Gå til innhold

Inkludere alle. Hvorfor er det slik?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi blir bedt om, allerede fra barnehagestadie, at alle barna skal inkluderes. Jeg er delvis enig, for det er ikke hyggelig for en, eller et fåtall barn å føle seg utenfor.

Men skal dette gjelde i absolutt alle settinger?

Barn er egne individer, akkurat som oss voksne. De har egne personligheter, egne meninger, ønsker og lyster. De velger venner etter egne ønsker, følelser og personlighet. Det gjør jo vi voksne også når det kommer til venner.

Er det ikke ok å skille på jobb og fritid? Og da også skole og fritid?

Holder det ikke å lære barn om folkeskikk og det å være grei med andre?

Er det riktig å tvinge barn til å invitere hjem andre barn de kanskje ikke kommer overens med, rett og slett fordi barna er forskjellige og liker forskjellige ting?

Er det virkelig riktig å tvinge et barn til å invitere mobberen hjem til seg selv,slik at mobberen ikke skal føle seg utenfor? Hvordan føles det for den som faktisk blir mobbet?

Hva om barnet er en veldig rolig person som leker best med perler og dukker, og har en bestevenn som trives med tilsvarende. De har et godt vennskap og leker fint. Så skal de tvinges til å ha med et barn som er stikk motsatt? Det er ikke noe galt med barnet som liker å løpe, klatre i trær eller sparke fotball, barnet er bare ulikt de to første. Det vil da kanskje oppstå krangel mellom barna når det kommer til lek. Det rolige barnet trives kanskje ikke i toppen av treet, og det utforskende barnet syns det er helt pyton med dukker.

Jeg er absolutt enig i at i et fellesskap skal ingen holdes utenfor. Man skal ikke støtte utfrysning eller mobbing. Men må det være et fellesskap hele tiden? Kan man ikke skille på skoletid og fritid?

Lurer på hva andre tenker om dette, synspunkter på alle tenkelige situasjoner rundt dette temaet ☺️

Anonymous poster hash: 70bc9...30a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det gjelder ikke i alle situasjoner. Selvfølgelig kan barn ta med seg en eller to venner hjem fra skolen, be med seg bestevenninnen på kino, dra på stranden med tre fra klassen osv osv.

Men når det kommer til bursdager, som barna snakker om i dager og måneder før selskapet, og ikke minst etter selskapet, som man inviterer ganske mange, da skal alle inkluderes. Bursdag er noe av det gøyeste barn vet, og når 6 av 9 blir invitert kan ikke de siste tre skjønner hvorfor de ikke kan komme. At Per liker bøker bedre enn biler, og at Lars elsker traktorer og synes bøker er gørrkjedelig er ikke noe et barn forstår som grunn til å ikke bli bedt i bursdag. 

Anonymous poster hash: 2427e...c27
Skrevet

Jeg tenker at i settinger hvor det er naturlig å invitere hel gruppen, skal HELE gruppen inviteres uten unntak. Men til lekebesøk, filmkvelder osv inviterer man de man har noe til felles med.

Husk at det ofte er de samme 2-3 som risikerer å stå utenfor om man skal begynne å dele opp i bursdagsselskap osv.

Om barnet blir mobbet må det selvsagt tas tak i uavhengig av aktiviteter og det hadde ikke kostet meg en kalori å gi beskjed til ev bråkmakere at jeg følger ekstra med på deg i dag, så bare oppfør deg ordentlig.

Skrevet

Tenk om et barn alltid blir det barnet som ikke passe helt inn hos noen. Tenk om det barnet forsøker å komme inn i lek, men mor og far kontakter aldri noen andre foreldre for at disse skal være sammen på fritiden. Tenk om dette barnet aldri blir invitert i noens bursdag og de andre blir invitert i 5-6 fordi de har venner.

Anonymous poster hash: 82fa0...020

Skrevet

Om ikke alle skulle bli innvitert i bursdag så hadde det vært de 4 "bråkmakerene" hver gang som ikke ble innvitert.

Har selv ett barn som slår andre barn og som ikke oppfører seg fint i barnehagen.Da hadde det blitt sånn at ingen vil innvitere han pga oppførselen å det blir helt feil.

Er også kun i barnehagen han er stygg mot andre barn,i bursdager har vi fått tilbakemelding på at har har oppført seg eksemplarisk.

Er så sjeleglad for at det er sånn at alle blir innkludert,sønnen min  legger fort merke til når andre er innvitert i bursdag å han hadde blitt kjempe lei seg om ikke han også fikk komme da.

Anonymous poster hash: 6a407...9b0
Skrevet

Det gjelder ikke i alle situasjoner. Selvfølgelig kan barn ta med seg en eller to venner hjem fra skolen, be med seg bestevenninnen på kino, dra på stranden med tre fra klassen osv osv.

Men når det kommer til bursdager, som barna snakker om i dager og måneder før selskapet, og ikke minst etter selskapet, som man inviterer ganske mange, da skal alle inkluderes. Bursdag er noe av det gøyeste barn vet, og når 6 av 9 blir invitert kan ikke de siste tre skjønner hvorfor de ikke kan komme. At Per liker bøker bedre enn biler, og at Lars elsker traktorer og synes bøker er gørrkjedelig er ikke noe et barn forstår som grunn til å ikke bli bedt i bursdag.

Nei, akkurat det siste du skrev der, er jeg veldig enig i.

Når det kommer til bursdag generelt, syns jeg selv det er forskjell på å invitere 5 av 15, eller som du skriver 6 av 9. I mitt tilfelle tenker jeg da ikke at det er noen som blir stengt ute sånn sett. Det er mer det å faktisk bare ha de man henger sammen med. Da vil det ikke bli slik at de 10 andre føler seg stengt ute fra en de ønsker å leke med. I ditt tilfelle blir det jo å utestenge et fåtall barn. Så med mindre de 3 som ikke blir bedt, er 3 stykk som mobber det barnet som inviterer, så blir det jo ren utestengelse. Å utelukke en eller flere som rett og slett er stygge mot barnet mitt, ser jeg annerledes på. Mitt barn skal ikke tvinges til, på sin fritid og i sitt hjem, å måtte forholde seg til noen han/hun får vondt av, enten psykisk eller fysisk.

Men så er det disse vennegruppene på skolen da. Der man tvinges til å ha med x-antall barn hjem x-antall ganger i året. Jeg ser hva de ønsker å oppnå. Men igjen, så er barna like forskjellige som oss voksne. Og vennskap kan ikke påtvinges.

Skal jeg invitere til middag/fest /jentekveld el.l så inviterer jeg jo de jeg trives med, de jeg vet sammen vil få en hyggelig stund. Jeg inviterer ikke den/de jeg ikke har noe til felles med, og som av den grunn ikke har noe ønske om å tilbringe private hyggestunder med meg heller. Jeg inviterer heller ikke den som kanskje mobber meg, eller som av sine egne grunner ikke liker meg heller.

Så hvorfor skal man tvinge barna til det?

Skrevet

En liten historie.

Da ene datteren min begynte på stor avdeling i barnehagen og skulle ha sin første bursdag der inviterte vi alle jentene på avdelingen. På avdelingen gikk det også en jente som er 2 år eldre enn min datter, altså var det hennes siste år i barnehagen, hun har en hjerneskade og kan være litt utagerende. Datteren min sa at hun ikke ville invitere henne for hun var "slem". Jeg sa at vi må invitere alle, for hun vil jo bli lei seg om hun ikke får komme.

Vel bursdagen kom, og denne utviklingshemmede jenta kom, selvfølgelig sammen med mammaen sin. Mammaen var så glad, hun hadde tårer i øynene når hun sa at det var første gang jenta hadde blitt invitert i bursdag.

Det er jo hårreisende, og jenta som var i bursdag for første gang oppførte seg helt eksemplarisk, lekte med noen dukker hun fant og gikk rundt i huset her på oppdagelsesferd. Hun snakket til meg hver gang jeg hentet i barnehagen i mange måneder etterpå; Husker du når jeg var i bursdag hos dere og lekte med dukken? sa hun, hver eneste dag.

Nå var denne jenta utviklingshemmet, men tenk på det barnet som ikke blir bedt fordi det "ikke har noe til felles" med noen av bursdagsbarnet. Det barnet som er litt sjenert og innesluttet, det barnet som er litt voldsom og bråkete, det barnet som har en eller annen diagnose du ikke vet om, alle disse barna har også følelser.

Det er veldig enkelt for oss voksne å inkludere barn, og for barna vi inkluderer betyr det så uendelig mye.

Skrevet

Jeg skal være så ærlig å si at det er greit å ikke invitere alle hele tiden. Nå har jeg tenåringer, og ennå maser læreren (!) om at 16 åringen må be ALLE jentene i klassen. Vi har alltid forholdt oss til reglene i barnehagen, om å ikke legge invitasjoner i hylla, og invitere alle jentene i klassen på barneskolen. Må nå når de er så gamle, så synes jeg de bør få velge selv.

Anonymous poster hash: 173c2...43d

Skrevet

Jeg skal være så ærlig å si at det er greit å ikke invitere alle hele tiden. Nå har jeg tenåringer, og ennå maser læreren (!) om at 16 åringen må be ALLE jentene i klassen. Vi har alltid forholdt oss til reglene i barnehagen, om å ikke legge invitasjoner i hylla, og invitere alle jentene i klassen på barneskolen. Må nå når de er så gamle, så synes jeg de bør få velge selv.

Om læreren på ungdomsskolen messer om det vil jeg tro det er noe riv ruskende galt med miljøet der, noen som blir mobbet, noen som er ensomme?

Har selv barn på 13 og 16 år og det er ikke lenger noe tema å be alle, nå ber de gjerne 2-6 stykker og finner på noe sammen.

Men vi foreldre jobber jo fremdeles litt med klassemiljøet da, i klassen til 13-åringen arrangerer vi foreldre klassefest en gang i året i leid lokale og har gjerne en sommerfest med de på våren også.

Skrevet

Å utestenge noen pga en sykdom/diagnose syns jeg ikke er greit, så den historien lenger opp her syns jeg var veldig hyggelig.

Jeg ønsker ikke å utestenge noen barn pga sykdom, og det kommer jeg til å lære barnet mitt også.

Derimot forventer jeg faktisk at foreldrene til et barn med en diagnose stiller opp på slike ting, som f.eks en bursdag. Her skiller jeg jo på forskjellige sykdommer igjen da. Et barn med en allergi skal jeg alltids klare å møte på riktig måte, mens et barn med en utviklingshemning og som jeg ikke kjenner så godt, her har jeg helt ærlig ingen peiling, og jeg tenker at for barnets skyld må det være bedre å ha med en trygg voksen i tilfelle barnet skulle få en utagering, et anfall av redsel eller slike ting. En trygg person som da kan hjelpe dette barnet på riktig måte.

En som fysisk eller psykisk plager barnet mitt kunne jeg nok fulgt ekstra med på sånn sett, men samtidig er det ikke riktig, føler jeg, at mitt barn skal måtte gå å Grue seg til, og kanskje oppleve mobbing her hjemme.

Skrevet

Nei, akkurat det siste du skrev der, er jeg veldig enig i.

Når det kommer til bursdag generelt, syns jeg selv det er forskjell på å invitere 5 av 15, eller som du skriver 6 av 9. I mitt tilfelle tenker jeg da ikke at det er noen som blir stengt ute sånn sett. Det er mer det å faktisk bare ha de man henger sammen med. Da vil det ikke bli slik at de 10 andre føler seg stengt ute fra en de ønsker å leke med. I ditt tilfelle blir det jo å utestenge et fåtall barn. Så med mindre de 3 som ikke blir bedt, er 3 stykk som mobber det barnet som inviterer, så blir det jo ren utestengelse. Å utelukke en eller flere som rett og slett er stygge mot barnet mitt, ser jeg annerledes på. Mitt barn skal ikke tvinges til, på sin fritid og i sitt hjem, å måtte forholde seg til noen han/hun får vondt av, enten psykisk eller fysisk.

Men så er det disse vennegruppene på skolen da. Der man tvinges til å ha med x-antall barn hjem x-antall ganger i året. Jeg ser hva de ønsker å oppnå. Men igjen, så er barna like forskjellige som oss voksne. Og vennskap kan ikke påtvinges.

Skal jeg invitere til middag/fest /jentekveld el.l så inviterer jeg jo de jeg trives med, de jeg vet sammen vil få en hyggelig stund. Jeg inviterer ikke den/de jeg ikke har noe til felles med, og som av den grunn ikke har noe ønske om å tilbringe private hyggestunder med meg heller. Jeg inviterer heller ikke den som kanskje mobber meg, eller som av sine egne grunner ikke liker meg heller.

Så hvorfor skal man tvinge barna til det?

Vennegrupper er teit. Vi nedstemte dette forslaget.

Når det kommer til bursdag, kan jeg ta min egen datter som eksempel:

Lise inviterer sine 5 nærmeste venner. Min datter er ikke blandt de, men blandt de 10 som ikke ble invitert.

Anne inviterer sine 5 nærmeste venner. Min datter er ikke blandt de heller

Trine inviterer sine 5 nærmeste. Min datter var ikke en av de denne gangen heller

Osv osv. I 3 år på barneskolen ble hun invitert i EN bursdag. Det var fordi hele klassen ble invitert. Hun fikk også invitasjonen to dager etter de andre fordi de glemte henne bort da de talte over elevene i klassen.

Derfor er det viktig med alle eller ingen de første årene. Da jeg stod på foreldremøte og fortalte at min datter aldri ble invitert, var det ingen som så noe problem med det. Hadde jeg en datter ingen likte, så var det bare sånn. Hun fant aldri sin plass på barneskolen. Var ingen bråkmaker, men var bare litt barnslig for alderen og har senere fått diagnose tilknyttet dette. Hun er nå aldersadekvat og har mange venner, men er fortsatt preget av utestengelsen.

Så selv om du inviterer førre enn du "stenger ute", så kan det være en av de du "stenger ute" som alltid blir stengt ute

Skrevet

Om ikke alle skulle bli innvitert i bursdag så hadde det vært de 4 "bråkmakerene" hver gang som ikke ble innvitert.

Har selv ett barn som slår andre barn og som ikke oppfører seg fint i barnehagen.Da hadde det blitt sånn at ingen vil innvitere han pga oppførselen å det blir helt feil.

Er også kun i barnehagen han er stygg mot andre barn,i bursdager har vi fått tilbakemelding på at har har oppført seg eksemplarisk.

Er så sjeleglad for at det er sånn at alle blir innkludert,sønnen min legger fort merke til når andre er innvitert i bursdag å han hadde blitt kjempe lei seg om ikke han også fikk komme da.

Anonymous poster hash: 6a407...9b0

Hvil nå bare ikke for masse på at buradagsregelen vil alltid gjelde. Når barna begynner på skolen er det slettes ikke sikkert de vil ha Per i bursdagen om han slår de på skolen. Og det er helt greit!

Anonymous poster hash: e7853...6de

Skrevet

Jeg ble i oppveksten bare bedt der alle ble bedt.

Jeg var verken slem eller utagerende, jeg var bare ikke den vakreste blomsten i hagen.

Når man fikk velge ble jeg aldri bedt.

Dette var skolealder, men husker godt hvor sårt det var og hvor missunnelig jeg var på de pene og populære....og hvor missunnelig jeg var på de som gikk i en av klassene som var mye mer inkluderende.

Derfor ber vi fremdeles alle i bursdag, selv langt opp i barneskolen.

Ja det er lettere å arrangere for små grupper, men ser større verdi i å lære barna å inkludere og stille opp for de som kanskje står litt på siden.

At de ikke har samme interesser spillet da ingen rolle, det er da supert å se nye ting.

Anonymous poster hash: fbf48...166

Skrevet

På sønnen vår sin avdeling i barnehagen er det 15 gutter og 2 jenter. Gruer meg til vi må arrangere bursdag for 15 eller 17 barn :/

Anonymous poster hash: ed581...b49

Skrevet

Her var vi 18 i 5 årsdagen og jeg var høygravid. Alt går, huset stod etterpå. Disco i stuen og litt fellesleker🖒

Anonymous poster hash: e8d7e...3c7

Skrevet

Lise inviterer sine 5 nærmeste venner. Min datter er ikke blandt de, men blandt de 10 som ikke ble invitert.

Trine inviterer sine 5 nærmeste. Min datter var ikke en av de denne gangen heller

Osv osv. I 3 år på barneskolen ble hun invitert i EN bursdag. Det var fordi hele klassen ble invitert. Hun fikk også invitasjonen to dager etter de andre fordi de glemte henne bort da de talte over elevene i klassen.

Derfor er det viktig med alle eller ingen de første årene. Da jeg stod på foreldremøte og fortalte at min datter aldri ble invitert, var det ingen som så noe problem med det. Hadde jeg en datter ingen likte, så var det bare sånn. Hun fant aldri sin plass på barneskolen. Var ingen bråkmaker, men var bare litt barnslig for alderen og har senere fått diagnose tilknyttet dette. Hun er nå aldersadekvat og har mange venner, men er fortsatt preget av utestengelsen.

Så selv om du inviterer førre enn du "stenger ute", så kan det være en av de du "stenger ute" som alltid blir stengt ute

Jeg var selv den datteren ingen likte. Og verken lærere eller andre foreldre så noe problem med at "hun rare" aldri ble invitert, jeg var jo rar og kunne bare bli "vanlig" så vips! ville jeg bli likt av andre. Det resulterte i at jeg i voksen alder ikke behersker sosiale koder noe særlig, ikke klarer å knytte vennskapsbånd og føler meg usikker i sosiale settinger.

Anonymous poster hash: 51a03...2db

Skrevet

På sønnen vår sin avdeling i barnehagen er det 15 gutter og 2 jenter. Gruer meg til vi må arrangere bursdag for 15 eller 17 barn :/

Vent til de begynner å overfylt skole med 60 elever i hver klasse.

Skrevet

Hvil nå bare ikke for masse på at buradagsregelen vil alltid gjelde. Når barna begynner på skolen er det slettes ikke sikkert de vil ha Per i bursdagen om han slår de på skolen. Og det er helt greit!

Er helt enig i at mobbere med god samvittighet kan utestenges fra mobbeofferets bursdag. De fleste skolene gjør ikke en dritt med mobbing, og det eneste "trygge" stedet for mobbeofferet er jo hjemmet hans/hennes. Hvis det siste trygge stedet også blir invadert av mobberen, så er ikke offeret trygt noe sted, har ingen plass å rømme lenger. Og nei, det hjelper ikke at foreldrene til mobberen er med. For da har mobberen fortsatt mulighet til å messe på skolen dagen etterpå om hvor stygt bursdagsbarnets hus var, hvor teite gaver han eller hun fikk, hvor fæl bursdagsmaten var og hvor gørrkjedelig bursdag det var. Been there done that, eneste gangen jeg hadde bursdagsselskap på slutten av barneskolen.

Skrevet

Anonym bruker, on 23 Jan 2017 - 15:10, said:

Om læreren på ungdomsskolen messer om det vil jeg tro det er noe riv ruskende galt med miljøet der, noen som blir mobbet, noen som er ensomme?

Har selv barn på 13 og 16 år og det er ikke lenger noe tema å be alle, nå ber de gjerne 2-6 stykker og finner på noe sammen.

Men vi foreldre jobber jo fremdeles litt med klassemiljøet da, i klassen til 13-åringen arrangerer vi foreldre klassefest en gang i året i leid lokale og har gjerne en sommerfest med de på våren også.

Læreren vil gjerne at alle sammen skal være venner og gå sammen. Det er ikke greit for bare to stk å være sammen, de må gå i grupper. Læreren ser det nok som at noen av elevene faller litt utenfor, men de får selv ikke velge hvem de vil gå sammen med. Heller ikke de som ønsker å gå sammen bare to og to. Anonymous poster hash: 173c2...43d
Skrevet

Du kan i hvert fall ikke invitere de 15 guttene, og droppe jentene. Tenk om alle gjorde det?

Når jeg hadde barnehagebarn var det mest vanlig å invitere de som var født samme år. Det var ingen som inviterte hele avdelingen.

Anonymous poster hash: 938de...7b4

Skrevet

Veldig rart at du syns vennegrupper er teit. Det er jo nettop i slike settinger en får mulighet til å se og lære seg å respektere de som ikke er en opplagt favorittlekekamerat. 

Jeg var forøvrig datteren din i oppveksten. God nok når det svarte seg, men ikke den en gadd å kaste bort en bursdagsinvitasjon på. Og da mener jeg alltid, fra jeg startet i barnehagen som treåring til jeg gikk ut av videregående. De jeg var mye med kuttet ut meg for å kunne innsmigre seg med mer populære om de f.eks skulle ha kinobursdag etc. Det vil si at jeg gikk gjennom hele oppveksten med kontinuerlige tilbakemeldinger om at jeg ikke var viktig. Det gjør faktisk noe med et menneske. 

Anonymous poster hash: 169e7...40b

Skrevet

Veldig rart at du syns vennegrupper er teit. Det er jo nettop i slike settinger en får mulighet til å se og lære seg å respektere de som ikke er en opplagt favorittlekekamerat.

Jeg var forøvrig datteren din i oppveksten. God nok når det svarte seg, men ikke den en gadd å kaste bort en bursdagsinvitasjon på. Og da mener jeg alltid, fra jeg startet i barnehagen som treåring til jeg gikk ut av videregående. De jeg var mye med kuttet ut meg for å kunne innsmigre seg med mer populære om de f.eks skulle ha kinobursdag etc. Det vil si at jeg gikk gjennom hele oppveksten med kontinuerlige tilbakemeldinger om at jeg ikke var viktig. Det gjør faktisk noe med et menneske.

Anonymous poster hash: 169e7...40b

Enig i det siste du skriver.

Vennegrupper er teit fordi: jeg skal altså reise på skolen og hente 4 førsteklassinger litt tidlig på SFO (jeg rekker som regel å hente samtidig som sfo stenger) Vi bor såpass langt unna at barna får skolebuss, men ikke dersom de går på SFO. Jeg har en 4-åring og er alene med disse to. Hvor skal 4-åringen være mens jeg henter de 4 andre? Så tenkte jeg at jeg bare kunne gå en tur med de i skoleområdet, men det gikk ikke så bra da det ble for kaldt for både mitt barn og et av barna i gruppen som har astma. aå skal man gjøre lekser med alle disse barna og samtidig lage middag, for alle er sultne. Så blir det hyggelig for barna, men dyrt og vanskelig for meg. Dette ble enstemmig avsluttet ved neste foreldremøte.

Skrevet

Vet du hvordan det er å være hun som ikke blir bedt, aldri?

Det er grusomt. Jeg synes faktisk det var verre på ungdomsskolen enn på barneskolen.

Jeg mener ikke at alle må være sammen med alle hele tiden, men hvis du inviterer til selskap for dem du går på skolen med er det ekstremt ufint å be bare 2/3.

Anonymous poster hash: 88262...cb1

Skrevet

Læreren vil gjerne at alle sammen skal være venner og gå sammen. Det er ikke greit for bare to stk å være sammen, de må gå i grupper. Læreren ser det nok som at noen av elevene faller litt utenfor, men de får selv ikke velge hvem de vil gå sammen med. Heller ikke de som ønsker å gå sammen bare to og to. Anonymous poster hash: 173c2...43d

Dette syns jeg ikke høres greit ut.

Skrevet

Her var vi 18 i 5 årsdagen og jeg var høygravid. Alt går, huset stod etterpå. Disco i stuen og litt fellesleker🖒

Anonymous poster hash: e8d7e...3c7

Vi bor på 50 kvm og det er 4-åriger så noen foreldre blir med. Er lite å leie rundtomkring her og barnehagen vår leier ikke ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...