Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #1 Skrevet 30. desember 2016 Jeg blir så frustrert... Ja, jeg vet jeg bør drite i hva andre gjør, men sliter liksom litt med å forstå poenget. Og jeg blir frustrert oå min datters vegne. Jeg har en datter på snart 9, hun har siste året hatt en mobiltelefon "fra gamledager". Tror ikke det er fargeskjerm på den en gang. Altså en telefon for at hun skal kunne ringe meg siden hun har sluttet på sfo, og thats it. Men en SMARTTELEFON til et lite barn? Trodde det var slik man fikk som tenåring.. Flere av mine veninner har lagt ut på fb/snap at barna deres har fått mobil. Barn i første og andre klasse. Minste gutten er 6 år (!!). Jeg er sikkert dritkjedelig og gammeldags, men hallo i luken... Dattera mi synes forsåvidt også det, til flere som får... Jaja. Godt nyttår:-) Anonymous poster hash: fee49...970
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #2 Skrevet 30. desember 2016 Enig med deg. Anonymous poster hash: f9df7...029
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #3 Skrevet 30. desember 2016 Fordi vi hadde en iPhone 4 liggende. Så istede for å gå ut å kjøpe en ny telefon så fikk hun den gamle. Anonymous poster hash: 58033...1a8
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #4 Skrevet 30. desember 2016 Hvorfor ikke? Teknologien er her, den er en del av vår hverdag, barna har ikke vondt av å lære bruke den. Eldste datteren min fikk da hun fylte 9 år, lillesøster fyller 8 år på nyåret og da får hun. De arvet våre avlagte, bare kjøper nye kule cover til dem. Min 9-åring bruker sin til å ringe, sende sms og facetime med venninner. Hun har også Spotify på den så hun kan høre på musikk, noe hun særlig gjør på lange bilturer. Hun har et par spill på den også, men sjelden hun bruker den til spilling. Hun er veldig fornuftig i bruken så jeg har aldri trengt å sette begrensninger. Mobilen er en del av hverdagen i 2016/17 altså. Anonymous poster hash: 3de4d...221
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #5 Skrevet 30. desember 2016 For noen år siden syns jeg også at det var teit. Men nå er jo VI gamlingene som sier at alt var bedre før Anonymous poster hash: f8d77...467
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #6 Skrevet 30. desember 2016 De veldig mange i mine ungers klasse har det og de aller fleste vennene deres. Mine har det ikke. Ikke noe jeg verken er irritert på eller bryr meg om. Hva andre gjør er deres sak og så gjør jeg og mennen det som passer oss. Dette er vel en ikke-sak. Anonymous poster hash: 81d14...c82
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #7 Skrevet 30. desember 2016 Mobilen er en del av hverdagen? Ja, for de som TRENGER en mobil :-) Jeg snakker her om 6 åringer. Hvilke behov har de for en telefon? Hvor mye er en 6 åring alene? Og greier de å ta vare på det? Jeg mener det er helt bak mål. Er det musikk man er ute etter har man vel cd-spiller eller lignande? Er det spilling man er ute etter har jo man hundre andre alternativ... en gameboy, f.eks. Jeg tror at det er LITE sunt å få mobil som 6 åring. Barn får et problem den dagen de sitter uten strøm e.l å begynner å kjede seg... Hi Anonymous poster hash: fee49...970
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #8 Skrevet 30. desember 2016 For å "henge med" på teknologien. 10 åringen har egen laptop også, og har hatt iPhone lenge. Jeg fikk aldri det samme som mine venner i oppveksten og følte meg alltid utenfor. Da var det andre ting som gjaldt, men husker likevel veldig godt følelsen. Sønnen min viser stor interesse og takknemlighet og tar godt vare på tingene sine. Han er kartleser når vi skal på tur, laster ned sin musikk, spiller mange spill og har lastet ned apper til lillesøsteren. Dessuten holder han kontakten med venner langt unna, tar masse bilder og googler restauranter/feriesteder osv når vi skal bort. Anonymous poster hash: 344fb...5b6
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #9 Skrevet 30. desember 2016 Har ei på 7 som fikk iPhone 5. Den selges jo til akseptabel pris da. Det var i hvert fall stor stas her. Musikk på Spotify. Pokemon go. Bruker facetime når hun ringer besteforeldrene. Nå er det en del begrensninger på databruk, så hun får kun brukt det her hjemme når hun er koblet på nettet. Må innrømme jeg ikke har et snev av dårlig samvittighet for det altså. Anonymous poster hash: 89f58...4cd
meg-og-mine Skrevet 30. desember 2016 #10 Skrevet 30. desember 2016 Altså, jeg gir heller min gamle telefon enn å dra å kjøpe en eldre modell kun fordi "det tar seg bedre ut at et yngre barn har en eldre modell ". Her har 9åringen galaxy s5 og 13åringen samsung edge 6. Begge fått våre gamle telefoner etter oss når vi fornyer 1 gang i året. Teknologien og tiden vi er inne i kreves at barna har egen mobil, før hadde man hustelefon, det er svært få som har nå. Så at barna har en mobil som erstatning for hustelefonen blir like naturlig at vi voksene har mobil også.
aanonym Skrevet 30. desember 2016 #11 Skrevet 30. desember 2016 Mobilen er en del av hverdagen? Ja, for de som TRENGER en mobil :-) Jeg snakker her om 6 åringer. Hvilke behov har de for en telefon? Hvor mye er en 6 åring alene? Og greier de å ta vare på det? Jeg mener det er helt bak mål. Er det musikk man er ute etter har man vel cd-spiller eller lignande? Er det spilling man er ute etter har jo man hundre andre alternativ... en gameboy, f.eks. Jeg tror at det er LITE sunt å få mobil som 6 åring. Barn får et problem den dagen de sitter uten strøm e.l å begynner å kjede seg... Hi Anonymous poster hash: fee49...970 Forskjell på en seksåring og en niåring, da. Dessuten er det som mange skriver, snakk om at de arver avlagte smarttelefoner.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #12 Skrevet 30. desember 2016 Mobilen er en del av hverdagen? Ja, for de som TRENGER en mobil :-) Jeg snakker her om 6 åringer. Hvilke behov har de for en telefon? Hvor mye er en 6 åring alene? Og greier de å ta vare på det? Jeg mener det er helt bak mål. Er det musikk man er ute etter har man vel cd-spiller eller lignande? Er det spilling man er ute etter har jo man hundre andre alternativ... en gameboy, f.eks. Jeg tror at det er LITE sunt å få mobil som 6 åring. Barn får et problem den dagen de sitter uten strøm e.l å begynner å kjede seg... Hi Anonymous poster hash: fee49...970 CD spiller? Nå er du faktisk helt avleggs her. Ingen som kjøper CDer mer, som kan gå i stykker og koster relativt mye, når du kan legge på 50 kr i mnd og alle da har tilgang på familiebruker via Spotify. Alltid tilgang på all mulig musikk. Anonymous poster hash: 89f58...4cd
Mandala Skrevet 30. desember 2016 #13 Skrevet 30. desember 2016 Jeg kan klare å forstå tankegangen din, men mine har lenge hatt smarttelefon eller lignende. De begynte med ipod for musikk og noen spill, dette er evigheter siden føles det som. Ok, de kunne ikke ringe med den, men på alle andre måter fungerte den som en mobil. Eldste fikk en "gammeldags" mobil som sin første, men det er fem år siden nå. Hadde han vært åtte år idag, hadde han gått rett på smarttelefon. Jeg ser ikke noe særlig galt i det. De lærer seg dog en del. De lærer om mobildata og WiFi, de lærer at de ikke bare kan kjøpe spill eller ting i spill uten å spørre først, de lærer å søke etter musikk selv og finner selv god musikk, de lærer å ha kontakt med venner (og nettvett!!). De har noe tracking-greier på den som faren har installert, så vi kan finne dem eller mobilen ut fra den appen (som er til for nødstilfeller, ikke for å ta bort friheten). Tja, siden vi først er i den tiden vi er, så kan barna like gjerne lære seg smarttelefoner når de først skal ha en telefon. Selvsagt med relativt tett oppfølging av bruk.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #14 Skrevet 30. desember 2016 Så du syns heller at man skal kjøåe masse cder til 150,- per stk, kjøpe ny game boy, kjøpe cd spiller, kjøpe en gammel mobil osv, i stedet for å ha alt på en gammel iphone 5 som vi har liggende? ikke akkurat miljøvennlig eller økonomisk. Anonymous poster hash: 24f39...7e7
klg,2 boys now:) Skrevet 30. desember 2016 #15 Skrevet 30. desember 2016 Så du mener at man skal heler lete etter en meget utdatert telefon for å gi ungene,istede for å evt gi de en som ligger ubrukt i en skuff?dumeste jeg har hørt,hva med å høre med i tiden??
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #16 Skrevet 30. desember 2016 Min 6 åring er faktisk hjemme alene når det passer seg sånn. Han har også frihet til å gå til kompiser inne for en viss rekkevidde og å sykle til fotballbanen. Han må gi beskjed hvor han er. Er han på fotball sender han et bilde av fotballen. Ellers har han faktisk lært å skrive de fleste navnene, selv om det ikke alltid blir rett. Lyden står på fullt og han tar den om vi ringer. Ofte spiller de fotball hele lørdagen og da ringer jeg for å sjekke hvor mange de er, så reiser jeg innom med påsmurte skiver til hele gjengen. Han har pokemon go på den og så spiller han et mattespill som heter dragonbox. Har også Spotify og lydbok. Han sitter ikke å kjeder seg om den går tom for strøm! Anonymous poster hash: 79548...914
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #17 Skrevet 30. desember 2016 Du høres ut som min gamle bestemor 😂 6-åringen min har arva iPhonen min. Hva han skal med den? Skal vi se.. 1. Høre på musikk. 2. Spille minecraft. 3. Se på YouTube 4. Se på Netflix 5. Google 6. Klokke (ja, han lærer seg klokka) +++ Så da har han iPod, iPad, TV, klokke og data i en liten dings. Tror du mobilen bare er til å ringe med? Det er lenge siden den tida! Dessuten har han ikke iPad eller nettbrett, men DET er det visst helt OK at småbarn med i 2-årsalderen har! Du skriver han kommer til å slitebden dagen han er tom for batteri og kjeder seg. Hva Ia kle dager!? Tror du ungene får lov til å sitte med telefonen hele dagen? Sitter ungene dine foran tvn hele dagen selv om dere har det? Beklager, men på tide å våkne opp fra gamle dager 👍 Anonymous poster hash: 8c8e2...eb2
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #18 Skrevet 30. desember 2016 Du høres ut som min gamle bestemor 😂 6-åringen min har arva iPhonen min. Hva han skal med den? Skal vi se.. 1. Høre på musikk. 2. Spille minecraft. 3. Se på YouTube 4. Se på Netflix 5. Google 6. Klokke (ja, han lærer seg klokka) +++ Så da har han iPod, iPad, TV, klokke og data i en liten dings. Tror du mobilen bare er til å ringe med? Det er lenge siden den tida! Dessuten har han ikke iPad eller nettbrett, men DET er det visst helt OK at småbarn med i 2-årsalderen har! Du skriver han kommer til å slitebden dagen han er tom for batteri og kjeder seg. Hva Ia kle dager!? Tror du ungene får lov til å sitte med telefonen hele dagen? Sitter ungene dine foran tvn hele dagen selv om dere har det? Beklager, men på tide å våkne opp fra gamle dager 👍 Anonymous poster hash: 8c8e2...eb2 Skrivefeil overalt.. Jaja. En plass skal det iallfall stå "hva i alle dager"😁 Anonymous poster hash: 8c8e2...eb2
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #19 Skrevet 30. desember 2016 Min fikk første smarttelefon da han startet i 3. klasse. Da fikk han en gammel 4s som jeg ikke brukte lenger. Da vi var på ferie i sommer brukte han fortsatt denne. Men så viste det seg at den hang seg hele tiden og var til stor frustrasjon da han skulle bruke wifi og spille, 3g (som det kun var på den) funket heller ikke så det gikk dårlig å spille Pokemon go også. Derfor fikk han i høst, da han startet i 4. klasse en samsung galaxy s7, med swap deal. Tenker dette er en bra greie da den er forsikret og om han mister eller ødelegger den får han ny. Han har vært super flink til å passe på den, bruker den utrolig mye og tar ansvar. Dersom han ikke hadde hatt smarttelefon, hadde han vært veldig utenfor i forhold til de andre i klassen, han hadde heller ikke hengt med i teknologien slik det er viktig (mener jeg) at de små gjør i dag. Tidene forandrer seg, og jeg ser ikke helt problemet med at barn har smarttelefon. Som andre sier her så er det få som har hustelefon for tiden, foreldre er på jobb gjerne en stund etter at barnet kommer hjem fra skolen, og det er viktig å kunne få tak i de og omvendt. Jeg syns det er viktig å henge med i tiden sånn som teknologien har blitt nå. Det går fort og det er mye å følge med på. Men om man skal ha prinsippene om at ting var så mye bedre før, så vil man bare ekskludere barnet fra det sosiale som faktisk er nå. Barn er ikke som barn var før, man kan mene hva man vil om det, men det er ikke kult å måtte være den eneste i gata som blir tvunget ut til å klatre i trær som 9 åring mens de andre sitter inne og spiller PS4 etc. Anonymous poster hash: b4504...3b7
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #20 Skrevet 30. desember 2016 Tror du må forklare litte mer hva som er LITE sunt med det, altså. Som mange andre her får barna våre arve våre gamle telefoner. 11-åringen har en iPhone 5s, 7--åringen har en iPhone 6. Det er jo ikke sånn at de sitter å glor på telefonen hele dagen fordet. 7-åringen sin har ligget uten strøm hele julen, og det har gått HELT fint. Hvem har CD'r lenger, liksom. Tror 1970 ringte og ville ha deg tilbake, HI Anonymous poster hash: 0656e...d56
soleia Skrevet 30. desember 2016 #21 Skrevet 30. desember 2016 (endret) 7 åringen her har byrja å mase om "skikkelig" mobil, slik "alle andre" har, sidan han har ein som berre kan brukast til sms og ringing, til bruk når han er åleine heime. Har vore teke opp problem i klassen med barn som filmar og truar med å legge ut på Youtube, men då tok dei aktuelle foreldra affære verka det som. Ser vel ellers ikkje det heilt store problemet med smarttelefon, så lenge dei lærer å bruke den med fornuft, så det kan hende min utrangerte iPhone 4 kjem i hans hender om ikkje så lenge. Det dumme er om det vert konkurranse, og kjøpepress, og det er det som har halde meg att til no. Endret 30. desember 2016 av soleia
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #22 Skrevet 30. desember 2016 Husker da vi var små så var det noen i klassen som ikke fikk se enkelte ting på barne tv, de hadde aldri de populære klærne, som Millet jakke.. eller krepp badedrakt.. de var for små til å være med på klassefesten.. Dette høres litt ut som den digitale utgaven av det. 9 år, da syns jeg det burde være ok med smarttelefon, jeg.. Datteren vår har det ikke selv, men det har ikke vært noe tema. Jeg er egentlig litt sånn mor med mange prinsipper. Ville ikke at hun skulle ha Barbie, syns hun skal se på sånn barne tv som jeg syns er pedagogisk, vil ikke gi etter for klespress.. Men jeg har kommet frem til at den kampen får jeg kjempe utenom min datter. Hun får det som er poppis her og nå.. så sant det ikke er svindyrt. Og hun får det sammen med en god dose refleksjon rundt det hun får. Jeg har endt opp med en datter som gir bort sparepenger til vanskeligstilte, som reflekterer over forskjell mellom gutter og jenter og har gjort det til en fanesak å vise at jenter er like gode, tøffe og sterke som gutter. Som faktisk reagerer når det står 10 politikere på tv og bare en av dem en kvinne. Poenget mitt er at det ikke er så farlig å la barna følge med i tiden, og bli likestilt med de andre barna, så lenge man gir dem gode verdier og evnen til refleksjon med på veien.. Anonymous poster hash: ee9f0...e7f
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #23 Skrevet 30. desember 2016 Min sønn på 8 har iPhone 5 som vi kjøpte ny sist sommer. Det er hans tredje mobil, første var en såkalt førstegangstelefon som viste seg ubrukelig, andre knuste han skjermen på ved et uhell. Han har egen ny laptop, nettbrett, wii u', ps4, xbox, Nintendo DS..... Hvorfor? Fordi vi stakk fingeren i jorda og så hvor vi er! Teknologien er (så langt vi nå vet) et gode - for det meste. Så er det vi foreldre som må påse en fornuftig balansebruk i tid og penger! Min sønn oppfører seg verken verre eller bedre enn 8 åringene i min egen oppvekst på 70 tallet. Anonymous poster hash: 69574...889
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #24 Skrevet 30. desember 2016 Haha, jeg ble litt misforstått her ser jeg. Men greit, jeg stikker tilbake til 70 tallet 😂 takk for alle synspunkt. Hi Anonymous poster hash: fee49...970
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2016 #25 Skrevet 30. desember 2016 Mobilen er en del av hverdagen? Ja, for de som TRENGER en mobil :-) Jeg snakker her om 6 åringer. Hvilke behov har de for en telefon? Hvor mye er en 6 åring alene? Og greier de å ta vare på det? Jeg mener det er helt bak mål. Er det musikk man er ute etter har man vel cd-spiller eller lignande? Er det spilling man er ute etter har jo man hundre andre alternativ... en gameboy, f.eks. Jeg tror at det er LITE sunt å få mobil som 6 åring. Barn får et problem den dagen de sitter uten strøm e.l å begynner å kjede seg... Hi Anonymous poster hash: fee49...970 CD-spiller og gameboy? Nei, vet du hva... 90-tallet ringte og sa de ville ha lekene sine tilbake. Jeg ser ingen problemer med å gi barna en smarttelefon. Tidene er forandret og det er viktig at barna lærer fra tidlig alder hvordan de skal navigere i de fora som er tilgjengelige. Mobil og data er faktisk såpass viktige nå at det er greit å ikke være helt noob når det gjelder disse tingene. For noen hundre år siden var det hysteri fordi barna leste for mye bøker, akkurat samme argumentasjoner da som nå... Det vil alltid være nye ting for nye generasjoner, vårt ansvar ligger ikke i å tviholde på fortiden, men å gjøre fremtiden best mulig. Anonymous poster hash: 58ada...614
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå