Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #26 Skrevet 30. desember 2016 Haha, jeg ble litt misforstått her ser jeg. Men greit, jeg stikker tilbake til 70 tallet 😂 takk for alle synspunkt. Hi Anonymous poster hash: fee49...970 Tror ikke det er noen andre enn du som har misforstått her... Anonymous poster hash: 8c8e2...eb2
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #27 Skrevet 30. desember 2016 Barna trenger opplæring i bruken av dagens teknologi, og tro meg, det er mye lettere å lære opp en barneskoleelev i nettbrett, fornuftig bruk, lære de om balansen mellom å være sosial på nett og sosial ansikt til ansikt osv mens du fremdeles har all kontroll over barnas duppedingser. Jeg har også to ungdomsskolegutter, 13 og 15 år. Nå er de på sosiale medier, de har egne passord og jeg har ikke lenger fullt innsyn i deres samtaler på nett. Jeg er veldig glad for at vi brukte barneskoleårene til å oppdra dem i fornuftig bruk av nett. Anonymous poster hash: 3de4d...221
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #28 Skrevet 30. desember 2016 Vår på 8 fikk iPhone nå fordi den gamle telefonen han hadde alltid var glemt nederst i sekken... Han har litt lang skolevei, så 2000,- for en iphone5 var en billig investering for å kunne få tak i han. Kan også se hvor han er uten å ringe han. Anonymous poster hash: 54162...c49
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #29 Skrevet 30. desember 2016 Haha, jeg ble litt misforstått her ser jeg. Men greit, jeg stikker tilbake til 70 tallet 😂 takk for alle synspunkt. Hi Anonymous poster hash: fee49...970 Jepp, du bør stikke tilbake til 70 tallet! Hvorfor skal barnen ikke ha de telefoner som gjelder nå? Skal man grave frem gamle dårlige telefoner fra skuffen til de mener du? Går vel snart ikke å få tak på noe annet enn smarttelefoner. Gamlis! Hilsen 43 åring Anonymous poster hash: 3a8a5...cde
skjotta Skrevet 30. desember 2016 #30 Skrevet 30. desember 2016 Hvorfor ikke? Teknologien er her, den er en del av vår hverdag, barna har ikke vondt av å lære bruke den. Eldste datteren min fikk da hun fylte 9 år, lillesøster fyller 8 år på nyåret og da får hun. De arvet våre avlagte, bare kjøper nye kule cover til dem. Min 9-åring bruker sin til å ringe, sende sms og facetime med venninner. Hun har også Spotify på den så hun kan høre på musikk, noe hun særlig gjør på lange bilturer. Hun har et par spill på den også, men sjelden hun bruker den til spilling. Hun er veldig fornuftig i bruken så jeg har aldri trengt å sette begrensninger. Mobilen er en del av hverdagen i 2016/17 altså. Anonymous poster hash: 3de4d...221 Facetime? En 9 åring?
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #31 Skrevet 30. desember 2016 Tror du må forklare litte mer hva som er LITE sunt med det, altså. Som mange andre her får barna våre arve våre gamle telefoner. 11-åringen har en iPhone 5s, 7--åringen har en iPhone 6. Det er jo ikke sånn at de sitter å glor på telefonen hele dagen fordet. 7-åringen sin har ligget uten strøm hele julen, og det har gått HELT fint. Hvem har CD'r lenger, liksom. Tror 1970 ringte og ville ha deg tilbake, HI Anonymous poster hash: 0656e...d56 Uups... Der gikk du deg bort, gitt. På 1970-tallet hadde vi slett ikke CD-er, da hadde vi kassetter og LP-plater. Og i bilen bruker jeg CD-er. Anonymous poster hash: 64e0f...320
skjotta Skrevet 30. desember 2016 #32 Skrevet 30. desember 2016 Tror du må forklare litte mer hva som er LITE sunt med det, altså. Som mange andre her får barna våre arve våre gamle telefoner. 11-åringen har en iPhone 5s, 7--åringen har en iPhone 6. Det er jo ikke sånn at de sitter å glor på telefonen hele dagen fordet. 7-åringen sin har ligget uten strøm hele julen, og det har gått HELT fint. Hvem har CD'r lenger, liksom. Tror 1970 ringte og ville ha deg tilbake, HI Anonymous poster hash: 0656e...d56 Nå ble ikke CD oppfunnet før i 1980 så......
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #33 Skrevet 30. desember 2016 CD😂 Det er bedre både for økonomien og miljøet å la barna arve avlagte smarttelefoner enn å kjøpe nye med avleggs teknologi. Her fikk seksåringen klokke med telefon vi håper kan gå i arv til lillebror om et par år. Da vil han selv få smarttelefon. Omtrent alle lekser foregår på iPad (de får sin egen av skolen). Anonymous poster hash: 40931...96c
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #34 Skrevet 30. desember 2016 Facetime? En 9 åring? Hva er rart med det...? Det gjør vår 8-åring også. Han ringer heller på facetime enn vanlig telefon. Til og med fetteren på 4 år ringer sønnen vår stadig vekk på FaceTime for å spørre om de skal finne på noe 😊 de er så søte!! Anonymous poster hash: 54162...c49
skjotta Skrevet 30. desember 2016 #35 Skrevet 30. desember 2016 Hva er rart med det...? Det gjør vår 8-åring også. Han ringer heller på facetime enn vanlig telefon. Til og med fetteren på 4 år ringer sønnen vår stadig vekk på FaceTime for å spørre om de skal finne på noe 😊 de er så søte!! Anonymous poster hash: 54162...c49 Det føles på en måte utrygt... via facetime vil flere få tilgang til å "nå" barna og en videosamtale er ganske mye mere "privat" enn en telefonsamtale.... Men nå er jeg litt overdrevent opptatt av nettvett. Min 9 åring har telefon og eget nr som ikke kan søkes eller spores. Hun har ikke egen mailadresse og får ikke chatte på nett med fremmede. Hun har heller ikke snapchat, instagram, Facebook eller noen andre sosiale medier tilgjengelig.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #36 Skrevet 30. desember 2016 Om de ikke har smart telefon kan de ikke spille pokemon go. De liker også å se YouTube etc. Spille piano tiles, og andre spill. En kan jo stille spørsmål om hva små barn skal med elektroniske duppeditter, men de er nok kommet for å bli. Henta mi er 9 år. Anonymous poster hash: 2dd47...350
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #37 Skrevet 30. desember 2016 Det føles på en måte utrygt... via facetime vil flere få tilgang til å "nå" barna og en videosamtale er ganske mye mere "privat" enn en telefonsamtale.... Men nå er jeg litt overdrevent opptatt av nettvett. Min 9 åring har telefon og eget nr som ikke kan søkes eller spores. Hun har ikke egen mailadresse og får ikke chatte på nett med fremmede. Hun har heller ikke snapchat, instagram, Facebook eller noen andre sosiale medier tilgjengelig. http://barneombudet.no/sporsmalsarkiv/facetime/ Min 9-åring bruker facetime sammen med bestevenninna, aldri opplevd ar hun har brukt det sammen med noen andre. De ler, snakker, viser hverandre ting osv. Ganske uskyldig Anonymous poster hash: 3de4d...221
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #38 Skrevet 30. desember 2016 Tro det eller ei: Vi er en familie med høyere utdanning som har tatt følgende grep: Far jobber fullt; på en videregående skole, er lektor med opprykk Jeg er hjemmeværende; har studert og jobbet før. Men er nå hjemmeværende, og hobbystuderer. Ellers har jeg god tid til å følge opp barna i form av bl.a. idrettsaktiviteter. Vi lever på en lønn, noe som er et politisk valg. Vi lever i en verden med stort overforbruk av alt mulig, iallefall i den vestlige delen av verden. Vi eier egen leilighet, men har klart å bli fullstendig gjeldfrie (vi er hhv 42 og 43 år); både boliglån og all studiegjeld er innfridd. Dette fordi vi bodde i en leilighet i Oslo sentrum som vi solgte, og kjøpte oss en (mye) større leilighet i en av drabantbyene for mindre enn det vi solgte for. Vi har ikke bil, vi bruker Tbanen. Ellers går el sykler. Vi kjøper det vi trenger, og mer til. Barna mangler absolutt ingenting....masse Lego, Playmo osv. Vi har kun to laptoper. Ingen av oss foreldre er på Facebook el andre såkalte sosiale medier. Vi har to såkalt "gammeldagse" moiltelefoner; den ene som jeg bruker, og den andre er en kontantkorttlf som mannen har....mest for at vi kan ringe hverandre hvis den ene er ute med barna. Vi har sagt i fra til alle kjente at vi kan nås på epost el mobil. Noen vil sikkert reagere med at det kanskje er nærmest barnemishandling å ikke gi barna alt av nyeste datateknologi, men vi mener at dette er strengt tatt unødvendig. Mannen min ser gjennom jobben sin, hvilke negative effekter all mobil- og iphone-/nettbrettbruk medfører. Han forteller om stor forskjell på kunnskapsnivået på allmennkunnskap hos elevene fra bare noen år tilbake tl i dag. Vi lever i en tid med store forventninger ang prestasjoner, utseende osv. Det er allerede en del forskning som viser negative effekter av økt forbruk av ulik medieteknologi, og jeg er sikker på at det kommer mer. Det er naivt å tro at alt bare er ensidig positivt. Våre barn får lov å se på PC (youtube) nesten hver dag....Jeg er klar over at det muligens vil komme en tid hvor dette ikke er greit lenger (barna er 6 og 5 år), men vi forklarer foreløpig at de lærer masse som andre barn kanskje ikke lærer like godt. Barna våre ligger nivåmessig foran på det meste for sin alder. Og dette er ikke noe vi har presset fram, eller at de er noen fødte genier. Jeg tror det skyldes at en av foreldrene har hatt god tid til å se og lytte, vi har ikke stresset alle bhgårene, tatt oss god tid på morgen og ettermiddag. Vi har lest mye bøker, snakket mye sammen, og generelt vært mye sammen. Dette er med på å utvikle barns nysjerrighet og forskerevne. Jeg tror vi mennesker på et eller tidspunkt må innse at vi ikke kan akselerere framover i det uendelige uten at vårt forbruk får noen som helst konsekvenser. Dette burde politikerne fokusere på, det er egentlig ikke et ansvar den enkelte må bære. Innvandringen har ikke skylda for alt mulig som går galt her i verden. De vestlige samfunnene er ikke på riktig kurs, økt databruk er utvilsomt passiviserende. Det er på tide å stoppe opp og tenke gjennom hvilke valg vi tar her og nå, ikke bare miljøsortere litt søppel og si at vi gjorde da noe. Jeg mener absolutt ikke å være nedlatende, moralisrende eller fordømmende, men vi må ikke være ukritisk til tida vi lever i. Mye er bra, og det må vi forsøke å opprettholde....men resten må vi tørre å diskutere. Vi trenger ikke gå så mye ned i standard selv om vi fraskriver oss mye som vi strengt tatt kan klare oss helt og fullstendig uten. Det er lett å si at innvandrere ikke komme her og gjøre at "jeg får lavere levestandard"....nei, det trengs uavhengig av antall innvandrere. Rett og slett fordi vi kan klare oss greitt med litt mindre forbruk av alt mulig. Anonymous poster hash: de46d...022
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #39 Skrevet 30. desember 2016 👆 såå enig med deg. Anonymous poster hash: fee49...970
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #40 Skrevet 30. desember 2016 Haha, jeg ble litt misforstått her ser jeg. Men greit, jeg stikker tilbake til 70 tallet 😂 takk for alle synspunkt. Hi Anonymous poster hash: fee49...970 Hahahaha :-) det er sunt å diskutere. Godt Nytt år. Måtte det nye året bringe mange tekniske oppdateringer :-) Hihi. Måtte bare. Anonymous poster hash: 89f58...4cd
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #41 Skrevet 30. desember 2016 Jeg må smile når noen påpeker hvor viktig der er å lære seg om all teknologi. Gi en iphone til en 5-åring og han klarer å bruke den. Fordi de fleste av de duppedingser vi bruker blir bare enklere og enklere i bruk. Enhver idiot kan installere en app, det er bare trykke på en knapp. Hva er viktig med Facebook Snapchat og Instagram, bortsett fra å være en del av saueflokken? Massevis av sløsing med tid, og alle føler et press å være tilgjenglig 24/7, ellers kan man jo gå glipp av noe (som at bestevenninen legger ut et bilde rødvin til maten). Veldig lite som er viktig, men mange er redd for å være utenfor, så selv om de egentlig ikke er så gira på å bruke sosiale medier gjør det - for alle andre gjør det. Tilbake til hovedinnlegget. Jeg syns det er helt bak mål å bruke flere tusen kroner til en mobiltelefon til et barn, langt unna tenåra. Det jeg derimot syns er helt greit når de arver etter sine foreldre. En brukt iphone5 er da ikke mye verdt, og som regel godt brukt av mor eller far. Så hvis barna skal få en slik er det bare bra. Gjenbruk takk. Anonymous poster hash: ad055...5c1
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #42 Skrevet 30. desember 2016 Jeg må smile når noen påpeker hvor viktig der er å lære seg om all teknologi. Gi en iphone til en 5-åring og han klarer å bruke den. Fordi de fleste av de duppedingser vi bruker blir bare enklere og enklere i bruk. Enhver idiot kan installere en app, det er bare trykke på en knapp. Hva er viktig med Facebook Snapchat og Instagram, bortsett fra å være en del av saueflokken? Massevis av sløsing med tid, og alle føler et press å være tilgjenglig 24/7, ellers kan man jo gå glipp av noe (som at bestevenninen legger ut et bilde rødvin til maten). Veldig lite som er viktig, men mange er redd for å være utenfor, så selv om de egentlig ikke er så gira på å bruke sosiale medier gjør det - for alle andre gjør det. Tilbake til hovedinnlegget. Jeg syns det er helt bak mål å bruke flere tusen kroner til en mobiltelefon til et barn, langt unna tenåra. Det jeg derimot syns er helt greit når de arver etter sine foreldre. En brukt iphone5 er da ikke mye verdt, og som regel godt brukt av mor eller far. Så hvis barna skal få en slik er det bare bra. Gjenbruk takk. Anonymous poster hash: ad055...5c1 Det viktige er da ikke å lære å laste ned en app eller klare å spille angry birds. Det er å lære nettvett. Lære hvordan man forholder seg til andre på nettet, hvordan man bruker snapchat på en moralsk riktig måte etc. Det trenger man selvsagt ikke å være 6 år for å lære, men når barnet blir 13 år og skal ut i den verden for første gang, så kan det være for seint å få innsyn i hva han driver med etc. Anonymous poster hash: eb6fb...177
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #43 Skrevet 30. desember 2016 Det jeg synes er litt rart med dette, er at alle voksne tydeligvis har moderne, fullt brukbare telefoner, liggende i en skuff. Jeg skifter telefon når den ikke virker mer, da kan jeg jo ikke gi den til barnet heller. iPhone 5 og 6, Galaxy s5 og 6 er jo helt utmerkede telefoner, hvorfor bruker dere dem ikke selv? Jeg har en Galaxy s5, kostet godt over 5000 for under 2 år siden, det er ikke aktuelt å bytte på i hvert fall 1 år til. Anonymous poster hash: 10f8e...db7
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #44 Skrevet 30. desember 2016 Mine har fått fra 5 års alder og ser ingenting galt med det. Men de har ikke fått nye, men pappaen sin tlf, siden han bytter ofte. Og kontantkort får de når de er 6 år og begynner på skolen. Før det brukes den kun til å spille med, men begrenset. Og mine er hjemme alene i kortere perioder og tar og skolebuss når de begynner på skolen. Så det å ha tlf da er trygt for både meg og de. Skjønner ikke hvorfor jeh da skulle lete i skuffen etter en gammel modell bare for at de ikke skulle få det nyeste. Anonymous poster hash: 9902f...0b4
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #45 Skrevet 30. desember 2016 Mine har fått fra 5 års alder og ser ingenting galt med det. Men de har ikke fått nye, men pappaen sin tlf, siden han bytter ofte. Og kontantkort får de når de er 6 år og begynner på skolen. Før det brukes den kun til å spille med, men begrenset. Og mine er hjemme alene i kortere perioder og tar og skolebuss når de begynner på skolen. Så det å ha tlf da er trygt for både meg og de. Skjønner ikke hvorfor jeh da skulle lete i skuffen etter en gammel modell bare for at de ikke skulle få det nyeste. Anonymous poster hash: 9902f...0b4
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #46 Skrevet 30. desember 2016 Det jeg synes er litt rart med dette, er at alle voksne tydeligvis har moderne, fullt brukbare telefoner, liggende i en skuff. Jeg skifter telefon når den ikke virker mer, da kan jeg jo ikke gi den til barnet heller. iPhone 5 og 6, Galaxy s5 og 6 er jo helt utmerkede telefoner, hvorfor bruker dere dem ikke selv? Jeg har en Galaxy s5, kostet godt over 5000 for under 2 år siden, det er ikke aktuelt å bytte på i hvert fall 1 år til. Anonymous poster hash: 10f8e...db7 Det er slett ikke uvanlig å få dekket mobil på jobb, og da får man gjerne ny annenhvert år av arbeidsgiver Broren min som "bare" er elektriker får ny mobil av arbeidsgiver hvert år, for de er jo helt avhengig av at hele staben har velfungerende mobiler. Da får kona hans den gamle som er et år gammel og sønnen arver hennes som er to år gammel. Anonymous poster hash: 3de4d...221
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #47 Skrevet 30. desember 2016 Tro det eller ei: Vi er en familie med høyere utdanning som har tatt følgende grep: Far jobber fullt; på en videregående skole, er lektor med opprykk Jeg er hjemmeværende; har studert og jobbet før. Men er nå hjemmeværende, og hobbystuderer. Ellers har jeg god tid til å følge opp barna i form av bl.a. idrettsaktiviteter. Vi lever på en lønn, noe som er et politisk valg. Vi lever i en verden med stort overforbruk av alt mulig, iallefall i den vestlige delen av verden. Vi eier egen leilighet, men har klart å bli fullstendig gjeldfrie (vi er hhv 42 og 43 år); både boliglån og all studiegjeld er innfridd. Dette fordi vi bodde i en leilighet i Oslo sentrum som vi solgte, og kjøpte oss en (mye) større leilighet i en av drabantbyene for mindre enn det vi solgte for. Vi har ikke bil, vi bruker Tbanen. Ellers går el sykler. Vi kjøper det vi trenger, og mer til. Barna mangler absolutt ingenting....masse Lego, Playmo osv. Vi har kun to laptoper. Ingen av oss foreldre er på Facebook el andre såkalte sosiale medier. Vi har to såkalt "gammeldagse" moiltelefoner; den ene som jeg bruker, og den andre er en kontantkorttlf som mannen har....mest for at vi kan ringe hverandre hvis den ene er ute med barna. Vi har sagt i fra til alle kjente at vi kan nås på epost el mobil. Noen vil sikkert reagere med at det kanskje er nærmest barnemishandling å ikke gi barna alt av nyeste datateknologi, men vi mener at dette er strengt tatt unødvendig. Mannen min ser gjennom jobben sin, hvilke negative effekter all mobil- og iphone-/nettbrettbruk medfører. Han forteller om stor forskjell på kunnskapsnivået på allmennkunnskap hos elevene fra bare noen år tilbake tl i dag. Vi lever i en tid med store forventninger ang prestasjoner, utseende osv. Det er allerede en del forskning som viser negative effekter av økt forbruk av ulik medieteknologi, og jeg er sikker på at det kommer mer. Det er naivt å tro at alt bare er ensidig positivt. Våre barn får lov å se på PC (youtube) nesten hver dag....Jeg er klar over at det muligens vil komme en tid hvor dette ikke er greit lenger (barna er 6 og 5 år), men vi forklarer foreløpig at de lærer masse som andre barn kanskje ikke lærer like godt. Barna våre ligger nivåmessig foran på det meste for sin alder. Og dette er ikke noe vi har presset fram, eller at de er noen fødte genier. Jeg tror det skyldes at en av foreldrene har hatt god tid til å se og lytte, vi har ikke stresset alle bhgårene, tatt oss god tid på morgen og ettermiddag. Vi har lest mye bøker, snakket mye sammen, og generelt vært mye sammen. Dette er med på å utvikle barns nysjerrighet og forskerevne. Jeg tror vi mennesker på et eller tidspunkt må innse at vi ikke kan akselerere framover i det uendelige uten at vårt forbruk får noen som helst konsekvenser. Dette burde politikerne fokusere på, det er egentlig ikke et ansvar den enkelte må bære. Innvandringen har ikke skylda for alt mulig som går galt her i verden. De vestlige samfunnene er ikke på riktig kurs, økt databruk er utvilsomt passiviserende. Det er på tide å stoppe opp og tenke gjennom hvilke valg vi tar her og nå, ikke bare miljøsortere litt søppel og si at vi gjorde da noe. Jeg mener absolutt ikke å være nedlatende, moralisrende eller fordømmende, men vi må ikke være ukritisk til tida vi lever i. Mye er bra, og det må vi forsøke å opprettholde....men resten må vi tørre å diskutere. Vi trenger ikke gå så mye ned i standard selv om vi fraskriver oss mye som vi strengt tatt kan klare oss helt og fullstendig uten. Det er lett å si at innvandrere ikke komme her og gjøre at "jeg får lavere levestandard"....nei, det trengs uavhengig av antall innvandrere. Rett og slett fordi vi kan klare oss greitt med litt mindre forbruk av alt mulig. Anonymous poster hash: de46d...022 Det er ikke noe galt i å ta bevisste valg og oppdra ungene annerledes enn "saueflokken", men en balansegang er fint. Det blir folk av de ungene som har spesielle foreldre også, men foreldrene må være bevisst valgene de tar for barna. Jeg vokste opp med en gutt som hadde slike foreldre som det høres ut som dere er, og i tillegg en jente som kom fra en familie som var Smiths venner. Ingen av dem ble mobbet eller var venneløse, men klassens "særinger" var de i aller høyeste grad. Jeg har tenåringsbarn selv, godt fulgt opp både på skole og i idrett og de gjør det godt på begge steder. Men de har også de duppedingsene de trenger for å holde følge med vennene på det området. Barna er sunne og friske, driver idrett sykler til skole og venner, men det er ikke til å stikke under en stol at en veldig stor del av ungdommens sosiale liv i dag foregår på nett. Det trenger ikke være enten eller, både og er helt ok. Barn og ungdom av 2016/17 må få ta del også i den sosiale delen som skjer på nett, og for å være sikker på at de får nettvett inn tidlig, at jeg kan drille de og trene de opp, så får de smarttelefon i 8-9 årsalderen. Når de da skal ut på sosiale medier på egenhånd i tenårene har jeg rukket overvåke, instruere, påvirke og oppdra dem i bruken en god stund allerede Anonymous poster hash: 3de4d...221
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #48 Skrevet 30. desember 2016 Tro det eller ei: Vi er en familie med høyere utdanning som har tatt følgende grep: Far jobber fullt; på en videregående skole, er lektor med opprykk Jeg er hjemmeværende; har studert og jobbet før. Men er nå hjemmeværende, og hobbystuderer. Ellers har jeg god tid til å følge opp barna i form av bl.a. idrettsaktiviteter. Vi lever på en lønn, noe som er et politisk valg. Vi lever i en verden med stort overforbruk av alt mulig, iallefall i den vestlige delen av verden. Vi eier egen leilighet, men har klart å bli fullstendig gjeldfrie (vi er hhv 42 og 43 år); både boliglån og all studiegjeld er innfridd. Dette fordi vi bodde i en leilighet i Oslo sentrum som vi solgte, og kjøpte oss en (mye) større leilighet i en av drabantbyene for mindre enn det vi solgte for. Vi har ikke bil, vi bruker Tbanen. Ellers går el sykler. Vi kjøper det vi trenger, og mer til. Barna mangler absolutt ingenting....masse Lego, Playmo osv. Vi har kun to laptoper. Ingen av oss foreldre er på Facebook el andre såkalte sosiale medier. Vi har to såkalt "gammeldagse" moiltelefoner; den ene som jeg bruker, og den andre er en kontantkorttlf som mannen har....mest for at vi kan ringe hverandre hvis den ene er ute med barna. Vi har sagt i fra til alle kjente at vi kan nås på epost el mobil. Noen vil sikkert reagere med at det kanskje er nærmest barnemishandling å ikke gi barna alt av nyeste datateknologi, men vi mener at dette er strengt tatt unødvendig. Mannen min ser gjennom jobben sin, hvilke negative effekter all mobil- og iphone-/nettbrettbruk medfører. Han forteller om stor forskjell på kunnskapsnivået på allmennkunnskap hos elevene fra bare noen år tilbake tl i dag. Vi lever i en tid med store forventninger ang prestasjoner, utseende osv. Det er allerede en del forskning som viser negative effekter av økt forbruk av ulik medieteknologi, og jeg er sikker på at det kommer mer. Det er naivt å tro at alt bare er ensidig positivt. Våre barn får lov å se på PC (youtube) nesten hver dag....Jeg er klar over at det muligens vil komme en tid hvor dette ikke er greit lenger (barna er 6 og 5 år), men vi forklarer foreløpig at de lærer masse som andre barn kanskje ikke lærer like godt. Barna våre ligger nivåmessig foran på det meste for sin alder. Og dette er ikke noe vi har presset fram, eller at de er noen fødte genier. Jeg tror det skyldes at en av foreldrene har hatt god tid til å se og lytte, vi har ikke stresset alle bhgårene, tatt oss god tid på morgen og ettermiddag. Vi har lest mye bøker, snakket mye sammen, og generelt vært mye sammen. Dette er med på å utvikle barns nysjerrighet og forskerevne. Jeg tror vi mennesker på et eller tidspunkt må innse at vi ikke kan akselerere framover i det uendelige uten at vårt forbruk får noen som helst konsekvenser. Dette burde politikerne fokusere på, det er egentlig ikke et ansvar den enkelte må bære. Innvandringen har ikke skylda for alt mulig som går galt her i verden. De vestlige samfunnene er ikke på riktig kurs, økt databruk er utvilsomt passiviserende. Det er på tide å stoppe opp og tenke gjennom hvilke valg vi tar her og nå, ikke bare miljøsortere litt søppel og si at vi gjorde da noe. Jeg mener absolutt ikke å være nedlatende, moralisrende eller fordømmende, men vi må ikke være ukritisk til tida vi lever i. Mye er bra, og det må vi forsøke å opprettholde....men resten må vi tørre å diskutere. Vi trenger ikke gå så mye ned i standard selv om vi fraskriver oss mye som vi strengt tatt kan klare oss helt og fullstendig uten. Det er lett å si at innvandrere ikke komme her og gjøre at "jeg får lavere levestandard"....nei, det trengs uavhengig av antall innvandrere. Rett og slett fordi vi kan klare oss greitt med litt mindre forbruk av alt mulig. Anonymous poster hash: de46d...022 Ser ikke poenget med å dra det helt ut denne veien, heller, for dette er da vitterlig ekstremt. Ellers litt pirk, det er ikke noe som heter lektor med opprykk, det heter lektor med tilleggsutdanning. Anonymous poster hash: 64e0f...320
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #49 Skrevet 30. desember 2016 Det føles på en måte utrygt... via facetime vil flere få tilgang til å "nå" barna og en videosamtale er ganske mye mere "privat" enn en telefonsamtale.... Men nå er jeg litt overdrevent opptatt av nettvett. Min 9 åring har telefon og eget nr som ikke kan søkes eller spores. Hun har ikke egen mailadresse og får ikke chatte på nett med fremmede. Hun har heller ikke snapchat, instagram, Facebook eller noen andre sosiale medier tilgjengelig. Det er da helt uskyldig. Jeg følger jo med 🙈 Anonymous poster hash: 54162...c49
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #50 Skrevet 30. desember 2016 Jeg kjøper ikke en ny enkel telefon til ungene når de kan få en gammel avdanket smarttelefon av oss. Bruker den stort sett bare til ringing og teksting, og litt pokemon go innimellom. Anonymous poster hash: 6b451...54a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå