Anonym bruker Skrevet 16. april 2017 #26 Skrevet 16. april 2017 Kan du ikke noe om hund bør du bare være glad til for litt hjelp, men slik hundemarkedet nå generelt fungerer skulle jeg ønske folk var langt kritiske til hvilke oppdrettere og hunder de kjøpte! Anbefalningene til NKK sier ikke man skal betale en masse på forhånd, ta til takke med dyret man får osv... Gå ut i hundeverdenen vitende at det finnes mange tilsvarende hunder og utvis forsiktighet! Det er over min fatteevne at folk kjøper usett, betaler full pris for hunder med utstilingsfeil osv osv Ja, de er dyr og alle trenger gode hjem, men det burde være prisavslag på feil! Det får dere derimot ikke om dere handler i blinde med hjerter som eneste styrende organ Anonymkode: 86fa7...44d
Anonym bruker Skrevet 16. april 2017 #27 Skrevet 16. april 2017 Vi fikk valp for 1 uke siden og oppdretter plukket ut den som hun trodde passet oss etter at vi hadde vært på besøk 😊 Første valpen vi kjøpte for 14 år siden gikk vi velge ut selv..Men jeg syns det helt greit at opodretter plukket ut,det er hun som kjenner valpene best 😊 Vi fikk en som var litt frampå samtidig som han var litt forsiktig.. Anonymkode: f2734...bfe
Anonym bruker Skrevet 16. april 2017 #28 Skrevet 16. april 2017 Har hatt hund i 25 år nå. Både bruks og familie/kosehund. Jeg er likevel alltid ydmyk ovenfor hva selger mener om sine valper og hvem som passer oss. Når det er sagt har det vært ganger der jeg har sagt at den valpen selger foreslår ikke er en jeg har kjemi med. Har aldri opplevd at selger ikke er enig at jeg da ikke passer til valpen. Nå er jeg nøye på oppdretter da. Innhenter referanser, sjekker med klubben osv. Så når jeg endelig kontakter en selger har DE kommet gjennom nåløyet og jeg stoler på deres vurderingsevne. Selvsagt skal selger "intervjue" kjøper slik at h*n kan danne seg et bilde av meg/oss. Selger kjenner valpene og gemytt, jeg vet hva jeg ønsker, sammen blir vi enig. Anonymkode: 5ceed...ac7
Anonym bruker Skrevet 16. april 2017 #29 Skrevet 16. april 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Og det er vel nettopp dét jeg selv skal inn og vurdere. Ville jeg bare ha noe nusselig i huset hadde jeg skaffet meg katt, men de interesserer meg ikke. Mange her som virker til å tro de er synske og kan "se" hva kunden ønsker og er god for. Noe så innbilsk mht egne evner... Anonymkode: f4a09...925 Virker som om du tror jeg er oppdretter her; men må nok evt skuffe deg. Hundeeier gjennom mange år som er kritisk til oppdretteren jeg først velger og når jeg har landet på en, stoler jeg på at oppdretteren kjenner hundene sine og klarer å velge riktig hund til meg i forhold til hva jeg ønsker å bruke hunden til og hvordan man er som person. Jeg må jo heller si at jeg er imponert over hvor mange som tror de har oversikt over et kull på f.eks 10 stk utifra kanskje 5 timer sammenlagt besøk. Og null forståelse for at det også kan komme ann på dagsformen til valpene.. den du tror er mest aktiv og velger kan være den som pleier å være mest rolig men du kom på besøk etter at de tre mest aktive hadde løpt rundt i flere timer og nå hvilte... Anonymkode: 04142...9b4
Anonym bruker Skrevet 16. april 2017 #30 Skrevet 16. april 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Virker som om du tror jeg er oppdretter her; men må nok evt skuffe deg. Hundeeier gjennom mange år som er kritisk til oppdretteren jeg først velger og når jeg har landet på en, stoler jeg på at oppdretteren kjenner hundene sine og klarer å velge riktig hund til meg i forhold til hva jeg ønsker å bruke hunden til og hvordan man er som person. Jeg må jo heller si at jeg er imponert over hvor mange som tror de har oversikt over et kull på f.eks 10 stk utifra kanskje 5 timer sammenlagt besøk. Og null forståelse for at det også kan komme ann på dagsformen til valpene.. den du tror er mest aktiv og velger kan være den som pleier å være mest rolig men du kom på besøk etter at de tre mest aktive hadde løpt rundt i flere timer og nå hvilte... Anonymkode: 04142...9b4 Det er da ikke mange som påstår det! Anonymkode: 86fa7...44d
Anonym bruker Skrevet 16. april 2017 #31 Skrevet 16. april 2017 Både ja og nei. Det som er skummelt er at du ikke vet hva du får. Man bør alltid, nesten uten unntak, velge den valpen som søker mest til mennesker. Har oppdretter ingen slike valper, bør man finne en annen oppdretter, ikke ta det man får! Da ender man ofte opp med en usikker hund... og mange problemer Anonymkode: 819ff...223
Mammaaaaaa Skrevet 16. april 2017 #32 Skrevet 16. april 2017 15 timer siden, Anonym bruker skrev: At du ikke får velge selv? Fikk høre det nå, men har kjenner flere med hund, og de har fått velge selv, med evt noen anbefalinger fra oppdretter. Anonymkode: 25ae7...7fd Da vi skulle ha hund var det hunden som valgte oss Kom bort til oss med en gang, og ble hos oss. Oppdretter anbefalte oss å velge den da, da vi lurte på om vi heller ville ha hannhund, en annen altså. Angret ikke❤️
Anonym bruker Skrevet 16. april 2017 #33 Skrevet 16. april 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Virker som om du tror jeg er oppdretter her; men må nok evt skuffe deg. Hundeeier gjennom mange år som er kritisk til oppdretteren jeg først velger og når jeg har landet på en, stoler jeg på at oppdretteren kjenner hundene sine og klarer å velge riktig hund til meg i forhold til hva jeg ønsker å bruke hunden til og hvordan man er som person. Jeg må jo heller si at jeg er imponert over hvor mange som tror de har oversikt over et kull på f.eks 10 stk utifra kanskje 5 timer sammenlagt besøk. Og null forståelse for at det også kan komme ann på dagsformen til valpene.. den du tror er mest aktiv og velger kan være den som pleier å være mest rolig men du kom på besøk etter at de tre mest aktive hadde løpt rundt i flere timer og nå hvilte... Anonymkode: 04142...9b4 I løpet av de samme 5 timene skal oppdretterne også få vite nok om meg, mener du, til å kunne ta ut rett valp..? Anonymkode: f4a09...925
Anonym bruker Skrevet 16. april 2017 #34 Skrevet 16. april 2017 Akkurat nå, Mammaaaaaa skrev: Da vi skulle ha hund var det hunden som valgte oss Kom bort til oss med en gang, og ble hos oss. Oppdretter anbefalte oss å velge den da, da vi lurte på om vi heller ville ha hannhund, en annen altså. Angret ikke❤️ Ja, det er det beste Når hunden søker til deg. Anonymkode: 819ff...223
Anonym bruker Skrevet 16. april 2017 #35 Skrevet 16. april 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er da ikke mange som påstår det! Anonymkode: 86fa7...44d Ho jeg siterte sier jo det da, eller har jeg misforstått noe veldig? Anonymkode: 04142...9b4
Anonym bruker Skrevet 16. april 2017 #36 Skrevet 16. april 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ho jeg siterte sier jo det da, eller har jeg misforstått noe veldig? Anonymkode: 04142...9b4 Du "siterte" meg. Og jeg uttrykte ikke noe som helst i den retningen. Men du fant deg en stråmann, da. Anonymkode: f4a09...925
Anonym bruker Skrevet 16. april 2017 #37 Skrevet 16. april 2017 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: I løpet av de samme 5 timene skal oppdretterne også få vite nok om meg, mener du, til å kunne ta ut rett valp..? Anonymkode: f4a09...925 Jeg håper da virkelig at man klarer å beskrive seg selv og sine erfaringer og har hatt en god del kommunikasjon med oppdretter på forhånd? Hva man ønsker å bruke hunden til burde man jo også ha en mening om før man anskaffer seg hund. Ikke bare dra til en oppdretter fordi man syns hunden ser søt ut på bildet og at den var så sjarmerende de tre timene man var på besøk. Men tror kanskje vi bare må være enig i å være uenig for akkurat når det kommer til dette, ser ut som om vi er litt på forskjellige ender av skalaen 🙈😜 Anonymkode: 04142...9b4
Anonym bruker Skrevet 16. april 2017 #38 Skrevet 16. april 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du "siterte" meg. Og jeg uttrykte ikke noe som helst i den retningen. Men du fant deg en stråmann, da. Anonymkode: f4a09...925 Ja, da beklager jeg det, for da har jeg misforstått deg 😊 Anonymkode: 04142...9b4
Anonym bruker Skrevet 16. april 2017 #39 Skrevet 16. april 2017 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg håper da virkelig at man klarer å beskrive seg selv og sine erfaringer og har hatt en god del kommunikasjon med oppdretter på forhånd? Hva man ønsker å bruke hunden til burde man jo også ha en mening om før man anskaffer seg hund. Ikke bare dra til en oppdretter fordi man syns hunden ser søt ut på bildet og at den var så sjarmerende de tre timene man var på besøk. Men tror kanskje vi bare må være enig i å være uenig for akkurat når det kommer til dette, ser ut som om vi er litt på forskjellige ender av skalaen 🙈😜 Anonymkode: 04142...9b4 Som sagt, var jeg ute etter noe nusselig å ha i hus, ville jeg ha fått meg katt. Og hvis man bare tar en som er "søt på bildet", altså, da har man jo i praksis latt oppdretteren velge! Realiteten er nemlig den at de fleste som selger et valpekull IKKE er oppdrettere - de er tispeeiere som syns det ville være morsomt å få satt et kull på bikkja og tjene noen kroner en sommer. De vet ikke mer om hund enn en gjennomsnittseier. Anonymkode: f4a09...925
Anonym bruker Skrevet 16. april 2017 #40 Skrevet 16. april 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Som sagt, var jeg ute etter noe nusselig å ha i hus, ville jeg ha fått meg katt. Og hvis man bare tar en som er "søt på bildet", altså, da har man jo i praksis latt oppdretteren velge! Realiteten er nemlig den at de fleste som selger et valpekull IKKE er oppdrettere - de er tispeeiere som syns det ville være morsomt å få satt et kull på bikkja og tjene noen kroner en sommer. De vet ikke mer om hund enn en gjennomsnittseier. Anonymkode: f4a09...925 Akkurat det er jeg veldig enig med deg i, og det er utrolig synd! Det er jo derfor jeg mener at også en hundekjøper har en god del jobb med å luke ut og vite hva man er ute etter. F.eks en registrert oppdretter som et seriøs og ikke bare en "tispeeier" 👌 generelt bør man være kritisk. Anonymkode: 04142...9b4
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2018 #41 Skrevet 8. mai 2018 På 4/15/2017 den 22.15, Anonym bruker skrev: Det har jeg aldri opplevd, og har hatt hund hele livet. Jeg velger valp selv, det er spesielle ting jeg ser etter, og ting jeg gjør med valpen som forteller meg mye om lynnet dens. Oppdrettere som velger ut valper for kjøpere gjør det kun med tanke på å få solgt unna. Folk som kan hund velger selv. Anonymkode: 92140...e8a Det er det frekkeste jeg har lest på lenge! Her har jeg en krevende brukshundrase, de valpekjøperene som er heldige og kommer igjennom nåløyet får den valpen som passer de i gemytt og personlighet. Jeg har på 15 år hatt bare fornøyde kjøpere hvor valpen har passet de perfekt. Om kjøperene mener den jeg tilbyr ikke er den de vil ha, får ikke kjøpe valp av meg. Jeg holder heller igjen en valp enn å selge den til noen som vil omplassere den eller heve kjøpet når første hormonalderen slår til. Jeg vet hva som ligger i valpene og hvor de vil være en perfekt match. Så å påstå at vi oppdrettere som ikke lar kjøpere velge selv gjør det for å selge unna, er ubegrunnet og vitner om hvor lite du faktisk vet. Vi har et ansvar fra valpen blir født til den dør, å finne et permanent hjem er vår oppgave. Anonymkode: 796f3...72e
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2018 #42 Skrevet 8. mai 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er det frekkeste jeg har lest på lenge! Her har jeg en krevende brukshundrase, de valpekjøperene som er heldige og kommer igjennom nåløyet får den valpen som passer de i gemytt og personlighet. Jeg har på 15 år hatt bare fornøyde kjøpere hvor valpen har passet de perfekt. Om kjøperene mener den jeg tilbyr ikke er den de vil ha, får ikke kjøpe valp av meg. Jeg holder heller igjen en valp enn å selge den til noen som vil omplassere den eller heve kjøpet når første hormonalderen slår til. Jeg vet hva som ligger i valpene og hvor de vil være en perfekt match. Så å påstå at vi oppdrettere som ikke lar kjøpere velge selv gjør det for å selge unna, er ubegrunnet og vitner om hvor lite du faktisk vet. Vi har et ansvar fra valpen blir født til den dør, å finne et permanent hjem er vår oppgave. Anonymkode: 796f3...72e Velger dere kjønn og, eller får kjøper gjøre det? Anonymkode: c571a...0a4
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2018 #43 Skrevet 8. mai 2018 På 16.4.2017 den 7.23, Anonym bruker skrev: En oppdretter vil selvfølgelig selge hele kullet, så bryr seg neppe om de selger en valp som viser "dårlige tegn", til en barnefamilie. Kanskje den valpen ville fått det bedre hos noen uten barn? Skjønte du nå, eller fortsatt vanskelig? Anonymkode: 92140...e8a Du gjorde det bare verre. I såfall er det ikke en seriøs oppdretter. Anonymkode: e44ca...a31
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2018 #44 Skrevet 9. mai 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er det frekkeste jeg har lest på lenge! Her har jeg en krevende brukshundrase, de valpekjøperene som er heldige og kommer igjennom nåløyet får den valpen som passer de i gemytt og personlighet. Jeg har på 15 år hatt bare fornøyde kjøpere hvor valpen har passet de perfekt. Om kjøperene mener den jeg tilbyr ikke er den de vil ha, får ikke kjøpe valp av meg. Jeg holder heller igjen en valp enn å selge den til noen som vil omplassere den eller heve kjøpet når første hormonalderen slår til. Jeg vet hva som ligger i valpene og hvor de vil være en perfekt match. Så å påstå at vi oppdrettere som ikke lar kjøpere velge selv gjør det for å selge unna, er ubegrunnet og vitner om hvor lite du faktisk vet. Vi har et ansvar fra valpen blir født til den dør, å finne et permanent hjem er vår oppgave. Anonymkode: 796f3...72e Folk som svarer slik er ikke erfarne hundefolk da. Folk med respekt for hund og erfaring er ydmyk ovenfor oppdretters meninger. Svaret du kommenterer er jo åpenbart fra en «veskehundberte» som ikke aner noe om brukshunder. Jeg har hatt flere rottweilere og oppdretter har alltid plukket ut to hunder hun mener passer meg så har valget stått mellom de. Min siste hund er en rolig familiehund type, der var valget friere, men fikk en beskrivelse av to av valpene som gjorde at jeg ikke valgte de, de var for tøffe i forhold til at vi da hadde små barn i hus. Normale hundekjørere vil samarbeide med oppdretter for å finne den rette hunden. Anonymkode: 5ceed...ac7
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2018 #45 Skrevet 9. mai 2018 Vi har valgt alle våre tre hunder selv. Og vi har alltid klart å velge riktig ;-) Jeg synes selv det er best å velge selv. Anonymkode: 0aae9...8a4
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2018 #46 Skrevet 9. mai 2018 Begge deler er vanlig. Jeg ønsker som valpekjøper å gjøre valget selv, men ikke uten å ha snakket med oppdretter i prosessen, og høre eventuelle anbefalinger. Som flere sier er det oppdretter som kjenner valpene best, og derfor er det oppdretter forteller en viktig del av mitt beslutningsgrunnlag. Men jeg vil også se valpene, og finne ut hvordan jeg selv opplever dem. Jeg ville aldri ha gått inn i noen bindende avtale uten å selv ha sett valpene. Hvis oppdretter insisterte på å velge kunne jeg likevel kommet å sett på valpen, men jeg hadde bare kjøpt den hvis jeg mente at oppdretter hadde valgt ut riktig hund til meg. Hvis jeg selv skulle drevet med oppdrett hadde jeg i utgangspunktet latt valpekjøpere velge selv, men hvis det var en/flere valp/valper jeg ikke trodde ville passe hos en gitt kjøper ville ikke denne kjøperen få kjøpe denne/de valpen/valpene. Jeg ville nok også vært tettere på i beslutningsprosessen når det var snakk om uerfarne valpekjøpere, enn når det var snakk om å selge til erfarne hundefolk. Jeg ville fortsatt, innenfor rammene beskrevet over, latt kjøperen velge, men jeg hadde gjerne snakket mer med kjøperen om hva det er viktig å tenke på når man velger. Anonymkode: 88f0b...b36
Oladritiboks Skrevet 9. mai 2018 #47 Skrevet 9. mai 2018 Er det bonden som velger ut akkurat den guleroten du kjøper?
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2018 #48 Skrevet 9. mai 2018 Jeg fikk tildelt mine fire valper av oppdretter( den samme oppdretteren på alle valpene). De to første ble full klaff. Nr tre hadde medfødt hjertefeil, som oppdretter visste om. Den døde som unghund, og jeg fikk tilbud om en ny. Jeg var da gravid med mitt første barn. Den vi fikk var en svært dominant hann, med stort behov for å klatre på rangstigen. Han var i tillegg svært selvstendig og lite interessert i mennesker. Han ble aggressiv da baby kom i hus, så vi måtte gi han bort til et barnløst (og hundekyndig) par. Dette var en anerkjent, NKK registrert oppdretter. Anonymkode: b2837...395
Emi81 Skrevet 10. mai 2018 #49 Skrevet 10. mai 2018 19 timer siden, Oladritiboks skrev: Er det bonden som velger ut akkurat den guleroten du kjøper? Å sammenligne et levende individ med en gulrot er jo logisk...
Oladritiboks Skrevet 10. mai 2018 #50 Skrevet 10. mai 2018 30 minutter siden, Emi81 skrev: Å sammenligne et levende individ med en gulrot er jo logisk... Logikken ligger jo i at hvis du betaler en så høy sum så skal vell du selv få velge hvilken valp du vil ha? Med unntak er vell om valpen du har valgt er allerede solgt, eller at oppdretter har en annen plan for akkurat den valpen. Selvsagt så hjelper oppdretter til, og kan hende oppdretter velger ut valp til deg viss du skal ha den til noe spesielt som utstilling, agility og lignende. Det er vell ikke et konkret svar på det, men hvis du selv betaler for noe så skal du selv få velge ditt produkt, for i dette tilfelle så blir en valp et produkt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå