Tipp topp Skrevet 11. desember 2016 #26 Skrevet 11. desember 2016 Her har vi kjøpt en julegave, ikke pyntet, ikke vasket og ikke bakt. Senk kravene dine litt. Det blir nok jul selv om du ikke har rundvasket huset og har 7 sorter julekaker.
Elsker livet Skrevet 11. desember 2016 #27 Skrevet 11. desember 2016 Åh for en befrielse å høre deg si det. Vet ikke hvorfor men så for meg at du ordner og styrer til jul. Takk, nå er min samvittighet mindre svart når det gjelder juleforberedelser Anonymous poster hash: 3f99d...d11 Jeg ordner til jul ved å kjøpe inn gaver, bestille og sende julekort, delta på diverse arrangementer, pynte huset og klargjøre penklærne til familien. Jeg jobber med jula litt hver dag, men stort sett bare det jeg koser meg med. Hva skal en med masse tørre kaker og hvorfor vaske rundt når huset blir invadert av glitter og granbar. Det havner nøtter, til og fra lapper osv både under sofaen og mellom sofaputene? Nei, det tar jeg etter jul, og barna foretrekker godteri som er kjøpt fremfor smuldrete julekaker.
*Miss Marple* Skrevet 11. desember 2016 #28 Skrevet 11. desember 2016 Jeg kjenner ikke det minste snev av medlidenhet. Julen blir hva man gjør den til og om du heller vil at ungene skal ha en utslitt mamma med alt på stell enn en koselig førjulstid, så er det ditt valg.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2016 #29 Skrevet 11. desember 2016 Jeg er ikke ferdig med julegavene engang,har ikke ikke pyntet til jul å enda ikke begynt å lage noen julekaker. Rundvask at huset blir hverttfall ikke Desember for å si det sånn,det er langt fra prioritert for å si det sånn. Men vi skal lage pepperkaker,å kanskje serinakaker om vi får tid til det. Vi har uansett kjøpt en del julekaker fra butikken å vi er godt fornøyd med de. Eneste jeg stresser med nå er at jeg ikke er ferdig med julegavene å har 5 jeg ikke aner hva jeg skal kjøpe heller. Men blir nok jul i år likevel skal du se Anonymous poster hash: 87336...053
Mandala Skrevet 11. desember 2016 #30 Skrevet 11. desember 2016 Ut fra dine krav kommer jeg aldri i mål.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2016 #31 Skrevet 11. desember 2016 To slag, rundstøvsuging og smekke opp juletreet. Presto! Hvorfor gidder dere å slite dere ut? Anonymous poster hash: dcd2a...8e2
Mamma_til_2 Skrevet 11. desember 2016 #32 Skrevet 11. desember 2016 Jeg skal ta en dag neste helgog vaske til jul, julekaker kommer i posten fra svigermor😍 jeg har 2 barn og 100% jobb og jobber av og til kvelder hjemme så jeg orker ikke bake annet enn pepperkaker sammen med barna. Men hvorfor skal du lage masse kaker og pålegg?
Mostly Harmless Skrevet 11. desember 2016 #33 Skrevet 11. desember 2016 Du har bakt dobbelt så mange slag som meg, og her kom advent så brått på at jeg fikk lilla lys til halv pris.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2016 #34 Skrevet 11. desember 2016 Jeg skal ta en dag neste helgog vaske til jul, julekaker kommer i posten fra svigermor jeg har 2 barn og 100% jobb og jobber av og til kvelder hjemme så jeg orker ikke bake annet enn pepperkaker sammen med barna. Men hvorfor skal du lage masse kaker og pålegg? Fordi det har jeg alltid gjort og det forventes.... Alle elsker det og det blir alltid tomt. Etter å ha sett hva dere skrivet tror jeg at jeg skal drite i en del. Er oppvokst med at det skal bakes 7 slag til jul og lages masse pålegg, hele huset skal skinne. På den andre siden så er jeg også oppvokst med at mor er hjemmeværende HI Anonymous poster hash: 00bdc...505
Ophiophagus Hannah Skrevet 11. desember 2016 #35 Skrevet 11. desember 2016 Lilla lys på halv pris her også Men helt ærlig så synes jeg ikke det tar så mye tid å fikse til jul. Det handler om å legge lista på et realistisk nivå(Har også full jobb, barn og hund og lite tid til over på hverdager)Rundvasken gjør jeg. Det tar en dag, så det satte jeg av i kalendere. Resten synes jeg ikke tar særlig mye tid. Pynte er bare gøy. Setter kassa med pynt på gulvet alle stiller greier der de vil. Pappekakedeig kjøper jeg ferdig, så gjør barna bakingen, de synes det er gøy. Serinakaker er også enkelt, og så lager jeg en sjokoladekake og putter i fryseren. Også kanskje havreflarn eller noe, det gjør jeg på kvelden en hverdag. Gaver kjøper jeg stort sett på nett. Så er jeg ferdig. Jeg synes liksom "alltid" det er mye å gjøre, så merker ikke den helt store forskjellen i jula. I tillegg er det "fri" fra fritidsaktiviteter, så da frigjøres det en del tid. Så ikke stress med det, tenker jeg, gjør det du har tid og lyst til.
Yellow Brick Road Skrevet 11. desember 2016 #36 Skrevet 11. desember 2016 (endret) Jeg kommer aldri i mål til jul. Men det fine med mål er at det er helt greitt å justere dem, i alle fall sånne mål. Så omtrent på denne tida hvert år, går jeg fra mine "drømmemål" til reelle mål. Kaker har de hos bakeren, det eneste vinduet som vaskes er det som står rett i sola - sånn tilfelle det blir sol i jula. De andre vinduene synes ingenting på i det lille lyset vi har på den tida. To kjøkkenskap er vaska, de andre setter jeg på lista til våren, eller til neste år (eller et eller annet år en eller annen gang). Det eneste som blir gjort av husarbeid, om ingen plutselig skulle glimte til her, er en rask støvtørking, støvsuging og en rask mopping av golvet på lillejulaften. Støvsuging og golvvask er forresten manfolkarbeid - han kan velge mellom det og å handle... ikke tvil om hva han velger da. Doen må få en rask vask, badet hopper vi over om vi ikke rekker det. Der skal det ingen gjester inn likevel. Julepålegg har de også i butikkene, så bortsett fra et par ting som jeg virkelig må ha, så kjøpes resten ferdig. Handling blir gjort et par dager før jul, og da koser jeg med med middag på kjøpesenteret mens mann og barn varmer seg en pizza hjemme.. Herlig. Bare min dag. Lag deg en liste over hva du MÅ gjøre og det du virkelig føler at hører med, så leser du over den, legger den til sides, tar den fram senere og stryker ut minst en fjerdedel av det som står der. Må du ha bakelukt i huset, så kjøpe en pakke pepperkakedeig og stek noen av dem. Om du ikke synes at de er gode, det synes nemlig ikke jeg, så lag noen store hjerter eller noe som er til pynt, så får du lukt i huset. Sjekk lista en gang til og stryk litt til. Jo mer du stryker, jo lettere blir det å stryke enda mer... Endret 11. desember 2016 av Yellow Brick Road
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2016 #37 Skrevet 11. desember 2016 Hva snakker du om? Så lenge du har mat til jul og handlet inn gaver, så er vel alle fornøyde? Ingen som har ligget på dødsleie og angret på kakene de ikke fikk bakt en jul eller huset som ikke ble rundvasket😉 Her er vi langt unna mål. Heldigvis er målet kun å handle gaver og julemiddag. Kaker spises ikke, men vi kjøper noe på butikken til gjester. Anonymous poster hash: 79401...f94
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2016 #38 Skrevet 11. desember 2016 Du har nesten 2 uker på deg. Å handle inn til jul tar ikke mer tid enn å handle inn til uka ellers. Noe rydding og vasking måtte dere nok også gjort uansett. Sett mann og barn i arbeid med å rydde og vaske et par kvelder så føler alle at det er gjort selv om det ikke er perfekt. Lag enkle og rase middager og prioriter heller å få gjort litt andre ting. I kveld skal jeg for eksempel se håndballkamp mens jeg pusser messing. Tenk gjenom hvilke ting som egentlig er viktige for deg og dine til jul. Det er ikke sikkert alle kakeslagene er like nødvendige og noen kan kjøpes ferdig. Når du kommer til lille julaften og ser hva som mangler så trøst deg med at du bærere en lang tradisjon videre. Mødre har vært lenge våkne den kvelden siden "tidenes morgen" eller i hvertfal siden min tippoldemor stelte i stand til jul. Det er en grunn til at nrk har suksess med programmet "kvelden før kvelden" år etter år. Det er perfekt å ha på i bakgrunnen mens man gjør ferdig siste innspurt med juleforberedelser. Anonymous poster hash: 1df2b...962
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2016 #39 Skrevet 11. desember 2016 Herlighet, stress ned! Det blir jul, du får feiret, du får spist og du får sikkert en gave eller tre og. Det kommer til å gå fint. Vi skal være 13 stk til bords, hjemme hos oss. Har ikke handlet inn verken mat eller juletre, men så er det enda en stund til julaften. Jeg skal vaske over gulvene før gjestene kommer, og de kommer så sent at det ikke spiller noen rolle hvordan vinduene ser ut. Slapp av, nyt jula! Anonymous poster hash: c35b1...034
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2016 #40 Skrevet 11. desember 2016 Jeg kommer heller ikke i mål. Mannen er hardt skadet, så jeg må ta alt alene i tillegg til å pleie ham. Er heldigvis ferdig med julegavene, og utenom det så er jeg fornøyd om jeg får bakt pepperkaker og vasket over gulvene og pyntet litt. Jula kommer uansett. Anonymous poster hash: 88303...434
Elsker livet Skrevet 11. desember 2016 #41 Skrevet 11. desember 2016 Fordi det har jeg alltid gjort og det forventes.... Alle elsker det og det blir alltid tomt. Etter å ha sett hva dere skrivet tror jeg at jeg skal drite i en del. Er oppvokst med at det skal bakes 7 slag til jul og lages masse pålegg, hele huset skal skinne. På den andre siden så er jeg også oppvokst med at mor er hjemmeværende HI Anonymous poster hash: 00bdc...505 For å være helt ærlig trodde jeg 7 slag og rundvasket hus var så utdatert at det mer er ment som en spøk. I samme gate som å pusse messing hver torsdag.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2016 #42 Skrevet 11. desember 2016 Vel jula kommer jo som flere sier uansett. Jeg har sagt fokus på kos med barna og det innebærer at vi har valg mye og ikke vasket mer enn vanlig. Har 2 små barn og 100% jobb og en mann som nesten ikke har vært hjemme i høst. I tillegg har jeg problemer med helsen=umulig å rekke rundvask å alt styret. Har ennå flere julegaver igjen og julekortene har ennå ikke kommet. Men jeg er ikke stresset av den grunn😉 Slapp av og kos deg med barna dine! Anonymous poster hash: 9d2e8...ae9
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2016 #43 Skrevet 11. desember 2016 Herregud, dette har du skrevet for å fiske etter hvor flink du er. Du har jo det aller meste på stell allerede. Jeg har verken bakt eller kjøpt julegaver, så jeg bør kanskje begynne å stresse. Snart. Men ikke helt ennå. Anonymous poster hash: 2d6b9...03b
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2016 #44 Skrevet 11. desember 2016 Har så dårlig samvittighet, klarer ikke se hvordan jeg skal klare å komme i mål til jul. Alle gaver er kjøpt, 2 slag er bakt, blomster og juletre er kjøpt Mangler 5 slag, 3 typer pålegg, handle inn til jul og romjul, rundvaske huset, pynte. Har 3 barn og full jobb. Har tatt ut det jeg har igjen av feriedager for å delta på ting med skole og barnehage. Denne og neste helg er fylt opp med familie og venner vi ikke vil se i julen, og på hverdager er det ut av døren kl 7, og er ikke hjemme før kl 17, lage og spise middag, få ungene i seng og så er jeg utslitt. Flere som ikke kommer i mål? Anonymous poster hash: 00bdc...505 Herregud. Jeg ville ha sagt jeg var ferdig hvis jeg hadde de tingene på stell som du sier du har ferdig nå. Du legger lista så høyt du selv vil, husk det. Anonymous poster hash: 14db9...aea
tante grusom master of law Skrevet 11. desember 2016 #45 Skrevet 11. desember 2016 Du ser for deg at du skal være en hjemmekone fra 50-tallet. Men det er du ikke og da må kravene senkes. Hos oss setter vi bort barna en kveld og handler alt av julegaver. Noen rundvask blir det ikke, kun vanlig vask. Baking blir neste søndag og da blir det pepperkaker og kanskje en ting til hvis vi gidder. Slapp av og senk kravene!
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2016 #46 Skrevet 11. desember 2016 Fordi det har jeg alltid gjort og det forventes.... Alle elsker det og det blir alltid tomt. Etter å ha sett hva dere skrivet tror jeg at jeg skal drite i en del. Er oppvokst med at det skal bakes 7 slag til jul og lages masse pålegg, hele huset skal skinne. På den andre siden så er jeg også oppvokst med at mor er hjemmeværende HI Anonymous poster hash: 00bdc...505 Jeg har også vokst opp med en mor og mormor som har gjort det samme. De jobbet fullt men hver en skuffe og skap i huset tømmes og gnures, tak og vegger, og minimum 7 slag bakes! Jeg gjorde det samme før jeg fikk barn, men nå driter jeg i det! Baker ikke et eneste slag, og vaskehjelpen tar den vanlige vasken. Sender mannen ut i skogen for å raske med seg en del furu- og grangreiner, setter i vaser og setter frem noen røde lys, mandariner og noe annet thats. Ferdig! Jeg nekter å ødelegge julen, jeg har nemlig en mor som er så sliten på julaften at hun er møkk sur og nesten ødelegger dagen for resten av oss. Slik skal ikke mine barn ha det! Anonymous poster hash: c89c2...e64
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2016 #47 Skrevet 11. desember 2016 Seriøst?! Er du 90 år eller? 7 slag kaker og rundvask av huset.... hvem er det som holder på disse gammeldagse tradisjonene? Anonymous poster hash: fff66...30f
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2016 #48 Skrevet 11. desember 2016 Kakene blir man bare tjukk og usunn av. Anse det som en bragd, at i år har du bare bakt to kakeslag. Du har vært flink og ikke gått over styr! Anonymous poster hash: 20350...209
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2016 #49 Skrevet 11. desember 2016 Jeg har også vokst opp med at mye ble gjort til jul, og husker det som både kos og stress. Nå i full jobb og med små barn ser jeg jo at jeg ikke rekker alt jeg vil og har egentlig ingen problemer med å senke kravene, men må innrømme at jeg gjerne vil gjøre en del. For meg er det skikkelig julestemning at huset er ekstra rent og ryddig, at det er pyntet. At vi har alt av mat i hus og har bakt de "vanlige" sortene som vi er vant med. Noe nedskrubbing av hus blir det ikke her, Men håper å rekke å vaske/rydde kjøkkenskap og badskap, å få kastet unyttige ting osv. Jul blir det uansett, men det er noe med tradisjonene som ligger dypt i meg. Likevel godt å lese denne tråden og minne meg selv på hva som virkelig betyr noe og at det ikke er noen vits å slite seg ut. Anonymous poster hash: a5b8c...ff0
MammantilNurket Skrevet 11. desember 2016 #50 Skrevet 11. desember 2016 (endret) Har så dårlig samvittighet, klarer ikke se hvordan jeg skal klare å komme i mål til jul. Alle gaver er kjøpt, 2 slag er bakt, blomster og juletre er kjøpt Mangler 5 slag, 3 typer pålegg, handle inn til jul og romjul, rundvaske huset, pynte. Har 3 barn og full jobb. Har tatt ut det jeg har igjen av feriedager for å delta på ting med skole og barnehage. Denne og neste helg er fylt opp med familie og venner vi ikke vil se i julen, og på hverdager er det ut av døren kl 7, og er ikke hjemme før kl 17, lage og spise middag, få ungene i seng og så er jeg utslitt. Flere som ikke kommer i mål? Anonymous poster hash: 00bdc...505 Hørt om outsourcing?1) Gjør vanlig "helgerent" eller betal noen for å gjøre vaske for deg. 2) Bestill pålegg fra din lokale delikatesseforretning. 3) Bestill matvarer til juledagene på nett og få det levert hjem. 4) Start med pyntingen nå: finn frem alt og bruk 7 minutter hver morgen frem til jul på pynting. 5) Kjøp resterende kakeslag hos Baker Hansen. Ferdig, da ... 😊😊 Endret 11. desember 2016 av MammantilNurket
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå