Gå til innhold

En tanke om terrorisme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet på asylmottak i mange år. Nå jobber jeg på asylmottak for enslige mindreårige.

Jeg har fått blitt kjent med så mange fantastiske mennesker. De aller fleste muslimer. 

Situasjonen på mottak nå er omdiskutert i media, så jeg regner med de fleste er oppdatert. 

Det sitter 15-16 åringer alene i Norge, som får opphold til de blir 18 så må de ut.  Det sier seg selv at det ikke er en optimal situasjon å være i.

De vet de ikke får bli i Norge, og de tør ikke reise hjem for de frykter for sitt liv.

De rømmer. De rømmer nedover Europa på jakt etter et liv. Hvor lett er det ikke for IS å rekruttere disse sårbare ungdommene. 

De frister med penger og alt man kan drømme om.

Vi som samfunn må faktisk ta ansvar for dette. Vi er faktisk medskyldige, synes jeg. 

Noen tanker?

Anonymkode: 25fd2...70b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig!

Anonymkode: 65b50...a57

Skrevet

Utenforskap og manglende framtid er i alle fall risikofaktorer. Vi har en dårlig måte å ivareta unge mennesker på når man gir dem en sånn tidsfrist. Det er jo ikke beskyttelse, det er bare liksom-beskyttelse. 

Anonymkode: f8180...eda

Skrevet

Ikke noe heldig situasjon nei. Ikke i det hele tatt. Aldri tenkt på at disse blir rekruttert. Takk som fortalte. Avisstoff?

Skrevet

Jeg har ingen kilder på dette, men jeg har vært på kurs med islamsk råd det de fortalte hvordan IS rekrutterer. Og disse sårbare ungdommene er lette å få tak i. De rekrutterer via sosiale medier og tilbyr ungdommene en plass å tilhøre. De tilbyr materielle goder og omsorg, og så blir de hjernevasket etterhvert vil jeg tro.

Det er like vondt hver gang jeg kommer på jobb og en en borte. Jeg tenker mye på dem. De aller fleste er pliktoppfyllende snille gutter, som går på skole og trening. Får norske venner. Men så til slutt ser de ingen annen utvei enn å rømme. De tør ikke vente lenger i frykt for å bli tvangsreturnert. 

Jeg kunne fortsatt i det uendelige, for jeg blir så engasjert. 

Det er faktisk barn det er snakk om, og Norge tar ingen ansvar.

Her kan dere lese litt om min hverdag på jobb https://www.abcnyheter.no/nyheter/2017/03/24/195289321/sandberg-holdt-krisemote-om-enslige-mindrearige-asylsokere

Hi

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ingen kilder på dette, men jeg har vært på kurs med islamsk råd det de fortalte hvordan IS rekrutterer. Og disse sårbare ungdommene er lette å få tak i. De rekrutterer via sosiale medier og tilbyr ungdommene en plass å tilhøre. De tilbyr materielle goder og omsorg, og så blir de hjernevasket etterhvert vil jeg tro.

Det er like vondt hver gang jeg kommer på jobb og en en borte. Jeg tenker mye på dem. De aller fleste er pliktoppfyllende snille gutter, som går på skole og trening. Får norske venner. Men så til slutt ser de ingen annen utvei enn å rømme. De tør ikke vente lenger i frykt for å bli tvangsreturnert. 

Jeg kunne fortsatt i det uendelige, for jeg blir så engasjert. 

Det er faktisk barn det er snakk om, og Norge tar ingen ansvar.

Her kan dere lese litt om min hverdag på jobb https://www.abcnyheter.no/nyheter/2017/03/24/195289321/sandberg-holdt-krisemote-om-enslige-mindrearige-asylsokere

Hi

Hei, Jeg tenkte mest på om du kunne ha fortalt avisene? Blir helt rystet jeg.

Skrevet

Tror du noen hadde vært interessert i å skrive om det? 

Tenker litt at når både barnevern og UDI skriver til regjeringen hvor galt dette er, og det ikke hjelper så nytter det vel lite hva jeg sier.

Men absolutt verdt et forsøk. Tusen takk for innspill 😊

Skrevet

Men hvorfor kommer ikke slik informasjon til oss? Jeg har aldri tenkt over.......Har de skrevet om det mens jeg har gått glipp av? Jeg leser jo nesten bare Hegnar. Så dersom de tilbakeholder informasjon? Go for it i samråd med ledelsen?

Skrevet
4 minutter siden, koro51 skrev:

Men hvorfor kommer ikke slik informasjon til oss? Jeg har aldri tenkt over.......Har de skrevet om det mens jeg har gått glipp av? Jeg leser jo nesten bare Hegnar. Så dersom de tilbakeholder informasjon? Go for it i samråd med ledelsen?

Hvis du ikke har sittet i en kokong noen år er dette kjent stoff.

Anonymkode: 5731f...b3f

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du ikke har sittet i en kokong noen år er dette kjent stoff.

Anonymkode: 5731f...b3f

Jo, jeg har sittet i en kokong siden 2007. Hjelper det?

Skrevet

Det er nok ikke kjent stoff for alle. Det er for det meste VG og Dagbladet som skriver om situasjonen med enslige mindreåringer på mottak, og disse avisene er det ikke alle som leser. 

Jeg googler rekruttering til IS, og det eneste jeg fant var en artikkel fra 2014, så det blir ikke mye skrevet om. 

http://www.dagbladet.no/nyheter/e-sjefen-forteller---slik-rekrutterer-is-blant-norsk-ungdom/60900901

Hi

Skrevet

Det var samme tanke som slo meg da jeg så artikkelen i en nettavis idag, var det vg el db? Unge gutter som bor på gaten i Paris, hvor lett er ikke disse å rekruttere? De har jo ingenting, ingen nettverk og fremtid. De norske myndighetene fremstiller egen politikk som vellykket, fordi de sender dem ut av landet, men tenker ikke at det kan komme en motreaksjon. Hvis du vet du kommer til å dø når du blir sendt tilbake, da er du desperat.

Anonymkode: 927b3...3d7

Skrevet

Trist lesing fra begge dere to over her nå. Jeg hørte noe om Paris og gatebarn på nyhetene idag men fikk ikke med meg siden ungene lagde støy. Blir bare så matt. Sjakk matt/

Anonymkode: a5c0d...6eb

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var samme tanke som slo meg da jeg så artikkelen i en nettavis idag, var det vg el db? Unge gutter som bor på gaten i Paris, hvor lett er ikke disse å rekruttere? De har jo ingenting, ingen nettverk og fremtid. De norske myndighetene fremstiller egen politikk som vellykket, fordi de sender dem ut av landet, men tenker ikke at det kan komme en motreaksjon. Hvis du vet du kommer til å dø når du blir sendt tilbake, da er du desperat.

Anonymkode: 927b3...3d7

Dette! 👆🏻

Skrevet

De har ingenting å tape på aggressjon? Dette må ut på bedre vis enn det har vært til nå! Alle vet jo hvordan det gikk med den uskyldig dømte. Sett filmen om ektemannen som liksom døde og så fikk kona skylda? Hun sonet.  I virkeligheten skiftet han identitet, giftet seg på ny og da kona fant ut, tok hun livet hans, for hun visste jo at hun ikke kunne bli dømt for det samme på ny! Det her minner meg litt om det samme, dessverre. 

Skrevet

Uff, jeg har visst levd i kokongen min jeg. Men glad at noen åpnet den. Jeg jobber til daglig med finans. Dette er helt utenfor hva jeg jobber med men veldig glad for at du delte ditt perspektiv! 

Skrevet

Dette er da kjent stoff som har vært framme i media opptil flere ganger. Kanskje ikke akkurat om disse guttene, som man jo enda ikke vet hvordan det går med, men generelt med innvandrere / flyktninger som ikke blir ordentlig integrert eller finner eller får sin plass i samfunnet eller som lever i skjul uten faste holdepunkt. Jo større forskjell det blir på "oss" og "dem", jo større sjans er det for at de faller inn i dårlige miljøer, enten det gjelder religiøs ekstremisme, terrorgrupper som "tar seg av dem" eller andre som man ikke ønsker at de skal havne hos. 

Skrevet
1 minutt siden, Yellow Brick Road skrev:

Dette er da kjent stoff som har vært framme i media opptil flere ganger. Kanskje ikke akkurat om disse guttene, som man jo enda ikke vet hvordan det går med, men generelt med innvandrere / flyktninger som ikke blir ordentlig integrert eller finner eller får sin plass i samfunnet eller som lever i skjul uten faste holdepunkt. Jo større forskjell det blir på "oss" og "dem", jo større sjans er det for at de faller inn i dårlige miljøer, enten det gjelder religiøs ekstremisme, terrorgrupper som "tar seg av dem" eller andre som man ikke ønsker at de skal havne hos. 

Kanskje kjent for dere men ikke for alle andre? Dersom dere skal "kjefte" på feks meg, så faller jeg raskt ut av diskusjonen. Vet ikke hvor mange ganger jeg må si at jeg må ha levd i en kukong, som ble nevnt av en annen, tidligere i tråden, men jeg merker at jeg blri litt "oppspsist" over å måtte vedkjenne meg at jeg ikke har visst, og samtidig motta "kjeft".

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje kjent for dere men ikke for alle andre? Dersom dere skal "kjefte" på feks meg, så faller jeg raskt ut av diskusjonen. Vet ikke hvor mange ganger jeg må si at jeg må ha levd i en kukong, som ble nevnt av en annen, tidligere i tråden, men jeg merker at jeg blri litt "oppspsist" over å måtte vedkjenne meg at jeg ikke har visst, og samtidig motta "kjeft".

Jeg er HI, og jeg forventer absolutt ikke at du og andre skal vite om dette. Det hadde ikke jeg heller gjort om jeg ikke gikk oppi det daglig. 

Skrevet

182 barn forsvant fra mottak i fjor. Tallet for i år vil bli enda høyere.

Mennesker som ikke har noe å miste. Ingenting å tape.

Det er en skummel tanke.

Jeg forstår at vi ikke kan ha åpne grenser, men de som allerede er her bør vi ta ansvar for.

Skrevet
2 minutter siden, Fotballflue skrev:

182 barn forsvant fra mottak i fjor. Tallet for i år vil bli enda høyere.

Mennesker som ikke har noe å miste. Ingenting å tape.

Det er en skummel tanke.

Jeg forstår at vi ikke kan ha åpne grenser, men de som allerede er her bør vi ta ansvar for.

Enig! Når man tar dem inn, må man ta ansvar! Hvorfor ta dem inn i det helte tatt dersom man bare skal gi dem håp i et par år, for så å kaste dem ut? Politisk spill!? Nå ble jeg litt redd at min motstand mot muslimer og dems tro kan forveksles med min kommende forkjemping av behandling av ungdom nevnt i tråden her nå.

Skrevet

De er beskyttet av barnekonvensjonen. Norge sender ikke ut barn til en usikker fremtid. Men den dagen de fyller 18 år har staten ingen skrupler med å sende de avgårde. 

Jeg er overbevist om at vi skriver historie her og nå. Mine barn skal vite at jeg prøvde å si i fra. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har jobbet på asylmottak i mange år. Nå jobber jeg på asylmottak for enslige mindreårige.

Jeg har fått blitt kjent med så mange fantastiske mennesker. De aller fleste muslimer. 

Situasjonen på mottak nå er omdiskutert i media, så jeg regner med de fleste er oppdatert. 

Det sitter 15-16 åringer alene i Norge, som får opphold til de blir 18 så må de ut.  Det sier seg selv at det ikke er en optimal situasjon å være i.

De vet de ikke får bli i Norge, og de tør ikke reise hjem for de frykter for sitt liv.

De rømmer. De rømmer nedover Europa på jakt etter et liv. Hvor lett er det ikke for IS å rekruttere disse sårbare ungdommene. 

De frister med penger og alt man kan drømme om.

Vi som samfunn må faktisk ta ansvar for dette. Vi er faktisk medskyldige, synes jeg. 

Noen tanker?

Her sier du alt det jeg forsøker å argumentere for i den andre terror-tråden.

Fantastisk innlegg. Takk!

Anonymkode: db402...198

Skrevet
2 timer siden, koro51 skrev:

Hvis du bare leser Hegnar, er du nok litt ansvarlig for "tilbakeholdelse av informasjon" selv. Dette er jo kjent?

Og jeg tenkte på det under den dokumentaren om Ubaydullah Hussain i begynnelsen av uka. F eks at han skifter navn: det er jo dypt symbolsk. Man avviser det fellesskapet man ble født inn i (familien) for å tre inn i et nytt, som fra nå av skal erstatte familien. 

Nonner skifter også navn når de går inn i en orden. 

Anonymkode: f8180...eda

Skrevet

Vi skaper terrorister ja og nynazister (som også er terrorister). Ser du hva Tybring Gjedde lirer av seg av kondolanse er fremtiden "sikret" 😳 Det er så helt utrolig at vi ødelegger så til de grader for oss selv, men ikke ser det. Vi må få en endring etter valget 

Anonymkode: 81662...082

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...