Gå til innhold

Har du opplevd å bli fødevoldtatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kunne jo endre systemet vårt til å bli slik det er i USA for eksempel. Mange fler får keisersnitt og mange fler blir satt i gang. Problemet er at samtidig dør fler og flere kvinner og barn får fødselsskader.

Anonymous poster hash: 0b59b...607

Ja, når noen foreslår vi kan bli bedre så synes altså du det er et godt motargument å bli verre? 😳 Si meg, er du en jordmor eller lege som har driti deg ut på jobb?

Anonymous poster hash: fc582...3ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, når noen foreslår vi kan bli bedre så synes altså du det er et godt motargument å bli verre? 😳 Si meg, er du en jordmor eller lege som har driti deg ut på jobb?

Det er fint å forsøke å forbedre seg, men da må man ta med i betraktning at endringer ofte har negative konsekvenser også. Vi må se på helhe bildet ikke bare stirre oss blinde på en liten puslespillbrikke.

Skrevet

Det er fint å forsøke å forbedre seg, men da må man ta med i betraktning at endringer ofte har negative konsekvenser også. Vi må se på helhe bildet ikke bare stirre oss blinde på en liten puslespillbrikke.

Skal man bedrive fødselshjelp i Norge på 2000 tallet bør det ikke være for mye forventet at barna ikke dør pga idioti!

Skrevet

Men de ikke sjekke åpningen etter en ri, de må sjekke midt under og det er helt hinsides jævlig for alle!

Anonymous poster hash: 84cdb...6b9

Hun er IKKE nødt til å tøye...

Anonymous poster hash: 4657d...5d1

Skrevet

Det høres på ingen måte ut som du er klar for å få barn. Skremmende holding!

Det er en skremmede holdning at jeg ønsker å bli hørt? At jeg ikke ønsker at noen skal pelle meg i underlivet i en forferdelig sårbar situasjon?

Jeg stoler ikke på helsearbeidere og ønsker derfor ks

Skrevet

Så lenge hun gikk med på å prøve kan man ikke kalle det overgrep. Skulle ungen heller dødd av hensyn til mor? Trokke det.

Anonymous poster hash: 4ef77...2e1

Nei ikke sant, så fort hun var villig til å prøve så er det vist fritt vilt. Er en grunn til at mange ikke tørr prøve og går rett på ks

Skrevet

Nei ikke sant, så fort hun var villig til å prøve så er det vist fritt vilt. Er en grunn til at mange ikke tørr prøve og går rett på ks

Du har VIRKELIG hengt deg opp...? Du får det garantert dumt og leit ved fødsel, uansett KS eller vaginal, hvis du kommer dit med en innbitt holdning om at alle de hvitkledde er ute etter å lure deg og ødelegge for deg...

Skrevet

Det er en skremmede holdning at jeg ønsker å bli hørt? At jeg ikke ønsker at noen skal pelle meg i underlivet i en forferdelig sårbar situasjon?

Jeg stoler ikke på helsearbeidere og ønsker derfor ks

Det er helsearbeidere som utfører KS. Og da "peller" de deg helt inni livmoren, i en enda mer sårbar (for ikke å si totalt hjelpeløs) situasjon...

Skrevet

Det er helsearbeidere som utfører KS. Og da "peller" de deg helt inni livmoren, i en enda mer sårbar (for ikke å si totalt hjelpeløs) situasjon...

jeg foretrekket heller det ja
Skrevet

Du har VIRKELIG hengt deg opp...? Du får det garantert dumt og leit ved fødsel, uansett KS eller vaginal, hvis du kommer dit med en innbitt holdning om at alle de hvitkledde er ute etter å lure deg og ødelegge for deg...

Å henge seg opp= også kalt fødselsangst

En del av angst bildet er min null tiltro til helsevesenet og gynokolger.

Skrevet

Å henge seg opp= også kalt fødselsangst

En del av angst bildet er min null tiltro til helsevesenet og gynokolger.

Så da tiltror du dem i stedet at de får lov å skjære deg opp i full narkose.

Skrevet

Så da tiltror du dem i stedet at de får lov å skjære deg opp i full narkose.

Det er definitivt mye bedre ja. Det er kontrolerte former, uten 500 ubderlivsundersøkelser som er uaktuelt for meg

• 1 år senere...
Skrevet

Hei!

Jeg fødte midt første barn i juni 17 og hadde en 7 timer lang fødsel med tidlig epidural. Alt så ut til å gå fint helt til jm bytte kl 08 (fødte kl 08.45). Jeg følte ikke jm tok hensyn til mine ønsker, og fysisk presset for å få meg over på side selv om jeg var tydelig på at jeg ikke ville ligge på siden da epiduralen plutselig kun fungerte på halve kroppen og jeg var i betydlig store smerter på den siden hun ville jeg skulle ligge og insisterte på at måtte opp med begge beina i beinholder selv om dette var en fødestilling jeg ikke ønsket. Lille kom med hånden først, og lagde en stor rift på tur ut. Etter hun var ute, fikk jeg henne på brystet og morkaken løsnet lett noen minutter etterpå. Da det var på tide å sy, fungerte ikke bedøvelsen, noe jeg sa tydelig ifra om og tryglet henne om å stoppe. Jeg lå å hylte, skreik og tryglet henne om å stoppe da smertene var så store. Jeg apurte om de kunme ta vekk babyen da jeg ikke ville ha henne oppå meg da jeg hadde så store smerter, men jm insisterte på at hun hadde godt av å være med mor. Barnepleier og barnefar reagerte  på at hun ikke ville stoppe eller i det heletatt tilkalte lege for å vurdere riften eller evt smertelindring. Over 20 sting og nesten to timer senere var hun ferdig. Klokken var blitt 11 før jeg greide å se ned på den lille jenta mi igjen. 

Jeg har etter fødsel slitt med store smerter samt moderat fremfall av livmor,blære og endetarm. Sting som gikk i oppløsning før det var grodd, noe som førte til deler av arret henger ut av skjeden. 

Jeg vet ikke hva jeg skal kalle det,men syns jeg ble urett behandlet av jm. 

Anonymkode: 0c799...8d5

Skrevet

Ja.

Så jeg valgte hjemmefødsel denne gangen, og klarte meg selv. Etter fem år med mareritt hver natt etter sykehusfødselen er jeg endelig mareritt fri. Blir dårlig når jeg ser sykehuset. Aldri mer sykehus. 

Anonymkode: 5b3c1...8e2

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja.

Så jeg valgte hjemmefødsel denne gangen, og klarte meg selv. Etter fem år med mareritt hver natt etter sykehusfødselen er jeg endelig mareritt fri. Blir dårlig når jeg ser sykehuset. Aldri mer sykehus. 

Sikkert en kjempeløsning å klare seg selv for en som vil ha mere smertelindring og bedre søm.

Anonymkode: 2cd14...6ce

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sikkert en kjempeløsning å klare seg selv for en som vil ha mere smertelindring og bedre søm.

Anonymkode: 2cd14...6ce

Hadde to Jm tilstede. Men to jeg kjenner godt, og kjente meg og var enige i at behandlingen sist var horribel. 

Fikk bedre søm, og mindre skade en første. Og hadde ikke behov for smertelindring fordi det var mindre vondt når trygghetsfølelsen og følelsen av kontroll var der. Smerte kommer med frykt. 

Skrevet

Så leit å høre om opplevelsene deres ❤️

Jeg fødte på et norsk sykehus tidligere denne uka. Hadde fødselsangst etter forrige fødsel det epidural ikke fungerte, og de lovte meg at denne gangen skulle de se til at epiduralen fungerte. Men det ble en styrtfødsel og hverken tid til epidural eller annen smertelindring. Jeg hadde så store smerter jeg ikke visste eksisterte og skrek konstant.

Likevel var det faktisk en god opplevelse, fordi alle jordmødrene og de andre på sykehuset var veldig omsorgsfulle, empatiske, koselige og flinke. Følte meg godt ivaretatt tross alt. Sånt har sååå mye å si. Min første fødsel hadde jeg en jordmor som ikke brydde seg.

Min anbefaling til alle som har hatt vonde fødsler er å snakke om dem, spesielt om dere skal føde på nytt.

Og kanskje greit å vite at man kan ha det kjempefint på sykehus også. Jeg hadde det denne gangen. 

Anonymkode: 4d455...67e

Skrevet
På 3.3.2017 den 9.23, Anonym bruker skrev:

Uff, noen mennesker er så utrolig dramatiske av seg, hvordan i alle dager kan de kalle det voldtekt?

Ok, det finnes sikkert "råtne epler" blant jordmødre også, som kanskje er krasse og brå i væremåten og ikke er noe flink til å lese pasienten sin (som kanskje er en sart pasient som trenger en varsom behandling), men å kalle det voldtekt er helt hinsides spør du meg.

Jeg har tre fødsler, alle tre ganske dramatiske faktisk. Særlig siste hvor barnet satt bom fast, ikke fikk luft og 5 voksne mennesker brøt det ut med makt var en ganske grusom opplevelse. To stykker lå på magen min fra hver sin side av meg, to stykker tok tak i hvert sitt ben og brukte rå makt for å få bekkenet så åpent som mulig (jeg hadde en blå stripe nedover innsiden av låret pga den ene strekken de påførte meg) og en brøt ungen ut så krageben knakk, nervebaner ble revet tvers over osv. Det var brutal behandling og det var bare såvidt barnet overlevde (det har varige skader), men voldtekt? Nei, ingen voldtok meg.

Anonymous poster hash: 618b1...100

Så forferdelig. ❤

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...