Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #51 Skrevet 31. januar 2017 Sånn frotsing dreiv min også på med. Han var lat i tillegg. La på seg 20 kg på ett år. Jeg sluttet å tenne på han. Han spiste en frossenpizza, 200g sjokolade og smågodt HVER dag,mislykte alt, kun han. nå har han tatt til vett og han hat begynt på diett fordi han syns selv at han så feit ut. Og ja, det gjør han. Anonymous poster hash: 1926f...8b7
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #52 Skrevet 1. februar 2017 Vi hadde samme problen her i huset. Løsnibgen for oss ble rett og slett, etter en ordentlig prat, å ha en hylle i kjøleskapet og en hylle i skapet som er vår egen. Det som står på den hylla rører ikke den andre. Ja det kjennes jo litt som å bo i studentkollektiv igjen men jeg kunne ikke leve med at pålegget til barnas matpakker var oppspist og godteposen tømt når lørdagskvelden kom. Anonymous poster hash: aa0a4...ea4
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #53 Skrevet 1. februar 2017 Mannen spiser middag, men alltid noe mer etterpå, utover kvelden. Da ikke brødskiver, men en hel plate sjokolade, potetgull, kjeks, steker seg pizza, osv. Enorme mengder spør du meg, og han blir ikke akkurat slankere av det heller. Forrige uke kom jeg med forslag om at vi kan spise noe godt sammen hver onsdagskveld, resten av uka brødskiver hvis vi er sultne. Forrige uke gikk fint. I dag handlet jeg en boks is til å ha i fryseren for feks besøk. Nå hentet han akkurat den. Jeg sier der vi har blitt enige om og blir irritert fordi vi trenger ikke å bøtte nedpå alt. Argumentene hans er at ting ikke kan ligge for lenge før der blir for gammelt?? Jeg skjønner ikke hvorfor ikke det går an å bare la ting ligge. Jeg handler alltid inn, han spiser opp uten å høre om det skal brukes til noe spesielt. Han kan også ta barnas godteri når han ikke finner noe annet, som jeg må handle tilbake fordi han hele tiden glemmer det. Han la isen tilbake igjen etter mye om og men, ingen krangling. Men jeg føler meg forferdelig kjip! Har jeg grunn til det, eller har kan jeg være kjip med god samvittighet? Anonymous poster hash: d53ea...310 Jeg har ikke selvdisiplin på slikt, så trikset er å ikke kjøpe det inn bortsett fra når det skal spises samme dag. Anonymous poster hash: 80f3a...f7d
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #54 Skrevet 1. februar 2017 Her er løsningen godteriskap tror jeg Du spiser det du vil og det samme gjør han- uten å skylde på hverandre. Kan også ha en hylle til barna, en til mannen og en til deg om det blir diskusjoner. Kjøp potetgull og godteri på tilbud (gjerne etter jul, påske eller dato), kjøp butikkenes eget billigmerke osv. Vi betaler sjeldent fullpris for snacks annet enn is og butikkens eget merke. Vi har et fullt skap og det resulterer faktisk at man spiser lørdagsgodt, og av og til fredag eller søndag hvis det ikke er mye på lørdag eller ikke tid- ikke resten av uka. På lørdagene går det i sjokolade, potetgull og noe annet småtteri (+ sukkerfri brus). Her har mannen diabetes (arvelig) så vi tilpasser bare mengden selv ut av hva vi vil/kan spise og humøret. Blir ingen diskusjoner eller krangling- kun kos Passer på å signere anonym her siden ikke alle (helsefremmende) synes noe om et fullt godteriskap Anonymous poster hash: 07ac2...842
Gjest Skrevet 1. februar 2017 #55 Skrevet 1. februar 2017 Her er løsningen godteriskap tror jeg Du spiser det du vil og det samme gjør han- uten å skylde på hverandre. Kan også ha en hylle til barna, en til mannen og en til deg om det blir diskusjoner. Kjøp potetgull og godteri på tilbud (gjerne etter jul, påske eller dato), kjøp butikkenes eget billigmerke osv. Vi betaler sjeldent fullpris for snacks annet enn is og butikkens eget merke. Vi har et fullt skap og det resulterer faktisk at man spiser lørdagsgodt, og av og til fredag eller søndag hvis det ikke er mye på lørdag eller ikke tid- ikke resten av uka. På lørdagene går det i sjokolade, potetgull og noe annet småtteri (+ sukkerfri brus). Her har mannen diabetes (arvelig) så vi tilpasser bare mengden selv ut av hva vi vil/kan spise og humøret. Blir ingen diskusjoner eller krangling- kun kos Passer på å signere anonym her siden ikke alle (helsefremmende) synes noe om et fullt godteriskap Anonymous poster hash: 07ac2...842 Godteriskap hadde mannen til HI sett på som en buffet og gått enda mer bananas. Han respekterer jo allerede ikke at ting er kjøpt inn til en spesiell anledning, og tømmer også barnas lørdagsgodt. Tror du virkelig han da vil holde seg til sin hylle i et stappet fult skap??
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #56 Skrevet 1. februar 2017 Det kommer an på hvilket brød det er Anonymous poster hash: d6ebb...fd7 Hvilket brød mener du inneholder flere karbohydrater enn sjokolade?!!? Du HAR fått med deg at sukker også er karbo...? Anonymous poster hash: 9f18d...f18
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #57 Skrevet 1. februar 2017 Godteriskap hadde mannen til HI sett på som en buffet og gått enda mer bananas. Han respekterer jo allerede ikke at ting er kjøpt inn til en spesiell anledning, og tømmer også barnas lørdagsgodt. Tror du virkelig han da vil holde seg til sin hylle i et stappet fult skap?? Ja, man går bananas den første tiden eller så innser man at det er nok. Etter en liten stund går man faktisk litt lei. Prøv så får du se skader ikke noe særlig å prøve og du kan da legge det til gjester et annet sted. Anonymous poster hash: 07ac2...842
Luksusdyret Skrevet 1. februar 2017 #58 Skrevet 1. februar 2017 Beklager at jeg kupper tråden, men det er godt å høre at flere er skeptisk til brød. Hvor har du lært at brødskiver ikke er bra? Anonymous poster hash: d6ebb...fd7 Kommer fra en annen kultur, der vi spiser brød TIL maten og ikke som eneste mat 3 ganger daglig. Ikke bra for fordøyelsen å bare spise brød med syltynn påleggsskive. Ikke er det spesielt sunt heller hvis man skal ned i vekt. Grønnsaker og mat med lite kalorier er tingen. Grovbrød inneholder en god del kalorier, selv om det er sunnere enn lyst brød. Det jeg reagerte på i HI er at hun ville bestemme at mannen skulle spise brødskiver 6 dager i uka. Ikke at han skal spise "sunn mat" nei, brødskiver som eneste valg. Ikke rart at mannen steilet. Hvis hun virkelig ville hjelpe ham ned i vekt, ville hun ha foreslått noe sunt OG spennende som de kunne spise sammen.
Luksusdyret Skrevet 1. februar 2017 #59 Skrevet 1. februar 2017 (endret) Hvilket brød mener du inneholder flere karbohydrater enn sjokolade?!!? Du HAR fått med deg at sukker også er karbo...? Anonymous poster hash: 9f18d...f18 Grovbrød inneholder ifølge matvaretabellen.no 42,8 g karbohydrat per 100 g matvare. I en plate melkesjokolade er det 53,1 g karbohydrat per 100 g matvare. Link: http://www.matvaretabellen.no/sukker-og-soete-produkter-g7/melkesjokolade-09.017 http://www.matvaretabellen.no/grovbroed-ekstra-grovt-75-sammalt-mel-hjemmebakt-05.054 Selvfølgelig kan sunnheten av grovbrødet ikke sammenlignes med sjokoladen, men karbohydrater er karbohydrater. Man går ikke ned i vekt av å spise like mange kalorier i grovbrød som man spiser i sjokoladen. Det har blitt bevist av flere forskere i England, og da Line Jansrud på NRK spiste kun sjokolade i 10 dager og gikk ned i vekt 3 kilo. Endret 1. februar 2017 av MrsRiddick
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #60 Skrevet 1. februar 2017 Kommer fra en annen kultur, der vi spiser brød TIL maten og ikke som eneste mat 3 ganger daglig. Ikke bra for fordøyelsen å bare spise brød med syltynn påleggsskive. Ikke er det spesielt sunt heller hvis man skal ned i vekt. Grønnsaker og mat med lite kalorier er tingen. Grovbrød inneholder en god del kalorier, selv om det er sunnere enn lyst brød. Det jeg reagerte på i HI er at hun ville bestemme at mannen skulle spise brødskiver 6 dager i uka. Ikke at han skal spise "sunn mat" nei, brødskiver som eneste valg. Ikke rart at mannen steilet. Hvis hun virkelig ville hjelpe ham ned i vekt, ville hun ha foreslått noe sunt OG spennende som de kunne spise sammen. Kan jeg spørre hvilken kultur? Grønnsaker er flott, men hvorfor mener du mat med lite kalorier er bra? Jeg aner ikke hvor mye kalorier jeg spiser, teller aldri, men spiser rikelig med fett, protein og moderate mengder karbohydrater til alle måltid. Det gir meg jevn energi p jeg har bedre helse enn aldri før 😊 vekta er stabil . Imidlertid er jeg overbevist om at det finnes ikke ett kosthold som passer perfekt for alle, noen tåler mye karbohydrater, andre litt, noen kun minimale mengder Anonymous poster hash: d6ebb...fd7
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #61 Skrevet 1. februar 2017 Hvilket brød mener du inneholder flere karbohydrater enn sjokolade?!!? Du HAR fått med deg at sukker også er karbo...? Anonymous poster hash: 9f18d...f18 Mange spiser kneippbrød siden det er billig og det er alt annet enn sunt da det inneholder mye hvetemel, var det jeg ville fram til Anonymous poster hash: d6ebb...fd7
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #62 Skrevet 1. februar 2017 Hvilket brød mener du inneholder flere karbohydrater enn sjokolade?!!? Du HAR fått med deg at sukker også er karbo...? Anonymous poster hash: 9f18d...f18 Mange spiser kneippbrød siden det er billig og det er alt annet enn sunt da det inneholder mye hvetemel, var det jeg ville fram til Anonymous poster hash: d6ebb...fd7
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #63 Skrevet 1. februar 2017 Hei alle sammen. HI her. Jeg har ikke svart fordi de siste dagene har jeg tenkt mye på dette. Jeg har vet sint og lei meg. Jeg har lest svar og blitt sint, rørt og fått opp øynene for hvordan vi har det. Jeg vil først avklare et par ting, som jeg ikke skjønner hvor noen av dere har hentet det fra siden jeg skrev i første innlegg at vi ikke kranglet. - vi krangler aldri om dette. Vi snakker vanlig til hverandre. - han har aldri steilet fordi jeg har sagt noe til han - jeg har aldri beordret han til å spise brødskiver som eneste alternativ, men som forslag - det er ikke snakk om å spise litt, det er som en her skriver, det kan være 200 g sjokolade og en pose potetgull hver kveld om han har tilgang på det - har han ikke tilgang på godteri, spiser han lett kylling, kjøtt, bakst eller annet han finner i fryseren. - jeg kan godt la han ta handelen, men da fyller han opp skapene med snop som blir spist opp av han i løpet av få dager Han har et problem og han har forstått det. Han sier også at han ikke spiser seg mett på middag fordi han vil ha plass til litt ekstra på kvelden. Han forstår også st det er leit for oss andre at det alltid er tomt når vi får besøk eller hele familien skal kose seg sammen. Vi har nå inngått en ny avtale om å ha onsdager som kosekveld ned hele familien og i helger. HI Anonymous poster hash: d53ea...310
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2017 #64 Skrevet 1. februar 2017 Hei alle sammen. HI her. Jeg har ikke svart fordi de siste dagene har jeg tenkt mye på dette. Jeg har vet sint og lei meg. Jeg har lest svar og blitt sint, rørt og fått opp øynene for hvordan vi har det. Jeg vil først avklare et par ting, som jeg ikke skjønner hvor noen av dere har hentet det fra siden jeg skrev i første innlegg at vi ikke kranglet. - vi krangler aldri om dette. Vi snakker vanlig til hverandre. - han har aldri steilet fordi jeg har sagt noe til han - jeg har aldri beordret han til å spise brødskiver som eneste alternativ, men som forslag - det er ikke snakk om å spise litt, det er som en her skriver, det kan være 200 g sjokolade og en pose potetgull hver kveld om han har tilgang på det - har han ikke tilgang på godteri, spiser han lett kylling, kjøtt, bakst eller annet han finner i fryseren. - jeg kan godt la han ta handelen, men da fyller han opp skapene med snop som blir spist opp av han i løpet av få dager Han har et problem og han har forstått det. Han sier også at han ikke spiser seg mett på middag fordi han vil ha plass til litt ekstra på kvelden. Han forstår også st det er leit for oss andre at det alltid er tomt når vi får besøk eller hele familien skal kose seg sammen. Vi har nå inngått en ny avtale om å ha onsdager som kosekveld ned hele familien og i helger. HI Anonymous poster hash: d53ea...310 Bra dere har snakket sammen. Jeg synes at mannen din uansett burde ta en sjekk hos legen mtp. blodsukkeret o.a. Pass også på at kosekveld helg + ondag ikke blir onsdag, fredag, lørdag og søndag - da er det plutselig flere kosekvelder med altfor mye mat enn det er hverdager. Men godt dere snakket sammen. Håper mannen din greier å gjennomføre Anonymous poster hash: 8408c...c82
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2017 #65 Skrevet 2. februar 2017 Grovbrød inneholder ifølge matvaretabellen.no 42,8 g karbohydrat per 100 g matvare. I en plate melkesjokolade er det 53,1 g karbohydrat per 100 g matvare. Link: http://www.matvaretabellen.no/sukker-og-soete-produkter-g7/melkesjokolade-09.017 http://www.matvaretabellen.no/grovbroed-ekstra-grovt-75-sammalt-mel-hjemmebakt-05.054 Selvfølgelig kan sunnheten av grovbrødet ikke sammenlignes med sjokoladen, men karbohydrater er karbohydrater. Man går ikke ned i vekt av å spise like mange kalorier i grovbrød som man spiser i sjokoladen. Det har blitt bevist av flere forskere i England, og da Line Jansrud på NRK spiste kun sjokolade i 10 dager og gikk ned i vekt 3 kilo. Karbohydrater er likevel ikke gift, vet du. Det er dessuten stor forskjell på dem du får i form av sukker og dem du får i form av lange stivelseskjeder som er mer tungt fordøyelig. Uansett - syns du virkelig dine innspill er relevante her? Problemet er jo ikke om han spiser ditten eller datten, saken er jo at hans forbruk går langt ut over det som er normale "måltider", enten de består av kjøtt eller brød, og at HI aldri kan planlegge. En middag til alle blir vips om til snacks for én, lørdagsgodt til barna blir trøstespist av ham mange dager før osv. Anonymous poster hash: 9f18d...f18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå