Gå til innhold

Er jeg kjip?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen spiser middag, men alltid noe mer etterpå, utover kvelden. Da ikke brødskiver, men en hel plate sjokolade, potetgull, kjeks, steker seg pizza, osv. Enorme mengder spør du meg, og han blir ikke akkurat slankere av det heller. Forrige uke kom jeg med forslag om at vi kan spise noe godt sammen hver onsdagskveld, resten av uka brødskiver hvis vi er sultne. Forrige uke gikk fint.

 

I dag handlet jeg en boks is til å ha i fryseren for feks besøk. Nå hentet han akkurat den. Jeg sier der vi har blitt enige om og blir irritert fordi vi trenger ikke å bøtte nedpå alt. Argumentene hans er at ting ikke kan ligge for lenge før der blir for gammelt?? Jeg skjønner ikke hvorfor ikke det går an å bare la ting ligge. Jeg handler alltid inn, han spiser opp uten å høre om det skal brukes til noe spesielt. Han kan også ta barnas godteri når han ikke finner noe annet, som jeg må

handle tilbake fordi han hele tiden glemmer det.

 

Han la isen tilbake igjen etter mye om og men, ingen krangling. Men jeg føler meg forferdelig kjip! Har jeg grunn til det, eller har kan jeg være kjip med god samvittighet?

 

Anonymous poster hash: d53ea...310

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er jo voksen og bør få spise det han vil!

 

Greit at du oppfordrer til sunt kosthold, men å tvinge han til å legge isen tilbake er jo skikkelig kjipt, ja.

 

Anonymous poster hash: e1474...c31

Skrevet

Du er ikke kjip. Isen var kjøpt til felles kos, ikke til hans private fråtsing. Å spise ungenes godteri, og ting som f eks er innkjøpt til selskap eller besøk, er bare lavmål.

 

Anonymous poster hash: 9f18d...f18

Skrevet

Kan du ikke bare si at han får kjøpe det han trenger selv?

 

Om han vil stappe i seg dritt og ese ut er det ikke mye du får gjort med det. Men du trenger ikke være matvareinnkjøper for han.

 

Anonymous poster hash: 1bf2f...cf7

Skrevet

For å være ærlig så mener jeg at mannen selv må få bestemme hva han vil spise.Han er tross alt en voksen mann.Jeg hadde nettopp litt sjokolade og hadde ikke likt det om mannen la seg opp i det!

Skrevet

Det er ikke snakk om "litt" og det er snakk om at jeg er den som planlegger og handler inn. Vi kan ikke ha noe godt hjemme lenger. Som i dag, så spiser han det opp med en gang. Det kan være 200 g sjokolade på 10 minutter, så en pose potetgull. I dag hadde det typisk blitt godt over halve boksen med is. Får vi besøk, så må jeg gjemme feks kjeks eller annet godt til besøket kommer. HI

 

Anonymous poster hash: d53ea...310

Skrevet

Sliter med det samme.

Så jeg jeg planlegger helt seriøst et eget skap i matboden med lås som jeg kan ha lager av chips og godis til ulike anledninger liggende.

Samt brus.

Nå gjemmer jeg det rundt i huset.

Kan selvfølgelig ikke oppbevare frosne ting der, men det hjelper godt med alt det andre.

Har han anledning kan det fint gå med en 200g sjokolade, 1.5 liter cola og litt annen snack hver kveld.



Anonymous poster hash: 8c9c7...3bb
Skrevet

Han er voksen og må få spise det han vil. Men da får han neimen ikke komme IG klage når han ikkd får sex heller. Nekter å ha sex med en overvektig kvapsete fyr. Det tiltaler meg overhodet ikke.

 

Anonymous poster hash: 8b412...410

Skrevet

Det er noen psykologer som mener at selvkontroll handler mest om å ikke sette seg i situasjoner som krever selvkontroll, snarere enn å motstå fristelser.

 

For mannen din ville det vært å ikke ha godteri tilgjengelig. Noe som vanlig for mange.

 

Du må vel bare innse at han spiser det han finner. Finnes det ikke godteri så spiser han nok sunnere.

 

Anonymous poster hash: d2e3d...701

Skrevet

Det er noen psykologer som mener at selvkontroll handler mest om å ikke sette seg i situasjoner som krever selvkontroll, snarere enn å motstå fristelser.

 

For mannen din ville det vært å ikke ha godteri tilgjengelig. Noe som vanlig for mange.

 

Du må vel bare innse at han spiser det han finner. Finnes det ikke godteri så spiser han nok sunnere.

 

Anonymous poster hash: d2e3d...701

Der gjør han ikke, da kan han steke seg en pizza eller noe annet han finner som er lignende. Av og til er greit, men hver kveld, nei. Vi har ikke økonomi til det heller. Jeg kom også med et forslag om å gjøre noe hyggelig på onsdager. Og selvfølgelig i helger. HI

 

 

Anonymous poster hash: d53ea...310

Skrevet

Mat kan ikke ligge for lenge for da kan det bli gammelt? Det høres ut som en unnskyldning han har for å fråtse.

 

At han risikerer livsstilssykdommer om han fortsetter å kjøre samme "linje", men at han tar fra barna sitt godteri hører ikke hjemme, gir jo merarbeid for deg

 

Anonymous poster hash: d6ebb...fd7

Skrevet

Ja du er SKIKKELIG kjip!!! Snu situasjonen og tenk om det var mannen som skulle bestemme hva DU skulle spise. Hadde hugget hodet av mannen min om han bare hadde prøvd seg. Han er voksen og ikke et barn.

 

Anonymous poster hash: 93685...017

Skrevet

Ja du er SKIKKELIG kjip!!! Snu situasjonen og tenk om det var mannen som skulle bestemme hva DU skulle spise. Hadde hugget hodet av mannen min om han bare hadde prøvd seg. Han er voksen og ikke et barn.

 

Anonymous poster hash: 93685...017

Vel, jeg er gravid i 6 mnd, og han har gitt klar beskjed om at jeg ikke må tro ar jeg må spise for to. Jeg lager meg kveldsmat, to skiver, mens han spiser en Grandiosa. Hvorfor synes alle det er greit at han spiser oss ut av huset og ar jeg må gjøre dobbel, gjerne trippel handling når vi skal ha besøk, fordi han ikke kan la ting ligge OG jeg ikke kan gi beskjed om det?

 

Anonymous poster hash: d53ea...310

Skrevet

Der gjør han ikke, da kan han steke seg en pizza eller noe annet han finner som er lignende. Av og til er greit, men hver kveld, nei. Vi har ikke økonomi til det heller. Jeg kom også med et forslag om å gjøre noe hyggelig på onsdager. Og selvfølgelig i helger. HI

 

 

Anonymous poster hash: d53ea...310

For all del, jeg er enig i at kostholdet hans er dårlig. Men han har da tydeligvis mye tilgang til usunn mat som er fort gjort å lage.

 

Jeg kunne tenkt meg noe godt nå..men finnes ingenting som er lettlaget og usunt i huset. Så da spiser jeg ingenting.

 

Godteri, kjeks, ferdigpizza er ikke egentlig nødvendig i noen hus.

 

 

 

Anonymous poster hash: d2e3d...701

Skrevet

Jeg syns ikke du er kjip i det hele tatt, dersom mannen min hadde spist 200 gram sjokolade og en pose potetgull på 1-2-3 tror jeg faktisk jeg hadde spydd av avsky.

 

Du får bare la være å handle inn slik søppelmat som han fråtser i, han hsr jo tydeligvis null selvkontroll.

 

Anonymous poster hash: 4f6a9...11f

Skrevet

Hvis han skal ha snacks, får han kjøpe det selv. Det du kjøper er til besøk og kosekveldene dere skal ha sammen.

 

Anonymous poster hash: d0e6e...a39

Skrevet

Vel, jeg er gravid i 6 mnd, og han har gitt klar beskjed om at jeg ikke må tro ar jeg må spise for to. Jeg lager meg kveldsmat, to skiver, mens han spiser en Grandiosa. Hvorfor synes alle det er greit at han spiser oss ut av huset og ar jeg må gjøre dobbel, gjerne trippel handling når vi skal ha besøk, fordi han ikke kan la ting ligge OG jeg ikke kan gi beskjed om det?

 

Anonymous poster hash: d53ea...310

Om han ikke klarer å la ting ligge når du spesifikt ber om det viser jo at han har et stort problem.

 

Men at du gidder å gjøre deg til matyr fordi du må slite hjem sjokolade og is blir bare teit. Så stress er det tross alt ikke.

 

La vær å kjøp inn snacks, så kan han heller lage seg det han vil sjøl.

 

Anonymous poster hash: e1474...c31

Skrevet

Om han ikke klarer å la ting ligge når du spesifikt ber om det viser jo at han har et stort problem.

 

Men at du gidder å gjøre deg til matyr fordi du må slite hjem sjokolade og is blir bare teit. Så stress er det tross alt ikke.

 

La vær å kjøp inn snacks, så kan han heller lage seg det han vil sjøl.

 

Anonymous poster hash: e1474...c31

Gjør meg ikke til martyr, forklarer hvordan det er. Vi har aldri noe i hus lenger, men de gangene vi har det fordi jeg vet vi får besøk, forsvinner det med en gang. Det er ikke snakk om bare snacks heller, han kan finne kjøtt i fryseren, tine i micro og spise alene, uten tilbehør. Kjøtt som er beregnet på 4 til middag. Skal jeg bare dempe at han spiser dobbelt opp da? Vi har et svært høyt matbudsjett og det går utover mye annet.

 

Anonymous poster hash: d53ea...310

Skrevet

Mannen din har et problem, ingen tvil om det. Dere bør finne årsaken til det. Spiser han slik han gjør fordi han er i ferd med å utvikle f.eks. diabetes2? Eller spiser han slik han gjør fordi han har en spiseforstyrrelse som bunner i psykiske problemer? Eller spiser han som han gjør fordi det er noe du ikke vet om som plager ham? Kan han ha andre hormonproblemer som gjør at han får sug etter mat? Kanskje har han søvnapné som gjør at han konstant er veldig sliten og derfor får sug etter alt mulig usunt?

Det kan være mange årsaker.

 

Jeg ville tatt det opp med ham. Han øker tydeligvis stadig i vekt, det er et problem. Ikke bare for han og hans egen helse, men også for familien. Slik han holder på vil han spise på seg helseplager som trolig vil gjøre at han ikke greier å være like delaktig i familien på samme måte som før. Dermed er hans spiseproblemer også et familieproblem.

I tillegg er det jo et problem at dere faktisk ikke har råd til det forbruket han legger opp til.

 

Se også på kostholdet hans tidligere på dagen. Spiser han feil eller for lite fra morgenen av så vil han få et ustabilt blodsukker og da vil han få sug etter alt mulig på ettermiddag og kveld.

 

Din hjelp til ham bør ligge i at dere aldri har slike ting i hus som han fyser på.

Da finnes det ikke i hus, og da har han ikke direkte tilgang heller.

Så får du heller sende ham ut for å handle til selskap osv.

 

Han bør ta seg en tur til legen!



Anonymous poster hash: 8408c...c82
Skrevet

Det der er ikke normalt. Han er inne i en vond sirkel. Hvordan er kostholdet ellers? Hvor mye overvektig er han? Han bør spise regelmessige sunne måltider. Tipper blodsukkeret er ustabilt og at han har blitt avhengig av karbohydratrik mat. På kveldstid kan han heller ta seg noen brødskiver eller grønnsaker. Hvis dere absolutt skal ha noe godt, går det an å redusere mengden.

 

Anonymous poster hash: 8b2f0...a8e

Skrevet

Jeg er som mannen din, og bor heldigvis alene, slik at jeg slipper slike fristelser. Klarer ikke la snop ligge, særlig på kveldene. Så her kjøper jeg kun inn akkurat når det skjer noe. Ja, mannen din BURDE hatt bedre selvkontroll, samtidig så er man ulike. Jeg, pappa og ene søsteren min er slik. Mamma og den andre søsteren min er ikke slik. Du kan hjelpe han til bedre kosthold hvis du lar være å fylle skapene. Så får dere heller bli enige om dere skal kjøpe inn noe snacks for en kveld eller noe.



Anonymous poster hash: 1346d...1e3
Skrevet

Altså, han skal fortelle deg som er gravid at du ikke skal spise for to? Og så spiser han selv for fire? Ser han ikke hvor absurd det er?

 

Han må jo ha et problem som raider huset etter mer eller mindre egnet kosemat hver kveld. Tiner seg kjøtt i mikroen og gomper nedpå uten tilbehør?

 

Jeg vet ikke hvor mye du kan få gjort dersom han ikke selv er enig i at det er et problem, annet enn å begrense tilgangen. Lås ned alt du kan og krev at han holder seg unna det som er tiltenkt alle. Det er ikke kjipt. Må han absolutt fråtse, så får han i det minste skaffe til veie junket selv.

Skrevet

Hvordan har dere råd?

 

 

Har dere prøvd å regne på hva det koster?

I løpet av året.

 

 

Helsemessig er han jo også på kjøret.

 

Anonymous poster hash: f3829...77c

Skrevet

Ja,du er kjip. Dere bor i felles hus og alt som dere bringer inn,er felles. Han er en voksen mann og må vel få lov til å spise hva han vil i felles hus. Alt kan kjøpes på nytt,det være barnas godteri eller is. Om dere skal akkurat ha selskap,bør han vel få lov til å spise is. Jeg gjør innkjøp i huset vårt,stort sett og alltid passer på å kjøpe til mannen noe av godterie han liker. Det spiller ingen rolle om han tar noe jeg har tenkt å spise selv heller.

 

 

Anonymous poster hash: 4330b...b1c

Skrevet

Om mannen min kom en vakker dag og fortalte meg at jeg ikke skal spise ditt og datt i huset mitt,ville jeg sendt ham til helvete. Jeg spiser sjokolade om kvelden og nyter hver eneste bit. Jeg røyker ikke,drikker ikke alkohol,fullammer ett barn og har to eldre,rydder,passer,hjelper,vasker. Mannen min tør ikke si en ting imot når roen senker seg om kvelden og jeg tar meg en pause om kvelden med sjokoladen min. Første halvtimen snakker jeg ikke i det hele tatt,jeg bare sitter og nyter øyeblikket.

 

Anonymous poster hash: 4330b...b1c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...