Gå til innhold

Er dette å forvente for mye av en 9-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten var nettopp ute i hagen og lekte, iført splitter ny jakke og skibukse. Kom inn totalt innspurt i jord og gjørme fra topp til tå. Jeg spurte om han hadde falt eller smurt seg inn med vilje. Han hadde smurt seg inn med vilje, for å bli gjørmemonster. Da jeg kommenterte at jeg forventer mer av ham enn dette, og at jakken kanskje var ødelagt nå, ble han lei seg og sa unnskyld om og om igjen. Jeg sa at han var tilgitt, men at han måtte huske det til en annen gang. Mannen min mente at dette var for strengt, at det er greit og at en gutt i hans alder gjør sånt. Han ville ikke si noe til gutten om det engang.. Hva synes dere? Gutten har det helt fint altså, vi klemte lenge og snakket oss ferdige med det.

Anonymous poster hash: 0489c...9ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her vet niåringen Hvordan hun bruker vaskemaskinen. Om klærne skulle få en flekk er ikke farlig. Barn skal leke og bør ha klær som tåler å bli skikkelig møkkete. Det gjelder voksne også.

Anonymous poster hash: 3e902...f0d

Skrevet

Ja, jeg syns du var for streng. 

Anonymous poster hash: f3ae6...cdd
Skrevet

Jeg hadde også sagt at dette ikke var OK, men å si at jakken kanskje var ødelagt, stemmer jo ikke. Ikke nødvendig å lage enda mer dårlig samvittighet hos barnet.

Anonymous poster hash: a8b48...966

Skrevet

En niåring skal få leke gjørmemonster synes jeg. Og spesielt i uteklær! (Hadde vært en annen sak om det var oldefars gamle bunad)

Det er ikke så mange år til han kommer til å slutte å være gjørmemonster, og istedet sitte låst forran en maskin..

Jeg ville heller fått ham til å spyle klærne etterpå. Det er ikke noe i veien for at barn må rydde opp etter seg.

Anonymous poster hash: 7c924...177

Skrevet

Synes ikke du var for streng. Å smøre inn nye klær med gjørme med vilje er bare dumt gjort! Noe annet om det hadde kommet litt på knær, buksebaken osv ved leking.

Anonymous poster hash: ce621...cf8
Skrevet

Jeg hadde nok blitt litt oppgitt jeg også, Men egentlig er det herlig at niåringen har sånn fantasi og leker og koser seg ute. Jeg vet ikke hva man kan forvente å forvente av en niåring, men akkurat dette er et sunnhetstegn, så jeg håper at jeg hadde klart å bite irritasjonen min i meg.

Men jeg forventer ikke at min niåring skal vaske sitt eget tøy, og i alle fall ikke den nye vinterjakka.

Skrevet

At barn blir skitne er uproblematisk. Å smøre seg inn med gjørme er noe annet!

Mine barn er noen år yngre..men jeg vet de ikke skitner seg til med vilje.

Anonymous poster hash: da905...e42

Skrevet

Synes ikke du var for streng. Å smøre inn nye klær med gjørme med vilje er bare dumt gjort! Noe annet om det hadde kommet litt på knær, buksebaken osv ved leking.

Anonymous poster hash: ce621...cf8

Ingen barn burde trenge å bli sendt ut for å leke i klær de ikke kan utfolde seg i. Ikke hem barnas lek ved å innprentet dem at de skal passe på å være rene og pene til enhver tid.

Selvfølgelig annerledes hvis dere skal noe rett etterpå og ikke rekker å få klærne tørre igjen før dere skal dra ol.

Skrevet

Her skjønner 5-åringen at man ikke skal rulle seg rundt i gjørma med vilje. Det er en jente. Kanskje gutter har mer tungt for det? Synes ikke du var for streng. Når man er ferdig i barnehagen, bør man være ferdig med gjørmelek.

Anonymous poster hash: ed74b...463

Skrevet

Her skjønner 5-åringen at man ikke skal rulle seg rundt i gjørma med vilje. Det er en jente. Kanskje gutter har mer tungt for det? Synes ikke du var for streng. Når man er ferdig i barnehagen, bør man være ferdig med gjørmelek.

Barn skal tulle seg rundt i jorda hvis de har lyst. Det er ille med dem som ikke tør det.

Skrevet

OK, takk for svar! Har ingen forventning om at han skal vaske jakken selv, men det er slett ikke sikkert alt går vekk i maskin. Vi snakket om en totalt gjennomsmurt jakke, ikke et par flekker..! Jeg var kanskje for steng da. Elsker kreativiteten hans altså, men det kan også være LITT krevende. 😱 Vimser rundt, glemmer og mister klær osv. Jeg synes det er viktig at barn lærer seg at ting koster penger, kan bli ødelagt etc..

Skrevet

Barn skal tulle seg rundt i jorda hvis de har lyst. Det er ille med dem som ikke tør det.

Er du naboen min tro... der er det ingen grenser for hva de får lov til. Sette seg ned i vanndam, hvorfor ikke! Selv om det betyr at de fryser og må inn med en gang. Tegne med kullbiter på dress, så kreativt.

Utelek er bra ..men noen av oss vil at barn skal ta vare på sine klær så de ikke blir gjennomvåte eller ødelagt

Anonymous poster hash: da905...e42

Skrevet

OK, takk for svar! Har ingen forventning om at han skal vaske jakken selv, men det er slett ikke sikkert alt går vekk i maskin. Vi snakket om en totalt gjennomsmurt jakke, ikke et par flekker..! Jeg var kanskje for steng da. Elsker kreativiteten hans altså, men det kan også være LITT krevende. 😱 Vimser rundt, glemmer og mister klær osv. Jeg synes det er viktig at barn lærer seg at ting koster penger, kan bli ødelagt etc..

Ja. Men ikke utetøy.

At barna skal være forsiktige med enkelteting er helt ok. Men det skal være ting som de kan leke fritt i også.

Jeg hadde aldri sagt noe om min hadde ødelagt akebrettet i heftig akelek feks. Men derimot hadde det vært noe annet om han ødela sofaputene i et liknende eksperiment.

Uteklær er til for heftig lek. I hvertfall for mine barn.

Det er ikke så lenge de har den friheten i kroppen.

De må tåle å bruke skitne og slitte uteklær som en konsekvens av at gjørmemonsteret kanskje ikke går helt bort. Men det er noe annet enn å kjefte og si at de ødelegger klærne sine.

Anonymous poster hash: 7c924...177

Skrevet

Det Finns grenser da. Er forskjell på å leke i jorda og rulle seg rundt i den.

Skrevet

Nei, du forventer ikke for mye. Og du var ikke for streng. Det er forskjell på å bli litt møkkete og å smøre seg inn med vilje fra topp til tå. Som 9-åring vet han det.

Skrevet

Jeg synes de skal få leke og herje og kose seg, selvom de er 9 år er de barn og tenker ikke alltid så langt. Jeg hadde en lignende episode med datteren min og en venn da de var 8 år og hadde klint seg skikkelig inn i gjørme. Da hadde vi en prat om at nå var de blitt såpass store at hvis de absolutt ville drive med sånt så måtte de skifte til regntøy først og så måtte de selv spyle seg med hageslangen etterpå.

Skrevet

"Kanskje gutter har mer tungt for det"? Mener du det, eller tuller du?

Anonymous poster hash: 3fc31...166

Skrevet (endret)

Jeg er i grunn veldig for lek jeg da. Og at uteklær skal brukes for å leke ordentlig i. Selvsagt hadde jeg ikke blitt strålende glad av et så skittent barn, men jeg syns ikke barn skal tenke noe særlig på å bevare klærne. Det kjipeste jeg hører er foreldre som sier at barna ikke får klatre i den jakken der eller ikke gå i vanndammen fordo regnbuksa kan bli skitten etc etc. Det henger ikke på greip å kjøpe og kle på barn klær de ikke får leke i, når man er ute eller på tur etc.

Endret av Mandala
Skrevet

Jeg hadde blitt sint hvis datteren min på seks hadde gjort det. Å bli møkkete er greit, men å rulle seg inn i gjørme med vilje i nye klær? Ikke greit.

Anonymous poster hash: 2f2da...423

Skrevet

Jeg liker at barn leker og vasker ytterklær når det et nødvendig, men å smøre seg inn med møkk for å bli møkkete hadde jeg ikke godtatt. Til nød greit i regntøy som kan spyles, men ikke greit i vinterklær.

Anonymous poster hash: 05d43...7b8

Skrevet

En ting er å leke ute å bli møkkete. En annen ting er å smøre inn splitter nye klær med møkk. Det hadde jeg satt veldig lite pris på.

Skrevet (endret)

En niåring bør vite bedre. Man smører seg ikke inn med gjørme med vilje. Jeg hadde satt ham grundig på plass og gitt en sanksjon: Han må selv vaske og henge opp klærne, samt inndragelse av Ipad/telefon eller annet.

Dersom klærne ble ødelagt ville vi drar inn lommepenger/tatt barnets penger fra sparegris/konto.

Jeg synes reaksjonen din var direkte veik.

Dersom dette er normen idagens oppdragerstil forklarer det en del barns oppførsel.

Endret av MammantilNurket
Skrevet

En niåring bør vite bedre. Man smører seg ikke inn med gjørme med vilje. Jeg hadde satt ham grundig på plass og gitt en sanksjon: Han må selv vaske og henge opp klærne, samt inndragelse av Ipad/telefon eller annet.

Dersom klærne ble ødelagt ville vi drar inn lommepenger/tatt barnets penger fra sparegris/konto.

Jeg synes reaksjonen din var direkte veik.

Dersom dette er normen idagens oppdragerstil forklarer det en del barns oppførsel.

OY for en reaksjon!

Barn bør ha klær som de kan leke og utfolde seg helt i!

Ett barn som ikke tør leke ved vanndammen eller i sandkassen fordi mamma blir sint om tøyet blir møkkete er trist.

Mine barn vet at uansett hvor møkkete de blir så kan jeg bli oppgitt men jeg har og en vaskemaskin som funker og klærne blir helt rene uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...