Gå til innhold

Inkludere alle. Hvorfor er det slik?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men - av nysgjerrighet fordi jeg ikke har opplevd det selv - mener dere virkelig at det å ikke invitere en mobber er et sterkt signal? I min verden er det passiv-aggressivt.

Selv ville jeg ha ringt og sagt til mobbernes foreldre at deres krapyl ikke var velkommen i mitt hjem på grunn av ditten og datten, og avsluttet med at de fikk ta styringen på sine avkom dersom det skulle bli noen velkomst hos oss noen sinne.

Anonymous poster hash: 6ed13...5f4

En må gi beskjed til både foreldrene og barnet! At det ikke nytter er bare tull! Har gjennom jobben samarbeidet med en lærer av den eldre skolen. Hun var ikke redd for å si ifra, og brukte nok metoder som ikke ansees som pedagogisk riktig i dagens samfunn. Blant annet tok hun opp dårlig oppførsel i plenum. I alle år var hun den læreren med minst problemer i klassen.

Anonymous poster hash: e7853...6de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår ikke helt de som sammenligner barn med voksne i denne situasjonen. Barn i barneskolealder er i en fase der de skal finne seg selv, de skal finne sin plass i klassen, finne venner og finne ut hvor de passer inn. De er i en veldig sårbar fase av livet og man kan ikke sammenligne det å bli ekskludert fra en bursdag med å ikke bli invitert på vinkveld dersom man ikke er i samme vennegjeng i voksen alder.

Blir ikke jeg invitert til vinkveld av en av mine venner som skal ha andre venner på besøk, tenker ikke jeg noe over det i det hele tatt, men dette er fordi jeg er VOKSEN og tenker på en helt annen måte enn en som går på barneskolen. Innimellom blir man invitert, og innimellom ikke. Det kommer helt an på hvilke andre som skal på denne vinkvelden.

Syns det er en hårreisende tanke å utelate bare et par stk i barnebursdag, det er heldigvis også en regel i vår klasse at enten blir alle bedt, eller under halvparten. Jeg kan forstå tanken om det er pga at et barn mobber barnet ditt, men dersom det bare er pga at det er et eller et par barn som man ikke liker å leke med så syns jeg faktisk ikke dette er greit. 

Er veldig usikker på hva jeg tenker om det å invitere en mobber, vi har ikke dette problemet i vår klasse. Men jeg ville nok vært en pådriver for å få en ende på det så snart som mulig, kanskje også prøve å invitere dette barnet hjem for å om mulig knytte en annen type kontakt og få en bedre relasjon. Det kan fungere i noen situasjoner, men det er jo ikke alltid. Ville også tenkt at det barnet som mobber mest sannsynlig ikke har det noe bra selv, og faktisk syns synd på barnet. 

Uansett, poenget mitt er at det å ikke bli invitert med når man er barn kan sette såpass dype arr og ødelegge mye for selvfølelsen. Det kan altså ikke sammenlignes med hvordan voksne tenker. Når det gjelder ellers på fritiden, syns jeg barna skal få styre hvem de vil leke med selv, MEN dersom det er noen i klassen som jeg merker aldri blir invitert hjem eller er utenfor på en måte så inviterer jeg gjerne hjem til oss. Det gjorde jeg med en i 2. klasse for to år siden, med det resultatet at min sønn og gutten nå er bestevenner. Jeg merket at han ble holdt utenfor på en tur vi var på, og min sønn var veldig imot å be han hjem. Men det skjedde noe når de var sammen bare de to, og siden har de altså holdt sammen. Han aktuelle gutten har også fått det mye bedre sosialt ellers i klassen. 

Skrevet

En liten historie.

Da ene datteren min begynte på stor avdeling i barnehagen og skulle ha sin første bursdag der inviterte vi alle jentene på avdelingen. På avdelingen gikk det også en jente som er 2 år eldre enn min datter, altså var det hennes siste år i barnehagen, hun har en hjerneskade og kan være litt utagerende. Datteren min sa at hun ikke ville invitere henne for hun var "slem". Jeg sa at vi må invitere alle, for hun vil jo bli lei seg om hun ikke får komme.

Vel bursdagen kom, og denne utviklingshemmede jenta kom, selvfølgelig sammen med mammaen sin. Mammaen var så glad, hun hadde tårer i øynene når hun sa at det var første gang jenta hadde blitt invitert i bursdag.

Det er jo hårreisende, og jenta som var i bursdag for første gang oppførte seg helt eksemplarisk, lekte med noen dukker hun fant og gikk rundt i huset her på oppdagelsesferd. Hun snakket til meg hver gang jeg hentet i barnehagen i mange måneder etterpå; Husker du når jeg var i bursdag hos dere og lekte med dukken? sa hun, hver eneste dag.

Nå var denne jenta utviklingshemmet, men tenk på det barnet som ikke blir bedt fordi det "ikke har noe til felles" med noen av bursdagsbarnet. Det barnet som er litt sjenert og innesluttet, det barnet som er litt voldsom og bråkete, det barnet som har en eller annen diagnose du ikke vet om, alle disse barna har også følelser.

Det er veldig enkelt for oss voksne å inkludere barn, og for barna vi inkluderer betyr det så uendelig mye.

Anonymous poster hash: 2427e...c27

For en fin og rørende historie ❤

Anonymous poster hash: 717a7...793

Skrevet

Tror du det hadde hjulpet barnet ditt?

Jeg forstår godt at du er sint på mobberen og foreldrene, men det er bare dumt å gjøre ting som bare vil forvitre situasjonen, selv om det føles godt der og da.

Anonymous poster hash: 88262...cb1

Vel, det kommer jo an på foreldrene, det. Hvis de furter over at ikke alle er bedt, må de jo tåle å høre hvorfor. Skal man late som at alt er ok?

Skrevet

Dere som messer om utebursdag - utebursdag i snøstorm i Vardø? I 35 minusgrader i Kautokeino? I striregn i Bergen med sidevind? Selv om det er norsk tradisjon å være mest mulig ute i mest mulig drittvær, så er det ikke koselig, eller gjennomførbart alltid.

Anonymous poster hash: 51a03...2db
Skrevet

Dere som messer om utebursdag - utebursdag i snøstorm i Vardø? I 35 minusgrader i Kautokeino? I striregn i Bergen med sidevind? Selv om det er norsk tradisjon å være mest mulig ute i mest mulig drittvær, så er det ikke koselig, eller gjennomførbart alltid.

Jeg regner med at de som bor slik til skjønner at tipset om utebursdag ikke er myntet på dem.

Det er nå sånn at landet vårt er tettest befolket på litt mer værvennlige steder enn det.

Skrevet

Jeg regner med at de som bor slik til skjønner at tipset om utebursdag ikke er myntet på dem.

Det er nå sånn at landet vårt er tettest befolket på litt mer værvennlige steder enn det.

Betyr likevel ikke at utebursdag er et alternativ.

Skrevet

I enhver tråd med en viss lengde er det alltid en som må spille dum...eller "spille".

Anonymous poster hash: fbf48...166

Skrevet

Problemet er at flere skriver at "det er bare å ha utebursdag det", "dere er ikke løsningsorienterte" og så videre. Og du, anonym 166, å kalle andre dumme gjør ikke at du selv virker smart. Når man begynner med navnekalling, har man tapt diskusjonen.

Og nei, landet er ikke alltid "tettest befolket på litt mer værvennlige steder enn det. Bergen, som jeg nevnte, er en stor by. Finnmark er det mange som bor i, det er flere lite værvennlige steder både i Troms og Nordland. I Røros er det kaldt hele vinteren lang. Og så videre. Men for folk som aldri har vært utenfor Oslo er det ikke så lett å forstå slik.

Skrevet

Problemet er at flere skriver at "det er bare å ha utebursdag det", "dere er ikke løsningsorienterte" og så videre. Og du, anonym 166, å kalle andre dumme gjør ikke at du selv virker smart. Når man begynner med navnekalling, har man tapt diskusjonen.

Og nei, landet er ikke alltid "tettest befolket på litt mer værvennlige steder enn det. Bergen, som jeg nevnte, er en stor by. Finnmark er det mange som bor i, det er flere lite værvennlige steder både i Troms og Nordland. I Røros er det kaldt hele vinteren lang. Og så videre. Men for folk som aldri har vært utenfor Oslo er det ikke så lett å forstå slik.

Du er nå ganske nedlatende i måten din å diskutere på selv også da...

Jo landet er tettest befolket på med værvennlige steder, over 50% av norges befolkning bor på østlandet. Det er ikke dermed sagt at det ikke bor mye folk i Bergen, er da ingen som har påstått det.

Jeg personlig bor ikke på østlandet, og jeg bor ved kysten, så jeg vet litt om vær. Likevel har jeg hatt utebursdag flere ganger. Enklest med han som er født i mai selvfølgelig, men jeg har også barn født i januar og februar. Sist hadde vi bursdag på en lørdag, sendte ut innbydelse på onsdag. Kort varsel, men sånn er det når man må se an værmelding før man inviterer. For det finnes rolige og fine dager på med værharde steder også ;)

Men jeg skjønner at utebursdag ikke er for alle, det er rett og slett ikke alle som liker like godt å være ute. Det er barn som ikke ønsker utebursdag, det er steder i landet det er vanskelig å få til osv. Men likevel er utebursdag et alternativ som det er helt greit at blir nevnt for de som har liten plass hjemme.

Skrevet

Jeg bor i Bergen, som trekker fram som et sted med umulig vær.

Inviterte 36 barn til utebursdag og ba alle kle seg etter været.

Tenkte at hvis været ble for ille fikk vi bare flytte sofa og spisebord ut av stua og ha piknik på gulvet. Var en sjanse å ta, og det endte med den beste bursdagen vi noen sinne både før og etter har hatt.

Man klarer alltids å ordne noe, barn er ikke kravstore når det kommer til bursdager....med mindre man gjør de til det.

Skrevet

De aller fleste steder, inklusive Bergen, går det fint an å ha utebursdag om man ønsker det. Det er få steder det er så ille Vær at man ikke kan være ute et par timer mer enn noen få dager i året. Det passer nok ikke for alle men da er det som regel andre alternativer på stedet også.

Veldig mange steder kan man få låne en gymsal eller en barnehage veldig billig. Det står som regel på at man må spørre seg litt for. Jeg har hørt flere komme med slike unnskyldninger her vi bor. Det er bare tull. Vi har hatt mellom 10 og 15 bursdager ute om vinteren selv så jeg vet jo at det går fint. I tillegg vet jeg om flere lokaler du kan få låne for 200 kr pluss at du må vaske etter deg.

Skrevet

Jeg bor i Bergen, som trekker fram som et sted med umulig vær.

Inviterte 36 barn til utebursdag og ba alle kle seg etter været.

Tenkte at hvis været ble for ille fikk vi bare flytte sofa og spisebord ut av stua og ha piknik på gulvet. Var en sjanse å ta, og det endte med den beste bursdagen vi noen sinne både før og etter har hatt.

Man klarer alltids å ordne noe, barn er ikke kravstore når det kommer til bursdager....med mindre man gjør de til det.

Og vi bor på et sted der det alltid er drittvær i juni. Skolen SKAL ha skoleavslutning ute med grillparty. Vel, for 2 år siden satt folk og frøs, det var sikkert 4 plussgrader og sterk vind. Veldig "koselig". I fjor høljeregnet det så vi måtte flytte oss inn i skolebygget og sitte oppå hverandre på et lite klasserom (det var jo ikke rigget til noe selskap i gymsalen eller andre plasser). Bursdag skal være kos. Å sitte og bli gjennomvåt eller blåfrossen er ikke kos. Og nei, ikke alltid det hjelper med gode klær. Jeg hadde for eksempel ikke sendt mitt barn i utebursdag i 30 minusgrader, på grunn av risiko for lungeskader. Man MÅ ikke være ute hele året hele tiden, selv om man bor i Norge. Her hos oss finnes det heller ikke billige lokaler, og leie av barnehagen koster 2000 kroner per dag.

Skrevet

Og vi bor på et sted der det alltid er drittvær i juni. Skolen SKAL ha skoleavslutning ute med grillparty. Vel, for 2 år siden satt folk og frøs, det var sikkert 4 plussgrader og sterk vind. Veldig "koselig". I fjor høljeregnet det så vi måtte flytte oss inn i skolebygget og sitte oppå hverandre på et lite klasserom (det var jo ikke rigget til noe selskap i gymsalen eller andre plasser). Bursdag skal være kos. Å sitte og bli gjennomvåt eller blåfrossen er ikke kos. Og nei, ikke alltid det hjelper med gode klær. Jeg hadde for eksempel ikke sendt mitt barn i utebursdag i 30 minusgrader, på grunn av risiko for lungeskader. Man MÅ ikke være ute hele året hele tiden, selv om man bor i Norge. Her hos oss finnes det heller ikke billige lokaler, og leie av barnehagen koster 2000 kroner per dag.

Hvor mange dager i året er det -30 der du bor?

Finnes det ikke en låve eller en garasje dere kan låne? Klubbhuset der ungene trener? Gymsalen på skolen? Kantina på jobben? DEr aller fleste steder finnes det muligheter hvis man gidder, men jeg ser jo at hvis man bor veldig trangt krever det litt mer planlegging enn om man har stort hus.

Skrevet

Hvor mange dager i året er det -30 der du bor?

Finnes det ikke en låve eller en garasje dere kan låne? Klubbhuset der ungene trener? Gymsalen på skolen? Kantina på jobben? DEr aller fleste steder finnes det muligheter hvis man gidder, men jeg ser jo at hvis man bor veldig trangt krever det litt mer planlegging enn om man har stort hus.

En god del dager på vinteren faktisk... Og seriøst, bursdag i garasjen? Med kjemikalier og diverse? Interessant ide... Legevakta blir sikkert takknemlig etterpå for masse arbeid :) Poenget mitt er at ikke alle kan ha 40 stk unger hjemme hos seg, eller leie noe rimelig for å ha dem der. Samtidig som mange her på DiB mener at ALLE kan ha plass til så mange, uansett, at det kun står på viljen.

Skrevet

En god del dager på vinteren faktisk... Og seriøst, bursdag i garasjen? Med kjemikalier og diverse? Interessant ide... Legevakta blir sikkert takknemlig etterpå for masse arbeid :) Poenget mitt er at ikke alle kan ha 40 stk unger hjemme hos seg, eller leie noe rimelig for å ha dem der. Samtidig som mange her på DiB mener at ALLE kan ha plass til så mange, uansett, at det kun står på viljen.

Poenget mitt er at de aller fleste kan finne et rimelig sted å kaste et barneselskap hvis de går inn for det, som for eksempel ved å rydde i garasjen først. Vi har hatt bursdag for en niese i vår garasje. Langbord og hobbyvetksted det var helt topp. Ingen trengte å være redde for å søke ol, men vi brukte jo litt tid på å rydde og pynte først. Ofte krever det litt ekstra innsats.

Skrevet

Poenget mitt er at de aller fleste kan finne et rimelig sted å kaste et barneselskap hvis de går inn for det, som for eksempel ved å rydde i garasjen først. Vi har hatt bursdag for en niese i vår garasje. Langbord og hobbyvetksted det var helt topp. Ingen trengte å være redde for å søke ol, men vi brukte jo litt tid på å rydde og pynte først. Ofte krever det litt ekstra innsats.

Vår garasje brukes ikke som lager, men til oppbevaring og mekking av bil og snescooter. Der er det både syre og andre kjemikalier som brukes, pluss at mannen røyker inne i garasjen. Uansett hvor mye vi rydder der, er det skadelig for barn å puste inn det der i over 2 timer. Lukter dritt gjør det også.

Skrevet

Vår garasje brukes ikke som lager, men til oppbevaring og mekking av bil og snescooter. Der er det både syre og andre kjemikalier som brukes, pluss at mannen røyker inne i garasjen. Uansett hvor mye vi rydder der, er det skadelig for barn å puste inn det der i over 2 timer. Lukter dritt gjør det også.

Garasjen vår er for øvrig ikke isolert, så temperaturen der er ikke langt unna temperaturen ute.

Skrevet

Du finner sikkert en grunn til at dere ikke kan låne naboens garasje, skolens gymsal eller klubbhuset på skøytebanen også hvis du forsøker. Ikke alt passer for alle, men hvis du gidder å prøve, og er nedenunder normalt utstyrt, klarer nok du også å finne et sted å samle barna.

Skrevet

Garasjen vår er for øvrig ikke isolert, så temperaturen der er ikke langt unna temperaturen ute.

Uisolert er ikke problematisk for en kort periode. DEt går an å sette inn en gassen eller en annen oppvarmingskilde.

Skrevet

Men herregud så bokstavelig du skulle ta ting da, ingen som sa du måtte ha fest i garasjen vel. Hun sa at de hade hatt det, og det betyr at noen garasjer kan egne seg, ingen som påsto at din egnet seg.

At folk kommer med tips til hvor man han ha en fest betyr jo ikke at alle har samme mulighetene, men kanskje kan et av tipsene brukes.

Var garasje kunne vi nok hatt bursdag i, men kantinen på jobb egner seg overhodet ikke. Jeg trenger jo ikke lage flere innlegg om hvor uegnet den kantina er selv om noen foreslo det. Jeg er sikker på at noen har en kantine som egner seg også og fikk et godt tips

Skrevet

Vi blir bedt om, allerede fra barnehagestadie, at alle barna skal inkluderes. Jeg er delvis enig, for det er ikke hyggelig for en, eller et fåtall barn å føle seg utenfor.

Men skal dette gjelde i absolutt alle settinger?

Barn er egne individer, akkurat som oss voksne. De har egne personligheter, egne meninger, ønsker og lyster. De velger venner etter egne ønsker, følelser og personlighet. Det gjør jo vi voksne også når det kommer til venner.

Er det ikke ok å skille på jobb og fritid? Og da også skole og fritid?

Holder det ikke å lære barn om folkeskikk og det å være grei med andre?

Er det riktig å tvinge barn til å invitere hjem andre barn de kanskje ikke kommer overens med, rett og slett fordi barna er forskjellige og liker forskjellige ting?

Er det virkelig riktig å tvinge et barn til å invitere mobberen hjem til seg selv,slik at mobberen ikke skal føle seg utenfor? Hvordan føles det for den som faktisk blir mobbet?

Hva om barnet er en veldig rolig person som leker best med perler og dukker, og har en bestevenn som trives med tilsvarende. De har et godt vennskap og leker fint. Så skal de tvinges til å ha med et barn som er stikk motsatt? Det er ikke noe galt med barnet som liker å løpe, klatre i trær eller sparke fotball, barnet er bare ulikt de to første. Det vil da kanskje oppstå krangel mellom barna når det kommer til lek. Det rolige barnet trives kanskje ikke i toppen av treet, og det utforskende barnet syns det er helt pyton med dukker.

Jeg er absolutt enig i at i et fellesskap skal ingen holdes utenfor. Man skal ikke støtte utfrysning eller mobbing. Men må det være et fellesskap hele tiden? Kan man ikke skille på skoletid og fritid?

Lurer på hva andre tenker om dette, synspunkter på alle tenkelige situasjoner rundt dette temaet ☺️

Anonymous poster hash: 70bc9...30a

Uff, ja! Stakkars barnet ditt som ÉN GANG i året er nødt til å inkludere alle. Hvilken skjebne!!!

Anonymous poster hash: 12edb...464

Skrevet

Uff, ja! Stakkars barnet ditt som ÉN GANG i året er nødt til å inkludere alle. Hvilken skjebne!!!

Anonymous poster hash: 12edb...464

Dårlig dag i dag eller?

Anonymous poster hash: 70bc9...30a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...