Anonym bruker Skrevet 25. januar 2017 #1 Skrevet 25. januar 2017 forrige fødsel var veldig dramatisk. de fikk dratt han ut med tang til slutt men han holdt på å dø. jeg ble sendt rett opp i narkose pga blødninger/måtte sy masse) og fikk ikke sett barnet før mange timer senere. Jordmødre og leger sa at "det står i hvert fall i journalen din at du bør ta keisersnitt neste gang" Likevel fikk jeg på samtale med jordmor (som jeg gikk på kontroller til før fødsel, som ville følge meg opp etter opplevesen) høre at "det kan jo godt hende du klarer fødsel. det er mye lettere med nummer to vet du" og da ble jeg skikkelig irritert fordi jeg følte hun bagatelliserte hele greia. som om det bare var jeg som syns det var vanskelig. men barnet satt jo faktisk fast! Uansett.. Nå har det gått 9 år. og jeg er gravid igjen. Jeg har virkelig ikke lyst å ta keisersnitt. Ønsker så veldig å få oppleve en normal fødsel der jeg får barnet på brystet med en gang.. Og tenker på det hun sa om at det kanskje går bedre neste gang? Jeg lurer egentlig på mange ting. Får jeg bestemme dette selv, eller kommer legene til å se KS uansett? Og har det noe å si at det er så mange år siden? Går det an å prøve og så "snu underveis" i fødsel? (grunnen il at de ikke tok forrige med KS var fordi han holdt på å dø og det var ikke tid til å få meg opp til operasjon. husker hvordan legene ropte rundt meg).. eller vil det være sånn at hvis jeg prøver vil det ikke oppdages før det er for sent om det ikke går? Vet ikke om dere forsto hva jeg lurer på? Jeg kan selvfølgelig snakke med legen om dette men det er fremdeles veldig tidlig i svangerskapet. Men tankene har likevel begynt å komme Anonymous poster hash: d8062...e3b
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2017 #2 Skrevet 25. januar 2017 Du må nesten bare ta en prat med lege. Jeg har født 3 gang em dødfødt gutt som var død før fødsel startet og har ingen erfaring med keisersnitt. Jeg synes fødsel er en fantastisk erfaring, men hvis barnet er tryggere ved keisersnitt ville jeg gått for det. Det er forståelig å annbefalt at kvinner med fødselstraumer tar kontakt med sykehuset tidlig. En mulighet hadde kanskje vært at du fødte med epidural slik at de kunne ta deg fort til snitt hvis de så ting begynne å gå galt. Håper uansett alt går bra og det blir en fin opplevelse for deg. Med epidural og planlagte snitt har jeg skjønt det slik at mor kan få barnet på brystet ganske raskt Anonymous poster hash: e13fd...2df
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2017 #3 Skrevet 25. januar 2017 Du må nesten bare ta en prat med lege. Jeg har født 3 gang em dødfødt gutt som var død før fødsel startet og har ingen erfaring med keisersnitt. Jeg synes fødsel er en fantastisk erfaring, men hvis barnet er tryggere ved keisersnitt ville jeg gått for det. Det er forståelig å annbefalt at kvinner med fødselstraumer tar kontakt med sykehuset tidlig. En mulighet hadde kanskje vært at du fødte med epidural slik at de kunne ta deg fort til snitt hvis de så ting begynne å gå galt. Håper uansett alt går bra og det blir en fin opplevelse for deg. Med epidural og planlagte snitt har jeg skjønt det slik at mor kan få barnet på brystet ganske raskt Anonymous poster hash: e13fd...2df Takk! Ja nå er det bare tanker som surrer.. om jeg kaaanskje har mulighet til å oppleve en fin fødsel. Men det kan godt hende jeg kan få en fin opplevelse med keisersnitt også. Noen som har erfaringer med det? Jeg vet svært lite om hva som foregår egentlig Anonymous poster hash: d8062...e3b
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2017 #4 Skrevet 25. januar 2017 Min bestevenninne hadde en forferdelig første fødsel hvor barnet satt fast og utdrivingen tok 6 timer. Hun fikk total ruptur grad 4 tror jeg og måtte legges i narkose etterpå for å prøve å lappe sammen underlivet. Mistet kontrollen på endetarmen i et år. Hun ble også anbefalt KS på nestemann. Men hun ønsket ikke dette. Fødsel med nummer to var n drømmefødsel og han var ute 2 timer etter de ankom sykehuset. Hun er så glad for at hun gikk igjennom fødselen slik at hun har gode minner. Anonymous poster hash: 03d66...6f5
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2017 #5 Skrevet 25. januar 2017 Din kropp- du bestemmer. Og ja, det er ingen problem å snu underveis. Ofte går det nye bedre andre gangen. Lykke til😃 Anonymous poster hash: 249ea...0ae
Mumua Skrevet 25. januar 2017 #6 Skrevet 25. januar 2017 Jeg vil tro det kommer an på grunnen til at barnet satt fast. Hvis det er noe fysisk med deg eks.smalt bekken eller at du føder store barn er det nok lite trolig at de ønsker vaginal fødsel. Om forrige ble slik pga uheldige tilfeldigheter så kan det tenkes de ser mer lyst på det. Masse lykke til
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2017 #7 Skrevet 25. januar 2017 De kan være mer forberedt denne gang, at de har lavere terskel for og snu og at det blir ks i steden for viss ting ikke går helt slm det skal. Anonymous poster hash: 27cdf...9c3
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2017 #8 Skrevet 25. januar 2017 Min bestevenninne hadde en forferdelig første fødsel hvor barnet satt fast og utdrivingen tok 6 timer. Hun fikk total ruptur grad 4 tror jeg og måtte legges i narkose etterpå for å prøve å lappe sammen underlivet. Mistet kontrollen på endetarmen i et år. Hun ble også anbefalt KS på nestemann. Men hun ønsket ikke dette. Fødsel med nummer to var n drømmefødsel og han var ute 2 timer etter de ankom sykehuset. Hun er så glad for at hun gikk igjennom fødselen slik at hun har gode minner. Anonymous poster hash: 03d66...6f5 Takk for svar! Men hvor lenge var det mellom første og andre på henne da? Er redd de 9 årene spiller inn jeg Anonymous poster hash: d8062...e3b
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2017 #9 Skrevet 25. januar 2017 Tusen takk til alle dere som har svart. Ser litt lysere på det mtp. at de kan være mer forberedt denne gangen også Håper virkelig det. Jeg skal i hvert fall ytre mitt ønske om vaginal fødsel til legen og se hva de eventuelt sier om det på sykehuset. (Må vel i samtale om det er snakk om KS) Anonymous poster hash: d8062...e3b
Sint naken biltyv Skrevet 25. januar 2017 #10 Skrevet 25. januar 2017 Sett babyen først og ta keisersnitt. Du har lyst på en god fødsel, du har ikke lyst på keisersnitt.... dudududu.... Hva med å tenke på hva som er best for babyen? Vil du at neste skal dø eller bli skadet?
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2017 #11 Skrevet 25. januar 2017 Sett babyen først og ta keisersnitt. Du har lyst på en god fødsel, du har ikke lyst på keisersnitt.... dudududu.... Hva med å tenke på hva som er best for babyen? Vil du at neste skal dø eller bli skadet? Er du lettere tilbakestående eller? Det er best for barnet å bli født vaginalt. Så lenge det er mulig for mor og føde barnet vel og merke. Jeg vil tro at så lenge bekkenet er stort nok og det ikke er noen sykdommer hos deg så får du klarsignal for vaginal fødsel, samt ekstra oppfølging under fødselen. Anonymous poster hash: a2eb6...43d
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2017 #12 Skrevet 25. januar 2017 http://tidsskriftet.no/2009/06/oversiktsartikkel/okt-forekomst-av-keisersnitt-arsaker-og-konsekvenser Anonymous poster hash: fb12a...afc
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2017 #13 Skrevet 25. januar 2017 Er du lettere tilbakestående eller? Det er best for barnet å bli født vaginalt. Så lenge det er mulig for mor og føde barnet vel og merke. Jeg vil tro at så lenge bekkenet er stort nok og det ikke er noen sykdommer hos deg så får du klarsignal for vaginal fødsel, samt ekstra oppfølging under fødselen. Anonymous poster hash: a2eb6...43d Du har helt rett! Barnet har eks større risiko for å få autoimmune sykdommer ved å bli forløst ved keisersnitt. Keisersnitt innebærer ulike risikoer fra mor og barn på kort og lang sikt. Dette virker det som at svært få tenker over. Anonymous poster hash: fb12a...afc
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2017 #14 Skrevet 25. januar 2017 Du må nesten bare ta en prat med lege. Jeg har født 3 gang em dødfødt gutt som var død før fødsel startet og har ingen erfaring med keisersnitt. Jeg synes fødsel er en fantastisk erfaring, men hvis barnet er tryggere ved keisersnitt ville jeg gått for det. Det er forståelig å annbefalt at kvinner med fødselstraumer tar kontakt med sykehuset tidlig. En mulighet hadde kanskje vært at du fødte med epidural slik at de kunne ta deg fort til snitt hvis de så ting begynne å gå galt. Håper uansett alt går bra og det blir en fin opplevelse for deg. Med epidural og planlagte snitt har jeg skjønt det slik at mor kan få barnet på brystet ganske raskt Anonymous poster hash: e13fd...2df Hvis ting går galt, er det katastrofesnitt som gjelder. Det tar da ca 5 min før ungen er ute. Hos meg tok det tre min fra de løp fra fødestua til ungen var ute. Anonymous poster hash: fe07d...596
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2017 #15 Skrevet 25. januar 2017 Sett babyen først og ta keisersnitt. Du har lyst på en god fødsel, du har ikke lyst på keisersnitt.... dudududu.... Hva med å tenke på hva som er best for babyen? Vil du at neste skal dø eller bli skadet? Enig med deg! Anonymous poster hash: fe07d...596
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2017 #16 Skrevet 25. januar 2017 Du har helt rett! Barnet har eks større risiko for å få autoimmune sykdommer ved å bli forløst ved keisersnitt. Keisersnitt innebærer ulike risikoer fra mor og barn på kort og lang sikt. Dette virker det som at svært få tenker over. Anonymous poster hash: fb12a...afc De har faktisk større risiko for andre alvorlige sykdommer og. Feks leukemi. Anonymous poster hash: 249ea...0ae
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2017 #17 Skrevet 25. januar 2017 Ærlig talt biltyv. Dårlig gjort å antyde at jeg vil risikere barnets liv for å få slippe keisersnitt. Alle andre forsto hva jeg skrev. Jeg sier jeg er fullt klar over at dette skal vurderes av lege og sykehus men at det er ennå tidlig og jeg har ikke vært på første kontroll ennå. Jeg var også tydelig på at det bare er tanker som virrer, om noen har erfaring eller vet om det har noe å si at det har gått 9 år.. og så skriver jeg at det er godt å høre at det er muligheter for god fødsel og hudkontakt ved ks også. At du klarer å lese inplisitt i mitt innlegg st jeg setter meg høyere enn barnet er uforståelig. Jeg er en av de som har pleid å støtte deg når du får unødvendig mye kritikk men nå forstår jeg hvorfor folk ikke liker deg. Og ja, je skriver jegjegjegjeg dlr det er JEG som er gravid og det er MINE tanker jeg skriver om og MINE spørsmål jeg stiller. Ikke dine eller noen andres. Anonymous poster hash: d8062...e3b
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2017 #18 Skrevet 25. januar 2017 Enig med deg! Anonymous poster hash: fe07d...596 Det beste for mor og barn er vaginal fødsel, så fremt det lar seg gjøre. Da kommer man seg også atskillig fortere på beina også. Ved keisersnitt får ikke barnet morens bakterier ved forløsningen og det er ikke fordelaktig Anonymous poster hash: fb12a...afc
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2017 #19 Skrevet 25. januar 2017 De har faktisk større risiko for andre alvorlige sykdommer og. Feks leukemi. Anonymous poster hash: 249ea...0ae Det stemmer. Jeg ser ingen fordeler med keisersnitt med mindre det er KLARE INDIKASJONER Anonymous poster hash: fb12a...afc
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2017 #20 Skrevet 25. januar 2017 Ærlig talt biltyv. Dårlig gjort å antyde at jeg vil risikere barnets liv for å få slippe keisersnitt. Alle andre forsto hva jeg skrev. Jeg sier jeg er fullt klar over at dette skal vurderes av lege og sykehus men at det er ennå tidlig og jeg har ikke vært på første kontroll ennå. Jeg var også tydelig på at det bare er tanker som virrer, om noen har erfaring eller vet om det har noe å si at det har gått 9 år.. og så skriver jeg at det er godt å høre at det er muligheter for god fødsel og hudkontakt ved ks også. At du klarer å lese inplisitt i mitt innlegg st jeg setter meg høyere enn barnet er uforståelig. Jeg er en av de som har pleid å støtte deg når du får unødvendig mye kritikk men nå forstår jeg hvorfor folk ikke liker deg. Og ja, je skriver jegjegjegjeg dlr det er JEG som er gravid og det er MINE tanker jeg skriver om og MINE spørsmål jeg stiller. Ikke dine eller noen andres. Anonymous poster hash: d8062...e3b Ikke bry seg om de frekke og lite gjennomtenkte utsagnene til biltyv Anonymous poster hash: fb12a...afc
førskolelæreren Skrevet 25. januar 2017 #21 Skrevet 25. januar 2017 Jeg hadde nok tatt keisersnitt. Det er en fin opplevelse. Hilsen keiser mamma
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2017 #22 Skrevet 25. januar 2017 Kan bare si for min egen del at jeg hadde en helvetes fødsel med nummer en. 6 år senere drømmefødsel med barn nummer to. Men er jo ingen selvfølge for deg. Anonymous poster hash: ca63f...0d6
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2017 #23 Skrevet 25. januar 2017 Det beste for mor og barn er vaginal fødsel, så fremt det lar seg gjøre. Da kommer man seg også atskillig fortere på beina også. Ved keisersnitt får ikke barnet morens bakterier ved forløsningen og det er ikke fordelaktigAnonymous poster hash: fb12a...afc Men hvis vanlig fødsel vil si å sitte fast, nesten dø, bli røsket ut med tang og en mor med sprekkeferdig A til å så tror jeg nok ks vinner altså. Hvis bakteriene er så viktig er det da virkelig bare å gni barnet borti mors rompe etter ks. Sett at de planter bakterier fra mors rompe på barnet ved ks i utlandet. Anonymous poster hash: fe07d...596
LilleVilje Skrevet 25. januar 2017 #24 Skrevet 25. januar 2017 Jeg har en marerittfødsel og ett keisersnitt, og keisersnitt var en fantastisk opplevelse i forhold! Jeg hadde bedt om å få ham på brystet med en gang - det gikk ikke, han måtte ut og få pustehjelp - men han kom ganske fort tilbake til meg og ble der. Sammenlignet med første fødsel der babyen lå på intensiven i lange tider, var det en drøm å ta keisersnitt. Også mtp egen form; jeg brukte evige tider på å komme i form etter vanlig fødsel og har ennå skader som plager meg hver dag, fire år etter. Med KS var det bare et sår som skulle gro, ikke var det spesielt vondt engang. Vaginal fødsel er selvsagt fint hvis det er fint, men et planlagt KS er det bare å glede seg til og ikke noe å være redd for
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2017 #25 Skrevet 25. januar 2017 forrige fødsel var veldig dramatisk. de fikk dratt han ut med tang til slutt men han holdt på å dø. jeg ble sendt rett opp i narkose pga blødninger/måtte sy masse) og fikk ikke sett barnet før mange timer senere. Jordmødre og leger sa at "det står i hvert fall i journalen din at du bør ta keisersnitt neste gang" Likevel fikk jeg på samtale med jordmor (som jeg gikk på kontroller til før fødsel, som ville følge meg opp etter opplevesen) høre at "det kan jo godt hende du klarer fødsel. det er mye lettere med nummer to vet du" og da ble jeg skikkelig irritert fordi jeg følte hun bagatelliserte hele greia. som om det bare var jeg som syns det var vanskelig. men barnet satt jo faktisk fast! Uansett.. Nå har det gått 9 år. og jeg er gravid igjen. Jeg har virkelig ikke lyst å ta keisersnitt. Ønsker så veldig å få oppleve en normal fødsel der jeg får barnet på brystet med en gang.. Og tenker på det hun sa om at det kanskje går bedre neste gang? Jeg lurer egentlig på mange ting. Får jeg bestemme dette selv, eller kommer legene til å se KS uansett? Og har det noe å si at det er så mange år siden? Går det an å prøve og så "snu underveis" i fødsel? (grunnen il at de ikke tok forrige med KS var fordi han holdt på å dø og det var ikke tid til å få meg opp til operasjon. husker hvordan legene ropte rundt meg).. eller vil det være sånn at hvis jeg prøver vil det ikke oppdages før det er for sent om det ikke går? Vet ikke om dere forsto hva jeg lurer på? Jeg kan selvfølgelig snakke med legen om dette men det er fremdeles veldig tidlig i svangerskapet. Men tankene har likevel begynt å komme Anonymous poster hash: d8062...e3b Jeg hadde en dramatisk første fødsel med totalruptur, 2 liter blodtap og narkose rett etter fødsel for å bli lappet sammen. Fikk da beskjed om at jeg ved neste fødsel ville få valget mellom vaginal fødsel og keisersnitt. Som deg drømte jeg om å få oppleve en naturlig "udramatisk" fødsel og få barnet opp på brystet. Men bestemte meg for at ved første tegn på at fødselen ikke gikk som normalt ville jeg sette foten ned. Og det var det som skjedde. Hadde 10 cm åpning, men akkurat som første gang kom ikke babyen ned i bekkenet, og ble stående fast høyt oppe. Det ble da besluttet KS før det ble dramatisk, det ble et utrolig fint ukomplisert keisersnitt 😊 Akkurat da legen tok beslutningen ble jeg både trist og lettet. Trist fordi jeg hadde lagt bak meg nesten 24 timer med rier til ingen nytte, trist fordi jeg nå visste at jeg aldri skulle få oppleve en normal fødsel, og lettet for at jeg visste jeg nå slapp klipping, totalruptur, vakuum og blodtap. Men det var en utrolig kul opplevelse å få være midtpunktet i operasjonssalen og se alle de flinke menneskene rundt meg! 😊 Babyen var frisk og rask og jeg kom meg raskt etter snittet. Så lenge du har en god dialog meg jordmor/lege kan du prøve fødsel, og de lar nok terskelen være lav for å ty til KS om det trengs. Anonymous poster hash: 71dc9...26f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå