke akkurat ideelt til en familie som skal ha baby som har et stort behov for oppmerksomhet. Dere burde jo absolutt heller fått en mildere type... men så er spørsmålet da om han var dominerende helt fra starten eller om dette har adferd som kom etter litt tid? 🤔 

fint at dere iallefall har to hunder som det var full klaff med fra starten da 💕 det er jo ikke noe bedre enn det! 

Anonymkode: 04142...9b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, Oladritiboks skrev:

Logikken ligger jo i at hvis du betaler en så høy sum så skal vell du selv få velge hvilken valp  du vil ha?

Med unntak er vell om valpen du har valgt er allerede solgt, eller at oppdretter har en annen plan for akkurat den valpen.

Selvsagt så hjelper oppdretter til, og kan hende oppdretter velger ut valp til deg viss du skal ha den til noe spesielt som utstilling, agility og lignende.

Det er vell ikke et konkret svar på det, men hvis du selv betaler for noe så skal du selv få velge ditt produkt, for i dette tilfelle så blir en valp et produkt.

Tenker du har godt av å gjøre norskleksene dine jeg. Hvordan er det mulig å skrive så dårlig?

Anonymkode: 5ceed...ac7

Skrevet
På 15.4.2017 den 22.15, Anonym bruker skrev:

Det har jeg aldri opplevd, og har hatt hund hele livet. Jeg velger valp selv, det er spesielle ting jeg ser etter, og ting jeg gjør med valpen som forteller meg mye om lynnet dens. Oppdrettere som velger ut valper for kjøpere gjør det kun med tanke på å få solgt unna. Folk som kan hund velger selv.

Anonymkode: 92140...e8a

Som regel så velger de som kan hund og har mange erfaringer også mer krav til hvordan oppdretter de ønsker, og seriøsiteten på disse. Og da er det lettere og finne oppdrettere som man kan prate og komme frem til en enighet sammens med i forhold til hvordan valp man får. Og en seriøst oppdretter ser også forskjell på første gangs eiere og eiere som har hatt hund lenge og som KAN hund. Lettere og la folk som faktisk vet en del velge seg sin egen, en feks 1 gangs eiere. 

Jeg er faktisk uenig med at de som velger ut hund for folk vil selge fortest mulig. Tenker faktisk det er omvendt at oppdrettere som faktisk velger ut hund til ulike eiere tenker faktisk på hvordan disse valpene vil få det i fremtiden og at de vil passe inn i den familien de kommer i, slik at det blir mindre risiko for omplassering i fremtiden fordi at de ikke klarer og takle den hunden de valgte fordi at den var jo bare SÅÅÅÅÅ søt, og ikke tenkte på gemytt og energi behov. 

Skrevet
8 timer siden, Oladritiboks skrev:

Logikken ligger jo i at hvis du betaler en så høy sum så skal vell du selv få velge hvilken valp  du vil ha?

Med unntak er vell om valpen du har valgt er allerede solgt, eller at oppdretter har en annen plan for akkurat den valpen.

Selvsagt så hjelper oppdretter til, og kan hende oppdretter velger ut valp til deg viss du skal ha den til noe spesielt som utstilling, agility og lignende.

Det er vell ikke et konkret svar på det, men hvis du selv betaler for noe så skal du selv få velge ditt produkt, for i dette tilfelle så blir en valp et produkt.

Nei og du sier i mot deg selv i innlegget ditt.. 😂

Valper koster det de koster, fordi kjøper

- ikke skal kjøpe på impuls, men tenke seg godt om og finne en rase som passer seg.

- skal ta vare på valpen sin, forsikre den og ta den med til veterinær ved skade/sykdom.

Bare se hvordan folk behandler katten de fikk gratis... de blir kastet ut i fra bil i fart, liggende i plastposer, satt igjen ute når de drar til syden, får 100 kattunger og blir verken chippet eller vaksinert.

Og fordi helsetesting, reising til og fra hannhund, paringsavgift, registrering, fôr, reise til/fra utstilling og konkurranser, påmelding til utstillinger/konkurranser, overnattinger, utstyr, veterinærutgifter og valpepakker ikke er gratis.

Anonymkode: 796f3...72e

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tenker du har godt av å gjøre norskleksene dine jeg. Hvordan er det mulig å skrive så dårlig?

Anonymkode: 5ceed...ac7

Er tilbakestående.

Skrevet

Vi fikk velge valp, men i samråd med oppdretter vi har kjent i mange år, og kjøpt hun fra flere ganger.  Hun kjenner oss, og ville ikke blir med p si ifra om vi valgte feil. Det hadde vi respektert.

Når det er sagt ble det helt riktig.

Anonymkode: 17e03...2c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...