Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #26 Skrevet 9. april 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor det? Hvem får 10 åringen da? En vanlig 10 åring er ikke så krevende. Har ungen mange diagnoser får du nok avlastning. Har ungen ingen diagnoser og du ikke klarer å være forelder på ettermiddagen etter skole og i helgene bør du kanskje innse at ungen har det bedre hos andre. Noen ganger er forelderen ikke det beste. Anonymkode: df5ac...1ac Han er ikke krevende. Han har en far som aldri ville ha godtatt flytting. Anonymkode: 3acd2...384
Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #27 Skrevet 9. april 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så hvilke familier er det som har rett på avlastning da? Anonymkode: 3acd2...384 Det er beskrevet i en tråd lenger opp: om f.eks du skulle bli syk, og ikke kunne utøve omsorgen kunne et slikt tiltak vurderes. Ellers vil det være barnas behov som er i fokus. Er det forhold ved barna/familiesituasjonen som gjør at avlastning vil være til deres fordel. Det fins mange slitne foreldre, og om avlastning skulle gia preventivt slik at foreldre ikke skulle ende opp syke, ville nok mange hatt krav på det. Når du søker om slikt tiltak, åpnes det undersøkelsesak. Anonymkode: e0ee9...faf
Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #28 Skrevet 9. april 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det er beskrevet i en tråd lenger opp: om f.eks du skulle bli syk, og ikke kunne utøve omsorgen kunne et slikt tiltak vurderes. Ellers vil det være barnas behov som er i fokus. Er det forhold ved barna/familiesituasjonen som gjør at avlastning vil være til deres fordel. Det fins mange slitne foreldre, og om avlastning skulle gia preventivt slik at foreldre ikke skulle ende opp syke, ville nok mange hatt krav på det. Når du søker om slikt tiltak, åpnes det undersøkelsesak. Anonymkode: e0ee9...faf Ja, og når de starter undersøkelsessak så vil de nok finne at barna vil få det bedre med besøkshjem. Situasjonen vår er nemlig helt umulig Anonymkode: 3acd2...384
Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #29 Skrevet 9. april 2017 OK så alt her var bare tull? Først er ungene 4 år, går i bhg og har ingen kontakt med far. Og så ble det til en unge på 10 år som far ikke lar flytte. Lider du av vrangforestillinger ? Forstår ikke fedre som lar barna sine bli igjen med en så syk person Anonymkode: df5ac...1ac
Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #30 Skrevet 9. april 2017 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: OK så alt her var bare tull? Først er ungene 4 år, går i bhg og har ingen kontakt med far. Og så ble det til en unge på 10 år som far ikke lar flytte. Lider du av vrangforestillinger ? Forstår ikke fedre som lar barna sine bli igjen med en så syk person Anonymkode: df5ac...1ac Jeg vil tro hi har tre barn. En som er 10 år, med en far som ikke vil at han skal flytte. Og to 4 åringer med en far som ikke vil se de. Uansett, er det ikke noe annet enn avlastning som kan fungere? Du sier lite om grunnen til at du trenger avlastning. Anonymkode: eb743...d8d
Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #31 Skrevet 9. april 2017 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, og når de starter undersøkelsessak så vil de nok finne at barna vil få det bedre med besøkshjem. Situasjonen vår er nemlig helt umulig Anonymkode: 3acd2...384 Om situasjonen er helt umulig, kan det være bv finner at andre tiltak er mer hensiktsmessig for barna. Avlastning er noe som brukes i mindre grad alene som tiltak. Da er det ofte kritisk, og noe som vedvarer en kortere periode. Anonymkode: e0ee9...faf
Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #32 Skrevet 9. april 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg vil tro hi har tre barn. En som er 10 år, med en far som ikke vil at han skal flytte. Og to 4 åringer med en far som ikke vil se de. Uansett, er det ikke noe annet enn avlastning som kan fungere? Du sier lite om grunnen til at du trenger avlastning. Anonymkode: eb743...d8d Dette er korrekt. Jeg har 3 barn. Årsaken til at vi sliter kan ikke siteres her inne, men den NAV ansatte spurte med en gang, om jeg har avlastning. Hadde jeg fortalt historien så hadde man ikke trengt å være rakettforsker for å skjønne dilemmaet. Jeg tror dermed at jeg uansett får avlastning, lurte mest på om det er barnevernet som ordner, eller om NAV har egne folk til det. Anonymkode: 3acd2...384
Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #33 Skrevet 9. april 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke mye de får for å passe andres barn f.eks to dager i mnd. Stort sett går det bare til å dekke utgifter ved å ta barnet med på ting den dagen. Bare ildsjeler som ønsker å ta på seg slikt på fast basis for det hemmer familien ellers veldig mye og du blir så låst. Veldig mange burde tenke mer gjennom ting før de velger å få barn. Anonymkode: df5ac...1ac Da tar du veldig feil! De får 167 kr timen + litt ekstra til å gjøre ting. Anonymkode: ae0cc...24e
Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #34 Skrevet 9. april 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette er korrekt. Jeg har 3 barn. Årsaken til at vi sliter kan ikke siteres her inne, men den NAV ansatte spurte med en gang, om jeg har avlastning. Hadde jeg fortalt historien så hadde man ikke trengt å være rakettforsker for å skjønne dilemmaet. Jeg tror dermed at jeg uansett får avlastning, lurte mest på om det er barnevernet som ordner, eller om NAV har egne folk til det. Anonymkode: 3acd2...384 Nav har ingenting med det å gjøre. Du må kontakte bv, også åpner de sak. Gjelder det barn med spesielle utfordringer, eksempelvis psykisk utviklingshemming, søkes det gjennom kommunen. Om behovet tilsier avlastning flere dager i uken og helg, er det mulig bv mener at midlertidig opphold utenfor hjemmet i kraft av fosterhjem, er mer hensiktsmessig. Anonymkode: e0ee9...faf
Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #35 Skrevet 9. april 2017 Til HI: Synes du får utrolig mange frekke/dårlige svar her! Kontakt Barnevernet, de kan hjelpe deg. Jeg er alene med tre barn og fikk avlasting en helg i måneden en periode på ett år. Barna var på en gård i Asker, sammen med andre på avlasting. Jeg opplevde Barnevernet som veldig hjelpsomme og imøtekommende. Jeg kontaktet de selv når jeg trengte hjelp. Lykke til! Anonymkode: ae0cc...24e
Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #36 Skrevet 9. april 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da tar du veldig feil! De får 167 kr timen + litt ekstra til å gjøre ting. Anonymkode: ae0cc...24e Nei, du tar nok feil. Kommunen kan gi timelønn, men barnevernet følger ks sine satser. Det gir ca en tusenlapp i døgnet, inkl utgiftsdekning. Sistnevnte er fritatt for skatt. Anonymkode: e0ee9...faf
Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #37 Skrevet 9. april 2017 Nav lokal som du kan oppsøke per fot er slått sammen av 3 deler: -sosialtjeneste - arbeid og kvalifisering - trygdesaker Anonymkode: 31b69...587
Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #38 Skrevet 9. april 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, du tar nok feil. Kommunen kan gi timelønn, men barnevernet følger ks sine satser. Det gir ca en tusenlapp i døgnet, inkl utgiftsdekning. Sistnevnte er fritatt for skatt. Anonymkode: e0ee9...faf Nei, dette er det beløpet barnevernet gir her i Oslo. Jeg vet det fordi jeg hadde funnet en familie, før vi gikk for felles avlasting på gård. Anonymkode: ae0cc...24e
Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #39 Skrevet 9. april 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da tar du veldig feil! De får 167 kr timen + litt ekstra til å gjøre ting. Anonymkode: ae0cc...24e Det stemmer sikkert for din kommune, men ikke alle andre. Dette varierer fra kommune til kommune. Anonymkode: df5ac...1ac
Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #40 Skrevet 9. april 2017 Nav lokal som du kan oppsøke per fot er slått sammen av 3 deler: -sosialtjeneste - arbeid og kvalifisering - trygdesaker Anonymkode: 31b69...587
Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #41 Skrevet 9. april 2017 Nav lokal som du kan oppsøke per fot er slått sammen av 3 deler: -sosialtjeneste - arbeid og kvalifisering - trygdesaker Anonymkode: 31b69...587
Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #42 Skrevet 9. april 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nei, dette er det beløpet barnevernet gir her i Oslo. Jeg vet det fordi jeg hadde funnet en familie, før vi gikk for felles avlasting på gård. Anonymkode: ae0cc...24e Da må det være noe spesielt i deres sak. Kanskje grunnet at det var flere barn, ekstra utfordringer etc. Jeg jobber i bv.tj og vi følger utelukkende ks sine satser. http://www.ks.no/fagomrader/utdanning-og-oppvekst/barnevern/veiledende-satser-for-fosterhjem-og-besokshjem/ Som avlaster i kommunen følges gjerne tariff, men en får ikke betalt for 24 timer i døgnet. I denne kommunen, og nabokommunene praktiseres 3 timer natt og 8 timer dag pr. døgn. Samme har vært praktisert i andre kommuner vi samarbeider med. Anonymkode: e0ee9...faf
Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #43 Skrevet 9. april 2017 Selv om du kanskje kan få innvilget besøkshjem, kan det være lange ventelister. Grunnen er at det er svært få ildsjeler der ute som orker å ta seg av andres barn fast, nesten uten betaling. Lønna for å være besøkshjem er ulikt fra kommune til kommune. Jeg jobbet i bvtj. i en rik kommune med mange velstående borgere, men det var svært utfordrende å rekruttere besøkshjem bl.a. pga. svært lav lønn for besøkshjemnene i den aktuelle kommunen. Anonymkode: 31b69...587
Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #44 Skrevet 9. april 2017 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk, har forsøkt siden august. Psykologer har vært i bildet og lovet at de skal ordne. Ingenting har skjedd. Må familien tilte helt for at noe skal skje? Anonymkode: 3acd2...384 Men har du prøvd å kontakte bv siden august? Psykologene kan ikke innvilge avlastning så skjønner ikke helt hva du mener de ikke følger opp. Anonymkode: e0ee9...faf
Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #45 Skrevet 9. april 2017 Nei, har ikke hatt kontakt med barnevernet. Skeptisk til dem så dermed håpet jeg på NAV. Men virker helt umulig hele greia Anonymkode: 3acd2...384
Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #46 Skrevet 9. april 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, har ikke hatt kontakt med barnevernet. Skeptisk til dem så dermed håpet jeg på NAV. Men virker helt umulig hele greia Anonymkode: 3acd2...384 Du trenger ikke være skeptisk til bv. De jobber for barnas beste, og det å søke hjelp er i utgangspunktet et sunt trekk hos en forelder. Samtidig må jeg jo si at når du forventer avlastning i ukedager samt helger, og forklarer dette med at dere er i en umulig situasjon, så kan det være at bv konkluderer med mer enn du forventer. Med psykolog og NAV innblandet , og en situasjon du fremstiller som nærmest på bristepunktet, må du ikke la ditt skeptiske syn til bv påvirke slik at du ikke søker den hjelpen du mener barna trenger. Anonymkode: e0ee9...faf
Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #47 Skrevet 9. april 2017 Hva med å snakke med helsesøster? De bør vite hvordan du skal gå fram for å få en avlastningsfamilie . Jeg vet flere som har trengt avlastning en periode, og det har fungert bra🙂 Lett for folk som ikke har noen vesentlige utfordringer å slenge med leppa synes jeg!!! Stå på hi , få den hjelpa du trenger. Anonymkode: 0aa28...866
Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #48 Skrevet 9. april 2017 Det jeg tenkte var en dag i uken (ukedager i flertall var ment som flere onsdager på rad, feks), samt noen helger. Og nettopp på grunnlag av at barnevernet kan mistolke mens jeg snakker, er årsaken til min skepsis. Et ord feil, så er helvete igang. Anonymkode: 3acd2...384
Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #49 Skrevet 9. april 2017 Hvorfor ikke søke om reserve besteforeldre som kan ha ungene innimellom? Jeg syns det er spesielt om barna ikke er ekstra krevende at du må ha avlastning fra dem både i ukedager og i helger. De er i barnehage full tid....hva med å finne på ting med dem i helgene? Feks en halv formiddag en av dagene slik at dere er sammen. Nå fokuserer du bare på at du må ha fri fra dem. Trist. Anonymkode: 14e4c...216
Anonym bruker Skrevet 9. april 2017 #50 Skrevet 9. april 2017 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor ikke søke om reserve besteforeldre som kan ha ungene innimellom? Jeg syns det er spesielt om barna ikke er ekstra krevende at du må ha avlastning fra dem både i ukedager og i helger. De er i barnehage full tid....hva med å finne på ting med dem i helgene? Feks en halv formiddag en av dagene slik at dere er sammen. Nå fokuserer du bare på at du må ha fri fra dem. Trist. Anonymkode: 14e4c...216 Hvorfor er fokus på å finne reservebesteforeldre bedre? Og hva mener du med at mitt eneste fokus er å se mine egne barn mindre? Det vet du faktisk ingenting om! Du har heller ingen grunnlag for å påstå at jeg ikke finner på ting med dem! Anonymkode: 3acd2...384
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå