Gå til innhold

En tanke om terrorisme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, jeg er ikke enig.

Lovbrudd som er naturlig konsekvens av slik behandling er å ikke innrette seg etter UDI, det er tyveri for å kunne overleve, det er andre vinningsforbrytelser, og illegale inntekter som narkotika og menneskehandel. 

Det er ikke naturlig konsekvens å tenke at en skal kjøre en lastebil inn i en folkemengde for å støtte de pøbler en allerede har rømt fra.

Det er desverre slik at en stor andel muslimer som uttrykker forståelse for terrorrabgrep. Beskjeden terroristene gir, er at de gjør dette for Allah. Det er ingen som sier det er en protest mot marginalisering, mot utenforskap. 

Vi må vel lete etter årsaker, men en må ikke konstruere kompliserte årsaker. 

Beskjeden må være klar og tydelig! Vi godtar ikke dette i vårt samfunn! 

Alle statslederne går ut å sier "dette er et angrep på våre verdier om frihet, likeverd og demokrati." Dennebeskjeden går de ut med, fordi den er viktig og den er riktig. 

Anonymkode: 14695...d5b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg er ikke enig.

Lovbrudd som er naturlig konsekvens av slik behandling er å ikke innrette seg etter UDI, det er tyveri for å kunne overleve, det er andre vinningsforbrytelser, og illegale inntekter som narkotika og menneskehandel. 

Det er ikke naturlig konsekvens å tenke at en skal kjøre en lastebil inn i en folkemengde for å støtte de pøbler en allerede har rømt fra.

Det er desverre slik at en stor andel muslimer som uttrykker forståelse for terrorrabgrep. Beskjeden terroristene gir, er at de gjør dette for Allah. Det er ingen som sier det er en protest mot marginalisering, mot utenforskap. 

Alle statslederne går ut å sier "dette er et angrep på våre verdier om frihet, likeverd og demokrati." Dennebeskjeden går de ut med, fordi den er viktig og den er riktig. 

Jøss, så rart du tolker ting! Det er da ingen som har sagt terrorisme er ok og lov?

Og disse unge mennene er på søken etter en mening med livet og derfor et enkelt offer for terroristorganisasjoner.

Kan det ikke tenkes vi hadde unngått noen terrorister dersom vi gikk inn tidlig og ga de et alternativ? Jeg tror det! Dine holdninger tror jeg dessverre kun skaper flere. Vi må huske dette er  mennesker uten noe. De kan ikke en gang sammenlignes med nordmenn som mangler alt, for vi har generelt uendelig mye mer enn disse unge mennene 

Anonymkode: 81662...082

Skrevet

Gitt de et alternativ? Få hue opp av sanda. De har blitt gitt alternativer i hopetall, disse tingene er stort sett ikke begått av stakkarer på asylmottak altså.... naive sosialist. 

Anonymkode: 102dc...8cf

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gitt de et alternativ? Få hue opp av sanda. De har blitt gitt alternativer i hopetall, disse tingene er stort sett ikke begått av stakkarer på asylmottak altså.... naive sosialist. 

Anonymkode: 102dc...8cf

Hvilke alternativer da du allmektige smarting? 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvilke alternativer da du allmektige smarting? 

Plass å bo. Utdanning. Fritidstilbud.

En trygg havn, for eksempel. 

Anonymkode: 25fd2...70b

Skrevet

ikke synd på dem i hele tatt

Anonymkode: 8d039...921

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg er ikke enig.

Du tolker jo dette med utenforskap helt feil.

Deg er ikke snakk om at de gjør terrorhandling her som en protest mot utenforskap. 

Det er utenforskap et som skaper fortvilelse, hat og sinne nok til at noen lar seg blinde av ekstremister på jakt etter svake sjeler å lede inn i martyrdom

Hvor mange ledere tror du spenner på seg bombebeltet? De sitter der klar til å snappe opp forvillet ungdom og gi dem et håp i en håpløs tilværelse.

DET er faren ved utenforskap..

Anonymkode: db402...198

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da må du nesten lese hi sitt innlegg igjen! Du romantiserer livet deres...

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje kjent for dere men ikke for alle andre? Dersom dere skal "kjefte" på feks meg, så faller jeg raskt ut av diskusjonen. Vet ikke hvor mange ganger jeg må si at jeg må ha levd i en kukong, som ble nevnt av en annen, tidligere i tråden, men jeg merker at jeg blri litt "oppspsist" over å måtte vedkjenne meg at jeg ikke har visst, og samtidig motta "kjeft".

Anonymkode: a5c0d...6eb

Er det noen som kjefter? Jeg undrer meg riktignok over at folk følge så lite med eller ikke har brukt noe tid på å fundere over sånne ting i alle disse årene. Men det er du selv som velger å ta det som kjeft. 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi skaper terrorister ja og nynazister (som også er terrorister). Ser du hva Tybring Gjedde lirer av seg av kondolanse er fremtiden "sikret" 😳 Det er så helt utrolig at vi ødelegger så til de grader for oss selv, men ikke ser det. Vi må få en endring etter valget 

Tybring-Gjedde framstår som en parodi... Dessverre er han ikke det. Og han har visst bekvemt nok "glemt" at hans eget parti var med i oppdragelsen av den norske terroristen.

Anonymkode: f8180...eda

Skrevet

Hva foreslår du at man skal gjøre? Hvilke signaler sender man om EMA får f. eks varig opphold?

Jeg jobber også med EMA, 0-15 år. Vi har mange over denne alderen da det er vanskelig å bosette (bofellesskap) de som kun får ett års opphold, noe de aller fleste får for tida. 

Jeg er skikkelig forbannet over hvordan systemet rundt hvordan EMA kommer seg til Norge. Det er snakk om ren og skjær menneskehandel. Barna/familiene betaler store summer til menneskesmuglerne, og smuglerne lover gull og grønne skoger. Det er klart de blir skuffet når de oppdager hvordan realiteten er.

Det er snakk om mennesker, jeg er klar over det. Men her må man tenke på langtidsvirkningene. Ryktene går fort, og man ser nå en stor nedgang i antall EMA i Norge. Det er jo fordi det er vanskelig å få varig opphold. 

Anonymkode: f0332...9c2

Skrevet

Og en annen ting; hva er det vi er medskyldige i? Det provoserer meg at du skriver dette!

Jeg har jobbet i 9 år med EMA, og ser tydelig at mange av dem har helt andre holdninger og verdier enn nordmenn flest (ja, her generaliserer jeg). Som dame har jeg opplevd trusler,hån og vold utelukkende fordi jeg er dame. Flertallet av de barna jeg har jobbet med har elendig kvinnesyn. Jeg har vært vitne til mobbing og vold utført av muslimer mot kristne (eritreere). Jenter vi har hatt som beboere har måttet ha personalet rundt seg døgnet rundt fordi muslimske gutter har mobbet, trakassert og utført vold mot dem. 

Er dette nordmenn sin feil?

Skrevet

Det er den enkeltes gjerningspersons valg. ‼️‼️

Hoved problemet er ikke kvaliteten på asyl mottak, hoved problemet er støtten disse kriminelle har i det muslimske samfunnet. 

Slike handlinger blir møtt med forståelse og aksept av deres trosfeller. 

Jeg tror jeg må Google hente frem disse gallupene. 

Skrevet
6 timer siden, ærlig talt skrev:

Og en annen ting; hva er det vi er medskyldige i? Det provoserer meg at du skriver dette!

Jeg har jobbet i 9 år med EMA, og ser tydelig at mange av dem har helt andre holdninger og verdier enn nordmenn flest (ja, her generaliserer jeg). Som dame har jeg opplevd trusler,hån og vold utelukkende fordi jeg er dame. Flertallet av de barna jeg har jobbet med har elendig kvinnesyn. Jeg har vært vitne til mobbing og vold utført av muslimer mot kristne (eritreere). Jenter vi har hatt som beboere har måttet ha personalet rundt seg døgnet rundt fordi muslimske gutter har mobbet, trakassert og utført vold mot dem. 

Er dette nordmenn sin feil?

Her skriver Hi et langt, reflektert og tvisynt innlegg, som tar inn over seg en masse ulike påvirkningskilder.

Men ikke pokker om folk greier å lese refleksjoner, eller nyanser. Neidu. Vi er RETT NED på svart/hvite kategoriseringer, og enkle, banale spørsmål som "er dette nordmenns feil", lizm! 

Hva med "det er hele verdens feil"? Hva med "det er alle krigenes feil"? Hva med "det er satans og tingenes iboende faenskap sin feil"? Hvor enkelt trenger du å få det kuttet ned? Kan alle spørsmål kokes ned til "hvis A - så B"? 

Tipper du er en av dem som deler memes med "barn må få synge O jul med din glede - lik og del hvis du er enig!" eller "Ja til å beholde korset i flagget!"

Hva blir det neste? "Jorda må få lov til å være rund - lik og del hvis du er enig"? 

Skrevet

Ingenting NOENSINNE vil for min del unnskylde og forklare hvorfor noen kjører en lastebil rett inn i uskyldige menneskemengder, sprenger unger i fillebiter, voldtar oss "vantro skjøger" og kaprer fly og dreper folk i fleng. Ingenting! Uansett hvor "fælt" de har hatt det mens de sitter gode og trygge på asylmottak og har flyktet fra alkurat de samme menneskene som de ender opp med å bli!

Jeg heller mer og mer mot å ta en Trump og stenge grensene

Anonymkode: 3021a...630

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og å bli sendt ut når de fyller 18 år. Ikke så mye å de fram til, akkurat.

Anonymkode: b0cf7...050

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingenting NOENSINNE vil for min del unnskylde og forklare hvorfor noen kjører en lastebil rett inn i uskyldige menneskemengder, sprenger unger i fillebiter, voldtar oss "vantro skjøger" og kaprer fly og dreper folk i fleng. Ingenting! Uansett hvor "fælt" de har hatt det mens de sitter gode og trygge på asylmottak og har flyktet fra alkurat de samme menneskene som de ender opp med å bli!

Oppfattet du virkelig innlegget hennes som at hun ønsket å "unnskylde" noe? 

Hva er det med dibbere og leseforståelse... 

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oppfattet du virkelig innlegget hennes som at hun ønsket å "unnskylde" noe? 

Hva er det med dibbere og leseforståelse... 

Ja, når det står i hovedinnlegget at "samfunnet" ( dvs vi som har tatt imot dem med åpne armer og gir dem gratis opphold, skolegang, mat, opplevelser osv osv) er medskyldige i denne groteske terroren vil jeg si at hi unnskylder terroristene

Skrevet

Poenget er jo at det ikke er DE som sitter på asylmottak som er skyld i terroren. Det er NOEN som har bikket over. Å legge til rette for god integrering minsker faren for at mennesker utvikler seg til tidsinnstilte bomber.. Utenforskap gjør mennesker desperate og tar fra dem håpet om en god fremtid. De er da lett bytte for ekstremister som ønsker seg flere soldater i sin tjenestene.

Vi skal aldri unnskylde terror. OG vi skal aldri unnskylde har mot en hel gruppe mennesker med utgangspunkt i handlinger gjort av et mindretall.

Og dette med å stenge grensene. Det er så latterlig kunnskapsløst at jeg kjenner på et vilt raseri. Og det at noen faktisk bruker slike argumenter, som er så lite gjennomtenkte, så populistiske og så fryktelige gjør at jeg skjønner hvordan verden har kommet dit den er i dag. Med så mye ondskap og hat.. og ikke minst.  Hvordan en person som Trump kunne ende opp som president.

Anonymkode: db402...198

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du bare leser Hegnar, er du nok litt ansvarlig for "tilbakeholdelse av informasjon" selv. Dette er jo kjent?

Og jeg tenkte på det under den dokumentaren om Ubaydullah Hussain i begynnelsen av uka. F eks at han skifter navn: det er jo dypt symbolsk. Man avviser det fellesskapet man ble født inn i (familien) for å tre inn i et nytt, som fra nå av skal erstatte familien. 

Nonner skifter også navn når de går inn i en orden. 

Jeg leser uansett det som er relevant for jobben min. Det gjør kanskje du også? 

Skrevet

Ja, når det står i hovedinnlegget at "samfunnet" ( dvs vi som har tatt imot dem med åpne armer og gir dem gratis opphold, skolegang, mat, opplevelser osv osv) er medskyldige i denne groteske terroren vil jeg si at hi unnskylder terroristene

Kanskje du skal lese på nytt, da.

Du kan jo starte med å huske på at selv om man leter etter grunner til at ting skjer, så betyr det ikke at man liker de tingene som skjer, eller unnskylder dem. 

Blir litt som å leite etter grunnene til kreft eller bilulykker: man gjør det ikke fordi man liker kreft og bilulykker, men fordi man ønsker å FOREBYGGE. Og da trenger man å vite hvilke tiltak som faktisk vil fungere. Å etterlate ungdommer som hjemløse er blant de tiltak som ikke hjelper mot noe som helst.

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg leser uansett det som er relevant for jobben min. Det gjør kanskje du også? 

Nei, jeg har et liv hele døgnet, jeg. Ikke bare på jobb. Så jeg leser det som er relevant for meg som ansvarlig og informert samfunnsborger. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg har et liv hele døgnet, jeg. Ikke bare på jobb. Så jeg leser det som er relevant for meg som ansvarlig og informert samfunnsborger. 

Ja, ja, når du først prater om kreft. Jeg investerete i et selskap som har utviklet kreftmedisin. Det gjorde jeg igår. Følger du med på slike investeringer, siden du er så belest om allslags? Tør du gjette hvilket selskap det var i? Du vet jo alt. 

Skrevet

Enig i at det er litt naivt og ikke ta inn over seg at hvis man flykter fra grusomheter og krig og terror hver dag, konstant frykt, til vår del av verden hvor vi har det så trygt og bra men ikke vil dele, så vil man jo lett kunne hate det samfunnet....  Man er desperat, men vi lukker øynene, sender de tilbake, lar de drukne i Middelhavet, bygger piggtrådgjerder, gasser de med tåregass når de vil over grenser med sine barn og babyer, kvinner og jenter er livløse og blir utnyttet og voldtatt. Det er da ganske enkel psykologi at man da enkelt får næret opp under hat mot vårt samfunn?  Spesielt hvis man tar for seg unge, frustrerte menn? For meg er det uforståelig at ikke alle har tanker om at det vi driver med er MYE skumlere for framtiden, enn å ta dem imot på best mulig vis og hjelpe dem så godt som overhodet mulig.

Anonymkode: ea50f...ac4

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, ja, når du først prater om kreft. Jeg investerete i et selskap som har utviklet kreftmedisin. Det gjorde jeg igår. Følger du med på slike investeringer, siden du er så belest om allslags? Tør du gjette hvilket selskap det var i? Du vet jo alt. 

Hvor du putter pengene dine er ikke blant de emner jeg syns man trenger å kjenne til for å være en ansvarlig samfunnsborger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...