Anonym bruker Skrevet 16. desember 2016 #26 Skrevet 16. desember 2016 Og det er jaggu synd at de ikke har lov til det. Drittlei alle ungene som ødelegger undervisningen for de som faktisk har lyst til å lære noe Anonymous poster hash: 0abce...03a Skolen er obligatorisk også for de barna du ikke liker. Selv syns jeg heller sånne mennesker som du burde ta et par år til med skolegang. For her manglet det visst noe helt vesentlig. Anonymous poster hash: 3b40e...ac9
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2016 #27 Skrevet 16. desember 2016 Høres ut som en lettvint løsning for lærerne å plassere alle i en "lyssamling". Det å ekskludere elever er en skikkelig uting, men blir ofte gjort med påskudd om at det er til elevens beste. Alle barn ønsker dog å være lik de andre. Om man blir stigmatisert på den måten der havner man lett utenfor fellesskapet resten av livet. Hilsen lærer. Anonymous poster hash: 39727...891
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2016 #28 Skrevet 16. desember 2016 Ja, men du skjønte hva jeg mente, eller ble det for mye for deg??? Ok, så var det sagt litt på spissen, men likevel, ikke skap deg. Anonymous poster hash: 03985...794 Der viste du frem hvorfor du bruker nedsettende og ufine ord. Det er visst hvem du er. Anonymous poster hash: 50ad6...5a2
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2016 #29 Skrevet 16. desember 2016 Skolen er obligatorisk også for de barna du ikke liker. Selv syns jeg heller sånne mennesker som du burde ta et par år til med skolegang. For her manglet det visst noe helt vesentlig. Anonymous poster hash: 3b40e...ac9 Så fordi noen barn ikke greier å oppføre seg, så skal det gå ut over mine barn som vil noe i livet og vil lære mest mulig? Og jeg har høyere utdannelse så trenger ikke det. Mer for å samle bråkmakerene på spesialskoler slik som fantes før. Anonymous poster hash: 0abce...03a
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2016 #30 Skrevet 16. desember 2016 Så fordi noen barn ikke greier å oppføre seg, så skal det gå ut over mine barn som vil noe i livet og vil lære mest mulig? Og jeg har høyere utdannelse så trenger ikke det. Mer for å samle bråkmakerene på spesialskoler slik som fantes før. Anonymous poster hash: 0abce...03a Ja faktisk. Og det kan du takke politikerne for. De stengte omtrent alle spesialskolene og nå fjerner de ressursene for å skjerme disse barna og deres medelever. De skreller vekk assistenter og spesialpedagoger. Og dine unger lider også under dette. Det er en skam. Anonymous poster hash: 50ad6...5a2
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2016 #31 Skrevet 16. desember 2016 Klassen til datteren min skulle i kirken, hun ble syk og måtte vente på meg, hun ble satt i det alternativet opplegget på skolen . Der var drittungene. Jeg snakker ikke om barn med diagnoser eller barn ned annen religion de kan faktisk oppføre seg. Men snakker om de ungene på skolen som rett og slett bare er ufine, snakker frekt, ikke klarer å oppføre seg. Disse barna var påmeldt denne type opplegg. De aller fleste barna med annen religion var i kirken. Anonymous poster hash: 70c7e...195
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2016 #32 Skrevet 16. desember 2016 Men du tar jo helt feil. Skolene har ikke lov til å forvise "problemelevene" til et eget arrangement mens de øvrige har felles aktiviteter. Jeg mistenker at HIs barn satt og ventet på SFO. Anonymous poster hash: 3b40e...ac9 Nei, men BELIEVE ME, det gjør de. Har du hørt ord som "basen", "alternativt opplegg", "skjerming" feks? Det vet jeg alt om. Hilsen meg med "problembarnet" som det ikke var lov å kalle barn, men som likevel er et problem skolen ikke bestandig vet hvor de skal gjøre av. Anonymous poster hash: 03985...794
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2016 #33 Skrevet 16. desember 2016 Mye av grunnen til at mange havner utenfor i voksenlivet er eksklusjon i skolen. Mange her vil altså skape tapere fremfor å gi et tilbud som passer alle. Dette er holdninger som henger igjen fra 1800-tallet og de heldigvis er på vei ut. At de som har disse holdningene er oppe i årene kommer av at det var det man trodde før. Både "vanlige" og andre barn har godt av et miljø med forskjellige typer barn. Skal man renske og skjerme barna vokser de opp til å bli intolerante og EKSKLUDERENDE. Viser man dermed at man alle har en plass får man vokse som ikke frykter alt som er annerledes. Så legg vekk utsilingsteoriene fra darwinismen/nazismen og våkn opp. Får jo helt angst av å tenke på hvordan dere snakker om andre elever hjemme.... Anonymous poster hash: 39727...891
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2016 #34 Skrevet 16. desember 2016 Så fordi noen barn ikke greier å oppføre seg, så skal det gå ut over mine barn som vil noe i livet og vil lære mest mulig? Og jeg har høyere utdannelse så trenger ikke det. Mer for å samle bråkmakerene på spesialskoler slik som fantes før. Anonymous poster hash: 0abce...03a Nå er det vel mellom 25 og 30 år siden det var vanlig. Så jeg tror vel det i løpet av den tiden har kommet et mer nyansert bilde av "bråkmakerne". Kanskje du har hatt det for travelt med høyere utdanning til å få det med deg? Anonymous poster hash: 3b40e...ac9
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2016 #35 Skrevet 16. desember 2016 Nei, men BELIEVE ME, det gjør de. Har du hørt ord som "basen", "alternativt opplegg", "skjerming" feks? Det vet jeg alt om. Hilsen meg med "problembarnet" som det ikke var lov å kalle barn, men som likevel er et problem skolen ikke bestandig vet hvor de skal gjøre av. Anonymous poster hash: 03985...794 Huff. Ikke bra. Anonymous poster hash: 3b40e...ac9
MammantilNurket Skrevet 16. desember 2016 #36 Skrevet 16. desember 2016 1) De fleste skoler har julesamling i den lokale kirken og et alternativt opplegg på skolen for de barna som av en eller annen grunn ikke går i kirken. 2) Skolen sender som regel ut en lapp i ranselpost noen dager før slik at _foresatte_ krysser av for og signerer for hvilket opplegg barnet deres skal være med på. Det kan sikkert argumenteres for at pøbelunger har gått av en svipptur i kirken, men det er altså foresatte som bestemmer - ikke skolen. Det finnes fremdeles spesialskoler her til lands. I tillegg har vi spesialklasser og alternative skoletilbud. De aller fleste barn går i normalskolen. Det finnes elever som _har_ stort behov for å bli skjermet i den forstand at et kirkebesøk med masse folk og musikk vil være totalt overveldende. Det vil være en stor belastning og de vil være utmattet i etterkant. De aller fleste har gått på skolen og har et forhold til skolen. Det gjør det svært lett å mene en hel masse om hvordan vi lærere gjør jobben vår, om hvordan skolen er og bør være. I dette tilfellet tror jeg at det var tilfeldig at "de uskikkelige barns" ikke var i kirken. Spørsmål til HI: Hva var egentlig problemet? Det er vel heller tvilsomt at din datter blir "smittet" av å henge med pøbelkidza, og at hun også begynner å svare frekt etc Hadde det vært bedre om læreren slepte et sykt barn land og strand rundt for at du skulle hente henne i kirken?
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2016 #37 Skrevet 16. desember 2016 For de som ikke tåler en tur i kirken må man tilpasse. Man kan ta hyppigere pauser eller tilby lyddempende hjelpemidler. Hvis man ikke kan tilpasse det til alle, bør man ikke gjennomføre det. Selvfølelse og stigma går foran kravet om å gå i kirken. Hilsen lærer Anonymous poster hash: 39727...891
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2016 #38 Skrevet 16. desember 2016 Nå er det vel mellom 25 og 30 år siden det var vanlig. Så jeg tror vel det i løpet av den tiden har kommet et mer nyansert bilde av "bråkmakerne". Kanskje du har hatt det for travelt med høyere utdanning til å få det med deg? Anonymous poster hash: 3b40e...ac9 Jeg er ihvertfall ikke så naiv at jeg tror alle passer inn på "vanlig" skole. De har ingen kontroll på "bråkmakerne". Vi har valgt å sende våre barn på privatskole. Der blir faktisk de som ikke greier å oppføre seg bedt om å slutte. Anonymous poster hash: 0abce...03a
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2016 #39 Skrevet 16. desember 2016 Jeg er ihvertfall ikke så naiv at jeg tror alle passer inn på "vanlig" skole. De har ingen kontroll på "bråkmakerne". Vi har valgt å sende våre barn på privatskole. Der blir faktisk de som ikke greier å oppføre seg bedt om å slutte. Anonymous poster hash: 0abce...03a Dere jobber sikkert godt med å spre gode tanker fra begynnelsen av 1900-tallet. Hvorfor ikke bare sende til tukthuset i samme slengen? Dersom skolen har dette tankesettet, ville jeg for alvor ha vurdert saken to gagner. Tips: Fortell barna historier om unormale mennesker. De vil jo måtte takle de selv en dag uten mulighet til å sortere de ut Anonymous poster hash: 39727...891
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2016 #40 Skrevet 17. desember 2016 Dere jobber sikkert godt med å spre gode tanker fra begynnelsen av 1900-tallet. Hvorfor ikke bare sende til tukthuset i samme slengen? Dersom skolen har dette tankesettet, ville jeg for alvor ha vurdert saken to gagner. Tips: Fortell barna historier om unormale mennesker. De vil jo måtte takle de selv en dag uten mulighet til å sortere de ut Anonymous poster hash: 39727...891 Alle privatskolene kan faktisk gjøre dette. Det er den offentlige skolen som har plikt til å gi barna skolegang. Vi betaler faktisk ganske mye penger for dette tilbudet, så vi forventer faktisk at de skal lære mye. Dessuten er kustusen en helt annen enn i offentlig skole. Ikke lov å kalle læreren vedfornavn feks. Og det er vel litt av feilen i offentlig skole, at de fleste lærerene er kameraten til elevene i stedet for en autoritet. Anonymous poster hash: 0abce...03a
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2016 #41 Skrevet 17. desember 2016 Jeg er ihvertfall ikke så naiv at jeg tror alle passer inn på "vanlig" skole. De har ingen kontroll på "bråkmakerne". Vi har valgt å sende våre barn på privatskole. Der blir faktisk de som ikke greier å oppføre seg bedt om å slutte. Anonymous poster hash: 0abce...03a Hvorfor uttaler du deg i så fall om et system du bare kjenner av omtale? Blir jo som å si at du hater en serie du ikke følger med på 😂 Anonymous poster hash: 3b40e...ac9
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2016 #42 Skrevet 17. desember 2016 Den viktigste enkeltfaktoren for læring er relasjonen mellom eleven og læreren, skal man tro den største kvantitative undersøkelsen som er gjort i skolen noen gang (John Hattie). Om man får en god relasjon til en lærer ved denne privatskolen, stiller jeg meg undrende til. Autoritet garanterer ikke for læring. Overfladisk kan det nok virke bedre fordi elevene oppfører seg som roboter. Læring kommer av tillit og mestring(++). Det fins det mye av i den offentlige skolen. Anonymous poster hash: 39727...891
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2016 #43 Skrevet 17. desember 2016 Hvorfor uttaler du deg i så fall om et system du bare kjenner av omtale? Blir jo som å si at du hater en serie du ikke følger med på 😂 Anonymous poster hash: 3b40e...ac9 Fordi de gikk på offentlig skole i 5 år først. Anonymous poster hash: 0abce...03a
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2016 #44 Skrevet 17. desember 2016 Den viktigste enkeltfaktoren for læring er relasjonen mellom eleven og læreren, skal man tro den største kvantitative undersøkelsen som er gjort i skolen noen gang (John Hattie). Om man får en god relasjon til en lærer ved denne privatskolen, stiller jeg meg undrende til. Autoritet garanterer ikke for læring. Overfladisk kan det nok virke bedre fordi elevene oppfører seg som roboter. Læring kommer av tillit og mestring(++). Det fins det mye av i den offentlige skolen. Anonymous poster hash: 39727...891 De har masse tillit og nær relasjon til læreren. Men de er ikke "kamerater". Ungene blir slett ikke roboter, de får hver sin individuelle læreplan ( ikke som i offentlig skole der alle skal passe inn i A4 læreplanen) som gjør at hvert barn lærer ut fra sitt potensiale. Og de har også mye mindre klasser og mer ressurser enn offentlig skole. Vi har prøvd begge deler og er ikke i tvil om hva som er best. Har ei venninne som er barne/ungdomspsykiater og hun skryter masse av skolen i forhold til samarbeid med dem og evnen til å følge opp barn på en unik måte. Ingen barn som går rundt og er redd lærerene der gitt. Anonymous poster hash: 0abce...03a
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2016 #45 Skrevet 17. desember 2016 Kan forstå at dere med barn med diagnoser, diverse liter og andre årsaker som gjør at de ikke kan følge vanlig opplegg er litt sår. Jeg vil tror det er en liten sorg fordi at barnet ditt ikke er som "alle de andre". Det ville nok jeg også hatt. Men det løser ingenting ved å sende de med på alt av vanlig opplegg og i vanlig klasseundervisning. Slik det er blitt etter at alle spesialskolene ble lagt, er ikke bra. Alle skal nå tvinges til å være sammen, uansett hva. De "spesielle" blir utsatt for latterliggjøring, hets og mobbing. Alle vet det er noe med de, men de andre elevene får ofte ingen god forklaring på hvorfor. Alt skal presses inn i det "normale". I tillegg forringes undervisningen for resten av klassen, når én lærer alene ofte må ta hensyn til en stor klasse i tillegg til en som ikke klarer å følge normal undervisning. Det blir mye sinne, frustrasjon, utbrudd. Alt med på å stigmatisere barnet med diagnose. Hadde det da ikke vært bedre at barnet gikk på egen skole med sine egne venner på samme nivå og mestret veldig mye mer? Anonymous poster hash: 1a787...d9e
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2016 #46 Skrevet 17. desember 2016 Kan forstå at dere med barn med diagnoser, diverse liter og andre årsaker som gjør at de ikke kan følge vanlig opplegg er litt sår. Jeg vil tror det er en liten sorg fordi at barnet ditt ikke er som "alle de andre". Det ville nok jeg også hatt. Men det løser ingenting ved å sende de med på alt av vanlig opplegg og i vanlig klasseundervisning. Slik det er blitt etter at alle spesialskolene ble lagt, er ikke bra. Alle skal nå tvinges til å være sammen, uansett hva. De "spesielle" blir utsatt for latterliggjøring, hets og mobbing. Alle vet det er noe med de, men de andre elevene får ofte ingen god forklaring på hvorfor. Alt skal presses inn i det "normale". I tillegg forringes undervisningen for resten av klassen, når én lærer alene ofte må ta hensyn til en stor klasse i tillegg til en som ikke klarer å følge normal undervisning. Det blir mye sinne, frustrasjon, utbrudd. Alt med på å stigmatisere barnet med diagnose. Hadde det da ikke vært bedre at barnet gikk på egen skole med sine egne venner på samme nivå og mestret veldig mye mer? Anonymous poster hash: 1a787...d9e Jeg tror mange av oss som har barn med store utfordringer er helt enig med deg. Det er vel helst de som ikke har kjent det på kroppen selv som mener at alt skal være så likt. Det er en utopi, barna våre blir aldri lik de andre uansett. Min datter har virkelig blomstret etter at hun begynte på en egen gruppe på skolen med tilpasset opplegg. Hun opplever mestring, slipper å hele tiden sammenligne seg med de som klarer mye mer, og hun har fått virkelige venner, ikke bare folk som er sammen med henne fordi læreren sier det. Anonymous poster hash: 636be...a3e
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2016 #47 Skrevet 17. desember 2016 Nå har jeg skummet gjennom hele tråden og utfra slik jeg tolket det, så var ikke det problem barn i form av barn med diagnoser. Men, heller ufordragelige, uoppdragne barn som svarer frekt, er virkelig "kule" og har ingen respekt for verken menesker eller ting rundt seg. Disse barna hadde etter ønske fra foresatte blitt fritatt av foresatte for å måtte delta på skolegudstjenesten som var den dagen. Dette var ikke noe lærerene hadde bestemt. Så for å kommentere innlegget ditt HI, så viser ofte foreldrenes evner igjen i barna. Det er noe som heter arv og miljø. Foreldre som virkelig tror at barnet deres blir skadelidende av å måtte tilbringe en time i kirken ser ikke jeg på de mest ressurssterke og opplyste dessverre. Det merkelige er at det opprettes et alternativt tilbud for de med andre religioner. Men, det er i hovedsak kun etnisk norske barn hvor foreldrene er humanetikere som er på dette arrangementet. De muslimske, jødiske, katolske, buditiske osv barna er i kirka. Foreldrene der har av en eller annen merkelig grunn funnet ut at religion ikke er slitsomt, ergo blir ikke barna deres kristen bare pga et slikt arrangement. På lik linje med at vi blir ikke ku av å gå i en fjøs... Anonymous poster hash: 3b9ae...ef2
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2016 #48 Skrevet 17. desember 2016 Den viktigste enkeltfaktoren for læring er relasjonen mellom eleven og læreren, skal man tro den største kvantitative undersøkelsen som er gjort i skolen noen gang (John Hattie). Om man får en god relasjon til en lærer ved denne privatskolen, stiller jeg meg undrende til. Autoritet garanterer ikke for læring. Overfladisk kan det nok virke bedre fordi elevene oppfører seg som roboter. Læring kommer av tillit og mestring(++). Det fins det mye av i den offentlige skolen. Anonymous poster hash: 39727...891 Får lyst til å svare det her. Mine barn går også på privatskole (internasjonal), og også der tituleres lærerene med etternavn. Før de startet ved denne skolen hadde de gått hhv fire og fem år ved offentlig skole, så vi har litt sammenligningsgrunnlag. På den nye skolen står disiplin og respekt sterkt, men i motsetning til hva du ser ut til å tro, er forholdet mellom lærere og elever mye bedre enn hva det var (for mine barn) ved offentlig skole. Dette kommer sikkert delvis av færre elever i klassen, men også av måten de jobber på. De har mange prosjekter og mye gruppearbeid, og lærerne er veldig involverte og engasjerte. Mine barn trives mye bedre, mye på grunn av en langt hyggeligere og mer inkluderende stemning enn de opplevde ved tavleundervisning der læreren brukte store deler av tiden på å ha kontroll på en stor klasse hvor halve klassen ikke fulgte med. Elevene ved privatskolen har klare rammer for hva som kreves og aksepteres av dem, og konsekvensene for å bryte dette er forutsigbare. Dette skaper trygghet. I tillegg legges det stor vekt på høflighet, omtanke (caring), positivitet, nysgjerrighet, charity, arbeid for å bedre lokalmiljøet og bevissthet rundt hva den enkelte elev kan gjøre for å ha positiv innvirkning både lokalt og globalt. Der den offentlige skolen virket kavete og opptatt av å holde struktur og kustus, er det her et utrolig positivt læringsmiljø, hvor barna selv sterkt innvirker på prosjektene, og dermed får er annet "eierskap" til læringsprosessene. Mye på grunn av tryggheten og varmen fra lærerene, og en skoleledelse som virkelig bryr seg om dem mer enn om skjemaer, kartlegginger og det å "få dem gjennom" skolesystemet. Anonymous poster hash: 19bdc...c90
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2016 #49 Skrevet 17. desember 2016 Nå har jeg skummet gjennom hele tråden og utfra slik jeg tolket det, så var ikke det problem barn i form av barn med diagnoser. Men, heller ufordragelige, uoppdragne barn som svarer frekt, er virkelig "kule" og har ingen respekt for verken menesker eller ting rundt seg. Disse barna hadde etter ønske fra foresatte blitt fritatt av foresatte for å måtte delta på skolegudstjenesten som var den dagen. Dette var ikke noe lærerene hadde bestemt. Så for å kommentere innlegget ditt HI, så viser ofte foreldrenes evner igjen i barna. Det er noe som heter arv og miljø. Foreldre som virkelig tror at barnet deres blir skadelidende av å måtte tilbringe en time i kirken ser ikke jeg på de mest ressurssterke og opplyste dessverre. Det merkelige er at det opprettes et alternativt tilbud for de med andre religioner. Men, det er i hovedsak kun etnisk norske barn hvor foreldrene er humanetikere som er på dette arrangementet. De muslimske, jødiske, katolske, buditiske osv barna er i kirka. Foreldrene der har av en eller annen merkelig grunn funnet ut at religion ikke er slitsomt, ergo blir ikke barna deres kristen bare pga et slikt arrangement. På lik linje med at vi blir ikke ku av å gå i en fjøs... Anonymous poster hash: 3b9ae...ef2 Fullstendig enig med deg. Du har helt rett!!! Anonymous poster hash: b6de8...22e
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2016 #50 Skrevet 17. desember 2016 Får lyst til å svare det her. Mine barn går også på privatskole (internasjonal), og også der tituleres lærerene med etternavn. Før de startet ved denne skolen hadde de gått hhv fire og fem år ved offentlig skole, så vi har litt sammenligningsgrunnlag. På den nye skolen står disiplin og respekt sterkt, men i motsetning til hva du ser ut til å tro, er forholdet mellom lærere og elever mye bedre enn hva det var (for mine barn) ved offentlig skole. Dette kommer sikkert delvis av færre elever i klassen, men også av måten de jobber på. De har mange prosjekter og mye gruppearbeid, og lærerne er veldig involverte og engasjerte. Mine barn trives mye bedre, mye på grunn av en langt hyggeligere og mer inkluderende stemning enn de opplevde ved tavleundervisning der læreren brukte store deler av tiden på å ha kontroll på en stor klasse hvor halve klassen ikke fulgte med. Elevene ved privatskolen har klare rammer for hva som kreves og aksepteres av dem, og konsekvensene for å bryte dette er forutsigbare. Dette skaper trygghet. I tillegg legges det stor vekt på høflighet, omtanke (caring), positivitet, nysgjerrighet, charity, arbeid for å bedre lokalmiljøet og bevissthet rundt hva den enkelte elev kan gjøre for å ha positiv innvirkning både lokalt og globalt. Der den offentlige skolen virket kavete og opptatt av å holde struktur og kustus, er det her et utrolig positivt læringsmiljø, hvor barna selv sterkt innvirker på prosjektene, og dermed får er annet "eierskap" til læringsprosessene. Mye på grunn av tryggheten og varmen fra lærerene, og en skoleledelse som virkelig bryr seg om dem mer enn om skjemaer, kartlegginger og det å "få dem gjennom" skolesystemet. Anonymous poster hash: 19bdc...c90 Det er på internasjonal skole vi har ungene også og vi har akkurat samme erfaring som deg👏🏻👏🏻 Anonymous poster hash: 0abce...03a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå