Gå til innhold

Har du opplevd å bli fødevoldtatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Høres ut som en av den eldgamle skole. Ingen respekt for pasienten!

Anonymous poster hash: 4657d...5d1

Kombinert med en fortid med overgrep og fødselsangst - ble det en innetier. Spesielt siden hun stortsett gjorde stikk motsatt av det som stod i fødebrevet. Fikk ødelagt deler av underlivet, og sliter fremdeles fysisk med toalettbesøk ol, 8år senere.

Men ingen fysisk tvang med holding. Men jeg gråt når hun hadde sjekka åpning for 6gang på 45min.

Det var ingen positiv opplevelse, for å si det sånn.

Anonymous poster hash: f6d5e...9f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kombinert med en fortid med overgrep og fødselsangst - ble det en innetier. Spesielt siden hun stortsett gjorde stikk motsatt av det som stod i fødebrevet. Fikk ødelagt deler av underlivet, og sliter fremdeles fysisk med toalettbesøk ol, 8år senere.

Men ingen fysisk tvang med holding. Men jeg gråt når hun hadde sjekka åpning for 6gang på 45min.

Rapporterte du henne?

Anonymous poster hash: 3055a...fcc

Skrevet

Jeg personlig hadde anmeldt et sånt menneske. Jeg håper virkelig du ikke bare lot det gå hen i stillhet dette overgrepet.

Skrevet

Ubehagelige fødselsopplevelser eller hardhendte jordmødre er ikke voldtekt.

Anonymous poster hash: 0b59b...607

Skrevet

Ubehagelige fødselsopplevelser eller hardhendte jordmødre er ikke voldtekt.

Men det er overgrep og altså i samme kategori som voldtekt. Det oppleves veldig likt for mange, fordi det ikke er et samarbeid mellom jordmor og den som føder. Jordmor må vise mer respekt for den fødende. Det er den fødende som skal være i sentrum. Målet må være å få til en så fin og god følelse som mulig, ikke å bryte i stykker en kvinnes underliv.

Anonymous poster hash: 01c05...f75

Skrevet

Ja. Jeg fortalte jordmor at jeg har vært utsatt for stygge overgrep, og ba henne vente med å undersøke meg til jeg var klar. Dette var under innkomst, konstantert at jeg var 4-5 cm. Jeg ba henne vente til neste ri var over, og jeg ville ikke at hun skulle tøye. Hun lovte meg dette, men i stedet kjørte hun på midt i rien og tøyde og tøyde hardt og brutalt. Jeg skrek, det svartnet for meg, og resten av fødselen var preget av angst for damen og flashbacks fra overgrep. Jeg hadde i utgangspunktet ikke angst for å føde, gjennomgått to fødsler tidligere som var fine opplevelser.

Hun sa unnskyld i ettertid, men glad jeg aldri skal føde igjen. Jeg synes dog det er drøyt å kalle det voldtekt.

Anonymous poster hash: 62bf0...c19

Men de ikke sjekke åpningen etter en ri, de må sjekke midt under og det er helt hinsides jævlig for alle!

Anonymous poster hash: 84cdb...6b9

Skrevet

Ja. Jeg fortalte jordmor at jeg har vært utsatt for stygge overgrep, og ba henne vente med å undersøke meg til jeg var klar. Dette var under innkomst, konstantert at jeg var 4-5 cm. Jeg ba henne vente til neste ri var over, og jeg ville ikke at hun skulle tøye. Hun lovte meg dette, men i stedet kjørte hun på midt i rien og tøyde og tøyde hardt og brutalt. Jeg skrek, det svartnet for meg, og resten av fødselen var preget av angst for damen og flashbacks fra overgrep. Jeg hadde i utgangspunktet ikke angst for å føde, gjennomgått to fødsler tidligere som var fine opplevelser.

Hun sa unnskyld i ettertid, men glad jeg aldri skal føde igjen. Jeg synes dog det er drøyt å kalle det voldtekt.

Men de ikke sjekke åpningen etter en ri, de må sjekke midt under og det er helt hinsides jævlig for alle!

Skrevet

Jeg har ikke hørt utttykket før, men det passer absolutt med det jeg opplevde ved første fødsel. Det var svært traumatisk og selv om det ble over ti år til neste gang jeg ble gravid, lå jeg mange netter og gråt hysterisk fordi jeg ikke ønsket en slik fødsel igjen. Det som skjedde var at morkaka ikke kom ut. Jeg hadde fått petidin og klarte ikke å 'henge med'. Jordmor prøvde å få ut morkaka, og etterhvert ble det ganske brutalt med hele hånda inni. Hun fikk tak i en del og prøvde å dra, men det revnet og det spruta blod overalt.

Hun fikk to sykepleiere til å ligge med albuene oppå magen min for å presse ned morkaka, mens hun var inni og prøvde å fa den ut. Så kom en lege, og da sa hun at det var bra det kom en mann for han var sterkere enn henne. Så var han inni med hele hånda, mens tre lå oppå magen min. Da hadde jeg begynt å be dem vær så snill å slutte, selv om jeg var dopa og ting tok litt tid oppi hodet mitt. Følte meg som en ku som de bare kunne behandle slik de ville. Det var fælt! De måtte hasteoperere til slutt.

Anonymous poster hash: b50a8...5be

Skrevet

Men det er overgrep og altså i samme kategori som voldtekt. Det oppleves veldig likt for mange, fordi det ikke er et samarbeid mellom jordmor og den som føder. Jordmor må vise mer respekt for den fødende. Det er den fødende som skal være i sentrum. Målet må være å få til en så fin og god følelse som mulig, ikke å bryte i stykker en kvinnes underliv.

Voldtekt er seksuel omgang ved hjelp av vold eller tvang.

Selv om det sikkert har skjedd ubehagelige eller skremmende ting er det ingen av historiene her som dreier seg om seksuell omgang.

Skrevet

Voldtekt er seksuel omgang ved hjelp av vold eller tvang.

Selv om det sikkert har skjedd ubehagelige eller skremmende ting er det ingen av historiene her som dreier seg om seksuell omgang.

Skrevet

Jeg har ikke hørt utttykket før, men det passer absolutt med det jeg opplevde ved første fødsel. Det var svært traumatisk og selv om det ble over ti år til neste gang jeg ble gravid, lå jeg mange netter og gråt hysterisk fordi jeg ikke ønsket en slik fødsel igjen. Det som skjedde var at morkaka ikke kom ut. Jeg hadde fått petidin og klarte ikke å 'henge med'. Jordmor prøvde å få ut morkaka, og etterhvert ble det ganske brutalt med hele hånda inni. Hun fikk tak i en del og prøvde å dra, men det revnet og det spruta blod overalt.

Hun fikk to sykepleiere til å ligge med albuene oppå magen min for å presse ned morkaka, mens hun var inni og prøvde å fa den ut. Så kom en lege, og da sa hun at det var bra det kom en mann for han var sterkere enn henne. Så var han inni med hele hånda, mens tre lå oppå magen min. Da hadde jeg begynt å be dem vær så snill å slutte, selv om jeg var dopa og ting tok litt tid oppi hodet mitt. Følte meg som en ku som de bare kunne behandle slik de ville. Det var fælt! De måtte hasteoperere til slutt.

Uansett hvor fælt det føltes forsøkte de å redde livet ditt, ikke å voldta deg.

Skrevet

Er dere virkelig seriøse? Sammenligner dere undersøkelser og tiltak under fødsel som et overgrep? Dere har ikke peiling på hva et overgrep/misbruk er. Overbeskytta sutrehøner er hva dere er.

Les bøkene Vannliljen og Voldtatte følelser,endrer dere ikke oppfatning da er det ikke håp for dere.

Anonymous poster hash: c015e...f97

Skrevet

Uansett hvor fælt det føltes forsøkte de å redde livet ditt, ikke å voldta deg.

Jeg forstår det, men for meg var det en traumatisk opplevelse som jeg har slitt med.

Skrevet

Jeg forstår det, men for meg var det en traumatisk opplevelse som jeg har slitt med.

Det var sikkert grusomt, men det blir for dumt å kalle det voldtekt. Det blir som om jeg skulle kalle det ransvoldtekt da jeg ble ranet eller mobbevoldtekt da jeg ble mobbet, selv om det ikke ble utført seksuelle handlinger i noen av tilfellene.

Skrevet

Jeg vil ikke kalle det voldtekt, men overgrep er nok et mer passende ord.

Jeg har aldri født selv, men er gravid og har sterk fødselsangst. Jeg vet at hvis noen hadde pelt i meg eller holdt i meg uten å spørre om lov så hadde jeg sparket så hardt jeg kunnet etter hodet deres.

Jeg sliter med lite tiltro til jordmødre og helsevesen generelt, så for meg blir det uansett et keisersnitt

Det høres på ingen måte ut som du er klar for å få barn. Skremmende holding!

Skrevet

Dummest uttrykket jeg har hørt. De aller fleste jordmødre og leger gjør nok det beste de kan for at barnet skal fødes trygt til verden. Noen ganger vil det føles brutalt for den fødende, men være til det beste for barnet. 

Anonymous poster hash: 4ad89...e13
Skrevet

Høres helt merkelig ut. Vi har alle forskjellige grenser for intimsone og forskjellige oppfatninger av hva voldtekt er (tydeligvis), men alle er vel inneforstått med at man er gravid og ungen må ut?!

Men det å være gravid og fødende opplevde jeg som svært sårbar situasjon hver eneste gang og jeg opplevde fødselshjelpen som tidvis inkompetent. På 2000 tallet er det så man nesten ikke kan forstår at det er mulig! Menn hadde ikke funnet seg i slik behandling og hvis en hjerteoperasjon etc fungerer på samme måte hadde jammen mange vært daue under operasjoner. Noe må rett og slett gjøres!

Anonymous poster hash: fc582...3ef

Skrevet

Høres helt merkelig ut. Vi har alle forskjellige grenser for intimsone og forskjellige oppfatninger av hva voldtekt er (tydeligvis), men alle er vel inneforstått med at man er gravid og ungen må ut?!

Men det å være gravid og fødende opplevde jeg som svært sårbar situasjon hver eneste gang og jeg opplevde fødselshjelpen som tidvis inkompetent. På 2000 tallet er det så man nesten ikke kan forstår at det er mulig! Menn hadde ikke funnet seg i slik behandling og hvis en hjerteoperasjon etc fungerer på samme måte hadde jammen mange vært daue under operasjoner. Noe må rett og slett gjøres!

Så vidt jeg vet er det færre kvinner som dør i barsel i Norge enn i nesten noen andre land. Jeg tror heller vi bør fokusere på å lære oss å takle ting som er litt vanskelig slik at vi ikke blir så lett traumatisert.

Skrevet

På en måte.. tror jeg?

Det ble vurdert ks for meg pga fødeangst/tidligere overgrep. Men jeg gikk med på å prøve med beskjed om at jeg kunne si fra når som helst om jeg ikke klarte det. Men var for sent da jeg oppdaget det ikke gikk. Så babyen måtte ut fort eller dø. Jeg var helt hysterisk, sparket og slo. Det kom flere og flere leger, barnepleiere og jordmødre inn i rommet. 8 på det meste. De holdt meg fast i armer og bein. Det var forferdelig. Og lege dro ut barnet med tang. Dette er den korte versjonen. Jeg ble sendt i narkose for å sys rett etterpå, det var ganske ille.

Alle disse måtte skrive om opplevelsen i journalen min og jeg fikk samtale med en del av de et pr dager etterpå. Legen som dro ut barnet var på gråten og sa hun følte hun gjorde et overgrep på meg. Hun hadde bare opplevd dette en gang før og da tok de for nye hensyn til mor og barnet døde. Derfor var hun desperat etter å få ut barnet og tenkte at jeg kunne "fikses" etterpå... så ja, jeg ble holdt fast av flere fremmede personer i en svært sårbar situasjon, men skjønner jo hvorfor de vurderte det som nødvendig.

Anonymous poster hash: a4bf2...43f

💔💔💔

Anonymous poster hash: d3370...e99

Skrevet

Dette høres helt forferdelig jævelig ut og bør absolutt kalles for et overgrep.

Dette er en av grunnene til at jeg nekter å føde vaginalt, man kan ikke stole på dem når de sier at man kan få ks hvis man trenger det.

Så lenge hun gikk med på å prøve kan man ikke kalle det overgrep. Skulle ungen heller dødd av hensyn til mor? Trokke det.

Anonymous poster hash: 4ef77...2e1

Skrevet

Skjønnar at det var grusomt, men dei prøvde jo å hjelpe deg, sjølv om det ikkje kjentest slik ut, og sjølv om dei kanskje ikkje tok seg tid (som dei ka skje ikkje hadde?) til å forklare deg alt.

Skrevet

Jeg vet det, som sagt har jeg født før, og det er jo hinsides vondt. Rent smertemessig har jeg selvfølgelig opplevd verre håndtering under fødsel enn sjekk av åpning og hinneløsning. Poenget var at jordmor og jeg gjorde en avtale, medisinsk var det ikke nødvendig å gjøre det på annen måte. Hun brøt tilliten min, og det føltes derfor som et overgrep. Det var den psykiske biten. Jordmor ba om samtale uoppfordret i etterkant og sa unnskyld, så det er ikke bare noe jeg innbilte meg.

Skrevet

Skjønnar at det var grusomt, men dei prøvde jo å hjelpe deg, sjølv om det ikkje kjentest slik ut, og sjølv om dei kanskje ikkje tok seg tid (som dei ka skje ikkje hadde?) til å forklare deg alt.

Som sagt, jeg forstår at de måtte prøve å få ut morkaka, og st det hastet. Det som jeg tror nesten var verst for meg var at jeg hadde fått petidin og var dopa så jeg fikk ikke sagt ifra hvordan jeg hadde det, og så kom legen inn og det ble ENDA mer brutalt. Dessuten var det andre ting som skjedde på avdelingen som gjorde at de nok måtte prøve lengre enn de egentlig pleide, før de opererte. Ikke snakket de til meg heller, bare over meg. Jeg sier ikke at noen hadde noe skyld, men kroppslig så følte jeg nok at det var et slags overgrep.

Skrevet

Så vidt jeg vet er det færre kvinner som dør i barsel i Norge enn i nesten noen andre land. Jeg tror heller vi bør fokusere på å lære oss å takle ting som er litt vanskelig slik at vi ikke blir så lett traumatisert.

Ja, det må du gjerne mene, men etter å ha holdt på å miste 2 av 3 barn pga slurv og ignoranse synes jeg faktisk endel fødselshjelp er vel amatørmessig! Helt unødvendig å holde på slik på 2000 tallet

Skrevet

Ja, det må du gjerne mene, men etter å ha holdt på å miste 2 av 3 barn pga slurv og ignoranse synes jeg faktisk endel fødselshjelp er vel amatørmessig! Helt unødvendig å holde på slik på 2000 tallet

Vi kunne jo endre systemet vårt til å bli slik det er i USA for eksempel. Mange fler får keisersnitt og mange fler blir satt i gang. Problemet er at samtidig dør fler og flere kvinner og barn får fødselsskader.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...