Gå til innhold

Er det vanlig at oppdretter velger ut valp for deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

At du ikke får velge selv?

Fikk høre det nå, men har kjenner flere med hund, og de har fått velge selv, med evt noen anbefalinger fra oppdretter.

Anonymkode: 25ae7...7fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er vanlig at oppdretter velger ut valp.

Skrevet

Nei, vet du hva. Man kjøper den valpen man selv vil ha.

Anonymkode: f4a09...925

Skrevet

Vi valgte ikke ut selv, men fikk den valpen oppdretter trodde passet oss best. Hadde vi vært mer erfarne og feks hadde litt meninger i forhold til eksteriør el. så kunne vi nok fått kikke mere og være mere delaktig, men til syvende og sist så er det jo oppdretter som bestemmer hvem de ønsker å selge til. Vi stolte på oppdretter og fikk en hund som passet oss perfekt!

Anonymkode: 29549...a19

Skrevet

Det kommer nok an på hva slags rase det er og hvor mange kjøpere selger evt har på liste.

Anonymkode: 79728...b89

Skrevet

Kjøper du en brukshund fra seriøs oppdretter så ja, det er vanlig. 

Anonymkode: bfc1b...492

Skrevet

Ja, og glad for det. Valpen jeg forelsket meg helt i var en valp som var alt for aktiv for min livsstil og hva jeg tenkte meg i fremtiden. Valpen oppdretter valgte var den som passet meg best. Er de som har bodd med de og blitt kjent med de i 8 uker, jeg har møtt de kanskje 4-5 timer til sammen!

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, vet du hva. Man kjøper den valpen man selv vil ha.

Oppdretter  selger den valpen hun vil, til hvem hun vil :) eller lar være, for den saks skyld. 

Skrevet

Vi har valgt en av fire valper. De andre ble valgt ut til oss av oppdretter på bakgrunn av våre ønsker og vår familiesituasjon. 

Skrevet

Ok. Da er det vanligere enn jeg trodde. Er enig i det at det er oppdretter som kjenner valpene best.

Men, kjønn må man vel ha lov til å ha en liten beatemmelsesrett over? Vi ønsker veldig tispe og i det kullet vi skal ha er det tre hanner og tre tisper. Vi har førstevalg.

Er en mindre selskapsrase.

Hi

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ok. Da er det vanligere enn jeg trodde. Er enig i det at det er oppdretter som kjenner valpene best.

Men, kjønn må man vel ha lov til å ha en liten beatemmelsesrett over? Vi ønsker veldig tispe og i det kullet vi skal ha er det tre hanner og tre tisper. Vi har førstevalg.

Er en mindre selskapsrase.

Hi

Kjønn bestemmer dere. Og har dere spesielle preferanser når det gjelder farge eller lignende, kan dere be om at det blir tatt hensyn til så fremt det er mulig. 

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oppdretter  selger den valpen hun vil, til hvem hun vil :) eller lar være, for den saks skyld. 

Og hvis jeg ikke fikk ta den jeg ble betatt av, hadde det ikke blitt noe kjøp. Det er faktisk kjøperen som sitter med pengene.

Skrevet

Det har jeg aldri opplevd, og har hatt hund hele livet. Jeg velger valp selv, det er spesielle ting jeg ser etter, og ting jeg gjør med valpen som forteller meg mye om lynnet dens. Oppdrettere som velger ut valper for kjøpere gjør det kun med tanke på å få solgt unna. Folk som kan hund velger selv.

Anonymkode: 92140...e8a

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har jeg aldri opplevd, og har hatt hund hele livet. Jeg velger valp selv, det er spesielle ting jeg ser etter, og ting jeg gjør med valpen som forteller meg mye om lynnet dens. Oppdrettere som velger ut valper for kjøpere gjør det kun med tanke på å få solgt unna. Folk som kan hund velger selv.

Just precis.

Skrevet

Vi har hatt hund i mange år, og her har oppdretter tatt ut valp som passer oss. Nå kjenner vi oppdretter godt og har kjøpt flere valper fra samme oppdretter. Og nei, det er ikke for å selge fort unna valper.

Anonymkode: b4b4b...499

Skrevet

Hos meg får ingen velge valp selv (En har selvsagt lov til å bestemme kjønnet selv)
Jeg kjenner mine valper best, og jeg vet best hvor og hvem de passer inn hos. :)

Anonymkode: 64cc6...792

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oppdrettere som velger ut valper for kjøpere gjør det kun med tanke på å få solgt unna. Folk som kan hund velger selv.

Den logikken forstår jeg ikke uansett hvor mye jeg prøver.

Skrevet

Jeg er en ganske så seriøs oppdretter med høyt meriterte hunder. Jeg velger alltid valp til valpekjøper. Kjønn prøver jeg ofte å overtale de til hannhund da mange ønsker tispe men ikke helt vet hva de går til. Jeg har aldri fått en eneste klage. Og føler virkelig at jeg har matchet de helt perfekt. Det er også mange jeg har sagt nei til. Om kjemien ikke stemmer når vi møtes først eller jeg for en dårlig følelse så sier jeg nei. Jeg har aldri så mamge valper at ikke de kan bli hjemme hos meg! Jeg trenger ikke å selge de! Ofte beholder jeg noen stk selv en stund for å se på utviklingen, de selges da litt eldre senere.

Anonymkode: afced...9d7

Skrevet

Helt normalt hos seriøse oppdrettere. Kjønn får du velge selv da. Oppdretteren ser an hva hunden skal brukes til, om det f.eks skal være til utstilling eller bare en kosehund/turkamerat. Oppdretteren kan også velge å ikke selge til dere om h*n ikke føler situasjon er optimal.

Anonymkode: ce1b5...158

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og hvis jeg ikke fikk ta den jeg ble betatt av, hadde det ikke blitt noe kjøp. Det er faktisk kjøperen som sitter med pengene.

Er mer som skal klaffe enn utseende, og hva man blir betatt av og syns er søtt må ikke i utgangspunktet være den som passer deg best gemyttmessig. Og gemytt burde alltid komme i første rekke! 😊

Anonymkode: 04142...9b4

Skrevet

En seriøs oppdretter velger for kjøperen. Basta.

Anonymkode: 6743e...f16

Skrevet

Seriøse valpekjøpere. Forhører seg om hvilke oppdrettere som har friske rasetypiske hunder av ønsket rase i avl. Deretter stiller de seg på venteliste for ønsket kjønn og kan vente både et og to år på at oppdretter skal ha ønsket hvalp. 

Oppdrettere som har godt renome får gjerne velge valp på kull de har venteliste plass på,  men folk som ser etter familie hund må ofte ta det de får og heller opparbeide seg rykte som gode hundefolk på sikt.

Oppdrettere som bare pøser på med middelmådige kull lar førstegangs kjøpere velge selv. Uten at de legger seg oppi utvalgskritteriene.

Anonymkode: 6543b...2de

Skrevet (endret)

Hunden min, Solrun, ble kjøpt av en bekjent og vi kom og valgte henne dagen etter hun var født. Vi hadde veldig flaks fordi hun er helt perfekt for vår livsstil. :D

Endret av Eiliv
Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er mer som skal klaffe enn utseende, og hva man blir betatt av og syns er søtt må ikke i utgangspunktet være den som passer deg best gemyttmessig. Og gemytt burde alltid komme i første rekke! 😊

Anonymkode: 04142...9b4

Og det er vel nettopp dét jeg selv skal inn og vurdere. Ville jeg bare ha noe nusselig i huset hadde jeg skaffet meg katt, men de interesserer meg ikke.

Mange her som virker til å tro de er synske og kan "se" hva kunden ønsker og er god for. Noe så innbilsk mht egne evner...

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Den logikken forstår jeg ikke uansett hvor mye jeg prøver.

En oppdretter vil selvfølgelig selge hele kullet, så bryr seg neppe om de selger en valp som viser "dårlige tegn", til en barnefamilie. Kanskje den valpen ville fått det bedre hos noen uten barn?

Skjønte du nå, eller fortsatt vanskelig? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...