Gå til innhold

To the point - Jeg trenger avlasting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor kan jeg gå for å få feks besøkshjem til min barn?

Anonymkode: 3acd2...384

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontakt med det lokale barnevernet, mener det er de som administrerer ordningen.

Godt du søker hjelp når du innser at du trenger det! Lykke til :)

Anonymkode: caf9e...35e

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kontakt med det lokale barnevernet, mener det er de som administrerer ordningen.

Godt du søker hjelp når du innser at du trenger det! Lykke til :)

Anonymkode: caf9e...35e

Takk, har forsøkt siden august. Psykologer har vært i bildet og lovet at de skal ordne. Ingenting har skjedd. Må familien tilte helt for at noe skal skje?

Skrevet

Barnevernet er generelt overbelastet, og tar de sakene som er mest alvorlige først.

Men å søke avlastningshjem bør jo være rimelig straight prosedyre.

Anonymkode: 5d8ab...854

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Barnevernet er generelt overbelastet, og tar de sakene som er mest alvorlige først.

Men å søke avlastningshjem bør jo være rimelig straight prosedyre.

Anonymkode: 5d8ab...854

Ja, om det er avlastningshjem å oppdrive og om formålet med avlastningshjemmet er barnets behov

Anonymkode: 76a06...28e

Skrevet

Ellers er jo barnehage, sfo og andre barnevaktordninger et alternativ.

Anonymkode: 7b588...261

Skrevet

bv støtter gjerne med penger til barnehage dersom det er til barnas beste og foreldrene ikke har så god råd

Anonymkode: 35c50...3c4

Skrevet

Avlastingshjem er frivillige hjem og kanskje bare en dag/helg i måneden, så for å få avlasting må det være ledige familier.

Anonymkode: 0cbe9...244

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Avlastingshjem er frivillige hjem og kanskje bare en dag/helg i måneden, så for å få avlasting må det være ledige familier.

Anonymkode: 0cbe9...244

Ja, på en måte kan du jo si det slik, men de har jo betalt, så det er jo en jobb å som bv prøver å ansette nok folk i

Skrevet

Jeg er selv gjennom prosessen nå. Du ringer barnevernet for å søke besøkshjem. De kontakter deg, men de vil nok kreve innsyn i forskjellige instanser du har vært kontakt med (helsetjenesten/skole/barnehage osv). De fatter vedtak ut fra barnas behov, ikke mors. F.eks ved at barna får nye opplevelser/ større nettverk osv. 

De tar kontakt med familier som har søkt om å være besøkshjem og snakker med dem. Så tar de kontakt med dere og forteller om de forskjellige familiene og så kan dere få velge den familien som passer deres behov best. 

Lykke til!

Anonymkode: 2930d...57f

Skrevet

Det beste er jo om du fikser dette selv. (Det er godt mulig du må betale egenandel, men det aner jeg ikke). 

Fikse din egen avlastning, bruk dine nettverk. Betale selv. 

Anonymkode: 09fc3...fa3

Skrevet

Kan man få avlastingshjem til så store barn? 

Skrevet

I den barneverntjenesten jeg jobber gir vi ikke rene, kompenserende tiltak som f.eks avlastningshjem. Det hender vi gjør unntak, men da skal det ligge særskilte forhold til grunn. Som alvorlig sykdom som gjør at en forelder ikke kan være med barna sine uten tilsyn.

Hvis vi ikke jobber med endring i familien (f.eks. foreldreveiledning) får de heller ikke kompenserende tiltak.

Hvis du søker og får avslag kan du klage til fylkesmannen. 

Hvis du har barn med diagnose kan barnet få vedtak om avlastning og/eller støttekontakt gjennom kommunen, ikke barneverntjenesten. 

Anonymkode: 30bac...389

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kan man få avlastingshjem til så store barn? 

Står det noe om alderen her? Barna mine er 4 år.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, på en måte kan du jo si det slik, men de har jo betalt, så det er jo en jobb å som bv prøver å ansette nok folk i

Det er ikke mye de får for å passe andres barn f.eks to dager i mnd. Stort sett går det bare til å dekke utgifter ved å ta barnet med på ting den dagen.

Bare ildsjeler som ønsker å ta på seg slikt på fast basis for det hemmer familien ellers veldig mye og du blir så låst.

Veldig mange burde tenke mer gjennom ting før de velger å få barn.

Anonymkode: df5ac...1ac

Skrevet

Hvor mye avlastning er det snakk om? Er de i barnehage?

Anonymkode: 14e4c...216

Skrevet

Det var NAV som foreslo til meg og som ønsket å igangsette ordning. Det var fordi hun skjønte at det ikke lar seg gjøre å få logistikken til å gå rundt, uten at jeg sliter meg helt ut og får langvarig depresjon. Dersom jeg får det, har ikke barna noen heldig situasjon akkurat. De går i barnehage og det er snakk om helger i kombinasjon med ukedager. 

Skrevet

Men om de har bhg, og du i tillegg skal ha avlastning helger og ukedager..... hvor mye tenker du å se dem da..? De som har avlastningshjem har som regel bare en helg i mnd, fra fredag ettermiddag til søndag ettermiddag.... Om du tenker at du faktisk ikke orker å ha barn nå, så må du jo kontakte barnevernet og be om et midlertidig fosterhjem pga din psyke. Ellers må du ordne noe selv, med avlastning/barnevakt...

Anonymkode: f65fe...d1f

Skrevet

Nå spør jeg muligens dumt her, men jeg spør likevel: Er du alene med barna? Hvis ja, hvor mye er barna hos far? Har du familie og/eller venner som kan hjelpe til?

Barnvernet ser ofte på slike muligheter først da det kan være vanskelig for barn å opprette helt nye relasjoner som et besøkshjem gjerne er.

Anonymkode: df619...2f6

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nå spør jeg muligens dumt her, men jeg spør likevel: Er du alene med barna? Hvis ja, hvor mye er barna hos far? Har du familie og/eller venner som kan hjelpe til?

Barnvernet ser ofte på slike muligheter først da det kan være vanskelig for barn å opprette helt nye relasjoner som et besøkshjem gjerne er.

Anonymkode: df619...2f6

Er alene med dem ja. Far kjenner ikke barna. Familien min bor i andre byer. 

Skrevet

Som allerede sagt i tråden: det skal en del til for å få avlastning gjennom bv.tj. Slike tiltak må gagne barna,  og ikke foreldrenes behov.  En kan selvfølgelig argumentere med at om mor ikke er sliten,  gagner det barna,  men avlastning er altså ikke et preventivt tiltak i så måte.  

Anonymkode: e0ee9...faf

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er alene med dem ja. Far kjenner ikke barna. Familien min bor i andre byer. 

Kan du flytte nærmere de?

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som allerede sagt i tråden: det skal en del til for å få avlastning gjennom bv.tj. Slike tiltak må gagne barna,  og ikke foreldrenes behov.  En kan selvfølgelig argumentere med at om mor ikke er sliten,  gagner det barna,  men avlastning er altså ikke et preventivt tiltak i så måte.  

Anonymkode: e0ee9...faf

Så hvilke familier er det som har rett på avlastning da?

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kan du flytte nærmere de?

Det er ikke mulig for meg å flytte. Da mister jeg min sønn på 10 år.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke mulig for meg å flytte. Da mister jeg min sønn på 10 år.

Hvorfor det? Hvem får 10 åringen da?

En vanlig 10 åring er ikke så krevende. Har ungen mange diagnoser får du nok avlastning.

Har ungen ingen diagnoser og du ikke klarer å være forelder på ettermiddagen etter skole og i helgene bør du kanskje innse at ungen har det bedre hos andre. Noen ganger er forelderen ikke det beste. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...