Herognå Skrevet 31. januar 2017 #26 Skrevet 31. januar 2017 (endret) Det eneste jeg fikk ut av denne tråden var en voldsom lyst på is og sjokolade😂Samt potetgull. Jeg er gravid skal sies🙊 Endret 31. januar 2017 av Herognå
Gjest Skrevet 31. januar 2017 #27 Skrevet 31. januar 2017 Helt fantastisk at mange av dere synes det er greit at mannen spiser de ut av hus og hjem. Samt at dere synes det er greit at han spiser på seg diabetes og ekstrem fedme. Hi snakker ikke om å ta en enslig sjokoladebit ut av munnen hans og nekte han alt som er godt alltid. Det er snakk om å begrense det til et normalt nivå, for slik mannen holder på nå er ikke normalt. Så det dere mener ar at hvis HI handler på en mandag til gjester som kommer på lørdagen skal hun kjøpe 4 dunker is slik at han kan spise en halv hver kveld og ha en igjen til gjestene, 6 plater 200g sjokolade slik at han får 5 mandag til fredag, 6 poser potetgull, 6 ganger så mye brus, 6 oksesteiker osv osv, for han må jo få fråtse hvis det er det han vil? Nei, mannen til HI har et problem han må ta tak i. Dette er avhengighet på samme måte en kan bli avhengig av mye annet.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #28 Skrevet 31. januar 2017 Jeg synes ikke du er kjip. Men du blander flere problemer. 1) Ting du handler inn til spesielle anledninger "forsvinner", ungenes lørdagsgodt, desserten til lørdagsmiddagen, kaken til besøket. Det kan løses ved at din mann kjøper inn til et eget godte-lager. 2) Han respekterer ikke avtaler. Dere avtalte at onsdag skulle være ukens godtekveld. Han brøt avtalen. Enten må han si nei til dine forslag eller så må han holde det han lover. 3) Han har et usunt kosthold. Hans kropp, hans valg. 4) Du blir kanskje fristet når du ser ham fråtse. Si at du ønsker å få til et sunt kosthold for deg og barna. Be ham smugspise. Anonymous poster hash: e9be2...f8e
Luksusdyret Skrevet 31. januar 2017 #29 Skrevet 31. januar 2017 Hadde jeg fått "pålegg" om å spise brødskiver hver jævla kveld hele året, ville jeg bare ha ledd av mannen. Jeg spiser ikke så mye usunt og er normalvektig, men brødskiver er beyond kjipt for min del. Jeg lager salater, pastaretter, gryter, grøt, smoothie og diverse annet til kvelds. Hater brød, og ikke er det sunt å presse i seg brød hele dagen. Så ja, hvis jeg bare fikk "lov" til å spise brødskiver til kvelds, ville jeg også ha steilet. Hvis vi ikke har annet enn brød og skinke/ost i hus, leter jeg etter noe annet i skapene. Kan ikke dere sammen planlegge noe sunt OG godt og ikke de jævla kjipe brødskivene hver dag? Da vil jeg tro at han vil spise både sunnere og mer variert.
Luksusdyret Skrevet 31. januar 2017 #30 Skrevet 31. januar 2017 Det der er ikke normalt. Han er inne i en vond sirkel. Hvordan er kostholdet ellers? Hvor mye overvektig er han? Han bør spise regelmessige sunne måltider. Tipper blodsukkeret er ustabilt og at han har blitt avhengig av karbohydratrik mat. På kveldstid kan han heller ta seg noen brødskiver eller grønnsaker. Hvis dere absolutt skal ha noe godt, går det an å redusere mengden. Anonymous poster hash: 8b2f0...a8e Og du mener at BRØDskiver ikke inneholder karbohydrater? Javel :D
Luksusdyret Skrevet 31. januar 2017 #31 Skrevet 31. januar 2017 Helt fantastisk at mange av dere synes det er greit at mannen spiser de ut av hus og hjem. Samt at dere synes det er greit at han spiser på seg diabetes og ekstrem fedme. Hi snakker ikke om å ta en enslig sjokoladebit ut av munnen hans og nekte han alt som er godt alltid. Det er snakk om å begrense det til et normalt nivå, for slik mannen holder på nå er ikke normalt. Så det dere mener ar at hvis HI handler på en mandag til gjester som kommer på lørdagen skal hun kjøpe 4 dunker is slik at han kan spise en halv hver kveld og ha en igjen til gjestene, 6 plater 200g sjokolade slik at han får 5 mandag til fredag, 6 poser potetgull, 6 ganger så mye brus, 6 oksesteiker osv osv, for han må jo få fråtse hvis det er det han vil? Nei, mannen til HI har et problem han må ta tak i. Dette er avhengighet på samme måte en kan bli avhengig av mye annet. Jeg regner med at mannen også jobber og tjener penger til familien? Og så skal HI bestemme at han bare skal spise brødskiver? Hun er da virkelig ikke mora hans... Er enig med henne at det han gjør er skadelig for helsen, men ville dere andre ha sagt fra hvis mannen røyket, snuste eller drakk alkohol? Sikkert ikke. Men med en gang man spiser noe annet enn brødskiver, så er man utskudd og må oppdras i voksen alder.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #32 Skrevet 31. januar 2017 Hvis du ønsker å være moren hans fortsetter du i det sporet 🙄 Anonymous poster hash: 00962...c8c
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #33 Skrevet 31. januar 2017 Jeg regner med at mannen også jobber og tjener penger til familien? Og så skal HI bestemme at han bare skal spise brødskiver? Hun er da virkelig ikke mora hans... Er enig med henne at det han gjør er skadelig for helsen, men ville dere andre ha sagt fra hvis mannen røyket, snuste eller drakk alkohol? Sikkert ikke. Men med en gang man spiser noe annet enn brødskiver, så er man utskudd og må oppdras i voksen alder. Nei, for det er jo aldri tråder om menn som drikker for mye her inne 😂😂 Du er en mester i å trekke inn andre problemstillinger i tråder, det skal du ha. Anonymous poster hash: e1474...c31
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #34 Skrevet 31. januar 2017 Og du mener at BRØDskiver ikke inneholder karbohydrater? Javel :D Det er forskjell på sjokolade og potetgull kontra brød. Poenget mitt er at han bør få et jevnere blodsukker. Han trenger jo ikke kutte alt med karbohydrater. Og som noen over her foreslo, det går an å spise annet enn brød til kvelds også. Selv spiser jeg gjerne salat med blant annet egg, avokado og tunfisk. Lager en stor porsjon med salat flere ganger i uka så den står klar i kjøleskapet. Cottage cheese med frukt og nøtter er også et sunt alternativ. Det kan bli lettere å styre unna de raske karbohydratene hvis man har noen sunnere alternativer på lur. Anonymous poster hash: 8b2f0...a8e
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #35 Skrevet 31. januar 2017 Nei, for det er jo aldri tråder om menn som drikker for mye her inne Du er en mester i å trekke inn andre problemstillinger i tråder, det skal du ha. Anonymous poster hash: e1474...c31 Haha, jeg tenkte det samme! Selvfølgelig hadde det blitt problemer om han hadde drukket tilsvarende mengder alkohol hver kveld. Eller om han hadde røyket/snust i så stor grad at det hadde gått like mye utover helsa hans og økonomien deres som det dårlige kostholdet hans gjør. I tillegg kommer det praktiske aspektet med at det blir merarbeid for TS ved at hun må handle oftere, planlegge slik at det aldri er ting i huset som han kan finne på å spise osv. Helt ærlig høres det ut som et problem med tvangsspising (altså spiseforstyrrelse). Han kan tydeligvis spise hva som helst uten noen form for skrupler, bl.a. kjøtt beregnet til middag for fire personer. Det er drøyt, og det kan jo ikke smake noe særlig godt heller. Jeg ville krevd at han tok seg en tur til legen for å få veiledning om kostholdet sitt og det mentale problemet han tydeligvis har i tillegg. Om han vil ha annen kveldsmat enn brødskiver skjønner jeg det godt, men han bør da ha vett til å 1. planlegge for det og handle inn selv, ikke ta av ting som er beregnet til noe annet 2. ta vare på helsen sin slik at "kveldsmat" ikke er en hel frossenpizza, sjokolade og potetgull hver eneste kveld Han vet godt at han kommer til å føle behov for mat på kvelden, men gidder ikke gjøre noe med det før "problemet" blir akutt. Og da spretter han opp og leter gjennom huset etter hva som helst å stappe i seg, uavhengig om det er barna sitt, middagen til neste dag eller ting som er spart til en spesiell anledning. Og totalt uten hemninger på at dette faktisk ødelegger helsa hans og er en stor belastning på forholdet. Anonymous poster hash: 8ddfc...d71
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #36 Skrevet 31. januar 2017 Nå måtte jeg lese HIs innlegg på nytt for enkelte her begynte å anta at det er snakk om enorme mengder av mat (6plater sjokolade,6 poser potetgull,6 ditt 6 datt) men det er ikke helt sant. HI skriver ikke om slike mengder mat i det hele tatt. Hun skriver bare at han spiser middag og så spiser han utover kvelden. Når ble det feil å spise noe etter middagen? Jasså,han ville ha is så ble det rabalder pga det. Hun skriver ikke at han spiste opp hel boks og at han spiser hver dag hel boks,med ei sjokolade og en pose potetgul. Herregud,han vil ha noe til kvelds,betyr det at han spiser familien ut av huset? Nei! Du er kjip for du driver og teller kalorier til mannen. Vet du hva skjer? Ingenting. Menn tenker ikke på kalorier slik som kvinner,de gir faen. Anonymous poster hash: 4330b...b1c
Gjest Skrevet 31. januar 2017 #37 Skrevet 31. januar 2017 Jeg regner med at mannen også jobber og tjener penger til familien? Og så skal HI bestemme at han bare skal spise brødskiver? Hun er da virkelig ikke mora hans... Er enig med henne at det han gjør er skadelig for helsen, men ville dere andre ha sagt fra hvis mannen røyket, snuste eller drakk alkohol? Sikkert ikke. Men med en gang man spiser noe annet enn brødskiver, så er man utskudd og må oppdras i voksen alder. Du Har virkelig hengt deg opp i den brødskiva. Og ja jeg hadde sakt ifra hvis mannen drakk alkohol hver kveld. For det er ikke inntak en og annen gang HI snakker om, men hver kveld.
Gjest Skrevet 31. januar 2017 #38 Skrevet 31. januar 2017 Nå måtte jeg lese HIs innlegg på nytt for enkelte her begynte å anta at det er snakk om enorme mengder av mat (6plater sjokolade,6 poser potetgull,6 ditt 6 datt) men det er ikke helt sant. HI skriver ikke om slike mengder mat i det hele tatt. Hun skriver bare at han spiser middag og så spiser han utover kvelden. Når ble det feil å spise noe etter middagen? Jasså,han ville ha is så ble det rabalder pga det. Hun skriver ikke at han spiste opp hel boks og at han spiser hver dag hel boks,med ei sjokolade og en pose potetgul. Herregud,han vil ha noe til kvelds,betyr det at han spiser familien ut av huset? Nei! Du er kjip for du driver og teller kalorier til mannen. Vet du hva skjer? Ingenting. Menn tenker ikke på kalorier slik som kvinner,de gir faen.Anonymous poster hash: 4330b...b1c Da har du virke ikke lest HI'som innlegg godt nok....alle innleggene. For det er snakk om å hive innpå hver kveld og at en rasjon godt kan bestå av 200g sjokolade, en pose ships og en halv boks is. Det var snacksen. Av mat kan det i tillegg gå med en hel pizza eller kjøtt til 4personer. Dette var HI sine eksempler, ikke mine oppdiktede. Så tallene jeg listet opp var resultat av fri tilgang når hun handlet på en mandag til et selskap som skal holdes en lørdag....hvis HI skal være sikker på å ha en av hvert igjen når lørdagen kommer.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #39 Skrevet 31. januar 2017 Jeg regner med at mannen også jobber og tjener penger til familien? Og så skal HI bestemme at han bare skal spise brødskiver? Hun er da virkelig ikke mora hans... Er enig med henne at det han gjør er skadelig for helsen, men ville dere andre ha sagt fra hvis mannen røyket, snuste eller drakk alkohol? Sikkert ikke. Men med en gang man spiser noe annet enn brødskiver, så er man utskudd og må oppdras i voksen alder. Dessverre så sporer du av debatten med denne opphengtheten din i brødskiver. Jeg spiser selv nesten ikke brød, aldri vanlig brød, så er helt enig i at man kan spise mye annet enn brød. Men det er ikke debatten her. Debatten er at His man har en spiseforstyrrelse eller andre problemer som gjør at han overspiser noe enormt, noe som HI har skrevet at de ikke har råd til og som i tillegg påfører mannen helseskadelig overvekt. Blir han syk pga. overspisingen sin så vil det gå ut over familien. Det er ikke kjærlighet å støtte at noen skader seg selv og familien på den måten His mann gjør. Så enorme mengder som han spiser er helsefarlig, spesielt siden han foretrekker så store mengder usunn mat. Hold deg til det diskusjonen faktisk gjelder her. Og ang. røyk, snus, alkohol... jeg blir ikke sammen med noen som røyker eller snuser, det er ikke i samsvar med de helseverdiene jeg står for. Samme med for høyt alkoholforbruk fordi jeg har sett på nært hold hva misbruk medfører for personen selv og de nærmeste. Moderat alkoholforbruk og en fest i ny og ne er ikke noe problem. Det His mann bedriver er et helseskadelig misbruk på lik linje med de som misbruker f.eks. røyk eller alkohol. Det blir mest trolig gjort pga. en avhengighet og/eller psykiske problemer eller fysisk sykdom, og det vil føre til at mannen blir syk, om han ikke allerede er det uten å vite det. Anonymous poster hash: 8408c...c82
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #40 Skrevet 31. januar 2017 Hadde mannen min spist så enorme mengder mat så måtte han ha brukt sine egne penger på det (ikke fra felleskontoen) OG han måtte ha handlet inn driten sin selv. Anonymous poster hash: 664ec...cc9
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #41 Skrevet 31. januar 2017 Gjør meg ikke til martyr, forklarer hvordan det er. Vi har aldri noe i hus lenger, men de gangene vi har det fordi jeg vet vi får besøk, forsvinner det med en gang. Det er ikke snakk om bare snacks heller, han kan finne kjøtt i fryseren, tine i micro og spise alene, uten tilbehør. Kjøtt som er beregnet på 4 til middag. Skal jeg bare dempe at han spiser dobbelt opp da? Vi har et svært høyt matbudsjett og det går utover mye annet. Anonymous poster hash: d53ea...310 Jøss, han er jo en junkie. Anonymous poster hash: 9f18d...f18
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #42 Skrevet 31. januar 2017 Hadde jeg fått "pålegg" om å spise brødskiver hver jævla kveld hele året, ville jeg bare ha ledd av mannen. Jeg spiser ikke så mye usunt og er normalvektig, men brødskiver er beyond kjipt for min del. Jeg lager salater, pastaretter, gryter, grøt, smoothie og diverse annet til kvelds. Hater brød, og ikke er det sunt å presse i seg brød hele dagen. Så ja, hvis jeg bare fikk "lov" til å spise brødskiver til kvelds, ville jeg også ha steilet. Hvis vi ikke har annet enn brød og skinke/ost i hus, leter jeg etter noe annet i skapene. Kan ikke dere sammen planlegge noe sunt OG godt og ikke de jævla kjipe brødskivene hver dag? Da vil jeg tro at han vil spise både sunnere og mer variert. Beklager at jeg kupper tråden, men det er godt å høre at flere er skeptisk til brød. Hvor har du lært at brødskiver ikke er bra? 😊 Anonymous poster hash: d6ebb...fd7
Magia Skrevet 31. januar 2017 #43 Skrevet 31. januar 2017 Jeg fatter ikke dere som syns HI er kjip her. Det er jo mannen som er kjip og egoistisk her! Altså, han kan jo ikke bare spise familien ut av huset, og så skal hun løpe på butikken hver dag for å erstatte det han har gofla i seg på kvelden. Jeg hadde blitt irritert hvis min mann hadde spist opp alt som var tiltenkt middag til familien dagen etter, eller selskapet i helga. Om han vil spise seg feit, så for all del, men ikke la det gå ut over resten av familien! Kanskje mannen din kan ha ansvar for planlegging av middager og innkjøp noen uker, HI? Da ser han hvor dyre etegildene hans er, og kanskje han også forstår at det ligger litt omtanke og arbeid bak slik planlegging og innkjøp?
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #44 Skrevet 31. januar 2017 Nei du er ikke kjip, din manns helse angår deg og hele din familie. Overvekt og livsstilssykdommer er ikke til å spøke med. Spisemønsteret til din mann er ikke normalt og bør påpekes. Dere andre som hadde godtatt slik oppførsel er enten feige eller dørmatter Anonymous poster hash: 2c56f...a74
Superdolly Skrevet 31. januar 2017 #45 Skrevet 31. januar 2017 Jeg tror jeg ville ha blitt rasende om en fyr som holdt på slik hadde gitt meg beskjed om å ikke spise for to. Godt mulig jeg hadde blitt VELDIG kvass og usaklig da. Han hadde i hvert fall fått klar beskjed om dobbeltmoralen i et likt utsagn, sett opp mot hans handlinger. Jeg hadde nok krevd at han søkte behandling, for det han holder på med er jo sykelig. Ikke bare spiser han seg tjukk, han spiser jo familien ut av huset. Jeg klarer heller ikke å fatte at så mange i denne tråden synes det er greit, og i tillegg forsvarer det med at brødskiver ikke er sunt. Akkurat som om 200 g sjokolade og en pose potetgull hver kveld er helsekost. Jeg hadde blitt sterkt fristet til å investere i en solid hengelås, og låst av et skap (muligens også fryseren) der jeg kunne puttet inn mat jeg ikke ønsket at han skulle trykke i seg alene. Hadde han spurt, skulle han fått klar beskjed om årsaken til at det skapet var låst også. I min verden er det slik at hvis jeg skal ha venninner på besøk og kjøper inn noe godsaker, så sier jeg fra til mannen og ungene at dette er beregnet på venninnene min, så vennligst ikke spis. Det overholdes naturligvis. Har han handlet inn noe spesielt til noe, kan han si fra til meg og jeg holder meg naturligvis unna. Finner vi noe i skapet vi har lyst på, spør vi den andre først: "Er dette beregnet på noe spesielt, eller kan jeg forsyne meg?" At han alene skal spise opp alt kjøttet som er beregnet til ham, kona og ungene til middag, uten å blunke og (tilsynelatende) uten å bry seg om hva han gjør og hva det innebærer, både økonomisk og praktisk, det er helt sykt. Og det hadde jeg vært veldig tydelig på.
Hjertefru Skrevet 31. januar 2017 #46 Skrevet 31. januar 2017 Jeg syns ikke du er kjip. Helt enig i at man som voksen må få slippe at andre bestemmer over en, men så spørs det jo også hva konsekvensene er. En familie er et felleskap. Matvanene til din mann høres helt ville ut. Han risikerer å bli feit og syk. Økonomi er også et moment. Dessuten er han et dårlig forbilde for barna. Han har ikke et sunt forhold til mat. Dårlig folkeskikk er det også å lage seg egne måltider når man er sammen med familien. Spise av barnas godteri og det som er kjøpt inn til spesielle anledninger? Nei og nei. Har ikke så mange råd, men tror hun som nevnte at det sikkert ikke er lurt å ha så mange fristelser i hus er inne på noe.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #47 Skrevet 31. januar 2017 Og du mener at BRØDskiver ikke inneholder karbohydrater? Javel :D Enig! I brødskiver er det høy andel karbohydrater! Det burde alle vite Anonymous poster hash: d6ebb...fd7
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #48 Skrevet 31. januar 2017 Enig! I brødskiver er det høy andel karbohydrater! Det burde alle vite Anonymous poster hash: d6ebb...fd7 Ja, men i svarte da! Det er forskjell på brød og sjokolade. Det er bedre å ta seg en brødskive eller to i stedet for en plate sjokolade og en pose potetgull. Anonymous poster hash: 8b2f0...a8e
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #49 Skrevet 31. januar 2017 Ja, men i svarte da! Det er forskjell på brød og sjokolade. Det er bedre å ta seg en brødskive eller to i stedet for en plate sjokolade og en pose potetgull. Anonymous poster hash: 8b2f0...a8e Det kommer an på hvilket brød det er Anonymous poster hash: d6ebb...fd7
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #50 Skrevet 31. januar 2017 Det kommer an på hvilket brød det er Anonymous poster hash: d6ebb...fd7 Det er ganske innlysende at jeg ikke snakker om loff her. Anonymous poster hash: 8b2f0...a8e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå