Gå til innhold

HJELP.. Ang. barnefordeling i jula!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere må i hvert fall komme dere til familievernkontoret etter nyttår og lage en ordentlig samværsavtale. Å skulle bli enige om dette nå, seks dager før jul er krevende.

Jeg vet at det å feire jul uten barnet sitt er vondt. Jeg tror derfor at din oppfattelse av at det er viktig for 3-åringen å feire med lillebroren, mest er uttrykk for at det er vondt for deg å tenke på at han skal være uten dere.

På et eller annet tidspunkt blir det flere mennesker som skal inngå i juleplanen deres, nye partnere, barn og besteforeldre. Realiteten når man er halvsøsken er dessverre nesten alltid at man feirer bare annen hver jul sammen. Min datter er 17 og fortsatt synes jeg julaften er helt komplett kun det året hun er hos oss. Hennes brødre blir like forskrekket over at hun skal til faren hver gang det inntreffer. For henne og for faren er det imidlertid fint, det samme gjelder farmoren og farfaren og lillebroren på farens side.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eller at begge barna er hos fedrene sine på dagen, og så samles hjemme hos meg for resten av feiringen? De kan jo åpne pakker hos fedrene sine, og så komme til meg i 16-tiden for middag og resterende pakker?

Anonymous poster hash: 1e348...f68

Stakkars små barn. La dem få slippe stress og mas på julaften. For små barn er det best å få være et sted, kose seg, kjenne på julelukter, stemning.

Tenk om de ikke er ferdige med gavene og så skal dere pakke gaver og utstyr, putte en 3 åring i en kald bil for så å kjøre han til et nytt sted med mennesker som skal dille og dalle for endelig kommer han. Han må da si hadet til far og fars familie med deres tradisjoner og omstille seg til mor og hennes familie og deres tradisjoner.

Jeg regner med du hadde han på jul i fjor og at du nå jobber febrilsk for å finne en løsning for å slippe å feire jul uten han.

Du kan ikke bruke 1 åringen som agument. Du kan ikke forvente å alltid ha barna vare fordi du har to barn med ulik far.

Jula består av mange tradisjoner, ikke kun julaften. Barna di e er så små at dere kan lage deres tradisjoner.

Jeg ville latt den som ikke får feire julekvelden med barna ha dem på lille julaften. Lag en koselig tradisjon på denne kvelden. På morgenen får barna julestrømpe og kanskje en liten gave. Spis julegrøt og pynt 3 åringen. La far hente han i 14 tida og ha han til 2.juledag dersom han er vant med to overnattinger hos far. Da får barnet ro.

Neste år er det din tur. Året etter risikerer du å ikke ha noen av barna på julaften, men sånn er det jo når man har barn med to ulike fedre.

Det er barna som er viktige, ikke at du har lyst til å ha dem på julaften.

Anonymous poster hash: 390cf...a56

Skrevet

Huff, jeg har barn med 2 forskjellige fedre og selvfølgelig skulle jeg gjerne hatt begge to på julaften hvert år, ja det ønsker sikkert fedrene og. Men sånn er det ikke, eldste var alltid med meg, men yngste reiste til faren annet hvert år og stor koste seg med den siden av familien. Selvsagt sa han at han ville være hjemme, men jeg visste at når han kom til pappaen så var hele hjemme glemt. Fikk bilder av en strålende glad gutt. Mine slapp å ta et valg, slapp dårlig samvittighet og jeg brukte hvertfall ikke ungene mot faren. Det verste jeg ser er voksne foreldre som bruker barna mot den andre. Bli voksen, Finn en løsning. Jeg syns annenhver jul var helt genialt og det syns sønnen min og.

Anonymous poster hash: 2ec7c...498

Skrevet

Tusen takk for svar! Ungene legger seg mellom kl 19-20.00. Minstemann er stuptrøtt kl 19, mens eldste kan fint holde seg våken til 20.30. Begge familiene starter med middag i 16-tiden. Når tenker dere at 3-åringen kan dra til sin pappa da? Det må jo være sånn at vi får rukket å feire litt vi og sammen med han..

Ungene står jo opp tidlig? Så du får jo masse tid hvis han drar til pappa sånn 14-15? Da føler sikkert pappa også at han får litt tid med han... kos deg med å åpne litt pakker og ha en minijulaften på morgenen. Se askepott og Donald Osv. Pakk dere sammen med teppe på sofaen og bare kos dere 😉🎄💙💙

Anonymous poster hash: 47ed3...349

Skrevet

Huff, jeg har barn med 2 forskjellige fedre og selvfølgelig skulle jeg gjerne hatt begge to på julaften hvert år, ja det ønsker sikkert fedrene og. Men sånn er det ikke, eldste var alltid med meg, men yngste reiste til faren annet hvert år og stor koste seg med den siden av familien. Selvsagt sa han at han ville være hjemme, men jeg visste at når han kom til pappaen så var hele hjemme glemt. Fikk bilder av en strålende glad gutt. Mine slapp å ta et valg, slapp dårlig samvittighet og jeg brukte hvertfall ikke ungene mot faren. Det verste jeg ser er voksne foreldre som bruker barna mot den andre. Bli voksen, Finn en løsning. Jeg syns annenhver jul var helt genialt og det syns sønnen min og.

Glemte å skrive at det året han feiret vekke så hadde vi skikkelig julefeiring 22/23.12, så fikk feira jul sammen og :)

Skrevet

Du har ingen automatisk rett til å ha begge barna på julaften,de har fedre også. Dette problemet vil du få hvert år,og å tro at dere kan feire sammen hvert år er en drømmesituasjon. For barna sin skyld bør dere dele opp jul/nyttår og bytte på hvert år. Det blir for mye stress for så små barn å måtte dra hot og dit på julaften. Så får du vurdere om det er viktigst for deg å ha de sammen I år eller neste år når julen betyr litt mer for eldstemann.

Anonymous poster hash: 1ab0e...fc2

Skrevet

Ungene står jo opp tidlig? Så du får jo masse tid hvis han drar til pappa sånn 14-15? Da føler sikkert pappa også at han får litt tid med han... kos deg med å åpne litt pakker og ha en minijulaften på morgenen. Se askepott og Donald Osv. Pakk dere sammen med teppe på sofaen og bare kos dere 😉🎄💙💙

Anonymous poster hash: 47ed3...349

Det er dårlig gjort å åpne gaver og ha minijulaften kvelden før eller på morgenen. Man fratar barnet spenningen, forventningen og kriblingen av å vente på gaver.

Gi en liten gave i julesokken og spar resten av gavene til dagen etter dersom du ikke sender med gavene til far.

HI: legger du merke til at ingen er enig med deg?

Anonymous poster hash: 390cf...a56

Skrevet

Jeg har barn med to fedre. Eldste reiser lille julaften de årene hun ikke er hos meg. De to andre reiser på julaften. Vi går alltid til julegudstjeneste og da bytter vi etter den. Jeg pleier å invitere til kaffe og kaker hos meg klokken 12 og da får de gaver fra min familie da. Så reiser de til far i 16-16.15 tiden da gudstjenesten er over og spiser middag og åpner gaver der. Eldste får med alt av gaver til far da hun reiser dagen før dagen og julaften er bare en dag.

Anonymous poster hash: 9ecc8...618

Skrevet

Edu som mor må endre tankegangen din, du kan ikke ha ungene hvert år på julaften. Det er deg selv du tenker på høres det ut som, ikke ungene. Jeg skjønner du vil ha litt av denne dagen sammen med de, men for ungene blir det for mye npr de må feire med to familier denne dagen. Og det er en drømmetenkning at dere alle sammen kan feire sammen desverre. Slikt fungererr kanskje første året, men ikke i lengden.

Vi har mine og dine barn, vi la vekk alt av faste tradisjoner og laget nye når vi flyttet sammen. Her har faktisk julen vi ikke har ungene blitt den julen vi koser oss mest. Ingen av de fire ungene liker stresset og maset det pret de er hos den andre foreldren på julaften. Da skal julaften for to år fylles opp virker det som. Masse mennesker, tidsklemme, mye som skal gjøres på kort tid. Så selv om ungene ikke skal komme hjem hit ender jeg som oftes med fire unger i hus. Den ene etter den andre sier de er syke og vil hjem hit. Her er det ingen julaften, kun meg som ligger på sofaen med pusekatter siden mannen jobber og jeg har jobbet.

Når vi ikke har unger på julaften har vi en kosedag når alle ungene har kommet i hus så har vi en kosedag, denne dagen tar vi som den kommer og hva alle ønsker. Ett år kan vi pynte oss, lage julemat og ha litt julaften preg og ett annet pr kan vi gå rundt i pysjen hele dagen, spise taco og bare sløve. Den dagen er det oss som familie sammen, og vi koser oss sammen uansett hva vi gjør. Selv om vi kan gjøre slikt når det er julaften her også, blir det ikke det samme siden siden ungene vet de skal feire julaften med andre familien noen dager etter. Da err det stress og mas igjen. Vi har vurdert å ikke ha ungene her julaften, kun ha denne andre dagen men ungene er veldig uenige og usikkre på hva de vil.

Du som mor må endre dine vaner, tanker rundt denne dagen for å gjøre det beste for barna. Du kna ikke få i bøtter og lass, for ungene blir dette for mye. Bare dagen julaften er slitsom i seg selv, feire dobbelt denne dagen blir alt for mye. Finn deres måte å gjøre dette på, selv om det ikke er normalen for folk flest. Når du slapper av, tenker litt anderledes kommer julen til å bli fin for alle. Dette skjønte vi skikkelig når ungene sa hvor godt de likte vår kosedag npr vi hadde den for første gang. Når fire unger sier dette var mye bedre, kosligere og mer jul enn julaften så hadde vi virkelig klart det. Det er ikke lett å slå to familier sammen i en slik tid, for vi er vant til ulike tradisjoner og vaner, så det å lage helt nye sammen var det riktige.

Anonymous poster hash: 3ba5a...909

Skrevet

Her praktiserer vi annenhver jul og nyttår. Den som ikke har barnet på kvelden på julaften har barnet på lille julaften til julaften morgen. Far feier lille julaften på samme måte som jul når barna er hos meg 24.

Det er håpløst å bytte sånn midt på dagen for en liten en.. la far ha ham i år, så har du ham neste år.

Anonymous poster hash: c6fd9...c58

Skrevet

Annenhver jul hos deg og annenhver jul reiser de til hver sin far høres vel ut som den mest rimelige løsningen. Etterhvert vil begge barna dine sikkert få flere søsken hos fedrene sine.

Jeg forstår også deg. Jeg har to gutter hvor det er under to år i mellom dem. De er bestevenner og deler alt. Jeg hadde syns det hadde vært utrolig trist hvis de annenhver jul ikke kunne feiret sammen. Men nå er det slik at barna også har rett til å være sammen med fedrene sine i jula, så da blir det ikke helt sånn. Når man velger å få to barn i en toårsperiode med to forskjellige menn så er det ikke alltid like lett, kan jeg se for meg.

Anonymous poster hash: 1e296...9ff

Skrevet

Julen er litt vanskelig fordi vi selv har så mye minner og tradisjoner med oss som har betydd noe for oss i årene oppover. Det vil vi selvfølgelig gjerne gi videre til våre barn.

Men våre barn er ikke oss. Om vi var vant med å være sammen med våre søsken hver jul og synes det hadde vært utenkelig å være uten dem så tenker ikke våre barn slik. De vokser opp i en annen virkelighet. De får andre minner og andre ting som er viktige for dem. Din oppgave blir å finne de hyggelige ting og tradisjoner som kan bety jul for dere sammen. Også selvom det blir helt anderledes enn du er vant med. Det er din oppgave oppi alt dette. Og for skilsmissebarn er det slik at det altid er noen å savne på julaften. Da må vi fokusere på det positive og gjøre det hele til en god opplevelse for dem.

Og ja, jeg har prøvd det selv. Mine barn skal i år for første gang ha lang juleferie hos faren sin. Selvfølgelig har jeg ikke lyst og kan se alle verdens negative sider ved det. Selvfølgelig sier ungene at de vil ha jul med meg. Det er jo her de bor. MEN selvfølgelig støtter jeg opp om faren og hans planer! I år er det hans tur og selvom det er ting jeg ikke liker så smiler jeg og forsøker å få barnas fokus over på så kjekt de skal ha det og så spennende det blir osv. Vi lager våre egne førjulstradisjoner. F eks pynter vi treet dagen før de drar - selvom det ikke er lillejulaften osv. Fokus blir på å gi dem den best mulig julen - selvom den julen ikke ser ut som vi i vårt stille sindre skulle ønske, for slik er ikke virkeligheten. Man må forholde seg til realitetene. Og i ditt tilfelle er det at dine barn ikke kommer til å feire hver jul sammen. Da må du være pragmatisk og tenke "ok. Hvordan kan jeg så gjøre dette på best mulig måte for barna?". Det nytter dessverre ikke å tenke at "Slik vil jeg ikke ha det." - for slik er det.

Anonymous poster hash: 036b3...6cc

Skrevet

Og hvis storebror vil være med lillebror, så skal vi ta hensyn til fars ønsker og sende han dit for feiringen likevel..?

Sånn er det for deg som har barn med to forskjellige menn. Da blir det sånn i årene fremover. Det kommer sikkert til å bli år der du ikke har noen av dem på julaften også. Og det kommer til å gå fint det også 😊

Julaften er èn kveld, den blir for mange symbolet på samhold og familie. Men når man er i en slik situasjon kommer du lenger med å sette pris på de 364 andre dagene i året. Dine barn på 1 og 3 kommer ikke til å huske denne julaften heller. Så sett egne følelser til siden, hold deg til planen. Og la barna få en konfliktfri julefeiring.

Anonymous poster hash: 01446...873

Skrevet

Du har på fire år klart å få to barn med to forskjellige fedre og ingen av dem er du sammen med nå? Herrefred.

Anonymous poster hash: 88acb...751
Skrevet

Tenker vel at far kan ta han i år, når lillebror bare er 1 år, så forstår han ikke så mye uansett,og blir gøy for begge neste år når de er 4 og 2 og være sammen, verre og sende storebror til far da synes jeg, så send av gårde storebror i år :)

Skrevet

Du har på fire år klart å få to barn med to forskjellige fedre og ingen av dem er du sammen med nå? Herrefred.

Å være fordomsfull hører i alle fall ikke julen til!

Skrevet

De vil begge ha mer gjensidig glede av hverandre neste år.

Du vil jo ikke ha de hvert år uansett.

Jeg personlig synes ikke noe om å bytte på julaften. Jeg synes barna har det best med å få være samme sted hele julaften.

Her er det lille julaften til andre juledag.

Anonymous poster hash: 4bbd9...e91

Skrevet

Nei, "sånn er det" ikke. Man kan faktisk finne en løsning som gjør at barna kan feire jul sammen. Det er det som er det viktige for meg. At de kan ha det som et minne og som en tradisjon at de spiser julemiddag og åpner julegaver sammen på julaften!

Har man barn med to forskjellige fedre kan man ikke legge krav på julaften hvert år fordi du ønsker at de skal feire sammen , da må de nesten ha samme far om de skal feire sammen

Anonymous poster hash: dc473...51d

Skrevet

Har man barn med to forskjellige fedre kan man ikke legge krav på julaften hvert år fordi du ønsker at de skal feire sammen , da må de nesten ha samme far om de skal feire sammen

Nettopp. Da må man imidlertid klare å holde knærne samla og ikke formere seg med hvert passerende mannfolk for deretter å flakse videre.

Skrevet

Jeg syns søsken som bor sammen i hverdagen skal få lov til å feire jul sammen. Synes det er markelig feks. å ha 50/50 når ungen faktisk har søsken, det frarøver jo barnet en normal relasjon til sitt søsken. Barna bør settes først, alltid!  

Anonymous poster hash: b7466...288
Skrevet

Jeg syns søsken som bor sammen i hverdagen skal få lov til å feire jul sammen. Synes det er markelig feks. å ha 50/50 når ungen faktisk har søsken, det frarøver jo barnet en normal relasjon til sitt søsken. Barna bør settes først, alltid!

Hva når det er søsken i begge hjem?
Skrevet

Og hva gjør man når barnet har søsken både hos mor og far?

Anonymous poster hash: 5d061...ab2

Skrevet

Det som er merkelig er å ikke tenke på barnas beste å få barn med flere forskjellige for å så bli alene . Ja, jeg vet jeg kan møte meg selv i døra en gang. Skulle jeg bli alene skal jeg unngå så langt det lar seg gjøre å få ett til med en annen for så å bli alene igjen

Skrevet

Og hva gjør man når barnet har søsken både hos mor og far?

Anonymous poster hash: 5d061...ab2

Da skal man visst frarøve barnet muligheten til å ha en normal relasjon med foreldrene, for søsken er visst viktigst

Skrevet

Jeg har to sønner på 1 og 3 år. De har ikke samme far. Minstemann på 1 år skal være med meg i jula, siden han er så liten og pappaen har han veldig lite. Men nå er det en litt opphetet diskusjon med pappen til 3-åringen.. Vi blir rett og slett ikke enige. Vi har helt frem til i går vært enige om å feire sammen, men vi har falt veldig ut..

Jeg vil så gjerne at barna mine skal feire jul sammen, da jeg oppriktig mener at det er det beste for DEM! Synes det er trist å tenke på at de ikke skal feire julaften sammen..

Har dere noen meninger eller forslag i fht hva som er best for barna, og hvordan vi kan løse dette?

Det er en god tanke, men vil ikke kunne gjennomføres i fremtiden. Du kan like gjerne venne deg til det med en gang, Sånn er det å ha barn med ulike menn, og ikke bo sammen med barnefar.

Barna dine vil vokse opp og ha juler fra hverandre.

Det har mine også hatt. Nå er eldste så stor at hun velger selv, og det blir meg så da er jeg fornøyd :Nikke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...