Gå til innhold

Lyssammling på skolen bare drittungene son var der.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Får lyst til å svare det her. Mine barn går også på privatskole (internasjonal), og også der tituleres lærerene med etternavn. Før de startet ved denne skolen hadde de gått hhv fire og fem år ved offentlig skole, så vi har litt sammenligningsgrunnlag. På den nye skolen står disiplin og respekt sterkt, men i motsetning til hva du ser ut til å tro, er forholdet mellom lærere og elever mye bedre enn hva det var (for mine barn) ved offentlig skole. Dette kommer sikkert delvis av færre elever i klassen, men også av måten de jobber på. De har mange prosjekter og mye gruppearbeid, og lærerne er veldig involverte og engasjerte. Mine barn trives mye bedre, mye på grunn av en langt hyggeligere og mer inkluderende stemning enn de opplevde ved tavleundervisning der læreren brukte store deler av tiden på å ha kontroll på en stor klasse hvor halve klassen ikke fulgte med. Elevene ved privatskolen har klare rammer for hva som kreves og aksepteres av dem, og konsekvensene for å bryte dette er forutsigbare. Dette skaper trygghet. I tillegg legges det stor vekt på høflighet, omtanke (caring), positivitet, nysgjerrighet, charity, arbeid for å bedre lokalmiljøet og bevissthet rundt hva den enkelte elev kan gjøre for å ha positiv innvirkning både lokalt og globalt.

Der den offentlige skolen virket kavete og opptatt av å holde struktur og kustus, er det her et utrolig positivt læringsmiljø, hvor barna selv sterkt innvirker på prosjektene, og dermed får er annet "eierskap" til læringsprosessene. Mye på grunn av tryggheten og varmen fra lærerene, og en skoleledelse som virkelig bryr seg om dem mer enn om skjemaer, kartlegginger og det å "få dem gjennom" skolesystemet.

Anonymous poster hash: 19bdc...c90

Hva er galt med "skjemaer og kartlegginger"??? Tenk deg litt om ....

Som spesialpedagog driver jeg, i tillegg til undervisning, en del med kartlegging av elever og henvisninger.

Ved å bruke ulike kartleggingsverktøy kan jeg finne ut hvor raskt de leser og hvor mye de forstår av det de har lest, hvilke områder av matematikken de mestrer, jeg kan finne ut hvor god deres fonologisk bevissthet er, hvordan de mestrer ordavkoding og mye annet ... jeg kan finne ut ganske nøyaktig hva læreren (og foreldrene) bør hjelpe eleven med.

Kan du være så snill og fortelle meg hvordan jeg skal finne ut av dette _uten_ alle mine "skjemaer og kartlegginger"??

De elevene som kartlegges fanges ofte opp i etterkant av nasjonale prøver.

De aller fleste yrkesgrupper bruker verktøy - hvorfor skal læreryrket være et unntak?

Endret av MammantilNurket
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan forstå at dere med barn med diagnoser, diverse liter og andre årsaker som gjør at de ikke kan følge vanlig opplegg er litt sår. Jeg vil tror det er en liten sorg fordi at barnet ditt ikke er som "alle de andre". Det ville nok jeg også hatt. Men det løser ingenting ved å sende de med på alt av vanlig opplegg og i vanlig klasseundervisning. Slik det er blitt etter at alle spesialskolene ble lagt, er ikke bra. Alle skal nå tvinges til å være sammen, uansett hva. De "spesielle" blir utsatt for latterliggjøring, hets og mobbing. Alle vet det er noe med de, men de andre elevene får ofte ingen god forklaring på hvorfor. Alt skal presses inn i det "normale". I tillegg forringes undervisningen for resten av klassen, når én lærer alene ofte må ta hensyn til en stor klasse i tillegg til en som ikke klarer å følge normal undervisning. Det blir mye sinne, frustrasjon, utbrudd. Alt med på å stigmatisere barnet med diagnose. Hadde det da ikke vært bedre at barnet gikk på egen skole med sine egne venner på samme nivå og mestret veldig mye mer?

Anonymous poster hash: [acronym=Full hash:

1a7874024f4a52ffad83cef7d0944d9e] 1a787...d9e [/acronym] [/

Diagnoser er diagnoser og barn med diagnoser er ikke drittunger. Barn med diagnoser er små hverdagshelter tenk hvilket helvette skole kan være for barn med utfordringer.

Anonymous poster hash: 70c7e...195

Skrevet

Hva er galt med "skjemaer og kartlegginger"??? Tenk deg litt om ....

Som spesialpedagog driver jeg, i tillegg til undervisning, en del med kartlegging av elever og henvisninger.

Ved å bruke ulike kartleggingsverktøy kan jeg finne ut hvor raskt de leser og hvor mye de forstår av det de har lest, hvilke områder av matematikken de mestrer, jeg kan finne ut hvor god deres fonologisk bevissthet er, hvordan de mestrer ordavkoding og mye annet ... jeg kan finne ut ganske nøyaktig hva læreren (og foreldrene) bør hjelpe eleven med.

Kan du være så snill og fortelle meg hvordan jeg skal finne ut av dette _uten_ alle mine "skjemaer og kartlegginger"??

De elevene som kartlegges fanges ofte opp i etterkant av nasjonale prøver.

De aller fleste yrkesgrupper bruker verktøy - hvorfor skal læreryrket være et unntak?

2 ganger i året før vi en 8-10 siders rapport om barnet, der det står hvordan de gjør det i hvert fag samt sosialt. Det er kartlegging nok for oss. I tillegg er det jo litt seleksjon på hvem som går der. De har en helt annen og tyngre læreplan, så jeg tror faktisk vi slipper unna mange av barna som trenger kartlegging.

Anonymous poster hash: 0abce...03a

Skrevet

2 ganger i året før vi en 8-10 siders rapport om barnet, der det står hvordan de gjør det i hvert fag samt sosialt. Det er kartlegging nok for oss. I tillegg er det jo litt seleksjon på hvem som går der. De har en helt annen og tyngre læreplan, så jeg tror faktisk vi slipper unna mange av barna som trenger kartlegging.

Lurer på om vi har barn på samme skole? Mine går på CIS (Moss)😊

Skrevet

Nå har jeg skummet gjennom hele tråden og utfra slik jeg tolket det, så var ikke det problem barn i form av barn med diagnoser. Men, heller ufordragelige, uoppdragne barn som svarer frekt, er virkelig "kule" og har ingen respekt for verken menesker eller ting rundt seg.

Disse barna hadde etter ønske fra foresatte blitt fritatt av foresatte for å måtte delta på skolegudstjenesten som var den dagen. Dette var ikke noe lærerene hadde bestemt.

Så for å kommentere innlegget ditt HI, så viser ofte foreldrenes evner igjen i barna. Det er noe som heter arv og miljø. Foreldre som virkelig tror at barnet deres blir skadelidende av å måtte tilbringe en time i kirken ser ikke jeg på de mest ressurssterke og opplyste dessverre. Det merkelige er at det opprettes et alternativt tilbud for de med andre religioner. Men, det er i hovedsak kun etnisk norske barn hvor foreldrene er humanetikere som er på dette arrangementet. De muslimske, jødiske, katolske, buditiske osv barna er i kirka. Foreldrene der har av en eller annen merkelig grunn funnet ut at religion ikke er slitsomt, ergo blir ikke barna deres kristen bare pga et slikt arrangement. På lik linje med at vi blir ikke ku av å gå i en fjøs...

Anonymous poster hash: 3b9ae...ef2

Enig i alt men jeg har en annen erfaring med det siste du skrev :) Jeg har jobbet på to skoler med mange flyktningbarn og de barna (99% muslimer) fikk ikke være med i kirka, de måtte være med på et alternativ opplegg. Mens alle de norske barna var i kirka.

Anonymous poster hash: 68ba1...8cf

Skrevet

Oi, kaller virkelig voksne mennesker barn for drittunger?!

Anonymous poster hash: 813a1...bb3

Skrevet

Fordi de gikk på offentlig skole i 5 år først.

Og der gjorde de seg så upopulære at de måtte ut?

Nei, vent, det var visst ikke sånn det var, alle har rett og plikt til skolegang, sån car det ja.

Anonymous poster hash: 3b40e...ac9

Skrevet

Får lyst til å svare det her. Mine barn går også på privatskole (internasjonal), og også der tituleres lærerene med etternavn. Før de startet ved denne skolen hadde de gått hhv fire og fem år ved offentlig skole, så vi har litt sammenligningsgrunnlag. På den nye skolen står disiplin og respekt sterkt, men i motsetning til hva du ser ut til å tro, er forholdet mellom lærere og elever mye bedre enn hva det var (for mine barn) ved offentlig skole. Dette kommer sikkert delvis av færre elever i klassen, men også av måten de jobber på. De har mange prosjekter og mye gruppearbeid, og lærerne er veldig involverte og engasjerte. Mine barn trives mye bedre, mye på grunn av en langt hyggeligere og mer inkluderende stemning enn de opplevde ved tavleundervisning der læreren brukte store deler av tiden på å ha kontroll på en stor klasse hvor halve klassen ikke fulgte med. Elevene ved privatskolen har klare rammer for hva som kreves og aksepteres av dem, og konsekvensene for å bryte dette er forutsigbare. Dette skaper trygghet. I tillegg legges det stor vekt på høflighet, omtanke (caring), positivitet, nysgjerrighet, charity, arbeid for å bedre lokalmiljøet og bevissthet rundt hva den enkelte elev kan gjøre for å ha positiv innvirkning både lokalt og globalt.

Der den offentlige skolen virket kavete og opptatt av å holde struktur og kustus, er det her et utrolig positivt læringsmiljø, hvor barna selv sterkt innvirker på prosjektene, og dermed får er annet "eierskap" til læringsprosessene. Mye på grunn av tryggheten og varmen fra lærerene, og en skoleledelse som virkelig bryr seg om dem mer enn om skjemaer, kartlegginger og det å "få dem gjennom" skolesystemet.

Men hvis alle betalte ekstra for en hvilken som helst skole, ville den jo kunne gi et bedre tilbud. Og hvis alle skoler kunne ha inntaksstopp når klassene var passe store, og ikke ta inn elever de ikke greide med (f eks sykdommer, atferdsproblemer osv), så var det jo ingen sak.

Du prater som om skolen til dine barn har klart å lage gull av gråstein. Det har den jo ikke. Å titulere noen ved etternavn er ikke det som gir læringseffekt. Men små klasser, gruppearbeid og gode relasjoner er selvsagt læringsfremmende.

Skrevet

Og der gjorde de seg så upopulære at de måtte ut?

Nei, vent, det var visst ikke sånn det var, alle har rett og plikt til skolegang, sån car det ja.

Bitter fordi du ikke har råd til privatskole?

Skrevet

Bitter fordi du ikke har råd til privatskole?

Bitter fordi du er belemret med så dårlige og usunne holdninger?

Skrevet

Bitter fordi du er belemret med så dårlige og usunne holdninger?

Hvordan usunne holdninger? At det finnes en haug med unger uten oppdragelse?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...