Pobie Skrevet 8. januar 2017 #51 Skrevet 8. januar 2017 (endret) Det er meningen at barn skal bli møkkete. Når han går med vanlige uteklær er det for mye å forvente at han skal prøve å holde dem rene. Hvis du er redd for at de skal bli møkkete må han bruke andre klær som du ikke er redd for. Du visste jo at han "var ute og lekte". Da må det være greit at han blir møkkete. Endret 8. januar 2017 av Pobie
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2017 #52 Skrevet 8. januar 2017 Blir vel mer skremt av sånne som deg, som hopper til totalt irrasjonelle og skrudde konklusjoner uten at det forutgående på noen som helst måte kunne ligne på det du konkluderer med. Anonymous poster hash: 4768d...32f Ja da er du veldig lettskremt altså 😂😂😂😂 Anonymous poster hash: deef9...b52
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2017 #53 Skrevet 8. januar 2017 Han gjør ikke noe galt. De gangene han eksempelvis har tøyset ved middagen må han gå fra bordet og sitte i trappen til han er grei gutt igjen ... som regel blir han grei veldig fort. Man kan jo lure på hvorfor han aldri gjør noe galt. Det er forskjell på god oppdragelse og det du driver med Anonymous poster hash: db1ca...085
MammantilNurket Skrevet 8. januar 2017 #54 Skrevet 8. januar 2017 Man kan jo lure på hvorfor han aldri gjør noe galt. Det er forskjell på god oppdragelse og det du driver med Anonymous poster hash: db1ca...085 Vi har et rolig hjem. Ingen hever stemmen, det er aldri uorden, stress eller kaos. Vi har ett barn. Vår sønn får tett oppfølging og masse positiv forsterkning. Han ligger, som nevnt, godt an språkmessig og det er fullt mulig å forklare ting for han. Jeg tror jeg har sendt ham for å "sitte i trappen" to ganger. Det er snakk om at han er fem meter fra oss. Nå er det tilstrekkelig å minne han på det: "husker du da du tøyset ved bordet... osv." Vi kan ha med barnet vårt overalt og han er aldri til sjenanse for andre.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2017 #55 Skrevet 8. januar 2017 Vi har et rolig hjem. Ingen hever stemmen, det er aldri uorden, stress eller kaos. Vi har ett barn. Vår sønn får tett oppfølging og masse positiv forsterkning. Han ligger, som nevnt, godt an språkmessig og det er fullt mulig å forklare ting for han. Jeg tror jeg har sendt ham for å "sitte i trappen" to ganger. Det er snakk om at han er fem meter fra oss. Nå er det tilstrekkelig å minne han på det: "husker du da du tøyset ved bordet... osv." Vi kan ha med barnet vårt overalt og han er aldri til sjenanse for andre. Men han kommer til å gjøre noe galt. Han kommer til å gjøre noe som er så ille/rart at du blir helt målløs. Fordi han er et barn og ikke kan tenke konsekvenser på alt han gjør. Når han blir så stor at han kan være uten konstant overvåking kan det skje mye rart. Da er det veldig, veldig viktig at du har tenkt over reaksjonen din på forhånd. Kanskje akkurat fordi du har en lydig gutt så kommer den tingen til å bli ille for han også. Han vokser opp med veldig lite rom for initiativ og testing av grenser og om du iverksetter noen av de sanksjonene du så lett råder andre til her inne kan du gjøre ubotelig skade på en liten gutt som har lært at for at mamma skal være fornøyd må jeg oppføre meg perfekt. Anonymous poster hash: 64122...f32
MammantilNurket Skrevet 8. januar 2017 #56 Skrevet 8. januar 2017 (endret) Men han kommer til å gjøre noe galt. Han kommer til å gjøre noe som er så ille/rart at du blir helt målløs. Fordi han er et barn og ikke kan tenke konsekvenser på alt han gjør. Når han blir så stor at han kan være uten konstant overvåking kan det skje mye rart. Da er det veldig, veldig viktig at du har tenkt over reaksjonen din på forhånd. Kanskje akkurat fordi du har en lydig gutt så kommer den tingen til å bli ille for han også. Han vokser opp med veldig lite rom for initiativ og testing av grenser og om du iverksetter noen av de sanksjonene du så lett råder andre til her inne kan du gjøre ubotelig skade på en liten gutt som har lært at for at mamma skal være fornøyd må jeg oppføre meg perfekt. Anonymous poster hash: 64122...f32 Det er ikke snakk om å oppføre seg perfekt. Han kommer selvsagt til å finne på ting vi ikke liker, men saken er at vi forsterker den positive atferden i så stor grad at han lærer at det er mye mer gevinst i å oppføre seg bra.Hvis han roter må han rydde opp etter seg og han får masse skryt i etterkant. Nå rydder han lekene på eget initiativ eller liten påminnelse. Han vet at lekene varer lenger hvis de blir tatt godt vare på og at vi synes det er hyggelig å gi ham leker når han tar godt vare på dem han har. Vet et par anledninger har leker gått i stykker og det liker han dårlig - vi gjorde lite ut av situasjonen, men forklarte at det er lurt å være litt forsiktig. Han vet også at vi kan gjøre koselige ting sammen som å lese bok når jeg ikke må bruke tid på å rydde hans leker. Hvis han griser eller søler sier vi ikke noe om det, men han får klut til å tørke opp, også får han masse ros etterpå. Dersom han søler noe, ber han om å få tørke opp. Dersom han spør om å få lov til noe kan vi som oftest si ja, men han respekterer også et nei. Vi forklarer hvorfor vi sier nei, han forstår. Han har god hukommelse. Ved en anledning hørte han ikke på beskjed fra med om å vente. Det resulterte i at han rullet ned trappen. Han slo seg ikke, men han har satt det i sammenheng med at han ikke hørte på beskjed om å vente. Han konkluderte med at han rullet ned trappen fordi han ikke hørte på beskjed og at det er lurt å høre på beskjeder fra de voksne. Hverken hans far eller jeg har vært veldig utprøvende eller interessert i å teste grenser. Vi finner begge trygghet i klare rammer, ro, orden og forutsigbarhet. Så dersom han i en alder av ni år skulle finne på å smøre seg inn med gjørme vil han måtte vaske klærne selv og henge dem opp. Hvis han skulle ødelegge noe med vilje må dette erstattes, enten med egne midler eller ved å kompensere med arbeid. Jeg opplever at han har ganske gode evner til selvregulering til tross for at han er bare tre og et halvt. Endret 8. januar 2017 av MammantilNurket
Superdolly Skrevet 8. januar 2017 #57 Skrevet 8. januar 2017 Jeg mener at det er stor forskjell på at barn blir møkkete under lek, og at barn blir møkkete fordi de tar gjørme i hendene og smører det utover klærne. Stor forskjell på å si at det siste ikke er greit, og å nekte dem å leke ute, som enkelte her vil ha det til. Hi: Jeg synes ikke du var for streng. Det er helt greit at han får høre at slike handlinger har konsekvenser.
Ooops I did it AGAIN Skrevet 8. januar 2017 #58 Skrevet 8. januar 2017 Er ganske sjokkert over hvor mange som mener det er normalt at en unge på 9 år smører seg inn i gjørme med vilje... Hadde aldri i livet godtatt det av en så stor gutt, og hadde kjapt lært han å sette på vaskemaskinen.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #59 Skrevet 9. januar 2017 Man kan jo lure på hvorfor han aldri gjør noe galt. Det er forskjell på god oppdragelse og det du driver med Anonymous poster hash: db1ca...085 "Det du driver med" - altså, hva er det hun "driver med"? Når unger tøyser ved bordet er måltidet slutt her i huset. Ikke engang timeout i trappa, det er ferdig arbeid og ut av mitt kjøkken. Men så lærte de det da, allerede i to-treårsalderen, og dermed kan jeg nå ta med småskolebarna mine på restaurant, på konsert, i begravelse og i selskap, fordi jeg lærte dem basal dannelse. Å komme trekkende som en her gjør, med at en attenåring blir kastet ut av huset - eh. Hva er liksom sammenhengen i at de som pådrar ungene til å bli høflige og skikkelige kaster dem ut seinere? Bare fordi en del mødre her i tråden mistet kontrollen lenge før ungen var ute av bleiene, så betyr jo ikke det at vi andre trenger å ha det som et forbilde.? Anonymous poster hash: 4768d...32f
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #60 Skrevet 9. januar 2017 "Det du driver med" - altså, hva er det hun "driver med"? Når unger tøyser ved bordet er måltidet slutt her i huset. Ikke engang timeout i trappa, det er ferdig arbeid og ut av mitt kjøkken. Men så lærte de det da, allerede i to-treårsalderen, og dermed kan jeg nå ta med småskolebarna mine på restaurant, på konsert, i begravelse og i selskap, fordi jeg lærte dem basal dannelse. Å komme trekkende som en her gjør, med at en attenåring blir kastet ut av huset - eh. Hva er liksom sammenhengen i at de som pådrar ungene til å bli høflige og skikkelige kaster dem ut seinere? Bare fordi en del mødre her i tråden mistet kontrollen lenge før ungen var ute av bleiene, så betyr jo ikke det at vi andre trenger å ha det som et forbilde.? Anonymous poster hash: 4768d...32f For det første var det snakk om 17 og ikke 18 for det andre så var det den eneste feilen gutten noen gang gjorde. Og dette taklet ikke moren. Det var ikke snakk om å "miste" kontrollen for lenge siden. Det er dessverre en, for meg skummel tankegang moren har. Og mer hun forklarer her, at han forstår, knytter to og to sammen osv. Dette er ikke slik barn tenker. Har vert bort i flere foreldre opp igjennom tidene som tror de har oppdratt det mest fantastiske og velfungerende barnet. Helt til det viser seg at det ikke er slik. Ser det hos mine barn og, hvor foreldrene tror at alle andres barn er dårlig oppdratt bare fordi de ikke er lik deres barn. Men faktumet er ar barn er barn de har ikke evnen til å tenke konsekvens på lik linje med voksne. Det er også blitt forsket på at ungdom har en del i hjernen som ikke er utviklet ennå og det er konsekvens utregnings delen. Dette er ikke noe de "kan" noe for. Eller at det er bedre / verre med oppdragelse. Anonymous poster hash: deef9...b52
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #61 Skrevet 9. januar 2017 For det første var det snakk om 17 og ikke 18 for det andre så var det den eneste feilen gutten noen gang gjorde. Og dette taklet ikke moren. Det var ikke snakk om å "miste" kontrollen for lenge siden. Det er dessverre en, for meg skummel tankegang moren har. Og mer hun forklarer her, at han forstår, knytter to og to sammen osv. Dette er ikke slik barn tenker. Har vert bort i flere foreldre opp igjennom tidene som tror de har oppdratt det mest fantastiske og velfungerende barnet. Helt til det viser seg at det ikke er slik. Ser det hos mine barn og, hvor foreldrene tror at alle andres barn er dårlig oppdratt bare fordi de ikke er lik deres barn. Men faktumet er ar barn er barn de har ikke evnen til å tenke konsekvens på lik linje med voksne. Det er også blitt forsket på at ungdom har en del i hjernen som ikke er utviklet ennå og det er konsekvens utregnings delen. Dette er ikke noe de "kan" noe for. Eller at det er bedre / verre med oppdragelse. Anonymous poster hash: deef9...b52 Herregud. Det spiller ingen rolle om han var 15, 17 eller 19. Eksempelet er totalt IRRELEVANT i dialog med en mor som ikke lar treåringen tøyse ved bordet. Hvis du ikke går inn og korrigerer atferd, får du grenseløse og utrygge unger, og du har deg selv å skylde når de eksperimenterer med dop, driter i dine formaninger og i det hele tatt ramler på skråplanet. At du kan synes det er "feil" å ikke lære treåringen vanlig bordskikk forteller jo bare en hel del om deg selv. Anonymous poster hash: 4768d...32f
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #62 Skrevet 9. januar 2017 Herregud. Det spiller ingen rolle om han var 15, 17 eller 19. Eksempelet er totalt IRRELEVANT i dialog med en mor som ikke lar treåringen tøyse ved bordet. Hvis du ikke går inn og korrigerer atferd, får du grenseløse og utrygge unger, og du har deg selv å skylde når de eksperimenterer med dop, driter i dine formaninger og i det hele tatt ramler på skråplanet. At du kan synes det er "feil" å ikke lære treåringen vanlig bordskikk forteller jo bare en hel del om deg selv. Anonymous poster hash: 4768d...32f Selvsagt er jeg for at unger skall lære bordskikk! Det har da mine og! Men jeg sender aldri bort ungen min for å sitte på trappen mens vi sitter og spiser!!!! Min sønn er 7 hennes er 3.5. Hadde aldri falt meg inn å gjøre noe slikt. Eller som hennes andre eksempel hvor sønnen ruller ned trappen! Og konklusjonen hennes var at nå har han lært hva som skjer om han ikke hører på mor??! Hva i huleste! Det er da ikke det han lærer. Mine barn er godt oppdratte uten at jeg trenger å ty til slike ting. Men de er og blir ikke feilfrie barnerobboter.... Anonymous poster hash: deef9...b52
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #63 Skrevet 9. januar 2017 En gutt på hele 9 år går ikke ut for å leke ikledd vanntette klær fra topp til tå, med mindre det høljregner! Gutter på 9 år går ut for å leke med ball, stå på brett, jakte på pokemons eller sykle ikledd joggesko, jeans og boblejakke. Eller for å leke i snøen ikledd varm utedress. Og barn over 6 år vet at de ikke skal rulle seg i søle, de vet også at de skal gå hjem for å skifte til klær de kan rulle i søla med hvis de ønsker å gjøre det. Den eneste gangen jeg som barn selv kom hjem dekket med søle fra topp til tå, da var det fordi jeg hadde blitt sint på foreldrene mine like før jeg fikk beskjed om å gå ut og leke, og ville ta igjen. Anonymous poster hash: 97da3...8c0
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #64 Skrevet 9. januar 2017 Herregud. Det spiller ingen rolle om han var 15, 17 eller 19. Eksempelet er totalt IRRELEVANT i dialog med en mor som ikke lar treåringen tøyse ved bordet. Hvis du ikke går inn og korrigerer atferd, får du grenseløse og utrygge unger, og du har deg selv å skylde når de eksperimenterer med dop, driter i dine formaninger og i det hele tatt ramler på skråplanet. At du kan synes det er "feil" å ikke lære treåringen vanlig bordskikk forteller jo bare en hel del om deg selv. Anonymous poster hash: 4768d...32f Ingen grunn til å krisemaksimere. Studier indikerer dessuten at det som regel er alt for strenge/ autoritære foreldre som har kuet sine barn, som får grenseløse ungdommer som havner på skråplanet. Det beste er vel gjerne en mellomting. La barna utfolde seg og ha litt takhøyde, men lær dem også det som er viktig av folkeskikk, og velg dine kamper med omhu når det gjelder hva og hvor mye du skal korrigere. Og ikke glem viktigheten av individuelle forskjeller! Barn som er av typen ivrige, glemske og lett distraherbare, vil kunne få store problemer med selvfølelsen dersom de opplever å bli korrigert hele tiden. Anonymous poster hash: 97da3...8c0
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #65 Skrevet 9. januar 2017 Selvsagt er jeg for at unger skall lære bordskikk! Det har da mine og! Men jeg sender aldri bort ungen min for å sitte på trappen mens vi sitter og spiser!!!! Min sønn er 7 hennes er 3.5. Hadde aldri falt meg inn å gjøre noe slikt. Eller som hennes andre eksempel hvor sønnen ruller ned trappen! Og konklusjonen hennes var at nå har han lært hva som skjer om han ikke hører på mor??! Hva i huleste! Det er da ikke det han lærer. Mine barn er godt oppdratte uten at jeg trenger å ty til slike ting. Men de er og blir ikke feilfrie barnerobboter.... Anonymous poster hash: deef9...b52 Blir ikke robot av å skjønne at fjasing ved bordet er forbudt. (Og hvis du fortsatt trenger å sende ham bort når han er 7, gjorde du ellers for liten innsats da han var 3.) Anonymous poster hash: 4768d...32f
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #66 Skrevet 9. januar 2017 Ingen grunn til å krisemaksimere. Studier indikerer dessuten at det som regel er alt for strenge/ autoritære foreldre som har kuet sine barn, som får grenseløse ungdommer som havner på skråplanet. Det beste er vel gjerne en mellomting. La barna utfolde seg og ha litt takhøyde, men lær dem også det som er viktig av folkeskikk, og velg dine kamper med omhu når det gjelder hva og hvor mye du skal korrigere. Og ikke glem viktigheten av individuelle forskjeller! Barn som er av typen ivrige, glemske og lett distraherbare, vil kunne få store problemer med selvfølelsen dersom de opplever å bli korrigert hele tiden. Anonymous poster hash: 97da3...8c0 Syns ikke det er grunnlag for å bruke ordet "autoritær" om foreldre som innøver god bordskikk. Syns ikke heller det er grunnlag for å bruke det om foreldre som blir oppgitte av at niåringen leker "gjørmemonster" i nye klær. Damen som kastet ut 18-åringen er et totalt irrelevant eksempel i begge tilfeller, og hun skrulla som kommer trekkende med det forpester tråden med en total avsporing fra poenget. Ingen lurte på hvordan man oppdrar en 18-åring her. Anonymous poster hash: 4768d...32f
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #67 Skrevet 9. januar 2017 Det er ikke snakk om å oppføre seg perfekt. Han kommer selvsagt til å finne på ting vi ikke liker, men saken er at vi forsterker den positive atferden i så stor grad at han lærer at det er mye mer gevinst i å oppføre seg bra. Hvis han roter må han rydde opp etter seg og han får masse skryt i etterkant. Nå rydder han lekene på eget initiativ eller liten påminnelse. Han vet at lekene varer lenger hvis de blir tatt godt vare på og at vi synes det er hyggelig å gi ham leker når han tar godt vare på dem han har. Vet et par anledninger har leker gått i stykker og det liker han dårlig - vi gjorde lite ut av situasjonen, men forklarte at det er lurt å være litt forsiktig. Han vet også at vi kan gjøre koselige ting sammen som å lese bok når jeg ikke må bruke tid på å rydde hans leker. Hvis han griser eller søler sier vi ikke noe om det, men han får klut til å tørke opp, også får han masse ros etterpå. Dersom han søler noe, ber han om å få tørke opp. Dersom han spør om å få lov til noe kan vi som oftest si ja, men han respekterer også et nei. Vi forklarer hvorfor vi sier nei, han forstår. Han har god hukommelse. Ved en anledning hørte han ikke på beskjed fra med om å vente. Det resulterte i at han rullet ned trappen. Han slo seg ikke, men han har satt det i sammenheng med at han ikke hørte på beskjed om å vente. Han konkluderte med at han rullet ned trappen fordi han ikke hørte på beskjed og at det er lurt å høre på beskjeder fra de voksne. Hverken hans far eller jeg har vært veldig utprøvende eller interessert i å teste grenser. Vi finner begge trygghet i klare rammer, ro, orden og forutsigbarhet. Så dersom han i en alder av ni år skulle finne på å smøre seg inn med gjørme vil han måtte vaske klærne selv og henge dem opp. Hvis han skulle ødelegge noe med vilje må dette erstattes, enten med egne midler eller ved å kompensere med arbeid. Jeg opplever at han har ganske gode evner til selvregulering til tross for at han er bare tre og et halvt. Men du skrev før at han hadde mistet privilegier som iPad osv om han gjorde noe lignende som hi sin sønn. Altså noen av de sterkeste virkemidler man har ovenfor barn i den alderen. Det er stor forskjell på å få som konsekvens at man må vaske skitne klær og at man blir straffet på strengeste måte av en ubetenksom handling. Jeg er redd du kommer til å få noen kraftige oppvekker med din lille gentleman. Det er ikke naturlig, og heller ikke ønskelig, at et barn aldri tør utforske eller opponere. Det er nettopp hjemme de bør være trygge nok til å våge det. De barna som ikke har den tryggheten blir ofte småbøller ute. Anonymous poster hash: 64122...f32
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #68 Skrevet 9. januar 2017 Men du skrev før at han hadde mistet privilegier som iPad osv om han gjorde noe lignende som hi sin sønn. Altså noen av de sterkeste virkemidler man har ovenfor barn i den alderen. Det er stor forskjell på å få som konsekvens at man må vaske skitne klær og at man blir straffet på strengeste måte av en ubetenksom handling. Jeg er redd du kommer til å få noen kraftige oppvekker med din lille gentleman. Det er ikke naturlig, og heller ikke ønskelig, at et barn aldri tør utforske eller opponere. Det er nettopp hjemme de bør være trygge nok til å våge det. De barna som ikke har den tryggheten blir ofte småbøller ute. Anonymous poster hash: 64122...f32 "Noen av de sterkeste virkemidlene man har" er å fjerne iPad, sier du...? Hva slags tafatte oppdragerevner er det du sliter med da, hvis du ikke har bedre virkemidler enn det der? Anonymous poster hash: 4768d...32f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå