Gå til innhold

Seriøst.. HVORFOR gi smarttelefon til små barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Facetime? En 9 åring?

Ja, det bruker nå min 8-åring også. Mye mer naturlig for de å ringe med bilde enn bare lyd.

Anonymous poster hash: 5a653...cd6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kjøpte en mobil til 1500 kr til 6 åringen til jul nå. Grusomt sikkert😂

Men nettbrettet ble knust i vår og døde. Så hvorfor ikke? Mobilen er jo et nettbrett??

Vi har ikke kjøpt tlfnr da, så mobilen er strengt talt bare et nettbrett.

Men tenk over det.. Vi prakker på barna store nettbrett. Tunge og uhåndterbare for små barn hvis man tenker etter. Ville dere ha sittet med en PC-skjerm på 18-22 tommer på fanget? Det er ikke direkte behagelig!

Så en 5 tommer mobil blir jo som et nettbrett for oss voksne!

Anonymous poster hash: a5df3...73b

Skrevet

Ja, det bruker nå min 8-åring også. Mye mer naturlig for de å ringe med bilde enn bare lyd.

Anonymous poster hash: 5a653...cd6

Enig. Mine barn ringer nesten konsekvent med FaceTime istedet for vanlig tlf.

Anonymous poster hash: 54162...c49

Skrevet

Det jeg synes er litt rart med dette, er at alle voksne tydeligvis har moderne, fullt brukbare telefoner, liggende i en skuff.

Jeg skifter telefon når den ikke virker mer, da kan jeg jo ikke gi den til barnet heller.

iPhone 5 og 6, Galaxy s5 og 6 er jo helt utmerkede telefoner, hvorfor bruker dere dem ikke selv? Jeg har en Galaxy s5, kostet godt over 5000 for under 2 år siden, det er ikke aktuelt å bytte på i hvert fall 1 år til.

Anonymous poster hash: 10f8e...db7

De fleste får da ny tlf av jobben.. 😉☺

Skrevet

Jada, alle som jobber i helsevesenet og diverse kommunale jobber får telefon av jobben...

Anonymous poster hash: 754d3...55a

Skrevet

Det føles på en måte utrygt... via facetime vil flere få tilgang til å "nå" barna og en videosamtale er ganske mye mere "privat" enn en telefonsamtale....

Men nå er jeg litt overdrevent opptatt av nettvett. Min 9 åring har telefon og eget nr som ikke kan søkes eller spores. Hun har ikke egen mailadresse og får ikke chatte på nett med fremmede. Hun har heller ikke snapchat, instagram, Facebook eller noen andre sosiale medier tilgjengelig.

Jeg er også svært opptatt av nettvett. Din strategi minner meg litt om mamma sin. "Vi setter PC og TV inn i en mørk kjeller, for jeg vil ikke ha det i stua". Resultatet var NULL kontroll med hva vi barna så på. Jeg husker også ei som hadde mobil i skjul på videregående, for hun fikk ikke lov av foreldrene (dette var da mobil plts

Skrevet

Jeg er også svært opptatt av nettvett. Din strategi minner meg litt om mamma sin. "Vi setter PC og TV inn i en mørk kjeller, for jeg vil ikke ha det i stua". Resultatet var NULL kontroll med hva vi barna så på. Jeg husker også ei som hadde mobil i skjul på videregående, for hun fikk ikke lov av foreldrene (dette var da mobil plts

*plutselig kom, skulle det stå

Bedre å følge med og ha kontroll og lære barna nettvett, synes nå jeg☺

Skrevet

Nei, "de fleste" gjør ikke det.

Skrevet

Tro det eller ei:

Vi er en familie med høyere utdanning som har tatt følgende grep:

• Far jobber fullt; på en videregående skole, er lektor med opprykk
  • Jeg er hjemmeværende; har studert og jobbet før. Men er nå hjemmeværende, og hobbystuderer. Ellers har jeg god tid til å følge opp barna i form av bl.a. idrettsaktiviteter.
  • Vi lever på en lønn, noe som er et politisk valg. Vi lever i en verden med stort overforbruk av alt mulig, iallefall i den vestlige delen av verden.
  • Vi eier egen leilighet, men har klart å bli fullstendig gjeldfrie (vi er hhv 42 og 43 år); både boliglån og all studiegjeld er innfridd. Dette fordi vi bodde i en leilighet i Oslo sentrum som vi solgte, og kjøpte oss en (mye) større leilighet i en av drabantbyene for mindre enn det vi solgte for.
  • Vi har ikke bil, vi bruker Tbanen. Ellers går el sykler.
  • Vi kjøper det vi trenger, og mer til. Barna mangler absolutt ingenting....masse Lego, Playmo osv.
  • Vi har kun to laptoper. Ingen av oss foreldre er på Facebook el andre såkalte sosiale medier.
  • Vi har to såkalt "gammeldagse" moiltelefoner; den ene som jeg bruker, og den andre er en kontantkorttlf som mannen har....mest for at vi kan ringe hverandre hvis den ene er ute med barna.
  • Vi har sagt i fra til alle kjente at vi kan nås på epost el mobil.

Noen vil sikkert reagere med at det kanskje er nærmest barnemishandling å ikke gi barna alt av nyeste datateknologi, men vi mener at dette er strengt tatt unødvendig. Mannen min ser gjennom jobben sin, hvilke negative effekter all mobil- og iphone-/nettbrettbruk medfører. Han forteller om stor forskjell på kunnskapsnivået på allmennkunnskap hos elevene fra bare noen år tilbake tl i dag.

Vi lever i en tid med store forventninger ang prestasjoner, utseende osv. Det er allerede en del forskning som viser negative effekter av økt forbruk av ulik medieteknologi, og jeg er sikker på at det kommer mer. Det er naivt å tro at alt bare er ensidig positivt. Våre barn får lov å se på PC (youtube) nesten hver dag....Jeg er klar over at det muligens vil komme en tid hvor dette ikke er greit lenger (barna er 6 og 5 år), men vi forklarer foreløpig at de lærer masse som andre barn kanskje ikke lærer like godt. Barna våre ligger nivåmessig foran på det meste for sin alder. Og dette er ikke noe vi har presset fram, eller at de er noen fødte genier. Jeg tror det skyldes at en av foreldrene har hatt god tid til å se og lytte, vi har ikke stresset alle bhgårene, tatt oss god tid på morgen og ettermiddag. Vi har lest mye bøker, snakket mye sammen, og generelt vært mye sammen. Dette er med på å utvikle barns nysjerrighet og forskerevne.

Jeg tror vi mennesker på et eller tidspunkt må innse at vi ikke kan akselerere framover i det uendelige uten at vårt forbruk får noen som helst konsekvenser. Dette burde politikerne fokusere på, det er egentlig ikke et ansvar den enkelte må bære. Innvandringen har ikke skylda for alt mulig som går galt her i verden. De vestlige samfunnene er ikke på riktig kurs, økt databruk er utvilsomt passiviserende. Det er på tide å stoppe opp og tenke gjennom hvilke valg vi tar her og nå, ikke bare miljøsortere litt søppel og si at vi gjorde da noe.

Jeg mener absolutt ikke å være nedlatende, moralisrende eller fordømmende, men vi må ikke være ukritisk til tida vi lever i. Mye er bra, og det må vi forsøke å opprettholde....men resten må vi tørre å diskutere. Vi trenger ikke gå så mye ned i standard selv om vi fraskriver oss mye som vi strengt tatt kan klare oss helt og fullstendig uten. Det er lett å si at innvandrere ikke komme her og gjøre at "jeg får lavere levestandard"....nei, det trengs uavhengig av antall innvandrere. Rett og slett fordi vi kan klare oss greitt med litt mindre forbruk av alt mulig.

Anonymous poster hash: de46d...022

Uff... Dere likner dessverre litt på mine foreldre... Jeg ble klassens raring og jeg ble mobbet.

Jeg skal ikke leve ut mine miljøprinsipper, bærekraftige prinsipper, livsprinsipper eller noe som helst gjennom ungene mine. De valgene lever jeg ut gjennom voksenlivet mitt.

Ungene mine ligger langt foran både faglig og sosialt og er flinke i fysisk aktivitet. Det har ikke noe å gjøre med nettbrett, telefon, hjemmeværende foreldre, "hverdagstress" (som ikke er stress, men normal aktivitet vi trives med).

Sukk...

Anonymous poster hash: ff978...e13

Skrevet

Nei, "de fleste" gjør ikke det.

De fleste som har nyeste telefon selv og fullt brukbare telefoner i skuffen som barna kan arve har det jo.. Jeg kjenner ingen par der ikke enten kone eller mann har telefon gjennom jobben.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...