Gå til innhold

HJELP.. Ang. barnefordeling i jula!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to sønner på 1 og 3 år. De har ikke samme far. Minstemann på 1 år skal være med meg i jula, siden han er så liten og pappaen har han veldig lite. Men nå er det en litt opphetet diskusjon med pappen til 3-åringen.. Vi blir rett og slett ikke enige. Vi har helt frem til i går vært enige om å feire sammen, men vi har falt veldig ut..

Jeg vil så gjerne at barna mine skal feire jul sammen, da jeg oppriktig mener at det er det beste for DEM! Synes det er trist å tenke på at de ikke skal feire julaften sammen..

Har dere noen meninger eller forslag i fht hva som er best for barna, og hvordan vi kan løse dette?

Anonymous poster hash: 1e348...f68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem hadde 3 åringen i fjor? Dere feiret sammen? Dvs dere egentlig har en veldig grei tone? Hva med at 3 åringen får være sammen med deg til sånn 15-16? Så drar han til pappaen og åpner pakker? Dvs neste år er det din tur til å ha han på middag og åpning av pakker- sammen med lillebror som da er 2 år og mye mer med enn i år da han ikke får med seg så mye.... del dagen i to er mitt forslag... og vær litt smart ang at du får søsknene sammen med gaveoppakking Osv neste år😊

Anonymous poster hash: 47ed3...349

Skrevet

Jeg er skilsmissebarn, i alle år fri vi til min far og spiste middag og åpnet gaver fra hans familie . Så dro vi hjem til mor. Kaker og gaver der. Enkelte ganger ble pappa med dit, men ikke hver gang.

Har selv et bonusbarn på 11 år nå, han der hjem til mor Kl 9. De årene han feirer jul med oss.

Anonymous poster hash: 5bdd5...465

Skrevet

Tusen takk for svar! Ungene legger seg mellom kl 19-20.00. Minstemann er stuptrøtt kl 19, mens eldste kan fint holde seg våken til 20.30. Begge familiene starter med middag i 16-tiden. Når tenker dere at 3-åringen kan dra til sin pappa da? Det må jo være sånn at vi får rukket å feire litt vi og sammen med han..

Skrevet

Kan du ikke bare la faren ha ham i år, også tar du neste år? For en ettåring spiller det jo ingen rolle.

Anonymous poster hash: 50e2b...f11

Skrevet

Når han er tre synes jeg at det blir stress for den lille kroppen å bytte sted midtveis i julaften. La gutten kose seg og slippe å minnes at han må dele seg i to!

Og gi slipp i år, så får dere feire sammen neste år når lillebror er to og mer gøy å leke sammen med.

Ikke pålegg små barn en følelse, det er ikke de som ønsker og har behov for å være sammen. Det er du som ikke klarer å feire uten gutten din. Jeg skjønner det, men du er voksen og kan jobbe med deg selv. Vondt, men sant.

Forsøk hvis du klarer å se det positive i det. Begge guttene vil få anledning til full oppmerksomhet på seg, og det er faktisk godt når man er så liten som 1 og 3.

Skrevet

Jeg tenker også at far kan ha gutten dette året. Neste år forstår lillebror kanskje mer og er kjekkere for de å være sammen 😊

Anonymous poster hash: c562a...bf1

Skrevet

Vi dro fra min far slik vi var hos mor kl 18

Anonymous poster hash: 5bdd5...465

Skrevet

Jeg skjønner det at det går fint for lillebror. Men storebror vil jo være med lillebror! For lillebror er det det samme, men ikke for 3-åringen! Synes det er trist at de bare skal feire annenhver jul sammen.

Skrevet

Jeg skjønner det at det går fint for lillebror. Men storebror vil jo være med lillebror! For lillebror er det det samme, men ikke for 3-åringen! Synes det er trist at de bare skal feire annenhver jul sammen.

Sånn er det når det er forskjellige pappaer og du ikke er sammen med noen av de

Skrevet

Så du mener at du alltid skal ha ham? Hva om far får flere barn? De er jo like mye søsken som ditt nye barn.

Anonymous poster hash: 5d061...ab2

Skrevet

Det er dessverre konsekvensen av at du ikke er sammen med barnefar lenger. Det er det sikkert en god grunn til, men ikke øk konfliktnivået i tre-åringens liv med å krangle med far om ting som det går an å løse på en minnelig måte.

Er det slutt og man har barn sammen må man svelge noen kameler, så sant begge foreldre er kompetente omsorgspersoner.

Skrevet

Sånn er det når det er forskjellige pappaer og du ikke er sammen med noen av de

Nei, "sånn er det" ikke. Man kan faktisk finne en løsning som gjør at barna kan feire jul sammen. Det er det som er det viktige for meg. At de kan ha det som et minne og som en tradisjon at de spiser julemiddag og åpner julegaver sammen på julaften!

Skrevet

Det er dessverre konsekvensen av at du ikke er sammen med barnefar lenger. Det er det sikkert en god grunn til, men ikke øk konfliktnivået i tre-åringens liv med å krangle med far om ting som det går an å løse på en minnelig måte.

Er det slutt og man har barn sammen må man svelge noen kameler, så sant begge foreldre er kompetente omsorgspersoner.

Eller at begge barna er hos fedrene sine på dagen, og så samles hjemme hos meg for resten av feiringen? De kan jo åpne pakker hos fedrene sine, og så komme til meg i 16-tiden for middag og resterende pakker?

Skrevet

Jeg har to sønner på 1 og 3 år. De har ikke samme far. Minstemann på 1 år skal være med meg i jula, siden han er så liten og pappaen har han veldig lite. Men nå er det en litt opphetet diskusjon med pappen til 3-åringen.. Vi blir rett og slett ikke enige. Vi har helt frem til i går vært enige om å feire sammen, men vi har falt veldig ut..

Jeg vil så gjerne at barna mine skal feire jul sammen, da jeg oppriktig mener at det er det beste for DEM! Synes det er trist å tenke på at de ikke skal feire julaften sammen..

Har dere noen meninger eller forslag i fht hva som er best for barna, og hvordan vi kan løse dette?

Jeg tenker det beste for barna i dette tilfellet er å holde seg til planen. La 3 åringen feire med far. Og du tar 1 åringen. Det er bedre for barna nå når det har oppstått en konflikt. Om dere klarer å feire sammen de følgende årene er jo det en hyggelig ting 😊

Anonymous poster hash: 01446...873

Skrevet

Jeg tenker det beste for barna i dette tilfellet er å holde seg til planen. La 3 åringen feire med far. Og du tar 1 åringen. Det er bedre for barna nå når det har oppstått en konflikt. Om dere klarer å feire sammen de følgende årene er jo det en hyggelig ting 😊

Anonymous poster hash: 01446...873

Og hvis storebror vil være med lillebror, så skal vi ta hensyn til fars ønsker og sende han dit for feiringen likevel..?

Skrevet

Og hvis storebror vil være med lillebror, så skal vi ta hensyn til fars ønsker og sende han dit for feiringen likevel..?

Ja.

Anonymous poster hash: 5d061...ab2

Skrevet

Jo sånn ER faktisk realiteten for deg ,dem og bf til de er store. Både ang jul , påske, vinter og høstferie og ikke glem lang sommerferie. Skal du bruke storebror vil være med lilebror de neste årene? Far til eldste har like mye rett og behov som deg . klart det er viktig hva barna vil men det skinner gjennom du ikke vil høre på annet enn din plan. Kanskje storerbror og får flere søsken hos far også oj da sliter du med søskengrunnen. Med mindre du da vil mene dine er " mer" søsken da siden de er av samme mor...

Anonymous poster hash: c6947...efc

Skrevet

Som noen andre her sa, det er sånn det er når dine barn kun har én felles forelder. De vil antakelig få søsken på hver sin side, også, og selv om det er sårt for deg er det sånn det er. Du gjør det bare verre når du lager konflikt. Vær heller takknemlig over at hvertfall det ene barnet ditt har en pappa som ønsker å være til stede.

Anonymous poster hash: 3e939...48d

Skrevet

Eller at begge barna er hos fedrene sine på dagen, og så samles hjemme hos meg for resten av feiringen? De kan jo åpne pakker hos fedrene sine, og så komme til meg i 16-tiden for middag og resterende pakker?

Så fedrene skal aldri få ha dem på kvelden, som er selve julaften? Hvorfor kan de ikke ikke begge være hos deg og åpne pakker på morgenen, og dra til fedrene på ettermiddagen?

Anonymous poster hash: 50e2b...f11

Skrevet

Jeg tror ikke du tar innover deg hvor stressende det er for en liten kropp å måtte bytte sted i løpet av dagen. Det blir ingen ro fordi de snart må dra til neste sted.

Dette handler om dine følelser og din håndteringsevne. Du er voksen og kan jobbe med det, barna dine er små og har ingen mulighet til å kanalisere stresset som pålegges dem av de voksne.

Skrevet

Sansynlig vis vil treåringen feire med dere alle sammen og med bestevennen fra barnehagen og naboen som er brannmann også. Det går jo ikke, men hvis du bygger opp under de delene av ønskene som passer får gutten en fin dag og muligens gode minner. Ikke snakk om at det er trist at han ikke får feire med dere eller at dere kommer til å savne ham. Snakk om at han skal til pappa og besteforeldre (?) Og det fine som skal skje der.

Anonymous poster hash: 8c602...e2a

Skrevet

Må være best for barna at de får feire jul sammen. Annhver jul sammen hos deg og annenhver jul hos sine fedre.

Anonymous poster hash: 223ce...13b

Skrevet

Det er sånn det er i familier med flere grener. Mitt bonusbarn har fem søsken, men bare tre av dem bor her. De andre to er likefullt søsken på lik linje. Jeg er veldig takknemlig overfor mitt bonusbarn sin mamma ( og pappa, min mann) for at de aldri har laget konflikt på det viset du gjør. Fordi belastningen er barnets. Barnet har flere foreldre, flere familier. Det i seg er tøft nok!

Vi har savnet barnet på julaften de årene barnet har vært med mor, og mor har savnet barnet når barnet har vært med oss. Men barnet har lik rett til begge familiene, og det må vi som voksne legge til rette for.

I vårt tilfelle er det ikke aktuelt å feire alle sammen, så da deler vi. Uten å krangle. Uten å la barnet føle skyld. For det er ikke barnets feil!

Skrevet

Du virker egoistisk....

Anonymous poster hash: 7ec63...14e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...